Gå til innhold

Hjelp: Salg av borettslags-leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg eier en leilighet i et borettslag, og har eid den siden april 2002. I august i fjor søkte jeg borettslaget om å få leie den ut i ett år, noe som ble innvilget. Leieboeren min flyttet altså inn i august 2004, og skal ut igjen 26. juni i år.

Planen min er så å selge leiligheten. Men i den forbindelse lurer jeg på hva slags lover og regler jeg må forholde meg til. Jeg har hørt noe om at jeg selv må ha bodd i leiligheten 12 av de 24 siste månedene ved et salg, for å unngå å betale skatt av ett eller annet. Stemmer dette? Og skatt av hva? Leie-inntektene? Eller fortjenesten v/salg?

Noen som har kjennskap til dette, og/eller vet hvor jeg kan lese litt mer om det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg mener du må betale 28% i skatt av overskuddet på leiligheten, men er usikker på hvor lenge du må ha bodd i leiligheten selv.

Skrevet

Du må ha bodd i leiligheten 12 av de siste 24 måneder for å unngå å betale de 28 % skatt av det eventuelle overskuddet du får ved salget.

Skrevet

Når det gjelder leieinntektene er de skattefrie for i fjor, men skattbare for i år fordi du i år leier ut mer enn halvparten av året. Skatten på dette er 28%. Du burde derfor heller se om du kan "hive ut" leietakeren innen utgangen av juni. Da ville også årets leieinntekter bli skattefrie. Koster deg mye de 26 dagene der ....

Når det gjelder salget er jeg ikke like oppdatert, men mener å huske at det du sier er rett. At du må ha bodd der minst 12 av de siste 24 månedene. Her tar jeg forbehold om at jeg husker feil periode. I alle fall, dersom man ikke har bodd der i den perioden som jeg ikke er 100% sikker på når er, så må man skatte av overskuddet av salget. Dvs fortjenesten, minus salgsutgifter. Dersom man har eid i mindre enn fem år, noe du jo har.

Skrevet

Ah, leste feil. 26. juni. Da er det jo greit!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...