Gå til innhold

Krise!! Tett do!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vegghengt toalett, og i går kveld ble det brukt litt for mye papir så det ble tett. Har ventet tålmodig på at vannet skulle synke for å kunne spyle igjen flere ganger nå, men det er fortsatt tett. Har tredd poser over armen og vært nedi og kjent etter, finner ikke "proppen". 

Hva gjør jeg? Burde jeg skaffe meg sånn avløpsåpner med sugekopp eller er rørlegger det eneste som hjelper nå? 

Anonymkode: 1f67c...c3b

Skrevet (endret)

Du kan prøve med å helle vann fra en bøtte i stedet (hell det i full fart (gjerne fra litt høyde), men pass på at det ikke er så mye vannet det kan renne over). Det gir mer trykk enn en vanlig spyling, og pleier ofte å holde på slike problemer.. 

Endret av Oppgitt78
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Gjest Lexie Grey
Skrevet

Har det ikke rent ned noe i det hele tatt siden i går kveld? Altså helt fullt med vann? Hvis du kan få i enda litt mer vann, pleier jeg å ta vann i helt til vannet rekker heeelt opptil kanten, men gjør det forsiktig så det ikke renner over. Det pleier å fungere her i allefall, men må gjøre det noen ganger. 

Skrevet

Ta varmt vann (fra dusjen f. Eks) i en bøtte, og hell fra litt høyde. Da skaper du litt mer trykk, pluss at det varme vannet kan være med å løse opp papir o. l. Tøm så mye det er plass til. 

Anonymkode: e5393...7e0

• Liker 3
Skrevet

En god splæsj med zalo er ofte effektivt, det får ting til å skli lettere gjennom røra. Og å la krana i vasken renne for fullt mens man prøver å spyle ned, det gjør visst et eller annet med trykket. Det siste gitt at det er lite nok vann til at du kan spyle, da. 

Anonymkode: f545c...60d

Skrevet

Jeg har brukt bøttemetoden som et par nevner. Ellers er en rørlegger riktig valg.

Anonymkode: 87bfa...899

Skrevet

Før du kontakter rørlegger bør du prøve Zalo trikset en annen over her foreslår. Det har skjedd 3 ganger at doet har gått tett her og alle 3 ganger funket det med oppvaskmiddel. Ha en god del i, la det virke en stund (ca 20-30min) så tømmer du varmt vann i. 

• Liker 2
Skrevet

Hmm. Zalo. Ser for meg mye skum. 

Skrevet

De fleste brannstasjoner leier ut stakefjær som du kan bruke på tette rør. Men vet ikke hvor kyndig du må være for å bruke dette. 

Skrevet

Du kan også bruke dobørsten som sugekopp. Fungerer som regel godt.

Skrevet
1 hour ago, Husholdning1 said:

Du kan også bruke dobørsten som sugekopp. Fungerer som regel godt.

Gjør alltid dette, har alltid fungert. Jukker den opp og ned raskt sånn 10-15 ganger, noen ganger suges alt vannet ned, andre ganger på jeg gi spyleknappen et lite trykk på slutten. Gjorde det akkurat nå, faktisk...

Anonymkode: 9c1f9...5ee

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Salmiakk - rikelig - la det virke - lukk døren. Deretter brukes dobørsten som stakefjær. Har aldri hendt at jeg ikke har greid å løse opp propp med Salmiakk.

Skrevet

Jøss.. er det virkelig ett så vanlig fenomen med tett dass, som det virker her ? Aldri opplevd. Er det dopapir vi snakker som har gjorde det tett ?

Anonymkode: e9e0c...51f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest Blondie65
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jøss.. er det virkelig ett så vanlig fenomen med tett dass, som det virker her ? Aldri opplevd. Er det dopapir vi snakker som har gjorde det tett ?

Det er enkelte eldre toaletter som dessverre sitter på toppen av trange rør.

Har også hørt at spareknappen på nyere toaletter medfører at det blir så lite vann i spylingen at det er fare for at det går tett.

Min erfaring kommer fra eldre kronisk tette toaletter.

Annonse
Skrevet

Takk for svar alle dere. Livet kom litt i veien og jeg har ikke fått kommet lengre med noen. Tenkte å prøve triksene deres i kveld og ringe rørlegger i morgen tidlig om det ikke er ordnet. 

Men om jeg fyller opp doen med vann fra bøtte/spyleslange, hvordan går dette ned igjen da? Når jeg spyler fylles det nesten helt opp, og bruker flere timer på å gå ned igjen. Men vil vann fra bøtte gå ned av seg selv? Tør jo ikke spyle når doen allerede er full. Doen er 3 år gammel. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle dere. Livet kom litt i veien og jeg har ikke fått kommet lengre med noen. Tenkte å prøve triksene deres i kveld og ringe rørlegger i morgen tidlig om det ikke er ordnet. 

Men om jeg fyller opp doen med vann fra bøtte/spyleslange, hvordan går dette ned igjen da? Når jeg spyler fylles det nesten helt opp, og bruker flere timer på å gå ned igjen. Men vil vann fra bøtte gå ned av seg selv? Tør jo ikke spyle når doen allerede er full. Doen er 3 år gammel. 

Må også tilføye at vi egentlig er vant med at denne doen tetter seg, men det har løst seg selv etter noen timer.

Skrevet

Det løste seg ved å pumpe med dobørsta mange ganger! 😁

• Liker 3
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gamle inngrodde rør, eller en del av de nyere vegghengte toalettene kan skape slike problemer, ja. 

• 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
Oppgitt78 skrev (På 20.2.2019 den 2.03):

Gamle inngrodde rør, eller en del av de nyere vegghengte toalettene kan skape slike problemer, ja. 

Er det problem med nyere toaletter også? Man skulle jo tro de fungerte som de skulle..

Anonymkode: c7524...76b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...