Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er kommet i en situasjon der jeg er nødt til å ta opp et forbrukslån, for å ha penger til mat og hus. jeg har ikke shoppet; dette er en konsekvens av at jeg er en kronisk syk selvstendig næringsdrivende. det jeg lurer på nå, er om jeg burde låne mest mulig og plassere de pengene, og håpe de vokser litt. renten på lånet blir ca 9,5%. jeg har ikke særlig erfaring med aksjer, men ønsker synspunkt på alternative måter å plassere rundt 200 000kr på

Anonymkode: 4c152...cc8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du bør låne minst mulig og forsøke å betale tilbake pengene så fort som mulig.

Dersom du tar opp et forbrukslån til 9,5% på 200 000 vil ingen med sikkerhet (eller sannsynlighet) kunne gi deg mer tilbake på disse pengene enn hva det koster deg i renter og utgifter.

Om du trenger penger til mat og hus er det dette du må bruke pengene på. Plasserer du pengene i fond eller aksjer kan du i verste fall risikere at du taper penger også her, da sliter du enda mer.

• Liker 8
Skrevet

jeg har nettopp flyttet inn i ny leilighet, og vurderer å bruke pengene på livsopphold i ca to år, og deretter selge leiligheten.

evt bo et år(slippe skatt på evt overskudd), plassere noe i aksjer og selge leiligheten. utrolig kjipt å måtte ut på leiemarkedet igjen, men sånn blir livet; kan ikke styre sykdom og penger. har hatt ekstreme helseutgifter de siste 6 mnd. er enig med at forbrukslån e ikke er bra, men ser ingen andre løsninger

Skrevet

Om du er sikker på at forbrukslån er eneste mulighet så skal jeg ikke krangle på det, men det er fremdeles ikke lurt å ta opp mer enn du trenger.

Kan du øke boliglånet, ev. få avdragsfrihet en periode? Begge disse er rimeligere løsninger som kan bidra til å redusere andelen forbrukslån du trenger.

Ikke sikkert at du vil ha et overskudd ved leilighetssalg, i verste fall vil du gå i minus når man inkludere meglerkostnader. Sier ikke at det finnes andre muligheter, men å planlegge med overskudd til å investere i aksjer er ikke tingen.

Det er nettopp når du er i den situasjonen du er nå du ikke har overskudd til å ha noe som helst risikoprofil på sparingen din (dvs aksjer)

• Liker 1
Skrevet

skal spørre banken om avdragsfrihet, men en mnd hjelper lite. kan spørre kommunen om å få overført lån til husbanken(startlån),

men tviler på jeg får det. er enig med alt du skriver; er bare så fortvilet. sover ikke lenger

Skrevet

Har du snakket med NAV? Om man trenger penger til mat og husly er det de man skal snakke med, ikke banken.

Anonymkode: 72324...2ee

• Liker 2
Skrevet

jeg får ingen sosialhjelp fra nav, for jeg har en bil som kunne blitt solgt.

men den er i bruk i firmaet og privat. jeg er avhengig av bilen til de ansatte som må ha med utstyr, og selv går jeg på krykker og trenger den ellers også. har uansett aap i dag, så nav er i bildet.må fikse dette selv.

4 av kundene mine gikk konkurs, jeg sto langt bakerst i køen blant kreditorer, og måtte ta tapet(lønn,fp etc). maks ufaks i tillegg til å slite med sykdom og skader. 

skjønner godt at 50% av grundere går konk innen 5 år etter oppstart.

jeg er ikke i underskudd, men heller ikke noe særlig overskudd

Skrevet

ts her-er på minstesats aap altså.

og jobber noen få timer inni mellom.

er i perioder sengeliggende også.ønsker å søke fast stilling når jeg forhåpentligvis blir bedre; ser bare så mørkt ut akkurat nå.

å drive firma har jeg mistet lysten til

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

ts her-er på minstesats aap altså.

og jobber noen få timer inni mellom.

er i perioder sengeliggende også.ønsker å søke fast stilling når jeg forhåpentligvis blir bedre; ser bare så mørkt ut akkurat nå.

å drive firma har jeg mistet lysten til

Hør med nav først, førdu tar opp forbrukslån. Jeg håper de hjelper deg!

Anonymkode: 6ae02...715

• Liker 1
Skrevet

Ville ikke ha gjort det! Uansett. Måtte ta opp 400.000 hos Bank Norwegian til skatt/mva enk foretak. Betalte kun kr 5500/mnd (ikke råd til mer), klarte tilslutt å få det bakt inn i huslånet. Enk foretak krever disiplin, struktur og orden og ikke minst kunder som betaler og innen fristen. Jeg hadde gjort alt jeg kunne for å unngå forbrukslån. Håper du får deg fast jobb og ting ordner seg. ☺️

Anonymkode: b7242...012

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville ikke ha gjort det! Uansett. Måtte ta opp 400.000 hos Bank Norwegian til skatt/mva enk foretak. Betalte kun kr 5500/mnd (ikke råd til mer), klarte tilslutt å få det bakt inn i huslånet. Enk foretak krever disiplin, struktur og orden og ikke minst kunder som betaler og innen fristen. Jeg hadde gjort alt jeg kunne for å unngå forbrukslån. Håper du får deg fast jobb og ting ordner seg. ☺️

Anonymkode: b7242...012

tusen takk! ja vil helst unngå forbrukslån. har vært selvstendig i mange år, og hatt noenlunde kontroll, men ble litt mye uflaks med de ulike omstendighetene. takker gud for at jeg hadde sykeforsikring

Skrevet

Kan det være en idé å be om økonomisk rådgivning fra banken før du beslutter hva du gjør videre?

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, Zenobia skrev:

Kan det være en idé å be om økonomisk rådgivning fra banken før du beslutter hva du gjør videre?

ja kanskje. men regner med de er enige om at det er dumt å selge leiligheten nå; koster rundt70-80000 bare megler, så kommer resten i tillegg. og jeg må skatte av evt overskudd

Skrevet

altså, du sier du ikke har råd til mat og hus, og vurderer samtidig ta opp 200 000,- i forbrukslån for å plassere det? 

Jeg har hørt mye dumme planer og ideer som grunn for å ta opp forbrukslån, men dette er definitivt det dummeste jeg har hørt. 

Anonymkode: aa1ec...ba6

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

altså, du sier du ikke har råd til mat og hus, og vurderer samtidig ta opp 200 000,- i forbrukslån for å plassere det? 

Jeg har hørt mye dumme planer og ideer som grunn for å ta opp forbrukslån, men dette er definitivt det dummeste jeg har hørt. 

Anonymkode: aa1ec...ba6

jeg har helseutgifter på noen tusen per mnd også...

er greit å ha noe på konto da de varerer fra 2000 til 6000 i mnd.

og vite at jeg har penger til mat.

sover bedre med buffer i boks uavhengig av om det er krise.

flott at du dømmer uansett

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...