Gå til innhold

Kritiserte mine religiøse kolleger fordi de ikke har vært med gutter før

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo,

Mann i begynnelsen av tjueårene. slik jeg ser det har vi alle et sett med erfaringer og ting vi har opplevd gjennom livet. Har startet i ny jobb og møtt en del nye mennesker. Dette er kvinneligekollegaer av meg. De har aldri dratt ut på byen, aldri festet, så vidt vært nær gutter. Det har mer religion og livssyn å gjøre. Vi er alle forsåvidt i studier med høy utdanning. De er på samme alder som meg. 

I begynnelsen var hun ene tiltrukket til meg, typ fikk meldinger hele tida, ble spurt om å henge sammen, men jeg avslo dette senere. Vi har lik kultur og det derfor hun kunne sjekke meg opp på denne måten.

Det som fascinerer meg er at når man ikke har livsserfaringer så blir alt så "overdrevent spennende", som et barn som enda ikke har utforsket den store verden fullt ut. Jeg føler jeg er i en tidsalder hvor hjulet ble funnet opp for 100 år siden, mens de fortsatt sliter med å forstå hva et hjul er. I en helt annen boble enn de jevnaldrende kollegaene mine, som om jeg er over en kneik de fortsatt sliter med å komme over. En følelse av at jeg er mer opplyst fordi jeg har mer erfaring. 

Hver gang de ser en "Kjekk" gutt så er du "wow" faktoren i øynene deres, som om det er noe utenomjordisk. Alt som snakkes om er gutter, psykiske problemer i forbindelse med gutter, dette perfekte vesenet man gjerne vil ha. Den ene og det rette ved første forsøk. Men man vil ha en gutt som aldri har ligget med noen før.

Jeg sa at dette blir veldig rart, og jeg føler det muligens kan være en på kanten naiv virkelighetsoppfatning.

Vi har definitivt en forskjellig virkelighetsoppfatning, hvor jeg forsiktig føler jeg kritiserer deres. Da blir de skikkelig sure fordi jeg satt deres virkelighetsoppfatning i tvil.

Mindre livsserfaring = mindre kunnskap + mindre stabilitet?

Slik darwin mente det, at man blir nevrotisk syk fordi man undertrykker den biologiske seksuallysten.

Overdriver jeg eller jeg inne på noe?

Anonymkode: 6fec7...4b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes dette høres rart ut. Jeg drev selv ikke på med gutter før jeg fant han jeg ville gifte meg med. Var ikke interessert i «kjekke gutter» fordi jeg var avholdende pga jeg ville tjene Gud. Klarer ikke forstå at jenter som er avholdende pga religion er sånn du beskriver. Det er langt fra min kristne tro. 

Anonymkode: 2d9fe...278

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du skal bry deg om hva de velger å gjøre. Selv var jeg utrolig tidlig ute med både sex og forhold, men vet at det ikke er sånn for alle. Kultur og miljø har mye å si, men flere enn man tror velger å vente uansett religion.

Anonymkode: 585ac...8eb

Skrevet

Jeg tror ikke dette har noe med religion å gjøre

Anonymkode: 7f22f...bf0

• Liker 2
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Du overdriver!

Anonymkode: bafd9...76c

• Liker 2
Skrevet

Jeg har selv "aldri dratt ut på byen, aldri festet, så vidt vært nær gutter" før jeg møtte ham som er min samboer i slutten av 20-åra. Hadde aldri vært interessert i de tingene, alkohol, festing og å ligge rundt altså. Det hadde forresten ikke noen religiøs bakgrunn, bare så det er sagt.

Føler meg ikke noe kunnskapsløs eller naiv av den grunn, snarere tvert i mot. Jeg får heller ikke stjerner i øynene bare jeg ser en kjekk mann, og det gjorde jeg heller ikke som singel. Jeg synes du virker dømmende, TS. Du burde holde teoriene dine for deg selv. Hvis de vil vente på den eneste rette, og ønsker a det skal være full klaff med en gang - hvorfor plager dette deg? Kan du ikke bare slå deg til ro med at de ønsker å leve litt annerledes enn deg? Man må ikke feste og ha mange sexpartnere for å bli "normal" nei, selv om jeg også trodde dette da jeg var 18. Nå er jeg over 30, og vet bedre enn det, heldigvis. 

Det er heller ikke noe sjakktrekk å komme dumpende inn på en ny arbeidsplass og begynne å kritisere dine nye kollegaer. Du kunne ha godt av å være litt mer ydmyk. Du er tross alt bare i begynnelsen av 20 årene selv, så det må jo være en grense for hvor mye livserfaring du har selv også? "Livserfaring" er så mye mer enn hvor mange man har ligget med. 

Anonymkode: a925f...a7c

• Liker 5
Skrevet (endret)

Dette trenger da ikke å ha noe som helst med religion å gjøre. Jeg er selv en som kun har vært sammen med to menn, men jeg finnes ikke religiøs. Jeg drikker heller ikke alkohol og jeg hater å feste, har aldri likt å feste.For meg handler det om at jeg kun ønsker å være intim med noen jeg virkelig stoler på og har følelser for. Men altså: damned if you do, og damned if you don't. Vi kvinner får høre det hvis vi ligger rundt med hvem-det-nå-måtte-være, og jaggu blir man ikke kritisert hvis man velger å ikke ha seg med så mange heller. 

Jeg tenker at det ikke nødvendigvis er kritikken i seg selv som nødvendigvis oppfattes så ille, men heller måten du gjør det på. Du har en veldig ovenfra og ned-holdning, der du tydeligvis synes disse kvinnene er tåpelige. Vel, personlig er jeg glad jeg ikke har hatt meg med så mange, det gjør livet ganske spennende. Noen fordeler er det med alt. 

Når det er sagt så har jo dette ingenting med mindre kunnskap å gjøre, hvordan klarer du å trekke denne slutningen egentlig? Man er da verken mindre intelligent eller mindre kunnskapsrik fordi man har valgt å være forsiktig med hvem man har seg med, eller at man ikke drikker alkohol eller fester. Og akkurat denne slutningen du trekker der kan jeg godt forstå at de synes er mindre "ålreit". Jeg tenker heller at det tåpelig å kaste vekk min verdifulle tid på ting som virkelig ikke gir meg noe som helst. ;) 

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Skrevet

Du påstår du er opplyst, men tror at hjulet ble funnet opp for 100 år siden?

Anonymkode: 57364...178

• Liker 3
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hallo,

Mann i begynnelsen av tjueårene. slik jeg ser det har vi alle et sett med erfaringer og ting vi har opplevd gjennom livet. Har startet i ny jobb og møtt en del nye mennesker. Dette er kvinneligekollegaer av meg. De har aldri dratt ut på byen, aldri festet, så vidt vært nær gutter. Det har mer religion og livssyn å gjøre. Vi er alle forsåvidt i studier med høy utdanning. De er på samme alder som meg. 

I begynnelsen var hun ene tiltrukket til meg, typ fikk meldinger hele tida, ble spurt om å henge sammen, men jeg avslo dette senere. Vi har lik kultur og det derfor hun kunne sjekke meg opp på denne måten.

Det som fascinerer meg er at når man ikke har livsserfaringer så blir alt så "overdrevent spennende", som et barn som enda ikke har utforsket den store verden fullt ut. Jeg føler jeg er i en tidsalder hvor hjulet ble funnet opp for 100 år siden, mens de fortsatt sliter med å forstå hva et hjul er. I en helt annen boble enn de jevnaldrende kollegaene mine, som om jeg er over en kneik de fortsatt sliter med å komme over. En følelse av at jeg er mer opplyst fordi jeg har mer erfaring. 

Hver gang de ser en "Kjekk" gutt så er du "wow" faktoren i øynene deres, som om det er noe utenomjordisk. Alt som snakkes om er gutter, psykiske problemer i forbindelse med gutter, dette perfekte vesenet man gjerne vil ha. Den ene og det rette ved første forsøk. Men man vil ha en gutt som aldri har ligget med noen før.

Jeg sa at dette blir veldig rart, og jeg føler det muligens kan være en på kanten naiv virkelighetsoppfatning.

Vi har definitivt en forskjellig virkelighetsoppfatning, hvor jeg forsiktig føler jeg kritiserer deres. Da blir de skikkelig sure fordi jeg satt deres virkelighetsoppfatning i tvil.

Mindre livsserfaring = mindre kunnskap + mindre stabilitet?

Slik darwin mente det, at man blir nevrotisk syk fordi man undertrykker den biologiske seksuallysten.

Jo, du er inne på noe. Jeg har mye kulturell kompetanse. Dette samme gjelder for en del gutter, der det sees på som fy fy med forhold før ekteskap. Dette med det motsatte kjønn blir så spennende at «jakten» blir det mye av livet dreier seg om...de kommer liksom aldri over den kneika. Selv om de er i ett forhold også dessverre....selv om det blir noe annet med gutter, og at det er litt mindre tabu å være i forhold før ekteskap, er det mye av de samme mekanismene som ligger bak tror jeg. 

Anonymkode: 4e39c...26f

Skrevet

Kjenner at jeg syns kollegaene dine er heldige 🙂 en skal ikke undervurdere uskyldighet.

Skrevet (endret)

Jeg kjenner mange kvinner som begynte å pule allerede som fjortenåringer som fremdeles blir helt WOW når de ser en fin kar. Så akkurat det der tror jeg ikke har noe med erfaring å gjøre, sånn sett. Ellers et sunnhetstegn at de ikke vil ha noen med bagasje når de selv kommer uten. 

Endret av O.G.
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, du er inne på noe. Jeg har mye kulturell kompetanse. Dette samme gjelder for en del gutter, der det sees på som fy fy med forhold før ekteskap. Dette med det motsatte kjønn blir så spennende at «jakten» blir det mye av livet dreier seg om...de kommer liksom aldri over den kneika. Selv om de er i ett forhold også dessverre....selv om det blir noe annet med gutter, og at det er litt mindre tabu å være i forhold før ekteskap, er det mye av de samme mekanismene som ligger bak tror jeg. 

Anonymkode: 4e39c...26f

Det er dette jeg mener. Det blir en livslang psykologisk kamp som går utover både jobb og skole.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er dette jeg mener. Det blir en livslang psykologisk kamp som går utover både jobb og skole.

Jeg ser den kampen mer hos folk som aldri har vært single og som faller sammen hvis de ikke har noen.

Skrevet

Tror jeg forstår litt hva du mener. 

Husker f.eks da jeg gikk i 10-klasse og så hvordan 8-klasse-jentene siklet, ble rød i ansiktet, sjenerte og "forgudet" guttene i 10-klasse. Også ble de veldig barnslig, kunne skrive meldinger til de og ble veldig "masete". Men jeg innså jo selvsagt at jeg var omtrent samme type da jeg gikk i 8-klasse. Men å holde på slik når man er voksen blir bare for dumt (vet ikke om dette kan sammenlignes med det du mener?). 

Har f.eks en venninne. Kristen. Venter på den rette. Helt ok det. Men hun tror hun kan velge og vrake. Men hun kan ikke det. For nesten alle hun holder på med har hatt sex, også finner hun ut av det og virker smålig irritert over det. Men når man er i midten av 20-årene så er de færreste jomfru. Jeg synes også hun kan oppfattes litt barnslig når det gjelder dating osv. Maser mye på meldinger, fniser og fniser/blir sjenert om de hun dater tar opp ting som er for drøyt (for henne). F.eks om de spør om hun har vært i forhold før ol. Merker at vi er veldig ulik når det gjelder dette temaet og det er veldig vanskelig å komme med råd, for alt jeg sier er feil selv om jeg har mer erfaring enn henne. 

Jeg tror kanskje de jentene du snakker om oppfører seg slik fordi de har mindre erfaring og ikke har lært seg hvordan man kan f.eks prate med gutter på en naturlig måte. Men det betyr jo ikke at de ikke er intelligent. Det blir litt som når man forsøker å prate politikk som ungdom og en voksen hører på. Da hører man at mye som blir sagt er feiloppfattet og kanskje framstilt på en rar måte. Men så lærer man mer om politikk og forstår seg mer på det og dermed kan fortelle om politikk på en mer voksen og klokere måte. 

Skrevet

Er ikke forelskelse alltid spennende? 

Som andre har jeg aldri likt fester heller, ons er ikke min greie. Men jeg får ikke stjerner i øynene av alle kjekke menn, tvert imot har jeg kun vært tiltrukket av en håndfull menn i løpet av livet. 

Ellers så tenker jeg at jeg er over mange andre mennesker intellektuelt, deg inkludert, slik du føler deg ovenpå hos disse jentene. Se for deg å være slik på de fleste områder av livet, der du føler du er en av få voksne i en verden fylt med tenåringer som slutter utvikle seg mentalt etter 19. Jentene du snakker om er kanskje fortsatt 16 mentalt, men du er ikke stort eldre enn 19. 19-åringer syntes selvsagt yngre, naive jenter er spennende

Anonymkode: 98e4b...6bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...