AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #1 Skrevet 18. februar 2019 Skal kvinner få betalt mer per time enn menn for å utføre den samme jobben? Nei tenker du sikkert, men hvordan skal man ellers få det til å bli slik at menn og kvinner tjener like mye totalt? Anonymkode: 67d3b...764
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #3 Skrevet 18. februar 2019 Jeg forstår ikke hva du mener. Anonymkode: b057a...899 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #4 Skrevet 18. februar 2019 Hæ? Hvis en mann jobber 8 timer og tjener 1500-, på det skal Seff en kvinne som jobber med det samme i like mange timer ha det samme utbetalt? Hverken mer eller mindre? Hva er vanskelig å forstå med det?? Anonymkode: e82b0...eed
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #5 Skrevet 18. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hæ? Hvis en mann jobber 8 timer og tjener 1500-, på det skal Seff en kvinne som jobber med det samme i like mange timer ha det samme utbetalt? Hverken mer eller mindre? Hva er vanskelig å forstå med det?? Anonymkode: e82b0...eed Ja, men da ender man opp med at menn tjener mer enn kvinner totalt sånn som det er i dag. Det er den debatten som raser hos feministene for tiden. At kvinner bare tjener 80% av hva menn tjener osv. Selv om de tjener like mye i timen i samme stilling og jobb. Anonymkode: 67d3b...764
stenalina Skrevet 18. februar 2019 #7 Skrevet 18. februar 2019 På 18.2.2019 den 12.41, AnonymBruker skrev: Ja, men da ender man opp med at menn tjener mer enn kvinner totalt sånn som det er i dag. Det er den debatten som raser hos feministene for tiden. At kvinner bare tjener 80% av hva menn tjener osv. Selv om de tjener like mye i timen i samme stilling og jobb. Anonymkode: 67d3b...764 Jeg tror du har misforstått. 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #8 Skrevet 18. februar 2019 Just now, stenalina said: Jeg tror du har misforstått. Kan du forklare? Anonymkode: 67d3b...764
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #9 Skrevet 18. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, men da ender man opp med at menn tjener mer enn kvinner totalt sånn som det er i dag. Det er den debatten som raser hos feministene for tiden. At kvinner bare tjener 80% av hva menn tjener osv. Selv om de tjener like mye i timen i samme stilling og jobb. Anonymkode: 67d3b...764 Dette har du vel tolket feil? Derfor vi kvinner tjener 80% av hva menn tjener, er at "kvinneyrker" har lavere lønn enn "manneyrker". I min jobb, tjener vi likt i grunnlønn uansett kjønn og alder, men opptjener oss mer lønn jo oengre vi jobber. Så jeg med full ansinitet, tjener mer enn en som akkurat er nyutdannet. Det vi vil, er jo at de såkalte kvinneyrkene får en lønn tilsvarende de såkalte manneyrkene. At det skal sees på som like viktig å være helsefagarbeider, som for x rørlegger. Anonymkode: 9bb49...88a 3
stenalina Skrevet 18. februar 2019 #10 Skrevet 18. februar 2019 På 18.2.2019 den 12.44, AnonymBruker skrev: Kan du forklare? Anonymkode: 67d3b...764 Er usikker på om du har misforstått på ordentlig eller med vilje, men det er absolutt ikke snakk om å lønne kvinner høyere enn menn, meningen er å at man skal ha en rettferdig lønn som ikke diskriminerer kjønnsmessig. De prosentene dine betyr at man må finne ut hva som ligger bak både ved arbeidsdeltagelse i grupper som ikke jobber og hvorfor lønnen er som den er og jobbe for at det skal bli mer likt og løse problemene som ligger bak forskjellene(for eksempel hvorfor noen jobber og ikke og deltid osv..). Det betyr at det ikke er pengene og lønnen i seg selv dette handler om, men samfunnsmessige strukturer. Lønnen er en bivirkning. 1
King in the North Skrevet 18. februar 2019 #11 Skrevet 18. februar 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal kvinner få betalt mer per time enn menn for å utføre den samme jobben? Nei tenker du sikkert, men hvordan skal man ellers få det til å bli slik at menn og kvinner tjener like mye totalt? Anonymkode: 67d3b...764 Da må kvinner begynne å ta jobber med høyere lønninger, ofre familielivet oftere, jobbe lengre enn tidligere, og spørre oftere om lønnsøkning. Blant annet.
King in the North Skrevet 18. februar 2019 #12 Skrevet 18. februar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette har du vel tolket feil? Derfor vi kvinner tjener 80% av hva menn tjener, er at "kvinneyrker" har lavere lønn enn "manneyrker". I min jobb, tjener vi likt i grunnlønn uansett kjønn og alder, men opptjener oss mer lønn jo oengre vi jobber. Så jeg med full ansinitet, tjener mer enn en som akkurat er nyutdannet. Det vi vil, er jo at de såkalte kvinneyrkene får en lønn tilsvarende de såkalte manneyrkene. At det skal sees på som like viktig å være helsefagarbeider, som for x rørlegger. Anonymkode: 9bb49...88a Dette er jo helt sinnsykt. Totalitær kommunisme kalles dette tankesettet. 2
stenalina Skrevet 18. februar 2019 #13 Skrevet 18. februar 2019 På 18.2.2019 den 12.55, King in the North skrev: Dette er jo helt sinnsykt. Totalitær kommunisme kalles dette tankesettet. Hva er det som er totalitært med gode arbeidsforhold? 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #14 Skrevet 18. februar 2019 2 minutter siden, King in the North skrev: Dette er jo helt sinnsykt. Totalitær kommunisme kalles dette tankesettet. Det gjør det ikke. Men å faktisk godkjenne at helseutdannede mennesker gjør en viktig jobb i samfunnet og bør derfor lønnes, som alle andre med tilsvarende utdanning. Om mannsdominerte yrker lønnes for høyt, eller kvinnedominerte yrker for lavt, kan diskuteres. Anonymkode: 9bb49...88a 3
Katten.2.0 Skrevet 18. februar 2019 #15 Skrevet 18. februar 2019 Den store forskjellen er pga forskjellen mellom offentlige og private lønninger. Vil man ha høy lønn må man benytte seg av de mulighetene for nettopp dét. Tviler på at det er politisk (eller økonomisk) gjennomførbart at det offentlige skal matche lønna som de private gir. 1
King in the North Skrevet 18. februar 2019 #16 Skrevet 18. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det gjør det ikke. Men å faktisk godkjenne at helseutdannede mennesker gjør en viktig jobb i samfunnet og bør derfor lønnes, som alle andre med tilsvarende utdanning. Om mannsdominerte yrker lønnes for høyt, eller kvinnedominerte yrker for lavt, kan diskuteres. Anonymkode: 9bb49...88a Det er markedskrefter i sving som bestemmer hvor mye de fleste arbeidsstillinger er verdt. Øker du helsefagarbeideres lønn, blir sykehusene dyrere å drifte. Da må priser opp, eller skattene økes. En ingeniør får godt betalt fordi ingeniører bidrar med mer verdi enn en dagligvareansatt. Det er ingenting diskriminerende med det. Kvinner står, som alle andre i Norge, fritt til å velge hvilken karrierevei de vil! Det er ikke kjønnsdiskriminerende med frie valg. 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #17 Skrevet 18. februar 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal kvinner få betalt mer per time enn menn for å utføre den samme jobben? Nei tenker du sikkert, men hvordan skal man ellers få det til å bli slik at menn og kvinner tjener like mye totalt? Hvordan måle dette egentlig? Og hva er rettferdig? Jeg jobber i en jobb hvor jeg får betalt for det jeg leverer. Om jeg vil bruke 1 time eller 10 timer på det er mitt valg. Men selvsagt synker kvaliteten hvis jeg gjør det på 1 time istedenfor 10 timer. Jeg er god på yrket mitt at jeg kan gjøre mine saker dobbelt så raskt/effektivt som kollegaene, så jeg får hvile halve dagen. Rettferdig? Vet ikke jeg, men hvorfor skal jeg produsere dobbelt så mye som kollegaen til samme lønn? Bør jeg få mer lønn? Bør jeg jobbe mer? Anonymkode: 5b6c3...acd
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #18 Skrevet 18. februar 2019 17 minutter siden, King in the North skrev: Det er markedskrefter i sving som bestemmer hvor mye de fleste arbeidsstillinger er verdt. Øker du helsefagarbeideres lønn, blir sykehusene dyrere å drifte. Da må priser opp, eller skattene økes. En ingeniør får godt betalt fordi ingeniører bidrar med mer verdi enn en dagligvareansatt. Det er ingenting diskriminerende med det. Kvinner står, som alle andre i Norge, fritt til å velge hvilken karrierevei de vil! Det er ikke kjønnsdiskriminerende med frie valg. En ingeniør har en utdanning, og bør så klart få betalt for den, en sykepleier har også en utdanning, og lønnen burde speile den. Ja vi har frie valg og kan velge, så samfunnet bør faktisk være glade for at noen velger å jobbe innen helse, for hadde man ikke hatt empati og en glede i å hjelpe andre, så ville levealderen gått drastisk ned. Som jeg tidligere nevnte, bør en lønn speile utdanningn man har tatt. En mastergrad, bør ha en viss verdi, uansett om den er innen helse, eller i privat sektor. For min del, synes jeg vel de i privat sektor tjener for mye. Skulle vi alle først og fremsttenkt penger når vi valgte en utdanning, så hadde ikke samfunnet vært et godt samfunn å leve i. Man kan ikke sammenligne en mastergrad med et fagbrev, skal man sammenligne må man sammenligne fagbrev mot fagbrev, master mot master, bachelor mot bachelor. Da ser man lønnsforskjellene. Anonymkode: 9bb49...88a 1
herzeleid Skrevet 18. februar 2019 #19 Skrevet 18. februar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: En ingeniør har en utdanning, og bør så klart få betalt for den, en sykepleier har også en utdanning, og lønnen burde speile den. Ja vi har frie valg og kan velge, så samfunnet bør faktisk være glade for at noen velger å jobbe innen helse, for hadde man ikke hatt empati og en glede i å hjelpe andre, så ville levealderen gått drastisk ned. Som jeg tidligere nevnte, bør en lønn speile utdanningn man har tatt. En mastergrad, bør ha en viss verdi, uansett om den er innen helse, eller i privat sektor. For min del, synes jeg vel de i privat sektor tjener for mye. Skulle vi alle først og fremsttenkt penger når vi valgte en utdanning, så hadde ikke samfunnet vært et godt samfunn å leve i. Man kan ikke sammenligne en mastergrad med et fagbrev, skal man sammenligne må man sammenligne fagbrev mot fagbrev, master mot master, bachelor mot bachelor. Da ser man lønnsforskjellene. Anonymkode: 9bb49...88a Så er ikke en master en master, en bachelor en bachelor osv. Noen utdannelser er mer krevende enn andre og noen yrkesgrupper mer etterspurte. En av de viktigste grunnene til at en mangler ingeniører og realister er at det er vanskelig å krevende utdannelser, men som en til gjengjeld får betalt for etter endt utdannelse. For samfunnsvitere osv. er det ofte motsatt, lite krevende men gøy for politisk interessert ungdom, men på samme måte lite etterspurt og dårlig betalt. Sykepleiere gjør en kjempeviktig jobb, men sykepleierutdanning uten spesialisering virker også å være en veldig lett utdannelse, der en stor del av tiden er praksis, pensum ser ut til å inkludere temaer som vasking av pasienter og den store baugen er enkle mattestykker med en ukjent.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #20 Skrevet 18. februar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette har du vel tolket feil? Derfor vi kvinner tjener 80% av hva menn tjener, er at "kvinneyrker" har lavere lønn enn "manneyrker". I min jobb, tjener vi likt i grunnlønn uansett kjønn og alder, men opptjener oss mer lønn jo oengre vi jobber. Så jeg med full ansinitet, tjener mer enn en som akkurat er nyutdannet. Det vi vil, er jo at de såkalte kvinneyrkene får en lønn tilsvarende de såkalte manneyrkene. At det skal sees på som like viktig å være helsefagarbeider, som for x rørlegger. Anonymkode: 9bb49...88a Men en helsefagarbeider og en rørlegger produserer jo ikke det samme. De produserer ikke lik økonomisk verdi for arbeidsgiver. Alt i alt, økonomisk sett, er helsearbeidere rene utgiftsposter, mens rørleggere produserer verdi. Med det sagt er ikke helsearbeiderne mindre verdt og det er heller ikke arbeidsinnsatsen deres sånn i samfunnsperspektiv, men fra en rent økonomisk perspektiv er det jo ikke noe som produserer økonomisk verdi der og da. Ja, man "produserer" folk som var syke som blir friske og dermed kan bidra til verdiskapning i samfunnet igjen i stedet for å være en utgift for det, men likevel er det ikke noen faktisk økonomisk verdi som produseres. Anonymkode: add54...81d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå