AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #1 Del Skrevet 17. februar 2019 Hei 😊😊😊 Jeg prøver å sette meg inn i ammeutstyret en kan bruke, og håper nå noen snille vil gi meg en ABC-innføring i de ulike delene? 😊 Ammeinnlegg: hvorfor brukes de? Lurt å kjøpe? Innlegg i ull og engangs, hva er forskjellen og brukes de samtidig eller hver for seg? Er innlegg i ull flergangsbruk (som tøybleier mot engangsbleier), hvordan vasker en de? Jeg ser på apoteket at det finnes ullinnlegg i ulike størrelser, fasonger og tykkelser, noen som vet hvordan velge?  AmmeBH: Som en vanlig bh bare uten spiler og med åpning i front? Bør de være like stram som treningsBH? Amme-singlet: Bruker en ammeBH under, det ser ut som singlettene har innebygget BH? Ammeskjold, ammesalve, kompress, sår på puppene...? Hjelp  Anonymkode: ac774...e6f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #2 Del Skrevet 17. februar 2019 Ammeinnlegg brukes for å hindre at klærne dine blir våte av morsmelk. Spesielt i starten vil du lekke melk, både natt og dag. Ammeinnlegg i ull vil holde brystene varme, men slippe melken gjennom. Engangs ammeinnlegg er tette og holder på melken. Ullinnlegg kan brukes utenpå engangs for å gi varme. Jeg har bare hatt en variant ullinnlegg som jeg knapt brukte så har ikke så mye erfaring med det. Men at de er store er greit for å dekke hele brystet. Amme.bh finnes både med og uten spiler,s elv foretrekker jeg uten. Skal ikke være stram som trenings bh nei. Jeg brukte ammebh under ammesinglet, syns ikke singlettene holdt ting særlig på plass, innleggene hadde det med å skli til siden. Ammeskjold, ammesalve, kompress, sår på puppene...? Det har jeg ingen erfaring med, vært heldig problemfri amming. Anonymkode: cfa9b...82d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gillie Skrevet 17. februar 2019 #3 Del Skrevet 17. februar 2019 Her var det mange spørsmål. Jeg svarer på noen av de: Ammeinnlegg(engangs) er geniale i starten når man lekker melk hele tiden, foe å slippe å bytte om hele tiden. Bytter gjerne til ny etter amming. Ammebh kan gjerne brukes under ammesinglet, men jeg husker jeg brukte kun singlet med ammeinnlegg i, i starten. Dette for lettvindthetens skyld. Hadde jeg hatt større pupper hadde det vært større behov for bh under. Som vanlig bh uten spiler, og med åpning foran. Så du slipper å kle av deg for å slippe ut puppen. BHen bør ikke være kjempestram, jeg hadde heller litt stor enn for liten, for å være bekvem, smak og behag. Kjøp et par, også vent med å kjøp resten til etter fødsel, hvor du ser hvor store pupper du får. Ammesalve (purilan) er kjelpelurt om du blir sår, som mange blir i starten. Resten kan jeg ikke svare på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #4 Del Skrevet 17. februar 2019 Ammeinnlegg brukes for at det ikke skal lekke melk gjennom klærne. Lurt å kjøpe. Jeg brukte engangs innerst. Ull utenpå hvis det var kaldt. Ullinnlegg kan brukes flere ganger. Kan vaskes for hånd/ullprogram, evt kokes. størrelse og tykkelse er kanskje litt smak og behag, selv foretrakk jeg ikke altfor tykke og små. Ammebh: kan klipses av ved hver stropp, og dras ned. Bør være mye løsere enn treningsbh. Noe løsere enn vanlig bh, vil jeg si. Ammesinglet: samme prinsipp som ammebh. Mange trenger ikke bh under, siden de gir litt støtte. Av de andre tingene du nevner ville jeg bare kjøpt ammesalve. Veldig greit å ha hvis du begynner å bli sår. Anonymkode: f18eb...77c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #5 Del Skrevet 17. februar 2019 For å unngå brystbetennelse er det viktig å holde brystet beskyttet mot kulde. Ullinnleggene skal derfor dekke hele brystet. Derav de ulike størrelsene Disse innleggene er ikke tette, men om du lekker mye melk bør man da faktisk ha engangsinnleggene utenpå. Dvs ull innerst mot huden. Jeg må innrømme at jeg byttet litt på her. Fikk også erfare påbegynnende brystbetennelse og var derfor flink med ull og vindjakke etter det. Veldig vondt! Engangsinnleggene byttes og kastes så ofte som nødvendig. Ullinnleggene kan vaskes for hånd eller på ullprogram i maskin. Om du har betennelse kan de også kokes forsåvidt. Engangs innlegg benyttes da det kan lekke melk en del. Jeg begynte faktisk å lekke råmelk halvveis inn i svangerskapet. Den første melka er veldig fet og setter gule fettflekker på alt, så da er det veldig kjekt med innlegg. Jeg syntes ammesinglet var veldig kjekt. Brukte det som en bh da jeg gikk opp til 75B og ikke hadde det største behovet for mer støtte. Med innleggene synes uansett ikke knoppen gjennom. Og med genser over slapp jeg å flashe magen ved amming. Ammeskjold benyttes ved problemer med amming som eks at barnet ikke klarer å ta tak. Ikke nødvendig å kjøpe på forhånd. Du får det på sykehuset ved behov, og kan kjøpe på apoteket der på vei hjem om nødvendig Anonymkode: 4b68f...687 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #6 Del Skrevet 17. februar 2019 Ammeinnlegg sov jeg tom med første måneden, kunne våkne opp helt våt! Så døgnet rundt en stund, etterhvert trenger du de ikke mer, lakk ca 6 uker. Brukte kun engangs. Amme bh skal ikke være for stram, tror det kan hindre produksjonen og lage tette melkeganger. Skjold er mest for babyer som ikke klarer å få tak uten, feks premature. De skal ikke brukes for å unngå å bli sår. Baby tømmer ikke brystet like bra med skjold, så da må man pumpe 1-2 ganger i døgnet for å hindre brystbetennelse. Anonymkode: 6cd46...492 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå