Gå til innhold

Ville du satt strøm på din hund for å få den av sau?  

1 stemme

1. 1. Ville du satt strøm på din hund for å få den av sau?

• Har ikke noe problem med sau der jeg bor
      1
    • Ja
      12
    • Nei, det kunne aldri falle meg inn
      5
    • Har ikke tatt stilling til temaet
      3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer på hva dere inne mener om å strømme hunder for å få dem "av" sau?

Videoannonse
Annonse
Gjest Formosiss
Skrevet

Jeg er delt i meningen, men jeg svarte ja.

Jeg mener at det ikke er verre å strømme iht. sau enn ellers, man strømmer også andre dyr i andre situasjoner. Men nå er det ikke alle det funker på da, og da er det liten vits i å fortsette.

Skrevet

Sau? Hund? forstår veldig lite..

Gjest Madam Felle
Skrevet
Sau? Hund? forstår veldig lite..

Få en hund til å slutte å jage sau :wink:

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Jeg svarte ja. Gjorde det på begge hundene mine, og det virket. Kommer kanskje til å gjøre det på neste hund også (som kommer til sommeren).

Gjest Anonymous
Skrevet

Dersom man har tenkt å ha hunden løs i områder med sau har man jo ingen unnskyldning for å ikke få den sauerein. Dette gjelder også hundeeiere som "sjokkert" oppdager at det går sau i marka om sommeren. Noen hunder holder seg i nærheten av eier og lar seg kalle inn uansett, andre streifer mer. De aller fleste hunder vil angripe sau om de ikke er opplært til annet.

Men det er sant som det blir nevnt her at ikke alle hunder lar seg trene på denne måte, har blant annet hørt at det er vanskelig å få polarhunder til å bli sauereine (vi hadde samojed, men ikke i områder med sau). Da er det ingen vits i å presse strømtreninga så langt...

Ser ikke noe grunnleggende galt i å trene hunden med strøm i denne sammenhengen, men klart slik trening skal begrenses til det nødvendigste. Ellers er vel lovverket slik at enhver kan fange inn/ta livet av en hund som forstyrrer buskap i inn og utmark.

Gjest Formosiss
Skrevet

Det er også vanskelig med schäfere av "jakttypen", dvs. de som er avlet som vakthunder o.l. "Svigers", som har en stoor sauegård og driver oppdrett av border collie, hadde en sådan. Gikk heelt amok i løpestrengen og sauene hadde det så artig med å mobbe ham ;-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, det ville jeg, men jeg ville også prøvd det på meg selv først, så kunne hunden få gjort greien.

Skrevet

vi har hatt tre huskyer (sibirske), i saueområder, og har aldri tenkt tanken på å bruke strøm på noen av dem nei.

de har ikke kunnet gått løse i det området uansett, og så lenge vi hadde dem i bånd så fikk vi sørge for å klare å holde dem igjen uten bruk av strøm.

så jeg svarte "nei, det hadde aldri falt meg inn" eller hva det nå stod :)

Skrevet

Jeg klarer egentlig ikke helt å svare.

Jeg har strømmet mine hunder, men jeg synes ikke det er så kjekt, og jeg venter vel på en genial og utopisk (?) "human" løsning på denne problemstillingen.

Selv om hundene er blitt strømmet, har jeg alltid gått med dem i bånd i saueområder, da jeg vet at sjansen for at de likevel kan ta sau kan være stor.

En kamerat av meg strømmet sin hund, med tilsynelatende bra resultat. Likevel tok hunden en sau etter dette....

Ella

Skrevet
De aller fleste hunder vil angripe sau om de ikke er opplært til annet.

Angripe ... dere får det til høres så barbarisk ut. Er det ikke i de aller fleste tilfeller jaktinstinkt som tar overhånd. Altså den vil løpe etter alt som beveger seg?

Skrevet

Nei det ville jeg ikke.

Gjest Anonymous
Skrevet

Angripe ... dere får det til høres så barbarisk ut. Er det ikke i de aller fleste tilfeller jaktinstinkt som tar overhånd. Altså den vil løpe etter alt som beveger seg?

Selvfølgelig, men den løper jo ikke bare etter; den tar igjen sauen og - kall det hva du vil - tygger på den. Hunden vi hadde løp etter katter, andre hunder, elg, men verken kattene eller elgen klarte han å ta igjen. Sauer er rimelig forsvarsløse husdyr som de fleste hunder klarer å innhente og skremme.

Ser ikke helt problematikken i å kalle det "angrep" så lenge konsekvensen av hundens løpetur ofte er at sauen er bitt i filler etterpå (selvsagt noe avhengig av hundens størrelse). Det er flere sau som blir tatt av hund enn av ulv og andre rovdyr. Men klart - angrep i form av territorieforsvar/sinne e.l er det kanskje ikke.

Skrevet

Bare lurer - hvordan gjør dere dette? Reint praktisk, mener jeg? Høres helt forferdelig ut, men jeg kan skjønne at det er nødvendig. Svigers har sau, og han miste over 25 lam i fjor sommer....

Skrevet
Bare lurer - hvordan gjør dere dette? Reint praktisk' date=' mener jeg? [/quote']

Ikke noe man kan eksperimentere med på egen hånd!

Må utføres av eksperter!

Skrevet

Ja svarte jeg.

Gjest Gjesta
Skrevet

Ja, det har jeg ingen betenkeligheter med. Har gjort det flere ganger jeg med flere hunder, men mine var jammen sta. Måtte mange støt til for å få den til å forstå. Nå er den like hypp på sau igjen , så jeg vet ikek helt om det funker på alle jeg

Skrevet

Selvfølgelig, men den løper jo ikke bare etter; den tar igjen sauen og - kall det hva du vil - tygger på den.

dette gjelder da slett ikke alle hunder. mulig de med gjeter blod gjør dette, men min hund er nå i alle fall bare ute etter å hilse på dyrene. De gangene hun har klart å ta igjen en katt ...så lukter hun bare på den...det samme gjelder mus, lemmen, hest og geit...... geita og hesten sto still...det gjorde forresten de andre dyra også ... bortsett fra katten ..så ikke se for dere at hunden min får jage alt åg alle.... poenget er at

jeg ikke i min villeste fantasi kan se for meg at hunden gjør noe annet enn å løpe etter sau... men de kan jo sprenges av det også da.... så forsvarer ikke hunden sånsett ...for bare vondt av ordet angrep.-...når jeg ikke synes det passer ....

Skrevet
Bare lurer - hvordan gjør dere dette? Reint praktisk' date=' mener jeg? Høres helt forferdelig ut, men jeg kan skjønne at det er nødvendig. Svigers har sau, og han miste over 25 lam i fjor sommer....[/quote']

Min ex gjorde dette med sine jakthunder og det virket forholdsvis greit, synes jeg.

Du slipper inn hunden (med et strømførende halsbånd) i en stor innhegning med sau. Prøver hunden å jage/ta sauen, får den et støt. Jeg tror den først får et "advarende" støt og deretter et kraftigere støt hvis det er nødvendig.

Gjest Anonymous
Skrevet

Den forrige hunden til sambo var med på dette... men han var livredd sau siden han hadde blitt stanget av en vær da han var valp.. så, siden de ikke fikk satt strøm på hunden, eller den ikke viste noen innteresse for sauen, så ble den ikke godkjent.. Forstå det den som kan. En annen hund som var med da satte de strøm på 20-30 gangen, men han reagerte ikke.. De hadde vann på hals og nakke, men han reagerte enda ikke. De måtte tilslutt sette strøm konstant. Sauen måtte avlives etter at hunden gikk ut av kontroll..

Jeg ville ikke hatt noen betenkligheter med og sette strøm på hunden. Vi bruker jo tross alt bjeffebånd med strøm. Hvis vi får til, så skal hunden på sauerenhetskurs. Bedre det enn og få erstatningskrav fra bonden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...