Gå til innhold

Flere som misliker Oslo-området, men som likevel må bo der?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som føler seg fanget i Oslo pga jobbmuligheter? Jeg er det, og det er en frustrerende situasjon. Boligprisene er så høye at jeg får helt mark i magen. Det er kjipt å måtte bo i en sliten arbeiderleilighet når man har jobbet hardt for en god utdanning. Samtidig ser jeg andre familiemedlemmer med fagbrev bo i store hus andre steder i landet. Jeg og samboer tjener godt, men jeg føler meg likevel fattig.

Oslo er en usjarmerende by, og jeg føler meg som en fremmed i eget land pga innvandringen. Når jeg blant annet sitter på t-banen og folk rundt snakker med hverandre på polsk, somalisk og hvem vet hva andre språk. 

Det er stress å besøke familie pga søndagskø og bompenger.

Stedene rundt Oslo er også dyre. 5-6 mill for et slitent rekkehus i Bærum. Osv.

Det er veldig trist og nesten deprimerende. Jeg dagdrømmer om å selge leiligheten og legge til en ekstra million, hvor jeg kunne fått en fin bolig på hjemplassen. Flere i samme båt?

Anonymkode: 49c58...373

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler meg fanget her både pga jobbmuligheter og pga klimaet. Bodd her i 10 år og klarer ikke se for meg å bo andre steder i Norge som garantert har dårligere og mer ustabilt vær.

så ja- føler litt på det samme. Kunne fått en villa på hjemstedet for det jeg må ut med for å få en 3-roms i Oslo og omegn...

Anonymkode: 5131d...e83

• Liker 1
Skrevet

Nope. Jeg ELSKER å bo i Oslo og kommer aldri til å flytte herfra. Elsker arkitekturen, språkene, menneskene, jobben min, klimaet. 

Anonymkode: a2eaf...47d

• Liker 10
Gjest Vanlig fyr
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Flere som føler seg fanget i Oslo pga jobbmuligheter? Jeg er det, og det er en frustrerende situasjon. Boligprisene er så høye at jeg får helt mark i magen. Det er kjipt å måtte bo i en sliten arbeiderleilighet når man har jobbet hardt for en god utdanning. Samtidig ser jeg andre familiemedlemmer med fagbrev bo i store hus andre steder i landet. Jeg og samboer tjener godt, men jeg føler meg likevel fattig.

Oslo er en usjarmerende by, og jeg føler meg som en fremmed i eget land pga innvandringen. Når jeg blant annet sitter på t-banen og folk rundt snakker med hverandre på polsk, somalisk og hvem vet hva andre språk. 

Det er veldig trist og nesten deprimerende. Jeg dagdrømmer om å selge leiligheten og legge til en ekstra million, hvor jeg kunne fått en fin bolig på hjemplassen. Flere i samme båt?

Kanskje livet bare er tøffere enn hva du så for deg når du var barn? Vær glad for det du har, du bor tross alt i Norge og ikke Afghanistan eller Sudan. 

Skrevet

Altså, det er jo helt naturlig at man ikke har råd til rekkehus  når man er relativt ung. De du kjenner med fagbrev har begynt å jobbe noen år tidligere, og har dermed rukket å spare seg opp ennå mer EK og større mulighet til boliglån, særlig hvis de ikke bor i Oslo. Man må heller ikke bo i de mest innvandrertette strøkene. Sats på en leilighet litt mer i utkanten. 

Anonymkode: 235c8...0af

Skrevet

Vet du hva, du trenger absolutt ikke bo i Oslo eller svært nært selv om du jobber der.  Flere hundre tusen pendler en time og to til jobb hver dag. Ikke bare alle de som som i grisgrente strøk, men også flere av som som jobber i sentrum. Har dere i det hele tatt tenkt på det? 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Vanlig fyr skrev:

Kanskje livet bare er tøffere enn hva du så for deg når du var barn? Vær glad for det du har, du bor tross alt i Norge og ikke Afghanistan eller Sudan. 

Nei, det er ikke tøffere enn jeg så for meg. Utdanningsvalg begrenser i enkelte tilfeller hvor man kan gå jobb. Uheldigvis har jeg havnet på et sted med latterlig høye boligpriser.

Skrevet
2 minutter siden, Mariell77 skrev:

Vet du hva, du trenger absolutt ikke bo i Oslo eller svært nært selv om du jobber der.  Flere hundre tusen pendler en time og to til jobb hver dag. Ikke bare alle de som som i grisgrente strøk, men også flere av som som jobber i sentrum. Har dere i det hele tatt tenkt på det? 

Jeg har ikke lyst til å forklare hvorfor jeg må bo i Oslo og omegn. I omegn så tenker jeg på Asker, Bærum og Follo. Det er ikke interessant for tråden. Men for å gi ett av mange mulige hint, så er det veldig kjipt å sende barna i barnehagen fra kl 7-17 fordi mamma og pappa må pendle to-tre timer til jobb hver dag.

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi var i deres situasjon og bestemte oss for å flytte ut av Oslo, ca 30 min med bil til oslo sentrum. Da fikk vi oss en stor enebolig til under 4 mill, stor hage, lett å komme seg til Oslo med både tog/buss/bil. En av oss beholdt jobben i oslo ett par år før det dukket opp en gylden mulighet 15 min fra hjemmet vårt. Livet har blitt mye bedre rett og slett, avslappende, god plass og slipper alt maset og alle menneskene i Oslo. Samtidig er det lett for oss å dra inn om det er noe vi skal. Kan absolutt anbefales.

Anonymkode: c2e1c...2df

• Liker 2
Gjest Vanlig fyr
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det er ikke tøffere enn jeg så for meg. Utdanningsvalg begrenser i enkelte tilfeller hvor man kan gå jobb. Uheldigvis har jeg havnet på et sted med latterlig høye boligpriser.

Men du skriver at dere er to med god lønn, så ting kunne jo ha vært verre. Tenk om dere var to lavtlønte. 

Du nevner folk med fagbrev som bor i hus på landet, og det virker som om du kanskje er misunnelig? Lykke er noe man velger, og gjør materialistiske ting deg ulykkelig i en liten leilighet er det sjanse for at du blir ulykkelig i noe større også. 

Skrevet
På 18.2.2019 den 11.04, AnonymBruker skrev:

Altså, det er jo helt naturlig at man ikke har råd til rekkehus  når man er relativt ung. De du kjenner med fagbrev har begynt å jobbe noen år tidligere, og har dermed rukket å spare seg opp ennå mer EK og større mulighet til boliglån, særlig hvis de ikke bor i Oslo. Man må heller ikke bo i de mest innvandrertette strøkene. Sats på en leilighet litt mer i utkanten. 

Det å måtte «bo seg oppover» er ikke like vanlig andre steder i landet. De fleste steder får du et hus for 3 mill og med to relativt helt ok inntekter så har du mulighet til å kjøpe et hus uten å spare lenge. Der jeg kommer fra er det bare narkomane og andre sosiale utskudd som bor i rekkehus eller tomannsbolig.

Innvandrertettheten er ganske høy overalt i Oslo. Jeg bor allerede et sted med lav tetthet, men føler meg fortsatt som en fremmed i eget land ganske ofte.

• Liker 2
Skrevet
På 18.2.2019 den 11.23, Vanlig fyr skrev:

Men du skriver at dere er to med god lønn, så ting kunne jo ha vært verre. Tenk om dere var to lavtlønte. 

Du nevner folk med fagbrev som bor i hus på landet, og det virker som om du kanskje er misunnelig? Lykke er noe man velger, og gjør materialistiske ting deg ulykkelig i en liten leilighet er det sjanse for at du blir ulykkelig i noe større også. 

Ja, jeg er litt misunnelig.

Hvorfor snakker du om materie? Jeg ønsker meg rom og plass til å bevege meg i. Mere luft. Kanskje utsikt. En hage hvor jeg kan plante hendene i jorda. Dette koster 12 mill i Oslo. 

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det å måtte «bo seg oppover» er ikke like vanlig andre steder i landet. De fleste steder får du et hus for 3 mill og med to relativt helt ok inntekter så har du mulighet til å kjøpe et hus uten å spare lenge. Der jeg kommer fra er det bare narkomane og andre sosiale utskudd som bor i rekkehus eller tomannsbolig.

Innvandrertettheten er ganske høy overalt i Oslo. Jeg bor allerede et sted med lav tetthet, men føler meg fortsatt som en fremmed i eget land ganske ofte.

Ja, det er vel naturlig at det er enklere å kjøpe enebolig med en gang i områder de er vesentlig billigere? Men man må forholde seg til markedet der man jobber og bor, og for de fleste Oslo-folk er det relativt naturlig å "bo seg oppover" der man gjerne begynner med en eller flere leiligheter før man går til enebolig, evt. med et rekkehus i mellom på veien oppover. 

At du ser på de som bor i rekkehus eller leilighet som sosiale utskudd eller narkomane, sier jo ganske mye om hvordan du ser på andre mennesker. Det har vel kanskje aldri falt deg inn i at det er mange som ikke trenger den ekstra plassen en enebolig tilbyr, i tillegg til at mange heller ikke ønsker det ekstra vedlikeholdet som følger med en enebolig. 

Om du føler deg ille til mote i byen, så er det jo for all del bare å flytte. Det er et fritt land, og det er mulig å søke jobb og bosette seg andre steder i landet. 

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig veldig få folk som  bo i Oslo og omegn. Kanskje en del folk, slik som deg, som føler de må bo der. Men man velger jo selv. 

Det er muligheter på bygda også, selv om det er færre muligheter og kanskje mindre spennende jobber, er det mulig å finne en jobb for de aller fleste. Selv om det er mindre sannsynlig at man får jobbe med akkurat det en er utdannet som, eller akkurat det man synes er mest spennende.

Men dette er et valg hver enkelt må ta, og det er en del folk som velger bort de mest spennende jobbmulighetene og velger sine hjemsteder - nettopp for nærhet til familie, muligheten til å ha råd til stort hus eller kanskje et småbruk, mer ro, mer skikjøring, mulighet til å dyrke egne grønnsaker osv... 

• Liker 4
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er vel naturlig at det er enklere å kjøpe enebolig med en gang i områder de er vesentlig billigere? Men man må forholde seg til markedet der man jobber og bor, og for de fleste Oslo-folk er det relativt naturlig å "bo seg oppover" der man gjerne begynner med en eller flere leiligheter før man går til enebolig, evt. med et rekkehus i mellom på veien oppover. 

At du ser på de som bor i rekkehus eller leilighet som sosiale utskudd eller narkomane, sier jo ganske mye om hvordan du ser på andre mennesker. Det har vel kanskje aldri falt deg inn i at det er mange som ikke trenger den ekstra plassen en enebolig tilbyr, i tillegg til at mange heller ikke ønsker det ekstra vedlikeholdet som følger med en enebolig. 

Om du føler deg ille til mote i byen, så er det jo for all del bare å flytte. Det er et fritt land, og det er mulig å søke jobb og bosette seg andre steder i landet. 

Hvorfor gidder du kommentere her? Jeg spør om noen er i samme båt som meg. Ja, det er et fritt land, men av ulike grunner kan jeg faktisk ikke flytte herfra.

Der jeg kommer fra så er det personer med ingen inntekt og problemer som bor i rekkehus. Det har ikke noe med mitt menneskesyn å gjøre. Det er fakta. Det er ingen familier som bor i rekkehus der.

Ja, det er sikkert naturlig for Oslo-folk, men nå er ikke jeg «Oslo-folk». Det er på en måte hele grunnlaget for mitt innlegg - forskjellen mellom Oslo kontra fylket hvor jeg kommer fra.

• Liker 1
Skrevet
På ‎18‎.‎02‎.‎2019 den 10.59, AnonymBruker skrev:

Bodd her i 10 år og klarer ikke se for meg å bo andre steder i Norge som garantert har dårligere og mer ustabilt vær.

Av ren nysgjerrighet, hvordan orker du vintrene i Oslo? Ser for meg måneder med snø og kulde hvert år, eller har jeg misforstått?

Anonymkode: 1e0ef...adc

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Der jeg kommer fra så er det personer med ingen inntekt og problemer som bor i rekkehus. Det har ikke noe med mitt menneskesyn å gjøre. Det er fakta. Det er ingen familier som bor i rekkehus der.

Blir fryktelig interessert i hvor dette kan være. Har bodd i flere landsdeler og rekkehus er helt vanlig. Sikker på at du ikke er prinsessen på erten? 

Anonymkode: 10c3b...837

• Liker 6
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gidder du kommentere her? Jeg spør om noen er i samme båt som meg. Ja, det er et fritt land, men av ulike grunner kan jeg faktisk ikke flytte herfra.

Ja, det er sikkert naturlig for Oslo-folk, men nå er ikke jeg «Oslo-folk». Det er på en måte hele grunnlaget for mitt innlegg - forskjellen mellom Oslo kontra fylket hvor jeg kommer fra.

Du spurte et oppfølgingsspørsmål, jeg svarte. Om du ikke liker svarene du får, så foreslår jeg at du heller dropper å spørre dem, eller unngå å bruke dette forumet i det hele tatt. 

Men om du bare skal sutre heller enn å være konstruktiv og åpen for løsninger, som blant annet tidligere foreslått er å flytte litt lenger fra Oslo (i pendleravstand) der man får mer for pengene, så er det jo ikke noe vits i å svare deg. Du må like fullt forholde deg til det markedet som er. 

• Liker 3
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir fryktelig interessert i hvor dette kan være. Har bodd i flere landsdeler og rekkehus er helt vanlig. Sikker på at du ikke er prinsessen på erten? 

Anonymkode: 10c3b...837

Prinsessen på erten. For et artig spørsmål å komme med bare fordi jeg forteller hvordan det er i området jeg kommer fra. En fordomsfull liten røver du. Tihi. 

• Liker 2
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du spurte et oppfølgingsspørsmål, jeg svarte. Om du ikke liker svarene du får, så foreslår jeg at du heller dropper å spørre dem, eller unngå å bruke dette forumet i det hele tatt. 

Men om du bare skal sutre heller enn å være konstruktiv og åpen for løsninger, som blant annet tidligere foreslått er å flytte litt lenger fra Oslo (i pendleravstand) der man får mer for pengene, så er det jo ikke noe vits i å svare deg. Du må like fullt forholde deg til det markedet som er. 

Jeg spør om noen er i samme situasjon som meg. Jeg trenger ikke masse svar ala «det er et fritt land», osv. 

Jeg trenger ikke råd om å komme meg ut av Oslo-området. Jeg har selvsagt vurdert alle muligheter som er tilgjengelig for meg. Jeg er stuck her av ulike grunner, som jeg har påpekt.

Poenget med tråden var å finne noen å sutre sammen med. Det er derfor jeg spør om noen er i samme båt.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...