AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #1 Skrevet 18. februar 2019 Til og med allmektige staten klarer ikke å la fingrene være av fatet: https://www.nrk.no/norge/tollerne-innrommer-uberettiget-overvaking-av-bilister-1.14432387 Når vi innfører engelske/kinesiske tilstander med permanent overvåkning, skaper vi et samfunn der tillit brytes ned og muligheten for misbruk av disse systemene er uendelig. Dette må det bli slutt på. Anonymkode: 40c6b...ad1 4
Honey Dew Skrevet 18. februar 2019 #2 Skrevet 18. februar 2019 Synes det er betryggende med overvåkingskamera jeg. 12
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #3 Skrevet 18. februar 2019 Hvis man ikke har noe å skjule, hva er problemet? Anonymkode: 2dd4f...3a4 6
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #4 Skrevet 18. februar 2019 Syns det er dritbra med kameraer. Plutselig fanger de opp lovbrudd. Politiet fikk f.eks hele mordet på Danmarksplass i Bergen på film fra et kamera på bensinstasjonen i forrige uke. Gull verdt det, mot den jævelgjengen av noen folk som gir falske forklaringer osv. Anonymkode: 85fcf...89f 8
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #5 Skrevet 18. februar 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man ikke har noe å skjule, hva er problemet? Anonymkode: 2dd4f...3a4 This👆🏼 Er du også en av dem som misliker at politiet har kontroller Ts? Anonymkode: 9bcb1...0eb 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #6 Skrevet 18. februar 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man ikke har noe å skjule, hva er problemet? Anonymkode: 2dd4f...3a4 Hva vil det si å ha "noe å skjule"? På den ene siden kan ting som fremstår som banale i dag, ha store konsekvenser i morgen. Å krysse av for religion i tyske folketellinger virka ubetydelig, inntil nazistene valgte å utslette én av de. Med den forvitringen av demokratier vi ser i dag, fra USA og Ungarn, til Polen og Fillipinene osv. vet vi ikke hva som kan bli brukt mot oss. Å registrere bevegelsesmønstre hos staten er i så fall sterkt uønsket. Synes du det virker rettferdig å bli født kineser, overvåket 24/7 for å bli "en bedre borger"? Har muslimene i Xinjiang "noe å skjule"? På den andre siden har det offentlige en elendig historie med å ta vare på sine data. Du har helseforetak som har ubeskytta datasystem og som kaster personlige opplysninger i søpla - lett tilgjengelig. Mange kamerasystem er ikke beskytta mot inntrengere, slik at det er pisseenkelt for hvem som helst med minimale datakunnskap å få tilgang på all informasjon. Stikkontroller/politikontroller har ingenting med generell, udiskriminerende overvåkning å gjøre. Usaklig kommentar! Anonymkode: 40c6b...ad1 6
Gjest hind Skrevet 18. februar 2019 #7 Skrevet 18. februar 2019 Kameraer i gater og på torg synes jeg er helt ok hvis det fører til et tryggere offentlig rom. Det er verre med den ekstreme overvåkingen vi godtar helt frivillig når vi bruker Facebook, google, butikkenes medlemskort og sikkert også KG.
stan Skrevet 18. februar 2019 #8 Skrevet 18. februar 2019 Opplevde å miste en mobiltelefon i Kina. En i følget la fra seg mobilen på en benk, og glemte den. Da tok vi kontakt med nærmeste politi kiosk. De kunne kjapt gå inn å se opptak fra benken. Vi så at mobilen ble lagt der, at vedkommende gikk. Kort tid etter kom en dame og tok mobilen. Så kunne de fra kamera til kamera følge henne til hun gikk inn i et hus. Da ringte de noen nummer knyttet til huset og kom hurtig i kontakt med dama. Hun forklarte at siden mobilen var engelskspråklig visste hun ikke hva hun skulle gjøre med den. Hun lovet å bli i huset til vi kom og hentet mobilen. Vi gikk å hentet den, og ga henne en liten finnerlønn. Sikker på at vi ble observert hele tiden. 2
Oppgitt78 Skrevet 18. februar 2019 #9 Skrevet 18. februar 2019 Personvern er tydeligvis ikke så viktig for folk.. 2
Kalevala Skrevet 18. februar 2019 #10 Skrevet 18. februar 2019 Forskjellen på oss og Kina er at vi har kontrollinstanser som oppdager ulovlig overvåking og gjør noe med det. Derfor er jeg ikke veldig bekymret. 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #11 Skrevet 18. februar 2019 9 minutter siden, stan skrev: Opplevde å miste en mobiltelefon i Kina. En i følget la fra seg mobilen på en benk, og glemte den. Da tok vi kontakt med nærmeste politi kiosk. De kunne kjapt gå inn å se opptak fra benken. Vi så at mobilen ble lagt der, at vedkommende gikk. Kort tid etter kom en dame og tok mobilen. Så kunne de fra kamera til kamera følge henne til hun gikk inn i et hus. Da ringte de noen nummer knyttet til huset og kom hurtig i kontakt med dama. Hun forklarte at siden mobilen var engelskspråklig visste hun ikke hva hun skulle gjøre med den. Hun lovet å bli i huset til vi kom og hentet mobilen. Vi gikk å hentet den, og ga henne en liten finnerlønn. Sikker på at vi ble observert hele tiden. Regner med at dette var i en storby. Likevel er dette skremmende saker. Kombinert med ansiktsgjenkjenningsteknologi så er det et skremmende effektivt verktøy for detaljovervåking av innbyggerne. Slike ting plasseres med letthet ut i land der totalitære regimer regjerer. Anonymkode: 8b266...53f 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #12 Skrevet 18. februar 2019 39 minutter siden, hind skrev: Kameraer i gater og på torg synes jeg er helt ok hvis det fører til et tryggere offentlig rom. Det er verre med den ekstreme overvåkingen vi godtar helt frivillig når vi bruker Facebook, google, butikkenes medlemskort og sikkert også KG. Faktisk er det motsatt. Problemstillingen er strengt tatt de samme, men konsekvensene er i en helt annen sfære når det gjelder staten enn priate selskaper. Om jeg søker på heimkok på internett. så vil overvåkingen fra google gi meg tilbud på destillasjonsapparat og hvor jeg kan kjøpe billig sukker og gjær. Overvåking fra staten kan føre til at jeg blir fengslet. Faktisk er trusselbildet med de private ikke knyttet til hva de private eierene gjør, men når staten begynner å bruke sin makt for å få tilgang til data. Anonymkode: 0849f...5cf
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #13 Skrevet 18. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis man ikke har noe å skjule, hva er problemet? Anonymkode: 2dd4f...3a4 Et vanlig argument. Her vil jeg sitere tidligere direktør for Datatilsynet, Georg Apenes som formulerer det strålende: «Når jeg går på toalettet, låser jeg døren. Men det er ikke fordi jeg har tenkt å gjøre noe ulovlig der inne.» Anonymkode: 8b266...53f 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #14 Skrevet 18. februar 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Faktisk er det motsatt. Problemstillingen er strengt tatt de samme, men konsekvensene er i en helt annen sfære når det gjelder staten enn priate selskaper. Om jeg søker på heimkok på internett. så vil overvåkingen fra google gi meg tilbud på destillasjonsapparat og hvor jeg kan kjøpe billig sukker og gjær. Overvåking fra staten kan føre til at jeg blir fengslet. Faktisk er trusselbildet med de private ikke knyttet til hva de private eierene gjør, men når staten begynner å bruke sin makt for å få tilgang til data. Anonymkode: 0849f...5cf Ja hvis du søker etter ulovlige ting på nettet, synes jeg det er greit at politiet følger med. Anonymkode: 6a13c...44d 3
Katten.2.0 Skrevet 18. februar 2019 #16 Skrevet 18. februar 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvis man ikke har noe å skjule, hva er problemet? Anonymkode: 2dd4f...3a4 Hater denne kommentaren. Vil du gi alle tilgang til hele huset ditt til enhver tid, alle samtaler - uavhengig fortrolighet, og så videre? 4
Oppgitt78 Skrevet 18. februar 2019 #17 Skrevet 18. februar 2019 7 minutter siden, Katten.2.0 skrev: Hater denne kommentaren. Vil du gi alle tilgang til hele huset ditt til enhver tid, alle samtaler - uavhengig fortrolighet, og så videre? Det er mange som har gitt bort denne tilgangen i årevis.. Alarm med kamera og mikrofon, som de i tillegg har betalt selv. 1
Million Skrevet 18. februar 2019 #18 Skrevet 18. februar 2019 Jeg bryr meg ikke om at jeg evt blir filmet med overvåkingskameraer rundt om i byen, på t-bane og buss osv. Det plager meg ikke. Det gir tvertimot ekstra trygghet, hvis noe skulle skje. Da vil det bli filmet, og gjerningsmennene kan bli tatt. Men jeg ville ikke likt å ha overvåkingskamera på do, da, om jeg kom inn på et kjøpesenter og skulle låne toalettet der
stan Skrevet 18. februar 2019 #19 Skrevet 18. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Regner med at dette var i en storby. Likevel er dette skremmende saker. Kombinert med ansiktsgjenkjenningsteknologi så er det et skremmende effektivt verktøy for detaljovervåking av innbyggerne. Slike ting plasseres med letthet ut i land der totalitære regimer regjerer. Anonymkode: 8b266...53f Det var i Beijing. Det viser jo potensialet til teknologien. Og reiser mange spørsmål. Utfordringen er hvem som bestemmer hvem og hva som er ulovlige aktiviteter. Hvor lenge skal det være lov å lagre videoene? Har myndighetene anledning til å koble videoene opp mot data fra smarttelefonene? Kan videoene etterbehandles med ansiktsgjenkjenningsteknologi? I et slikt system vil man ikke bare ha et digitalt spor etter seg. Men det vil bli spørsmål om hva man foretar seg i de stundene man ikke har etterlatt noe spor.
Zenobia Skrevet 18. februar 2019 #20 Skrevet 18. februar 2019 Er tilhenger av å ha overvåkning på offentlig kommunikasjon, som tog og buss. Det ble betraktelig roligere på Ski-toget da det kom. Jeg vil at vi skal kunne opptre anonymt på nettet. Der er jeg for et sterkt personopplysningsvern. Digitalt grenseforsvar er ikke annet enn et propagandanavn på TOTAL nettovervåkning. Hvordan kan journalister la politikere og andre myndighetspersoner sitte med definisjonsmakten ved å gi dette et så misvisende navn? (Beklager avsporingen) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå