Sol-gull Skrevet 17. februar 2019 #1 Skrevet 17. februar 2019 Jeg har planer om å så noen planter inne i begynnelsen av mars. Tenker noen urter for å få høste tidligere, som melisse, rosmarin, salvie osv, og grønnsaker som tomat, agurk, squash, gresskar.... Har planer om å sette dem i vinduet men vet ikke helt hvordan, da jeg ikke har vinduskarmer...må bli et bord eller en hylle foran vinduet. Har aldri gjort dette før så jeg er spent på hva jeg får til. Hvordan gjør dere det og hva skal dere så? Hva slags jord bruker dere f.ex?
Forundret.. Skrevet 17. februar 2019 #2 Skrevet 17. februar 2019 Denne skal jeg følge med på. Noen som har tips ang ruccola?
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #3 Skrevet 18. februar 2019 Du kan kjøpe minidrivhus som du bruker torvbrikker i. De eser opp når de får vann, så er det bare å sette i frøene. Ellers så kan du bruke såjord. Det går fint å sette de på bord ved vinduet, eller på gulvet ved vinduet. Vann ved behov, og vent. Så kommer det nok opp. Det kommer nok opp mer planter enn du har bruk for, så da kan du bare røske opp de svakeste, og beholde de sterkeste. Ellers så får du 100 tomatplanter. Plant de om når plassen blir for liten. Og når det er varmere i været, så kan du sette de på en solrikplass ute. Agurkplantene skal ikke ha direkte sollys, ellers blir plantene brent, Agurken skal ha veldig mye vann. Ett tips for enkel planting ute er å legge ned jordposen flatt, og skjære ut hull rett i plasten og plante direkte i. Det finnes jordsekker som viser dette, de er å få kjøpt bl.a. på plantasjen. Husk å ikke gjødsle før det kommer blomster på tomatplanter, agurk og gresskar. Da vil plantene bare vokse og ikke gi noe avling. Jeg har ikke sådd urter, har bare kjøpt ferdig planter, men det står vel på pakkene hvordan det skal gjøres, Salat har jeg bare sådd direkte ute, aldri forkultivert inne. Lykke til! Anonymkode: 1c991...488 2
Sol-gull Skrevet 16. mars 2019 Forfatter #4 Skrevet 16. mars 2019 On 2/17/2019 at 10:06 PM, Forundret.. said: Denne skal jeg følge med på. Noen som har tips ang ruccola? Ruccola vokser så fort at jeg ville sådd den direkte ut, veldig lett å dyrke! 1
Sol-gull Skrevet 16. mars 2019 Forfatter #5 Skrevet 16. mars 2019 Jeg har nå sådd en haug med urter og grønnsaker og venter på at de skal spire. Timianen kom opp i dag Har tenkt å kjøpe mer jord og så noe mere, men har hørt at jeg bør ikke kjøpe torvjord av miljøhensyn. Hvilken jord bør jeg kjøpe og hvor?
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #7 Skrevet 16. mars 2019 1 time siden, Sol70 skrev: Her er en super idè: Det der var jo kjempesmart! Aldri tenkt over at druebokser o.l. er perfekte minidrivhus, men det er de jo. Anonymkode: b6d24...b67
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #8 Skrevet 16. mars 2019 Hvis spirene har det for varmt og får for lite lys så vil de bli tynne og strekke seg. Vær obs på det siden du har de i stuen uten tilleggsbelysning. Det beste er å ha spirer i et kjøligere rom med ekstra belysning. Anonymkode: 1e28e...b15 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #9 Skrevet 16. mars 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis spirene har det for varmt og får for lite lys så vil de bli tynne og strekke seg. Vær obs på det siden du har de i stuen uten tilleggsbelysning. Det beste er å ha spirer i et kjøligere rom med ekstra belysning. Anonymkode: 1e28e...b15 Det her er det viktigste, helt enig. En trenger ellers nesten bare såjord, og kanskje en sprayflaske for å dusje nysådde frø med. En kan plante i nesten hva som helst - litt gladplast over beholderen og stikk luftehull i. Men plantene må ha godt med lys, og lavere temperatur enn normal stuetemperatur. Ellers blir det bare lange pipestilker. Jeg har det for mørkt, til at det blir noe særlig vellykka å så inne. Nå sår jeg bare et par sorter, kort tid før de kan settes ut. Bor nordpå, så hjelper på sesongen bittelitt, men driver ikke egne planter inne. Er begynt å heller direkteså ute, i krukker. Det funker faktisk veldig bra Drar gladplast over utekrukker, hvor jeg sår rett i krukkene, tidlig på våren. Slipper alt styret med å potte om også. Bare tynner ut litt etterhvert, så plantene ikke står for tett. Anonymkode: afea1...f91 1
Sol-gull Skrevet 17. mars 2019 Forfatter #10 Skrevet 17. mars 2019 6 hours ago, AnonymBruker said: Hvis spirene har det for varmt og får for lite lys så vil de bli tynne og strekke seg. Vær obs på det siden du har de i stuen uten tilleggsbelysning. Det beste er å ha spirer i et kjøligere rom med ekstra belysning. Anonymkode: 1e28e...b15 Jeg har det ganske kaldt i stua og har store vinduer og mye lys, så håper det går bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå