AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #1 Skrevet 18. februar 2019 Hei! Jeg har en datter på to år. Hun har nettop hatt influensa, og har derfor hatt litt dårlig matlyst. Hun har alltid vært småspist, men mest fordi hun liker pupp bedre, nå har det selvfølgelig gått seg til og vi bruker pupp kun for kos, jeg er i gang med avvenning. Men jeg er bekymret. Jeg er så redd for at noe er galt. Hun er glad og fornøyd, energisk og godt fremme i utviklingen. Jeg er bare redd for at hun ikke får i seg tilstrekkelig mat og næring, jeg er redd hun har hatt rs virus og diverse uten at jeg har fått det med meg.. vi har kun vært hos legen én gang pga feber over 3 dager, og jeg merker jo når hun er syk, og passer på at hun får slappet av og ting foregår i hennes tempo.. Men jeg er bare redd. Kanskje uten grunn? Hun veier kun 12 kg, og har stått stille i et år. Hun har gått opp ca 2-300 gram siden i høst.. Er det flere som har denne redselen? Er det innafor å dra til legen for å sjekke at alt er i orden med jenta mi, selvom hun ser ut til å ha det bra? Bare for å avkrefte? Jeg vil jo ikke kaste bort legens tid, men det er så fælt å gå å holde på sånn og det plutselig viser seg at hun har alvorlige mangler eller etc... Anonymkode: 4e29e...ad2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #2 Skrevet 18. februar 2019 Jeg hadde bestilt time for en sjekk. Folk ringer legen for langt mer bagatellmessige ting enn det der, og det er jo helt innafor å ta en sjekk når man er bekymret. Det er jo ikke sånn at man får kjeft dersom det ikke var noe galt likevel. Ingenting er jo bedre enn det. Men du er redd, og da er det lurt å få sjekket det ut. Anonymkode: 3effc...b20 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #3 Skrevet 18. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde bestilt time for en sjekk. Folk ringer legen for langt mer bagatellmessige ting enn det der, og det er jo helt innafor å ta en sjekk når man er bekymret. Det er jo ikke sånn at man får kjeft dersom det ikke var noe galt likevel. Ingenting er jo bedre enn det. Men du er redd, og da er det lurt å få sjekket det ut. Anonymkode: 3effc...b20 Tusen takk. Da ringer jeg legekontoret:) Jeg er selvfølgelig redd for "å få kjeft", og bli stemplet som hysterisk siden det mest sannsynlig ikke er noenting, men jeg er villig til å ta den risikoen.. Anonymkode: 4e29e...ad2
Million Skrevet 18. februar 2019 #4 Skrevet 18. februar 2019 (endret) Kanskje du kan be om henvisning til en barnelege? Altså en spesialist/pediater? Fastlegen er kanskje ikke ekspert på barn.... Endret 18. februar 2019 av Million
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #5 Skrevet 18. februar 2019 4 minutter siden, Million skrev: Kanskje du kan be om henvisning til en barnelege? Altså en spesialist/pediater? Fastlegen er kanskje ikke ekspert på barn.... Har opplevd at legen min var veldig flink med datteren min, og flink, så jeg drar gjerne dit igjen Takk for tips. Ringte nå, og teite sekeretæren skulle vite hvorfor og prøvde å få meg til å ombestemme meg, når jeg spurte om det var mulig å få en generell sjekk fordi hun har vært mye syk i det siste...-.- takk for den liksom Anonymkode: 4e29e...ad2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #6 Skrevet 18. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har opplevd at legen min var veldig flink med datteren min, og flink, så jeg drar gjerne dit igjen Takk for tips. Ringte nå, og teite sekeretæren skulle vite hvorfor og prøvde å få meg til å ombestemme meg, når jeg spurte om det var mulig å få en generell sjekk fordi hun har vært mye syk i det siste...-.- takk for den liksom Anonymkode: 4e29e...ad2 Ikke bry deg om det, TS. Vi har ei skikkelig sur kjerring på mitt lokale legekontor også. Jeg hadde lyst til å begynne å grine en gang, etter å ha ringt dit. Hun var rett og slett skikkelig ufin mot meg. Jeg lurte seriøst på om ikke hun hadde lært at man faktisk (potensielt) snakker med folk i en sårbar situasjon, og at det går an å være litt hyggelig, og ikke antyde at du er det dummeste mennesket som har vandret på denne kloden liksom. MEN det er ikke hun som skal se på barnet ditt, heldigvis! Jeg håper du sto på ditt og fikk time! Det er nok mange legetimer i løpet av en leges dag som er nokså "unødvendige". Men når du som mor går rundt å er så bekymret for et barn, som tross alt ikke kan si fra selv, så er det absolutt best å ta en sjekk. Anonymkode: 3effc...b20
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #7 Skrevet 18. februar 2019 12 minutter siden, Million skrev: Kanskje du kan be om henvisning til en barnelege? Altså en spesialist/pediater? Fastlegen er kanskje ikke ekspert på barn.... Atte hæ? Det TS beskriver er en helt normal 2-åring og en del nervøsitet og frykt hos mor som til dels deles av alle foreldre men nok i mindre grad - og så foreslår du henvisning til barnelege på det offentliges regning? Det er jo helt absurd. Jenta har vært syk men er nå frisk, litt småspist som mange barn er, i god allmenntilstand og blid og fornøyd. Mener du virkelig at det er så alvorlig at en fastlege ikke kan ivareta dette men at hun må henvises til barnelege? Til opplysning, så er fastleger flest svært gode på barn, og har den viktige funksjonen at de er utdannet til å skille de få syke fra de mange friske. Slik som her. Men for all del, gang jeg får feber skal jeg kreve henvisning til en infeksjonsmedisiner - fastlegen er jo kanskje ikke ekspert på infeksjoner. Ikke rart det offentlige helsevesenet er i ferd med å gå ad dundas... Anonymkode: bc5da...525 4
Million Skrevet 18. februar 2019 #8 Skrevet 18. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Atte hæ? Det TS beskriver er en helt normal 2-åring og en del nervøsitet og frykt hos mor som til dels deles av alle foreldre men nok i mindre grad - og så foreslår du henvisning til barnelege på det offentliges regning? Det er jo helt absurd. Jenta har vært syk men er nå frisk, litt småspist som mange barn er, i god allmenntilstand og blid og fornøyd. Mener du virkelig at det er så alvorlig at en fastlege ikke kan ivareta dette men at hun må henvises til barnelege? Til opplysning, så er fastleger flest svært gode på barn, og har den viktige funksjonen at de er utdannet til å skille de få syke fra de mange friske. Slik som her. Men for all del, gang jeg får feber skal jeg kreve henvisning til en infeksjonsmedisiner - fastlegen er jo kanskje ikke ekspert på infeksjoner. Ikke rart det offentlige helsevesenet er i ferd med å gå ad dundas... Anonymkode: bc5da...525 Bevares... tenk å bli så hysterisk bare fordi jeg anbefalte henne å ta med barn til en barnelege! 2
Shopaholic. Skrevet 18. februar 2019 #9 Skrevet 18. februar 2019 Leger pleier ikke å tenke at man kaster bort tiden deres (hehe, de får jo også betalt, så de bryr seg ikke ) Og dessuten; hvorfor ikke bare ta en skjekk - bedre en gang for mye enn for lite tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #10 Skrevet 18. februar 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke bry deg om det, TS. Vi har ei skikkelig sur kjerring på mitt lokale legekontor også. Jeg hadde lyst til å begynne å grine en gang, etter å ha ringt dit. Hun var rett og slett skikkelig ufin mot meg. Jeg lurte seriøst på om ikke hun hadde lært at man faktisk (potensielt) snakker med folk i en sårbar situasjon, og at det går an å være litt hyggelig, og ikke antyde at du er det dummeste mennesket som har vandret på denne kloden liksom. MEN det er ikke hun som skal se på barnet ditt, heldigvis! Jeg håper du sto på ditt og fikk time! Det er nok mange legetimer i løpet av en leges dag som er nokså "unødvendige". Men når du som mor går rundt å er så bekymret for et barn, som tross alt ikke kan si fra selv, så er det absolutt best å ta en sjekk. Anonymkode: 3effc...b20 Takk for oppmuntring ♡ Følte måten hun snakket til meg på bekreftet de lave tankene jeg har om meg selv, ikke hyggelig. Jeg tenkte selv, det at hun er kjip, betyr jo ingenting. Legetimen fikk vi, jeg får sjekka dstteren min..det ordner seg:) Ble ganske følsom for vi har ikke vært hos legen mer enn én gang, jeg sliter litt med mindreverdighetskomplekser og er mye nervøs, og dersom noe skulle vise seg å være galt med henne, så ville jeg klandre meg selv, bedre å sjekke nå enn før sent.. Anonymkode: 4e29e...ad2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #11 Skrevet 18. februar 2019 6 minutter siden, Shopaholic. skrev: Leger pleier ikke å tenke at man kaster bort tiden deres (hehe, de får jo også betalt, så de bryr seg ikke ) Og dessuten; hvorfor ikke bare ta en skjekk - bedre en gang for mye enn for lite tenker jeg. Tenker jeg og 😂 Anonymkode: 4e29e...ad2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #12 Skrevet 18. februar 2019 10 minutter siden, Million skrev: Bevares... tenk å bli så hysterisk bare fordi jeg anbefalte henne å ta med barn til en barnelege! Hehe tror det går bra. Om det er nødvendig så henviser jo legen videre. Det gjorde hun sist gsng for å være på den trygge siden:) Anonymkode: 4e29e...ad2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #13 Skrevet 18. februar 2019 Legen min sier at man ikke skal kimse av "mamma-magefølelsen", han har opplevd flere ganger at den har vært rett, selv om det tilsynelatende ikke er noe alvorlig gale. Anonymkode: 73432...2ac
Honey Dew Skrevet 18. februar 2019 #14 Skrevet 18. februar 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Atte hæ? Det TS beskriver er en helt normal 2-åring og en del nervøsitet og frykt hos mor som til dels deles av alle foreldre men nok i mindre grad - og så foreslår du henvisning til barnelege på det offentliges regning? Det er jo helt absurd. Jenta har vært syk men er nå frisk, litt småspist som mange barn er, i god allmenntilstand og blid og fornøyd. Mener du virkelig at det er så alvorlig at en fastlege ikke kan ivareta dette men at hun må henvises til barnelege? Til opplysning, så er fastleger flest svært gode på barn, og har den viktige funksjonen at de er utdannet til å skille de få syke fra de mange friske. Slik som her. Men for all del, gang jeg får feber skal jeg kreve henvisning til en infeksjonsmedisiner - fastlegen er jo kanskje ikke ekspert på infeksjoner. Ikke rart det offentlige helsevesenet er i ferd med å gå ad dundas... Anonymkode: bc5da...525 Overlat til ts og fastlegen å vurdere dette. 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #15 Skrevet 18. februar 2019 41 minutter siden, Million skrev: Bevares... tenk å bli så hysterisk bare fordi jeg anbefalte henne å ta med barn til en barnelege! For en håpløs argumentasjon - følger man den, burde jo alle med vondt i hodet henvises til nevrolog, alle med tungpust til lungelege og alle med vondt i kneet til ortoped. Gud forby at fastlegen, som er spesialistutdannet i slik visitasjon, vurderer pasienten først. Alle syke barn skal ikke til barnelege. Du skjønner det du også, ikke sant? Anonymkode: bc5da...525 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå