Gå til innhold

Barnehageansatte som driter i regler om private lekeplasser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har tydeligvis ikke lært noe om dette du heller 🤦‍♀️

En lekeplass i borettslaget er ikke privat eiendom, så de kan ikke nekte noen adgang. 

Anonymkode: 4540e...e23

Hvordan er noe på privat eiendom ikke privat?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

40 minutter siden, The Kitten skrev:

Hvordan er noe på privat eiendom ikke privat?

Altså... tenk deg grunneiere som eier stire deler av skog og mark... den er privat, men alle kan bruke den. Noe såm heter fir allmannsrett. På ganske lik måte fu ker det når borettslag har felles lekeplass ute. Den kan brukes av alle. 

Bår du har privat hus og hage DA har du rett på å holde dette for deg selv...

Anonymkode: a90d1...360

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Altså... tenk deg grunneiere som eier stire deler av skog og mark... den er privat, men alle kan bruke den. Noe såm heter fir allmannsrett. På ganske lik måte fu ker det når borettslag har felles lekeplass ute. Den kan brukes av alle. 

Bår du har privat hus og hage DA har du rett på å holde dette for deg selv...

Beklager alle skrivefeilene..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom barnehagen som bruker lekeplassen er kommunal får du styreleder til å sende et brev til helse og oppvekst i kommunen, og be om at de er med på vedlikehold av apparater og renhold av plassen siden den brukes så ofte, og kommeunen tydeligvis ikke har gode nok lekeområder til xx bhg. Det er faktisk ganske dyrt å opprettholde en lekeplass etter standardene. Vi hadde samme problem i vårt borettslag, etterhvert ble en del av apparatene ødelagt, og da er det andelseierne som må betale for å bytte dem ut. En annen løsning som ble funnet effektiv her var å ta sperrebånd rundt hele lekeplassen og skrive lapp på om at den var stengt eller under vedlikehold, da holdt barnehagene seg borte. Kveld og helg ble lekeplassen brukt av de som bodde i borettslaget eller var på besøk hos noen som bodde her, men hordene av bhg holdt seg vekke. Da sperrebåndene ble fjerne etter flere måneder hadde barnehagene valgt seg andre ruter å gå på tur. 

Anonymkode: 240c2...1df

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Dersom barnehagen som bruker lekeplassen er kommunal får du styreleder til å sende et brev til helse og oppvekst i kommunen, og be om at de er med på vedlikehold av apparater og renhold av plassen siden den brukes så ofte, og kommeunen tydeligvis ikke har gode nok lekeområder til xx bhg. Det er faktisk ganske dyrt å opprettholde en lekeplass etter standardene. Vi hadde samme problem i vårt borettslag, etterhvert ble en del av apparatene ødelagt, og da er det andelseierne som må betale for å bytte dem ut. En annen løsning som ble funnet effektiv her var å ta sperrebånd rundt hele lekeplassen og skrive lapp på om at den var stengt eller under vedlikehold, da holdt barnehagene seg borte. Kveld og helg ble lekeplassen brukt av de som bodde i borettslaget eller var på besøk hos noen som bodde her, men hordene av bhg holdt seg vekke. Da sperrebåndene ble fjerne etter flere måneder hadde barnehagene valgt seg andre ruter å gå på tur. 

Anonymkode: 240c2...1df

Du er surmaga du! Nekte barn å leke på lekeplasser! 

Barnehager kan ha verdens beste uteområde, de kommer allikevel til å gå turer og besøke andre lekeplasser. 

En barnehage har som regel mange avdelinger, som går kanskje tur en og en eller to og to. Det er vanlig med en fast turdag  i uka. Så om den ene barnehagen er på lekeplassen "hver dag" en uke er det mest sannsynlig forskjellig avdeling for hver gang. 

Anonymkode: 4a9ea...7fc

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet. Tenk å irritere seg over at barn leker på en lekeplass. Da har du lite å finne på. Med mindre de gjør herverk så må de da få bruke lekeapparater som er laget til barn som ikke står på privat eiet grunn. 

Anonymkode: dbc01...f01

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og by the way... lekeplassen kan etter lovverket disponeres av alle... selv om den tilhører ett boretslag. Du har ingen rett til å jage dem bort. Dette vet de som jobber i barnehagen. 

Det lovverket er det fint om du henviser til, for det tror jeg ikke før jeg ser det. Har lest uttalelser fra advokater om at styret kan bestemme bruk av lekeplass 

Anonymkode: 0620c...736

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk blir sure når barnehagen tar seg til rette på en privat lekeplass, men mener det er helt greit at privatpersoner bruker barnehagen som tumleplass for hunder og barn etter stengetid. 

Jada, jeg vet at det ikke er nødvendigvis de samme folka som svarer i begge trådene, men det er likevel en interessant observasjon. Jeg håper de som synes det er greit å «slite på barnehagen» med hundelufting og barneleking etter åpningstid, også ønsker barnehagen velkommen til lekeplassen i sitt nabolag. Ellers er man veldig smålig og egoistisk.

Anonymkode: 229fa...d3b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er rart at folk ikke får lov til å ønske seg litt ro og fred rundt sitt eget hjem. Man har jo tydeligvis ikke noe annet valg enn å måtte innlemmes i en hel barnehageavdelings lek og bråk, mens man kanskje ønsker å benytte seg av eiendommens anlegg selv.

Én ting er at andre barn kommer innom for å leke der, men at man skal godta at en organisert institusjon konsekvent forstyrrer husfreden og privatlivet på jevnlig basis..! Skal man bare måtte tillate all aktivitet på fellesområdene i et sameie, fordi ferdsel på lekeplassen kommer under allemannsretten? Hadde man godtatt at en lokal bedrift la inn dagens rugbytrening for bedriftslaget? Nei, men det er tydeligvis noe som klikker hos enkelte med en gang barn ikke får det som de vil.

Det er greit at vi har allemannsrett, men man har også noe som nabohensyn. En barnehage sitt støynivå vil ofte gå over desibelgrensen for hva som er akseptert i et nabolag, så hvorfor skal vi som bor i et sameie tåle at dette forstyrrer husfreden hver uke? 

Jeg mener at barnehager må utvise skjønn, og legge utflukter og aktiviteter til områder utenfor private boliger. Bare fordi noe går gjennom et smutthull i norsk lov, betyr ikke at det er riktig å gjøre det. 

Anonymkode: ae198...ae0

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg syns det er rart at folk ikke får lov til å ønske seg litt ro og fred rundt sitt eget hjem. Man har jo tydeligvis ikke noe annet valg enn å måtte innlemmes i en hel barnehageavdelings lek og bråk, mens man kanskje ønsker å benytte seg av eiendommens anlegg selv.

Én ting er at andre barn kommer innom for å leke der, men at man skal godta at en organisert institusjon konsekvent forstyrrer husfreden og privatlivet på jevnlig basis..! Skal man bare måtte tillate all aktivitet på fellesområdene i et sameie, fordi ferdsel på lekeplassen kommer under allemannsretten? Hadde man godtatt at en lokal bedrift la inn dagens rugbytrening for bedriftslaget? Nei, men det er tydeligvis noe som klikker hos enkelte med en gang barn ikke får det som de vil.

Det er greit at vi har allemannsrett, men man har også noe som nabohensyn. En barnehage sitt støynivå vil ofte gå over desibelgrensen for hva som er akseptert i et nabolag, så hvorfor skal vi som bor i et sameie tåle at dette forstyrrer husfreden hver uke? 

Jeg mener at barnehager må utvise skjønn, og legge utflukter og aktiviteter til områder utenfor private boliger. Bare fordi noe går gjennom et smutthull i norsk lov, betyr ikke at det er riktig å gjøre det. 

Dette er en hel masse grunner til at jeg ikke tror en døyt på at en barnehage konsekvent og jevnlig bruker en lekeplass i et borettslag som turdestinasjon og daglig uteområde.

Hele tråden, bortsett fra hovedinnlegget, er en hel masse grunner til at jeg ikke tror en døyt på at denne problemstillingen er ekte.

Anonymkode: b469c...9e2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er en hel masse grunner til at jeg ikke tror en døyt på at en barnehage konsekvent og jevnlig bruker en lekeplass i et borettslag som turdestinasjon og daglig uteområde.

Hele tråden, bortsett fra hovedinnlegget, er en hel masse grunner til at jeg ikke tror en døyt på at denne problemstillingen er ekte.

Legg også merke til at TS har vært totalt fraværende i tråden etter at den skrev hovedinnlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg slutter aldri å forundre meg over Mennesker som flyttet inn ved siden av en lekeplass, og så  i ettertid klage på at det er barn på den lekeplassen. På dagtid attpåtil!  

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men folkens, burde ikke TS ta dette opp med styret først og fremst? Jeg tenker det først og fremst handler om at plassen må vedlikeholdes, det er snakk om sikkerhet osv. Dette burde jo først og fremst tas med barnehagene evt kommunen.

Anonymkode: b3f1a...683

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg vet ikke med hovedinnlegget, men jeg kan skrive under på at det skjer. Vi hadde flere barnehager her på tunet vårt hver uke, da sameiet ble startet opp.

Vi er kun 14 boliger, og har en lekeplass med knapt to husker, en sandkasse og en tunnel, samt en plen med et piknikbord. Men siden vi ligger 50 meter fra ene enden av en populær tursti, så var det flere barnehager som mente vi var det perfekte sted for alt fra matpause til lekepause. Konstant bråk og konstant matrester, samt vedlikehold.

Men uansett hvor fraværende du syns TS er, kan man ikke fortsette å diskutere et interessant tema? Det er bedre det, enn å fylle KG med konspirasjonsteorier om hva som er løgn eller ikke.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men folkens, burde ikke TS ta dette opp med styret først og fremst? Jeg tenker det først og fremst handler om at plassen må vedlikeholdes, det er snakk om sikkerhet osv. Dette burde jo først og fremst tas med barnehagene evt kommunen.

Anonymkode: b3f1a...683

TS vet jo også nøyaktig hvilken eller hvilke barnehager som er der "hele tiden", det burde da være en smal sak å enten kontakte barnehagene selv, eller få styret til å gjøre det.

Hvis det TS sier stemmer, da............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg slutter aldri å forundre meg over Mennesker som flyttet inn ved siden av en lekeplass, og så  i ettertid klage på at det er barn på den lekeplassen. På dagtid attpåtil!  

Bare det at du bruker dagtid som et argument, viser at du ikke evner å sette deg inn i andre livssituasjoner enn din egen. Derfor takker jeg nei til å diskutere med deg.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men uansett hvor fraværende du syns TS er, kan man ikke fortsette å diskutere et interessant tema? Det er bedre det, enn å fylle KG med konspirasjonsteorier om hva som er løgn eller ikke.

Og her klarte du å enkelt oppsummere hva KG har blitt til.

Løgner som kan skape gode diskusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare det at du bruker dagtid som et argument, viser at du ikke evner å sette deg inn i andre livssituasjoner enn din egen. Derfor takker jeg nei til å diskutere med deg.

Så ikke siter meg om du ikke vil diskutere med meg da. 

Ja, dagtid er et argument, det hadde vært værste im det var ungdommer på kveldstid. At noen jobber på natten og sover på dagen er ikke et argument, de kan ikke forvente at omverdenen innstiller seg etter dem, og burde i alle fall ikke bo rett ved en lekeplass. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og her klarte du å enkelt oppsummere hva KG har blitt til.

Løgner som kan skape gode diskusjoner.

Nei, KG har blitt til en plass hvor TS deler en historie, og 20 andre hyler «Løøøgn» tilbake..! Hva med å fokusere på om du er interessert i å delta i diskusjonen, i stedet for å fylle opp tråden med teoriene og standardfrasene dine. Jeg skrev et innlegg til deg, hvor jeg bekrefter at problemstillingen er plausibel, og du velger å kun fokusere på siste paragraf. Jeg forstår at du syns trollingen er ødeleggende, men din oppførsel er minst like destruktiv for forumet.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så ikke siter meg om du ikke vil diskutere med meg da. 

Ja, dagtid er et argument, det hadde vært værste im det var ungdommer på kveldstid. At noen jobber på natten og sover på dagen er ikke et argument, de kan ikke forvente at omverdenen innstiller seg etter dem, og burde i alle fall ikke bo rett ved en lekeplass. 

AB har er godt poeng - dagtid er ikke et argument for å måtte godta at barnehager bruker borettslagets lekeplass. Men siden du syns det er så uproblematisk, kan ikke de få komme og leke hos deg, da? Det hadde jo gjort ting så mye lettere.

Anonymkode: 66659...f84

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...