Gå til innhold

Barnehageansatte som driter i regler om private lekeplasser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, her er greia. Vi har en stor og flott inngjerdet lekeplass i borettslaget her jeg bor, da det er mange familier med småbarn her så er den påkostet en god del med både nye og fancy lekeapparater.

Det er ganske mange barnehager i området og omtrent daglig så er det en barnehage som er på tur å bruker plassen. Lekeplassen er privat og skal kun disponeres av de som bor her.

Det er rett og slett pga at det er vi andelseiere som må ta regningen for vedlikehold og reparasjoner, og det blir fort slitt når det brukes såpass mye.

Jeg var der med min nevø for et par uker siden og måtte bare dra igjen da det kom ca 40 barn dit den dagen. Dette var barn fra 4 år og oppover og de skremte nesten livet av nevøen min på 2 med den røffe lekingen.

Det står skilt om at lekeplassen er privat med store bokstaver ved alle 4 inngangsportene og de voksne har fått beskjed mange ganger.

Jeg kjenner igjen barnehagenavnet på refleksvestene ungene bruker så jeg vet at mange av de samme barnehagene kommer igjen og igjen, de gir faen.

Så det jeg lurer på er om noen har et godt råd til hvordan vi kan få dem til å slutte å være der??

Anonymkode: 8ebdd...0c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klag til kommunen, leder av barnehagen, alt mulig. Privat er privat, jeg hadde faen ikke orka 40 skrikende unger så ofte om jeg bodde i nærheten av denne lekeplassen! Hva sier andre beboere som er hjemme på dagtid feks?

Anonymkode: 3e5d1...d94

• Liker 30
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel, her er greia. Vi har en stor og flott inngjerdet lekeplass i borettslaget her jeg bor, da det er mange familier med småbarn her så er den påkostet en god del med både nye og fancy lekeapparater.

Det er ganske mange barnehager i området og omtrent daglig så er det en barnehage som er på tur å bruker plassen. Lekeplassen er privat og skal kun disponeres av de som bor her.

Det er rett og slett pga at det er vi andelseiere som må ta regningen for vedlikehold og reparasjoner, og det blir fort slitt når det brukes såpass mye.

Jeg var der med min nevø for et par uker siden og måtte bare dra igjen da det kom ca 40 barn dit den dagen. Dette var barn fra 4 år og oppover og de skremte nesten livet av nevøen min på 2 med den røffe lekingen.

Det står skilt om at lekeplassen er privat med store bokstaver ved alle 4 inngangsportene og de voksne har fått beskjed mange ganger.

Jeg kjenner igjen barnehagenavnet på refleksvestene ungene bruker så jeg vet at mange av de samme barnehagene kommer igjen og igjen, de gir faen.

Så det jeg lurer på er om noen har et godt råd til hvordan vi kan få dem til å slutte å være der??

Hvorfor drar en barnehage til en annen lekeplass?

En barnehage har vel krav til egne ute- og lekeområder?

Anonymkode: b469c...9e2

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnehager gjør ofte det, utflukter.. gjerne ofte til andre barnehager eller lekeplasser som er egnet, men de burde respektere der det står privat.

• Liker 30
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:hoho: Privatområde på en lekeplass kan ingen borettslag påberope seg. Dette har blitt tatt opp og lovverket er sett på, grundig, ingen brl eller sameier kan påberope seg enerett på lekeplasser i fellesområdet. 

Du får ta turen til styret og be deg om å stevne bhg som kommer på besøk da. Så får du og brl ditt en rettslig avgjørelse mot dere, for det er resultatet. Bhg og alle andre er i sin fulle rett til å være der, noe bhg vet. 

Anonymkode: d2980...c4b

• Liker 19
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bhg stopper på passende plasser når de er på utflukter. Barna skal oppleve noe annet enn bare bhg sitt uteareal. 

• Liker 19
Skrevet

Vi fikk et tips, og løste det ved å innlemme litt av hagene til tre av boenhetene i lekeplassen. Det gjør at lekeplassen er på privat grunn, og man kommer unna lovene for offentlig lekeplass. Så satt vi opp et relativt høyt gjerde med port, og på den porten var det en lås med en sikkerhetskode. Dette var jo så klart for å holde barna trygt inne på lekeplass, og ikke i det heeeele tatt for å holde dem ute, mohahaha!

Etter det har vi ikke sett en eneste barnehage her på det lille tunet vårt. Takk og lov, for det var et sant helvete å ha tre barnehager med 20-40 barn innom flere ganger i uken, når du har hjemmekontor/-studio.

Anonymkode: ae198...ae0

• Liker 19
Skrevet

Bor i et borettslag med stor lekeplass, hvor det hender barnehagegrupper kommer innom. Bare koselig :) Om jeg har fri i sommerhalvåret og sitter på balkongen med kaffekoppen og ser rett ned på lekeplassen, er det fint å se ungene leke og kose seg.

Anonymkode: 43c2e...96b

• Liker 17
Skrevet

Klag til kommunen eller få borettslag til å sende brev direkte til kommunen. Garantert mange som er enig. Hvis de nekter å be barnehagene holde seg unna kan dere si at dere vil ha kompensasjon for slitasje. 

Anonymkode: 7b812...3c2

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bhg stopper på passende plasser når de er på utflukter. Barna skal oppleve noe annet enn bare bhg sitt uteareal. 

Og tydeligvis ikke lære noe om privat eiendomsrett...

• Liker 7
Skrevet

Det er da mange som drar og bruker barnehagenes lekeplasser etter stengetid også. Og blant barna i barnehagene som kommer på besøk er det sikkert også mange barn som bor i det aktuelke borettslaget. 

Har hørt om tilfeller hvor beboere har jagd bort alle barn som ikke tilhører borettslaget fra lekeplassen. Også barn som har vært på besøk hos beboere. 

Juridisk sett har de ingen rett til å bortvise barn fra lekeplassen. 

• Liker 8
Skrevet (endret)

Ja, hvorfor drar barnehager på tur, egentlig? (ironi) 

Endret av Thyra
  • Liker 6
Skrevet

Men det høres jo rart ut at en hel barnehage konsekvent går tur, dag etter dag, til en spesiell lekeplass, som liksom tilhører et borettslag attpåtil?

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, The Kitten skrev:

Og tydeligvis ikke lære noe om privat eiendomsrett...

Du har tydeligvis ikke lært noe om dette du heller 🤦‍♀️

En lekeplass i borettslaget er ikke privat eiendom, så de kan ikke nekte noen adgang. 

Anonymkode: 4540e...e23

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det høres jo rart ut at en hel barnehage konsekvent går tur, dag etter dag, til en spesiell lekeplass, som liksom tilhører et borettslag attpåtil?

Siterer meg selv for å legge til:

Hvis poenget med å gå til en annen lekeplass er å gi barna variasjon fra barnehagens egne leke og uteområder, hvor er variasjonen hvis de daglig går til denne samme lekeplassen og bruker denne?

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Siterer meg selv for å legge til:

Hvis poenget med å gå til en annen lekeplass er å gi barna variasjon fra barnehagens egne leke og uteområder, hvor er variasjonen hvis de daglig går til denne samme lekeplassen og bruker denne?

Samme barnehage går neppe daglig til samme lekeplass. Men er det mange barnehager i området, kan det jo komme en eller annen barnehage innom forholdsvis ofte. 

• Liker 3
Skrevet
Just now, Thyra said:

Samme barnehage går neppe daglig til samme lekeplass. Men er det mange barnehager i området, kan det jo komme en eller annen barnehage innom forholdsvis ofte. 

TS sier at på grunn av at navnet på barnehagen står på de gule vestene til barna vet hun at det er samme barnehage hun ser.

Skrevet

Klag til kommunen, leder av barnehagen, alt mulig. Privat er privat, jeg hadde faen ikke orka 40 skrikende unger så ofte om jeg bodde i nærheten av denne lekeplassen! Hva sier andre beboere som er hjemme på dagtid feks?

Vanligvis er det vel kun en avdeling som drar på tur, ikke hele barnehagen? Og at det er litt bråk fra en lekeplass på dagtid, må da tåles? Lekeplasser er jo bygd for lekende barn.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS sier at på grunn av at navnet på barnehagen står på de gule vestene til barna vet hun at det er samme barnehage hun ser.

De samme barnehagene, ikke den samme barnehagen. 

• Liker 1
Skrevet

Og by the way... lekeplassen kan etter lovverket disponeres av alle... selv om den tilhører ett boretslag. Du har ingen rett til å jage dem bort. Dette vet de som jobber i barnehagen. 

Anonymkode: a90d1...360

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...