AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #1 Skrevet 18. februar 2019 Jeg har et lavt forbruk og bor billig, men også en delt ubetalt gjeld fra tidligere. Nå er det sånn at jeg ikke har noe som helst på kontoen en måned etter lønn. Det er psykisk belastende å ikke ha noen sikkerhet. Jeg ønsker selvfølgelig å betale ned gjelden, men frem til da må jeg ha et minimum av økonomisk sikkerhet. Hvor mye synes dere jeg kan spare med god samvittighet før gjeldsbetjening? Anonymkode: fa5f6...d7f
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #2 Skrevet 18. februar 2019 Synes 10k er en fornuftig sum. Da takler du overraskende utgifter opp til en viss størrelse, f.eks. om vaskemaskinen ryker, et besøk på legevakten osv., uten at det i særlig grad går på bekostning av gjeldsnedbetalingen. Anonymkode: e3f1a...7aa 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #3 Skrevet 18. februar 2019 De sier at man skal ha ca en månedslønn stående til en hver tid, så ville hatt litt mer enn det. Anonymkode: 9950c...255
Katrine90 Skrevet 18. februar 2019 #4 Skrevet 18. februar 2019 Jeg tror også at du skal ha minst 10-15K på kontoen for å være godt forberedt på uforutsette regninger mv.
_popcorn_ Skrevet 18. februar 2019 #5 Skrevet 18. februar 2019 Jeg tenker man bør sette opp buffer litt etter livssituasjon og hvilket behov som kan oppstå. Eier man hvitevarer bør man ha noen tusen i buffer til å erstatte dem. Eier man bil bør man ha buffer til mulige reparasjoner. Eier man dyr bør man ha buffer til veterinær. Har man eget strømabo bør man ha en buffer til å takle noen høyere regninger enn normalt. Hvor mye du bør spare kommer jo også an på hvor mye gjeld du har og hvilken rente det er. Er det forbrukslån/kredittkort med høy rente, så ville jeg fokusert på å betale ned det, og eventuelt spart 500kr mnden til buffer. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå