Gå til innhold

Redd katt og ferie


Gjest PaN

Anbefalte innlegg

Vurderer å reise på ferie i 1-2 uker men har en katt som er livredd andre, det er en ute/innekatt. 

Det jeg er redd for er at katten ikke kommer inn når passer skal slippe han inn, han gjemmer seg alltid under senga eller sofaen når gjester kommer og er så på «tå» når han endelig tør å gå frem, de får heller ikke røre han for då løper han vekk. 

Har hatt han siden 8 uker gammel, chippet og kasterert og er som mitt barn, den mest bortkjemte katta i nabolaget. Men jeg hadde håpet jeg kunne dra på ferie, men vet ikke om jeg tør. 

Han har ikke alltid vært slik, dette beggynte når han rundet 2 år. Før fulgte han etter folk og jeg måtte nesten hente han hjem, men nå løper han unna. Noen med erfaring og tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det absolutt ingen den er trygg på? Kunne den vært hos feks familie eller en venn? Den kan jo ikke ut da, men tenker den fortere blir trygg på en person hvis han må være med de hele tiden. 

Anonymkode: 07b59...b14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du reiser så ville jeg satset på at katten er inne hele den tiden du er borte. Både for katten sin del men også for den som skal passe katten. Katten kan bli stresset over at du er borte og legge ut på langtur, og få problemer med å finne veien hjem. 

For kattepasseren så vil det være utrolig kjipt hvis katten plutselig ikke kommer inn igjen en dag og den som passer må ut å lete og bli bekymret for at noe har tilkommet katten (f.eks påkjørsel) mens katten er i vedkommendes varetekt. 

Jeg tviler på at katten tar skade av at du er borte i ei uke hvis du har noen du og katten kjenner godt til å komme hjem til deg og mate katten. Kattepasseren bør være ei stund inne til deg også selv om katten gjemmer seg unna, ikke bare fylle opp matskåla og sette frem friskt vann 

Endret av skruf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det absolutt ingen den er trygg på? Kunne den vært hos feks familie eller en venn? Den kan jo ikke ut da, men tenker den fortere blir trygg på en person hvis han må være med de hele tiden. 

Anonymkode: 07b59...b14

Jo, den er trygg på nærmeste familie. Men det er planer å reise med dem i år da vi mulig skal besøke andre slektninger, så derfor er jeg usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, skruf skrev:

Hvis du reiser så ville jeg satset på at katten er inne hele den tiden du er borte. Både for katten sin del men også for den som skal passe katten. Katten kan bli stresset over at du er borte og legge ut på langtur, og få problemer med å finne veien hjem. 

For kattepasseren så vil det være utrolig kjipt hvis katten plutselig ikke kommer inn igjen en dag og den som passer må ut å lete og bli bekymret for at noe har tilkommet katten (f.eks påkjørsel) mens katten er i vedkommendes varetekt. 

Jeg tviler på at katten tar skade av at du er borte i ei uke hvis du har noen du og katten kjenner godt til å komme hjem til deg og mate katten. Kattepasseren bør være ei stund inne til deg også selv om katten gjemmer seg unna, ikke bare fylle opp matskåla og sette frem friskt vann 

Det er en hvis mulighet ja at jeg kan ha den hos en annen familie, men siden den er så usikker på folk er jeg redd hva den vil gjøre dersom de prøver å kose. Ønsker ikke at den skal bite dem, for det kan han finne på å gjøre når han er redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pan skrev:

Det er en hvis mulighet ja at jeg kan ha den hos en annen familie, men siden den er så usikker på folk er jeg redd hva den vil gjøre dersom de prøver å kose. Ønsker ikke at den skal bite dem, for det kan han finne på å gjøre når han er redd.

Det må jo evt være kattevandte mennesker som klarer å forstå oppførselen katten får. 

Anonymkode: 07b59...b14

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det må jo evt være kattevandte mennesker som klarer å forstå oppførselen katten får. 

Anonymkode: 07b59...b14

Har noen venner med katt fra før, jeg vet at min går godt overens med andre katter da den har en kompis han er ute sammen med så det går jo an å høre med de om han kan være der? Men usikker hvordan den andre katten vil reagere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis katten er nervøs av seg så har den det kanskje best hjemme i trygge og vante omgivelser, kan bli stressende å komme inn i et nytt hjem med folk og omgivelser den ikke kjenner 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det aktuelt med katteluke?

Anonymkode: 49b68...740

Akkurat det jeg skulle si.

En katteluke hvor du kan programmere inn at bare din katt kan gå gjennom med sin chip, fungerer strålende.

Da kan katten gå ut og inn som den vil. Og det gjør ingenting om katten ikke er der akkurat når kattepasseren er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katteluke er ikke aktuelt da den drar inn fugler, hadde døren oppe for lufting og katten klarte å dra inn en halvdød fugle under sofaen. Jeg får vel ha katten inne og kjøpe kattesand og mat nok til 2 uker, slik at det blir enklere for passere. Tenkte bare at det hadde vært fint om den hadde fått vært ute litt :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Pan skrev:

Katteluke er ikke aktuelt da den drar inn fugler, hadde døren oppe for lufting og katten klarte å dra inn en halvdød fugle under sofaen. Jeg får vel ha katten inne og kjøpe kattesand og mat nok til 2 uker, slik at det blir enklere for passere. Tenkte bare at det hadde vært fint om den hadde fått vært ute litt :)  

Vi hadde en katt som fanget en del fugler. Det skjedde noen få ganger at den dro fugler med inn, men det var utrolig sjelden. Katteluke er gull verdt. Enormt fint for katten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Diamant20 skrev:

Hvis han skal være hos andre ville jeg bare hatt han på ett rom hele tiden (feks badet)

I 2 uker!? 

Jeg får dårlig samvittighet om jeg stenger kattene inne i et digert hundebur i fem timer for å få sove i fred om natten...

Anonymkode: 1c3e1...f1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Diamant20 skrev:

Hvis han skal være hos andre ville jeg bare hatt han på ett rom hele tiden (feks badet)

Ikke på tale, dette er snakk om en katt som får gå ut som han vil eller være inne i et stort hus! Nei ellers takk, da lar jeg heller vær å reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, exictence skrev:

Vi hadde en katt som fanget en del fugler. Det skjedde noen få ganger at den dro fugler med inn, men det var utrolig sjelden. Katteluke er gull verdt. Enormt fint for katten.

Da er du heldig! Vi måtte stenge av katteluken vår,  da de dro inn fugler og mus så og si daglig!! Syntes det var motbydelig å våkne opp med fjær i hele huset,  og blod overalt.  Og musene var ikke alltid døde,  så vi ble lei av å finne mus gjemt bak møbler.  Tror våre katter konkurrerer om å fange mest!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, Diamant20 skrev:

Hvis han skal være hos andre ville jeg bare hatt han på ett rom hele tiden (feks badet)

Ja for det er jo bra for katten! Det er snakk om 2 uker, å mange har ikke store bad. 

Anonymkode: 07b59...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...