Gå til innhold

Er det mulig å forhandle opp lønn som sykepleier i kommunal ny jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri forhandlet lønn før. Bare akseptert det som blir tilbudt. Men har hørt at flere har forhandlet seg opp i lønn. Jeg har allerede maks annsenitet. Vurderer nå å søke jobb i kommunen som sykepleier på sykehjemmet her (alltid jobbet på sykehus, så blir min første jobb i en kommune). Men har noen erfaring med å forhandle opp lønnen sin? Hvordan ble det gjort/hvilke argumenter ble brukt? (hvis det i det hele tatt er mulig da?)

Og hva tjener en spesialsykepleier med maks annsenitet i kommunen?

Anonymkode: cdfba...05a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er absolutt i det du bytter jobb at anledningen er der til å forhandle lønn. Sist jeg gikk fra sykehus til kommune, så forhandlet jeg opp lønnen slik at jeg fikk 20 000  mer i årslønn i kommunen med 80% stilling, sammenlignet med 100% stillingen jeg kom fra i sykehus. Akkurat nå er det sykepleiermangel i svært mange kommuner, og du har absolutt noe å hente på å legge inn lønnskrav. Hør gjerne med NSF lokalt om hva som er snittlønna for de ansatte i din kommune, det kan variere litt. Ser at minimumslønnen i KS for spesialsykepleier er såvidt under 500 000, uten tillegg. Legg på minst 20 000 når du legger inn lønnskrav, men ha kunnskap om hvordan kommunen lønner de øvrige sykepleierne.

Lykke til!

• Liker 2
Skrevet

Hei. Det er mulig å forhandle lønn ja. Snakk med tillitsvalgte i NSF hvis du er medlem for tips. 

Mine tips: 

1. Ikke still ultimatum. 

2. Finn gode argumenter for hvorfor du fortjener det. Har du ekstra kompetanse? Erfaring med akutt pasienter? Les Samhandlingsreformen. Det er behov for mer kompetanse i kommunene. Hvis du er spesialsykepleier så ville jeg argumentert med dette og lagt på beløp. Igjen les Samhandlingsreformen 🙂  

3. Har sykehjemmet ØHD plasser? (Se Samhandlingsreformen). 

4. Skaff deg ekstra kompetanse om du ikke har det. Det trengs (les Samhandlingsreformen 😊) og er kanskje ditt beste virkemiddel. Eksempelvis  Veiledningskompetanse, Oppdatert DHLR, og/eller master i avansert klinisk sykepleie. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...