AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #21 Skrevet 18. februar 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette handler ikke om meg kjære deg! Dette handler Om barnet mitt sin barndom og de muligheter jeg ønsker at h*n skal få fremover i livet. Det er EN gang, og det er ikke bare å trykke spol tilbake hvis/når eksterne faktorer fører til uppprettelig skade. Som sagt tidligere skal ikke barnet mitt benyttes som en forsøkskanin i dette prosjektet her. Og jeg er og har vært en god og åpen nabo for alle mine medmennesker her, men nå vet jeg nok til å fatte et informert valg på mitt barns vegne. Rett og slett fordi jeg har forsøkt å være en del av løsningen og ikke problemet. I to år har jeg gått tur med hunden min forbi en av barnehagene her. Jeg har sett ett barn med blå øyne i den barnehagen. Ett av 75! På helsestasjonen treffer jeg ikke en etnisk norsk person, og havner på gruppe med 7 kvinner som alle er fra Pakistan. De får ikke lov å omgås sånne skitne kvinner som meg, så når det skal opprettes barselgruppe ekskluderer de meg glatt. Det kalles rasisme! Jeg skuer utover rekkehus der en østeuropeisk dame banker ungene sine hver gang de skal i vogna, og de skal ut. Senest fredag ringte jeg bv med bekymringsmelding fordi slikt er helt hårrreisende i nabogata mini sommer var det plakater satt opp overalt om at hunder var «forbudt» ondene gaten fordi dette var et muslimsk nabolag. Hundeeierne her var i sjokk. jeg har nabobarn som kommer på besøk jevnlig. De får ikke gå ut fordi det er for kaldt mår det er vinter. Jeg har hjulpet kurdiske naboer som er liberale muslimer med å skifte skole for datter på 14 fordi hun ble så mobbet i klassen fordi hun ikke brukte hijab, at hun ikle lenger turte å gå på skolen alene. Far måtte følge henne til og fra. Til tross for masse møter ( jeg var tolk) med skolen, utallige brev ( skrevet av meg) osv osv. Rømte hun hjem i lønsjen fordi en jentegjeng på 15-16 stykker somaliske jenter sendte henne meldinger om at hun var en hund, jøde, uren, hore osv osv og at de skulle komme og drepe henne når hun minst ventet det. Du skulle ha lest de meldingene disse jentene sleiver til hverandre! Du hadde fått sjokk! Jeg har jenter som bor her i vår blokk som ikke kan leke ute med noe annet enn å sitte på en huske, fordi de må passe så hodt på jomfruhinna si slik at de kan giftes godt bort. Det er bare en norsk jente her, hun er den eneste som får liv til å sykle på en sykkel. Guttene til han som er gift med to koner her i Norge, leker som tidligere nevnt selvmordsbombere rett utenfor her vi bor. De er 5-6 år! Hvilke norske barn vet du om som slikt engang! Jeg bare spør! ungdommer står og henger utenfor matbutikken på kveldene i store horder. Senest i forrige ule observerte jeg en på 12-13 med glassaktig blikk og store pupiller stå bak meg i kassen for å kjøpe en energidrikk. Han var et lite barn som var tydelig rusa. Første sommeren vi bodde her var det 5 småjenter som gikk i Niqab utenfor her. De forsvant når høsten kom. Hvor de ble av vet jeg ikke. Uka etter vi flyttet hit kjørte jeg inn i garasjen for å parkere. Jeg havnet da midt i en overlevering av narko ogbøe vitne til ting jeg overhode ikke ville se fordi det setter meg i en sårbar situasjon. nabodama på en annen side går og fjonger seg i hijab og store sorte gevanter sommer som vinter. Mannen har barbert hode og fullskjegg. Jeg har sagt hei til dennne mannen i 2 år nå uten å få noe annet enn blikk som vil drepe tilbake. De har to små jenter, fint oppløses insiste mote. Når mannen er borte høres det ut som om ungene flyr veggimellom mens mor kjefter og hyler til dem på arabisk. Utenfor leiligheten lager de søppelberg fordi de ikke orker å gå og kaste søpla si nabien i underetasjen er fra Albania. Keg snakker ofte med dattra hans i heisen. Hun sier så mye forstyrrende at jeg blir helt satt ut. jeg trillet barnevogn i sommer på senteret her. Hadde på miniskjørt og singlet fordi det var varmt. De blikkene fra eldre innvandrermenn fortalte meg alt jeg behøver å vite. Og ellers; Det ligger joint-sneiper overalt utenfor bygningen. På søndagene flyr politiet rundt med varmesøkende kamera. Men det vet du jo siden du bor her. Jeg har lang utdanning, en bra jobb og har bodd svært mange steder i verden siden jeg ble voksen. Også i land med betydelig blanding av kulturer. Derfor tenkte jeg positivt om å flytte hit, og at hvis alle flyttet vekk går det jo iallefall galt. Men vet du hva; folk blir ikle ressurssterke av at man ønsker seg at de skal være det. Å integreres blir det mitt barn som må gjøre, fordi majoriteten som bor her er ikke etniske nordmenn. Den jobben vil jeg ikke pålegge barnet mitt. Vi bor faktisk i Norge. Og daglig tenker jeg på hvem som skal bli vennene til barnet mitt hvis vi fortsetter å bo her. Av de representative alternativene jeg ser, ønsker jeg bare å skjerme h*n for dette. så du må gjerne fortsette å bruke ungene dine til å endre verden. Så kan jeg benytte meg av min rett til å gjøre alt som står i min makt for å gi h*n en best mulig barndom. Og helt til slutt; du hadde likt svært godt å ha meg som nabo. Dette handler ikke om rasisme og fordommer. Det handler om å ta beslutninger basert på fakta man har tilegnet seg fordi man har engasjert seg i lokalsamfunnet sitt. Jeg skulle virkelig ønske det var annerledes, for det er utrolig fint her, og jeg som voksen kan holde ut mye. Men mitt barn skal ikke formes i denne galskapen her. Til det har jeg sett for mye. Anonymkode: eaeb9...271 Og tross alt dette så flytter du ikke? Anonymkode: 230cf...907 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #22 Skrevet 18. februar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker said: Og tross alt dette så flytter du ikke? Anonymkode: 230cf...907 Joda, jeg gjør det. Det har jeg jo skrevet. Anonymkode: eaeb9...271 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #23 Skrevet 18. februar 2019 Min nabo har sagt at det finnes bra barnehager på Mortensrud, har du virkelig undersøkt alle grundig? Anonymkode: 82199...fe9
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #24 Skrevet 18. februar 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Forstår deg veldig godt. Jeg ville aldri latt mine barn vokse opp på Mortensrud. Det er veldig mange bra barnehager på Nordstrand, men det er dessverre ikke full dekning her. Vi hold på å få barnehageplass i Søndre Nordstrand til min store skrekk, men heldigvis ordnet det seg rett før oppstart. Siden du tilhører en annen bydel, har du vel ikke prioritet her? Anonymkode: 69f1a...f15 Dette! Vi bor i bydel Nordstrand og måtte krangle oss til plass! Det er stor rift om plassene og ikke full dekning. Anonymkode: fee1b...6dc 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #25 Skrevet 18. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette handler ikke om meg kjære deg! Dette handler Om barnet mitt sin barndom og de muligheter jeg ønsker at h*n skal få fremover i livet. Det er EN gang, og det er ikke bare å trykke spol tilbake hvis/når eksterne faktorer fører til uppprettelig skade. Som sagt tidligere skal ikke barnet mitt benyttes som en forsøkskanin i dette prosjektet her. Og jeg er og har vært en god og åpen nabo for alle mine medmennesker her, men nå vet jeg nok til å fatte et informert valg på mitt barns vegne. Rett og slett fordi jeg har forsøkt å være en del av løsningen og ikke problemet. I to år har jeg gått tur med hunden min forbi en av barnehagene her. Jeg har sett ett barn med blå øyne i den barnehagen. Ett av 75! På helsestasjonen treffer jeg ikke en etnisk norsk person, og havner på gruppe med 7 kvinner som alle er fra Pakistan. De får ikke lov å omgås sånne skitne kvinner som meg, så når det skal opprettes barselgruppe ekskluderer de meg glatt. Det kalles rasisme! Jeg skuer utover rekkehus der en østeuropeisk dame banker ungene sine hver gang de skal i vogna, og de skal ut. Senest fredag ringte jeg bv med bekymringsmelding fordi slikt er helt hårrreisende i nabogata mini sommer var det plakater satt opp overalt om at hunder var «forbudt» ondene gaten fordi dette var et muslimsk nabolag. Hundeeierne her var i sjokk. jeg har nabobarn som kommer på besøk jevnlig. De får ikke gå ut fordi det er for kaldt mår det er vinter. Jeg har hjulpet kurdiske naboer som er liberale muslimer med å skifte skole for datter på 14 fordi hun ble så mobbet i klassen fordi hun ikke brukte hijab, at hun ikle lenger turte å gå på skolen alene. Far måtte følge henne til og fra. Til tross for masse møter ( jeg var tolk) med skolen, utallige brev ( skrevet av meg) osv osv. Rømte hun hjem i lønsjen fordi en jentegjeng på 15-16 stykker somaliske jenter sendte henne meldinger om at hun var en hund, jøde, uren, hore osv osv og at de skulle komme og drepe henne når hun minst ventet det. Du skulle ha lest de meldingene disse jentene sleiver til hverandre! Du hadde fått sjokk! Jeg har jenter som bor her i vår blokk som ikke kan leke ute med noe annet enn å sitte på en huske, fordi de må passe så hodt på jomfruhinna si slik at de kan giftes godt bort. Det er bare en norsk jente her, hun er den eneste som får liv til å sykle på en sykkel. Guttene til han som er gift med to koner her i Norge, leker som tidligere nevnt selvmordsbombere rett utenfor her vi bor. De er 5-6 år! Hvilke norske barn vet du om som slikt engang! Jeg bare spør! ungdommer står og henger utenfor matbutikken på kveldene i store horder. Senest i forrige ule observerte jeg en på 12-13 med glassaktig blikk og store pupiller stå bak meg i kassen for å kjøpe en energidrikk. Han var et lite barn som var tydelig rusa. Første sommeren vi bodde her var det 5 småjenter som gikk i Niqab utenfor her. De forsvant når høsten kom. Hvor de ble av vet jeg ikke. Uka etter vi flyttet hit kjørte jeg inn i garasjen for å parkere. Jeg havnet da midt i en overlevering av narko ogbøe vitne til ting jeg overhode ikke ville se fordi det setter meg i en sårbar situasjon. nabodama på en annen side går og fjonger seg i hijab og store sorte gevanter sommer som vinter. Mannen har barbert hode og fullskjegg. Jeg har sagt hei til dennne mannen i 2 år nå uten å få noe annet enn blikk som vil drepe tilbake. De har to små jenter, fint oppløses insiste mote. Når mannen er borte høres det ut som om ungene flyr veggimellom mens mor kjefter og hyler til dem på arabisk. Utenfor leiligheten lager de søppelberg fordi de ikke orker å gå og kaste søpla si nabien i underetasjen er fra Albania. Keg snakker ofte med dattra hans i heisen. Hun sier så mye forstyrrende at jeg blir helt satt ut. jeg trillet barnevogn i sommer på senteret her. Hadde på miniskjørt og singlet fordi det var varmt. De blikkene fra eldre innvandrermenn fortalte meg alt jeg behøver å vite. Og ellers; Det ligger joint-sneiper overalt utenfor bygningen. På søndagene flyr politiet rundt med varmesøkende kamera. Men det vet du jo siden du bor her. Jeg har lang utdanning, en bra jobb og har bodd svært mange steder i verden siden jeg ble voksen. Også i land med betydelig blanding av kulturer. Derfor tenkte jeg positivt om å flytte hit, og at hvis alle flyttet vekk går det jo iallefall galt. Men vet du hva; folk blir ikle ressurssterke av at man ønsker seg at de skal være det. Å integreres blir det mitt barn som må gjøre, fordi majoriteten som bor her er ikke etniske nordmenn. Den jobben vil jeg ikke pålegge barnet mitt. Vi bor faktisk i Norge. Og daglig tenker jeg på hvem som skal bli vennene til barnet mitt hvis vi fortsetter å bo her. Av de representative alternativene jeg ser, ønsker jeg bare å skjerme h*n for dette. så du må gjerne fortsette å bruke ungene dine til å endre verden. Så kan jeg benytte meg av min rett til å gjøre alt som står i min makt for å gi h*n en best mulig barndom. Og helt til slutt; du hadde likt svært godt å ha meg som nabo. Dette handler ikke om rasisme og fordommer. Det handler om å ta beslutninger basert på fakta man har tilegnet seg fordi man har engasjert seg i lokalsamfunnet sitt. Jeg skulle virkelig ønske det var annerledes, for det er utrolig fint her, og jeg som voksen kan holde ut mye. Men mitt barn skal ikke formes i denne galskapen her. Til det har jeg sett for mye. Anonymkode: eaeb9...271 Altså, selvfølgelig er det bra at du gjør det du kan for at barnet ditt skal ha en god oppvekst. Om det så er å flytte osv. Det står ikke noe på. Tenker at du har gode argumenter for deg selv, så bare å flytte. Men likevel stusser jeg.. det er mye jeg ikke tror på av det du sier. (Btw bruker ikke barna mine til det formålet du skisserer). Min nære venninne er pakistaner, verken hennes datter eller hennes venninner bruker hijab. (Som om det er verdens undergang). Du sier du hilser på menn, hvorfor gjør du det når du vet at de ikke hilser tilbake? Hvorfor kunne du ikke vært hyggelig og hilst på kona? Visste du at mange kvinner har angst for å gå ut fordi de daglig opplever diskriminering? Et hyggelig smil kan redde dagen.. Jeg har sett mange jenter som sykler rundt, MED denne hijaben. Hadde likt å se bildet av dette skiltet du nevner også. Ukultur som kriminalitet og selvmordsbombing kan man selvsagt ikke ha noe av, og jeg er sikker på at om foreldrene får vite det, så blir det nok andre boller. Jeg vet at mange utenlandske barn liker å leke tøffe. Jeg bare synes ikke det er så mye av det du sier som ikke stemmer, da nesten hele min omgangskrets er mennesker med utenlandsk bakgrunn. Har gått rundt på Holmlia og Bjørndal, og det er så mye hundeeiere med hundene dems, alle barna er ute og leker, altså... nei du får bare flytte😂 Anonymkode: 8ef51...f35 3
Gjest Mårpølsa Skrevet 18. februar 2019 #26 Skrevet 18. februar 2019 Rasist e du. Innvandring er ein beriking. Også har jo afrikanarne en stor deilig stake mellom beina, så hvis du har eit åpent forhald så kan du jo sjekke opp fedrene til alle disse 90% innvandringsbarna. Norske menn kan være så kjedelige i senga. Mykje misjonær. Afrikanerne er glad i å ta bakfra, bli ridd, og sex både innendørs og utendørs. Nyt det!
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #27 Skrevet 18. februar 2019 12 minutter siden, AnonymBruker said: Altså, selvfølgelig er det bra at du gjør det du kan for at barnet ditt skal ha en god oppvekst. Om det så er å flytte osv. Det står ikke noe på. Tenker at du har gode argumenter for deg selv, så bare å flytte. Men likevel stusser jeg.. det er mye jeg ikke tror på av det du sier. (Btw bruker ikke barna mine til det formålet du skisserer). Min nære venninne er pakistaner, verken hennes datter eller hennes venninner bruker hijab. (Som om det er verdens undergang). Du sier du hilser på menn, hvorfor gjør du det når du vet at de ikke hilser tilbake? Hvorfor kunne du ikke vært hyggelig og hilst på kona? Visste du at mange kvinner har angst for å gå ut fordi de daglig opplever diskriminering? Et hyggelig smil kan redde dagen.. Jeg har sett mange jenter som sykler rundt, MED denne hijaben. Hadde likt å se bildet av dette skiltet du nevner også. Ukultur som kriminalitet og selvmordsbombing kan man selvsagt ikke ha noe av, og jeg er sikker på at om foreldrene får vite det, så blir det nok andre boller. Jeg vet at mange utenlandske barn liker å leke tøffe. Jeg bare synes ikke det er så mye av det du sier som ikke stemmer, da nesten hele min omgangskrets er mennesker med utenlandsk bakgrunn. Har gått rundt på Holmlia og Bjørndal, og det er så mye hundeeiere med hundene dems, alle barna er ute og leker, altså... nei du får bare flytte😂 Anonymkode: 8ef51...f35 13 minutter siden, AnonymBruker said: Altså, selvfølgelig er det bra at du gjør det du kan for at barnet ditt skal ha en god oppvekst. Om det så er å flytte osv. Det står ikke noe på. Tenker at du har gode argumenter for deg selv, så bare å flytte. Men likevel stusser jeg.. det er mye jeg ikke tror på av det du sier. (Btw bruker ikke barna mine til det formålet du skisserer). Min nære venninne er pakistaner, verken hennes datter eller hennes venninner bruker hijab. (Som om det er verdens undergang). Du sier du hilser på menn, hvorfor gjør du det når du vet at de ikke hilser tilbake? Hvorfor kunne du ikke vært hyggelig og hilst på kona? Visste du at mange kvinner har angst for å gå ut fordi de daglig opplever diskriminering? Et hyggelig smil kan redde dagen.. Jeg har sett mange jenter som sykler rundt, MED denne hijaben. Hadde likt å se bildet av dette skiltet du nevner også. Ukultur som kriminalitet og selvmordsbombing kan man selvsagt ikke ha noe av, og jeg er sikker på at om foreldrene får vite det, så blir det nok andre boller. Jeg vet at mange utenlandske barn liker å leke tøffe. Jeg bare synes ikke det er så mye av det du sier som ikke stemmer, da nesten hele min omgangskrets er mennesker med utenlandsk bakgrunn. Har gått rundt på Holmlia og Bjørndal, og det er så mye hundeeiere med hundene dems, alle barna er ute og leker, altså... nei du får bare flytte😂 Anonymkode: 8ef51...f35 Hijab er og blir et kvinneundertrykkende plagg. Ferdig med det. Folk må gjerne bruke det for min del, men at alle mødrene til mitt barns venner bruker hijab ser jeg på som et problem. Et stort problem. Hvorfor hilse på naboen? Jo, fordi det slik jeg ser det er normal høflighet. Og mitt barn kommer til å leke sammen med denne farens barn. hvor har du det fra at jeg ikke er hyggelig med kona ? Jeg snakker med henne støtt og stadig. Aldri vært noe annet enn hyggelig med henne jeg. Men det plager deg visst mer at jeg kanskje behandler henne dårlig, enn hva slags behandling hun gir sine barn? Et smil kan redde dagen. Helt rett. Men når man aldri møter blikket fordi man ser ned på sine naboer fordi de er hvite,så lander ikke mine smil noen andre stede enn i veggen. Det krever to parter. Jeg smiler og hilser, men blir møtt med en kald skulder. Problemer blir ikke borte av å ikke adressere dem. Tror du og dine pakistanske venninner må begynne å ta innover dere st Når hvite mennesker er en minioritetsgruppe i sitt eget land, gjør det noe med oss. Jeg flytter. Du stikker hodet i sanda og trekker skylappene på. Anonymkode: eaeb9...271 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #28 Skrevet 18. februar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså, selvfølgelig er det bra at du gjør det du kan for at barnet ditt skal ha en god oppvekst. Om det så er å flytte osv. Det står ikke noe på. Tenker at du har gode argumenter for deg selv, så bare å flytte. Men likevel stusser jeg.. det er mye jeg ikke tror på av det du sier. (Btw bruker ikke barna mine til det formålet du skisserer). Min nære venninne er pakistaner, verken hennes datter eller hennes venninner bruker hijab. (Som om det er verdens undergang). Du sier du hilser på menn, hvorfor gjør du det når du vet at de ikke hilser tilbake? Hvorfor kunne du ikke vært hyggelig og hilst på kona? Visste du at mange kvinner har angst for å gå ut fordi de daglig opplever diskriminering? Et hyggelig smil kan redde dagen.. Jeg har sett mange jenter som sykler rundt, MED denne hijaben. Hadde likt å se bildet av dette skiltet du nevner også. Ukultur som kriminalitet og selvmordsbombing kan man selvsagt ikke ha noe av, og jeg er sikker på at om foreldrene får vite det, så blir det nok andre boller. Jeg vet at mange utenlandske barn liker å leke tøffe. Jeg bare synes ikke det er så mye av det du sier som ikke stemmer, da nesten hele min omgangskrets er mennesker med utenlandsk bakgrunn. Har gått rundt på Holmlia og Bjørndal, og det er så mye hundeeiere med hundene dems, alle barna er ute og leker, altså... nei du får bare flytte😂 Anonymkode: 8ef51...f35 Jeg er ikke ts, men jeg skrev over her at jeg har bodd på Holmlia og hadde barn i barnehage på Nordstrand. Jeg bodde på Holmlia i nesten 10 år, på to ulike adresser, og opplevde veldig mye av de samme tingene som ts beskriver. Det er for eksempel sjelden noe særlig med barn på lekeplassene- selv om det er veldig mange lekeplasser i bydelen. De minoritetsspråklige ønsker ikke å omgås de norske, så de holder seg heller inne, eller de går fra lekeplassen så snart det kommer noen norske (har ikke tall på hvor mange ganger vi opplevde akkurat det). Det eneste tidspunktet der det er mye «barn» på lekeplassene er fra kl 21 og utover. Da kommer 10-12-åringene ut, samler seg på lekeplassene og roper, herjer, kaster stener på forbipasserende og gjør hærverk på lekeapparatene. Når de blir enda litt eldre (type 13-14) slutter de å henge på lekeplassene om kvelden, men henger isteden i store gjenger rundt senteret eller kiosken. Der roper de arabiske banne-ord etter forbipasserende nordmenn, spytter store klyser etter folk osv. Det var nesten umulig å få folk til å stille opp på dugnader o.l med det resultat at fellesområder (og dem er det mange av, siden alle boliger i disse områdene ligger i borettslag) ofte ser veldig shabby og ukoselige ut. De fleste blokkene i Søndre Nordstrand har også hager til leilighetene i første etasje, og disse hagene ser omtrent alltid ut som en søppeldynge, fulle av alskens ræl, rot, ødelagte leker, bildeler, søppelposer osv, i en eng av gress som ikke har vært slått på 7 år. Det er generelt mye bråk og krangling i blokkene om kvelden, som ts beskriver, hørte jeg også flere ganger barn som ble regelrett banket opp av foreldrene sine, jeg ringte politiet flere ganger og barnevernet to ganger. Siden jeg kjenner flere andre etniske norske som bor, og har bodd, i bydelen, samt flere lærere som jobber på skoler i bydelen, vil jeg også nevne en siste ting, siden jeg ser det stadig blir nevnt i tråder som denne: En god del av barneskolene er helt ok, og har en grei miks (maks 50-60 % minoritetsspråklige) mellom etnisiteter. Problemene begynner imidlertid på ungdomssskolene, hvor det både er langt flere minoritetsungdommer (fordi mange av de etnisk norske foreldrene enten velger å flytte bort, eller velger å sende barna på privatskoler når de skal begynne på ungdomstrinnet) og dermed også langt flere problemer på skolen generelt. De fire ungdomsskolene i bydelen (Holmlia, Hauketo, Lofsrud og Bjørnholt) har alle veldig store problemer med det meste. Mye mobbing, mistrivsel blant elevene, det blir kommentert som negativt av andre hvis man har skinke på brødskiva, mye skulking, det er mye bråk og uro i timene, narkosalg i skolegården, elevene gjør det dårlig på de aller fleste prøver og eksamener (både pga dårlig språk og dårlige forutsetninger- men det er klart at rammebetingelsene, med mobbing, bråk og dårlig klassemiljø også spiller kraftig inn!) Alle jeg kjenner som har erfaring med noen av disse skolene, sier at de aldri ville anbefalt noen å ha barn der. Så hvis man ønsker at barnet skal slippe å måtte fullstendig bytte miljø etter barneskolen, må det da være bedre å heller flytte før barnet faktisk begynner på skolen?! 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette! Vi bor i bydel Nordstrand og måtte krangle oss til plass! Det er stor rift om plassene og ikke full dekning. Anonymkode: fee1b...6dc Som sagt er det mange private barnehager her, og det er absolutt mulig å skaffe seg plass ved å ta kontakt med styreren i forkant. Vi valgte oss ut en barnehage vi ønsket oss plass i (den var mest praktisk for oss), og jeg satt meg en del inn i hva denne barnehagen sto for (sto en god del på barnehagens nettsider). Tok så kontakt med styrer pr telefon en gang på vinteren, forklarte saken, at vi etterhvert skulle flytte til Nordstrand og at vi syntes «hennes» barnehage så veldig interessant ut. Vi vektla alt vi likte med pedagogikken de baserte seg på, og hvorfor vi følte at denne barnehagen ville være perfekt for vårt barn. Spurte også om vi kunne komme på besøk og hilse på en dag, og det fikk vi lov til. Under besøket skrøt vi enda mer av barnehagen, hvor flott opplegget virket og hvor flinke de ansatte virket. Styreren lot til å sette pris på at vi skrøt av barnehagen, og sa hun skulle se hva hun kunne gjøre når søkerlistene var klare. I slutten av mars ringte vi på nytt og spurte hvordan det så ut, om de hadde mange søkere. Hun kunne da fortelle at de hadde en god del flere søkere enn hva de hadde plasser, men at hun var ganske sikker på at vi skulle få plass. Og ganske riktig, et par uker etterpå fikk vi beskjed om at vi fikk plass. Kjenner flere i bydelen som har benyttet seg av lignende strategi for å få barnehageplass- de private barnehagene har som nevnt egne vedtekter for inntak, og trenger ikke gi førsteprioritet til bosted osv. Anonymkode: d7e57...5c4 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #29 Skrevet 18. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som sagt er det mange private barnehager her, og det er absolutt mulig å skaffe seg plass ved å ta kontakt med styreren i forkant. Vi valgte oss ut en barnehage vi ønsket oss plass i (den var mest praktisk for oss), og jeg satt meg en del inn i hva denne barnehagen sto for (sto en god del på barnehagens nettsider). Tok så kontakt med styrer pr telefon en gang på vinteren, forklarte saken, at vi etterhvert skulle flytte til Nordstrand og at vi syntes «hennes» barnehage så veldig interessant ut. Vi vektla alt vi likte med pedagogikken de baserte seg på, og hvorfor vi følte at denne barnehagen ville være perfekt for vårt barn. Spurte også om vi kunne komme på besøk og hilse på en dag, og det fikk vi lov til. Under besøket skrøt vi enda mer av barnehagen, hvor flott opplegget virket og hvor flinke de ansatte virket. Styreren lot til å sette pris på at vi skrøt av barnehagen, og sa hun skulle se hva hun kunne gjøre når søkerlistene var klare. I slutten av mars ringte vi på nytt og spurte hvordan det så ut, om de hadde mange søkere. Hun kunne da fortelle at de hadde en god del flere søkere enn hva de hadde plasser, men at hun var ganske sikker på at vi skulle få plass. Og ganske riktig, et par uker etterpå fikk vi beskjed om at vi fikk plass. Kjenner flere i bydelen som har benyttet seg av lignende strategi for å få barnehageplass- de private barnehagene har som nevnt egne vedtekter for inntak, og trenger ikke gi førsteprioritet til bosted osv. Anonymkode: d7e57...5c4 Men er det ikke plass så er det ikke plass. Vi gjorde akkurat det samme som dere, bare at vi gjorde det med 4 barnehager. Leste oss opp på barnehagen, besøkte dem, gikk folk som allerede hadde plass til å legge inn et godt ord etc. Men vi fikk ikke plass i noen av de. Nordstrand er helt sprengt! Vi var uheldige å ha «feil kjønn» og alle de private ville ha en viss kjønnsfordeling. Endte opp med en plass utenfor bydelen. Anonymkode: fee1b...6dc 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #30 Skrevet 18. februar 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er det ikke plass så er det ikke plass. Vi gjorde akkurat det samme som dere, bare at vi gjorde det med 4 barnehager. Leste oss opp på barnehagen, besøkte dem, gikk folk som allerede hadde plass til å legge inn et godt ord etc. Men vi fikk ikke plass i noen av de. Nordstrand er helt sprengt! Vi var uheldige å ha «feil kjønn» og alle de private ville ha en viss kjønnsfordeling. Endte opp med en plass utenfor bydelen. Anonymkode: fee1b...6dc Vårt barn hadde også «feil kjønn» ift å skulle få plass- det var vel rundt 80 % gutter i barnehagen da han fikk plass der. Men det spilte visst ingen rolle for styrer, hun valgte oss likevel. Og kjenner som sagt flere som har lyktes med samme strategi i bydelen de siste årene. Man er selvsagt ikke garantert å få plass ved å følge denne metoden. Men jeg kjenner såpass mange det har fungert for, at jeg absolutt mener man bør gi det et forsøk. Når det er sagt, er det nok ikke så lurt å gjøre dette med fire ulike barnehager på likt, slik dere gjorde. Barnehagestyrere treffer hverandre ofte i ulike fora og møter i bydelen, og kjenner hverandre ofte. Dersom de tilfeldigvis har kommet i snakk om deg/din familie, slår det nok ikke særlig heldig ut hvis fire stykker alle sammen har fått høre av deg at akkurat DERES barnehage virker helt perfekt. Det bidrar jo ikke akkurat til å styrke troverdigheten din Bare et lite tips! Anonymkode: d7e57...5c4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #31 Skrevet 18. februar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vårt barn hadde også «feil kjønn» ift å skulle få plass- det var vel rundt 80 % gutter i barnehagen da han fikk plass der. Men det spilte visst ingen rolle for styrer, hun valgte oss likevel. Og kjenner som sagt flere som har lyktes med samme strategi i bydelen de siste årene. Man er selvsagt ikke garantert å få plass ved å følge denne metoden. Men jeg kjenner såpass mange det har fungert for, at jeg absolutt mener man bør gi det et forsøk. Når det er sagt, er det nok ikke så lurt å gjøre dette med fire ulike barnehager på likt, slik dere gjorde. Barnehagestyrere treffer hverandre ofte i ulike fora og møter i bydelen, og kjenner hverandre ofte. Dersom de tilfeldigvis har kommet i snakk om deg/din familie, slår det nok ikke særlig heldig ut hvis fire stykker alle sammen har fått høre av deg at akkurat DERES barnehage virker helt perfekt. Det bidrar jo ikke akkurat til å styrke troverdigheten din Bare et lite tips! Anonymkode: d7e57...5c4 Alle andre gjorde også det samme, det var det som var problemet. Det er for få plasser, og for mange ressurssterke foreldre som alle prøver å innynde seg hos styrer. Tviler på at de husket noen av oss. Vi var vel en 10-12 stykker i den ene barnehagen som hadde helt samme strategi. Å legge alle eggene sine i en kurv virker jo ikke smart, da har man jo enda mindre sjans. Nå har vi fått plass i bydelen da. Det hjalp å bli et år eldre, for de vil heller ha inn 2 åringer enn 1 åringer. Det syke er at barnehagen vår har fått nek til å utvide med flere plasser. Fatter ikke hva bydelen tenker når det er et så skrikende behov. Anonymkode: fee1b...6dc 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #32 Skrevet 18. februar 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle andre gjorde også det samme, det var det som var problemet. Det er for få plasser, og for mange ressurssterke foreldre som alle prøver å innynde seg hos styrer. Tviler på at de husket noen av oss. Vi var vel en 10-12 stykker i den ene barnehagen som hadde helt samme strategi. Å legge alle eggene sine i en kurv virker jo ikke smart, da har man jo enda mindre sjans. Nå har vi fått plass i bydelen da. Det hjalp å bli et år eldre, for de vil heller ha inn 2 åringer enn 1 åringer. Det syke er at barnehagen vår har fått nek til å utvide med flere plasser. Fatter ikke hva bydelen tenker når det er et så skrikende behov. Anonymkode: fee1b...6dc Nei, det er klart at hvis dere ikke hadde gjort tilstrekkelig inntrykk på styreren til at hun husket dere, så fungerer jo ikke denne strategien. Styrer må jo huske dere og vite hvem dere er, for at hun skal velge dere ut fra søkerlistene. Jeg opplevde i hvert fall at styreren i vår barnehage husket meg godt da jeg ringte for å høre om status i mars (vi var på besøk i barnehagen i januar). Da jeg presenterte meg og forklarte hvem jeg var, ble hun straks blid og sa «åja, det var dere, ja, dere som bodde på Holmlia, men planla å flytte til Nordstrand!» Og hun husket også et par andre ting med meg, som hva jeg jobbet med. Hun ba meg da om å også sende henne en e-post så hun fikk navnet mitt, så hun kunne være helt sikker på at hun holdt styr på hvem vi var, når hun skulle behandle søknadene. Cluet er selvsagt å gi et så godt førsteinntrykk at styrer husker deg i mengden- det er klart at denne strategien ikke fungerer hvis styrer ikke egentlig har fått med seg hvem du er! Anonymkode: d7e57...5c4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #33 Skrevet 18. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er klart at hvis dere ikke hadde gjort tilstrekkelig inntrykk på styreren til at hun husket dere, så fungerer jo ikke denne strategien. Styrer må jo huske dere og vite hvem dere er, for at hun skal velge dere ut fra søkerlistene. Jeg opplevde i hvert fall at styreren i vår barnehage husket meg godt da jeg ringte for å høre om status i mars (vi var på besøk i barnehagen i januar). Da jeg presenterte meg og forklarte hvem jeg var, ble hun straks blid og sa «åja, det var dere, ja, dere som bodde på Holmlia, men planla å flytte til Nordstrand!» Og hun husket også et par andre ting med meg, som hva jeg jobbet med. Hun ba meg da om å også sende henne en e-post så hun fikk navnet mitt, så hun kunne være helt sikker på at hun holdt styr på hvem vi var, når hun skulle behandle søknadene. Cluet er selvsagt å gi et så godt førsteinntrykk at styrer husker deg i mengden- det er klart at denne strategien ikke fungerer hvis styrer ikke egentlig har fått med seg hvem du er! Anonymkode: d7e57...5c4 Da vi ba om å besøke barnehager fikk vi komme sammen med 10-12 andre. Alle skulle gjøre det samme som meg, alle var der for å gjøre et godt førsteinntrykk og skille seg ut i mengden. Det var ganske surrealistisk. Hun ene moren hadde med et skrytebrev som hun leverte til styrer om hvorfor hennes eksepsjonelle barn skulle få plass. Det sier seg selv at det ble ganske håpløst. Vi sendte Mail og forklarte hvem vi var, men det gjorde nok alle. Kanskje husket hun oss, kanskje ikke. Uansett fikk vi raskt beskjed om at de stort sett bare tok inn jenter på over 2 på småbarnsavdelingene. Da vi satt der med en gutt på 1 var det ganske håpløst. Anonymkode: fee1b...6dc
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #34 Skrevet 18. februar 2019 Til alle dere som kritiserer ts, så kom jeg i dag over denne artikkelen, som også belyser mye av det ts nevner som problematisk ved å ha barn i barnehagen eller på skolen i disse områdene: https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/advarer-mot-utviklingen-i-oslo---ikke-forsvarlig/70769210/amp Anonymkode: d7e57...5c4 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #35 Skrevet 18. februar 2019 Det høres ut som du bor på «feil» side av Mortensrud. Ungene mine gikk i Steinbråten naturbarnehage og på Stenbråten skole, var veldig fornøyd med begge. Vi bodde i Steinbråten/Gamle Bygdeveiområdet. Hørt bra ting om Jettegryta og Bjørneboe også, og så har dere Solbakken som er privat (som regel full) og følger Reggio Emilia pedagogikk. Når det er sagt valgte jeg å flytte før eldstegutten startet på ungdomsskolen da jeg ikke ser at utviklingen i bydelen går rette veien, flotte planer og god vilje til tross. Det går rett og slett for sakte. Anonymkode: 5cc8d...a11
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #36 Skrevet 18. februar 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Vårt barn hadde også «feil kjønn» ift å skulle få plass- det var vel rundt 80 % gutter i barnehagen da han fikk plass der. Men det spilte visst ingen rolle for styrer, hun valgte oss likevel. Og kjenner som sagt flere som har lyktes med samme strategi i bydelen de siste årene. Man er selvsagt ikke garantert å få plass ved å følge denne metoden. Men jeg kjenner såpass mange det har fungert for, at jeg absolutt mener man bør gi det et forsøk. Når det er sagt, er det nok ikke så lurt å gjøre dette med fire ulike barnehager på likt, slik dere gjorde. Barnehagestyrere treffer hverandre ofte i ulike fora og møter i bydelen, og kjenner hverandre ofte. Dersom de tilfeldigvis har kommet i snakk om deg/din familie, slår det nok ikke særlig heldig ut hvis fire stykker alle sammen har fått høre av deg at akkurat DERES barnehage virker helt perfekt. Det bidrar jo ikke akkurat til å styrke troverdigheten din Bare et lite tips! Anonymkode: d7e57...5c4 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er ikke ts, men jeg skrev over her at jeg har bodd på Holmlia og hadde barn i barnehage på Nordstrand. Jeg bodde på Holmlia i nesten 10 år, på to ulike adresser, og opplevde veldig mye av de samme tingene som ts beskriver. Det er for eksempel sjelden noe særlig med barn på lekeplassene- selv om det er veldig mange lekeplasser i bydelen. De minoritetsspråklige ønsker ikke å omgås de norske, så de holder seg heller inne, eller de går fra lekeplassen så snart det kommer noen norske (har ikke tall på hvor mange ganger vi opplevde akkurat det). Det eneste tidspunktet der det er mye «barn» på lekeplassene er fra kl 21 og utover. Da kommer 10-12-åringene ut, samler seg på lekeplassene og roper, herjer, kaster stener på forbipasserende og gjør hærverk på lekeapparatene. Når de blir enda litt eldre (type 13-14) slutter de å henge på lekeplassene om kvelden, men henger isteden i store gjenger rundt senteret eller kiosken. Der roper de arabiske banne-ord etter forbipasserende nordmenn, spytter store klyser etter folk osv. Det var nesten umulig å få folk til å stille opp på dugnader o.l med det resultat at fellesområder (og dem er det mange av, siden alle boliger i disse områdene ligger i borettslag) ofte ser veldig shabby og ukoselige ut. De fleste blokkene i Søndre Nordstrand har også hager til leilighetene i første etasje, og disse hagene ser omtrent alltid ut som en søppeldynge, fulle av alskens ræl, rot, ødelagte leker, bildeler, søppelposer osv, i en eng av gress som ikke har vært slått på 7 år. Det er generelt mye bråk og krangling i blokkene om kvelden, som ts beskriver, hørte jeg også flere ganger barn som ble regelrett banket opp av foreldrene sine, jeg ringte politiet flere ganger og barnevernet to ganger. Siden jeg kjenner flere andre etniske norske som bor, og har bodd, i bydelen, samt flere lærere som jobber på skoler i bydelen, vil jeg også nevne en siste ting, siden jeg ser det stadig blir nevnt i tråder som denne: En god del av barneskolene er helt ok, og har en grei miks (maks 50-60 % minoritetsspråklige) mellom etnisiteter. Problemene begynner imidlertid på ungdomssskolene, hvor det både er langt flere minoritetsungdommer (fordi mange av de etnisk norske foreldrene enten velger å flytte bort, eller velger å sende barna på privatskoler når de skal begynne på ungdomstrinnet) og dermed også langt flere problemer på skolen generelt. De fire ungdomsskolene i bydelen (Holmlia, Hauketo, Lofsrud og Bjørnholt) har alle veldig store problemer med det meste. Mye mobbing, mistrivsel blant elevene, det blir kommentert som negativt av andre hvis man har skinke på brødskiva, mye skulking, det er mye bråk og uro i timene, narkosalg i skolegården, elevene gjør det dårlig på de aller fleste prøver og eksamener (både pga dårlig språk og dårlige forutsetninger- men det er klart at rammebetingelsene, med mobbing, bråk og dårlig klassemiljø også spiller kraftig inn!) Alle jeg kjenner som har erfaring med noen av disse skolene, sier at de aldri ville anbefalt noen å ha barn der. Så hvis man ønsker at barnet skal slippe å måtte fullstendig bytte miljø etter barneskolen, må det da være bedre å heller flytte før barnet faktisk begynner på skolen?! Som sagt er det mange private barnehager her, og det er absolutt mulig å skaffe seg plass ved å ta kontakt med styreren i forkant. Vi valgte oss ut en barnehage vi ønsket oss plass i (den var mest praktisk for oss), og jeg satt meg en del inn i hva denne barnehagen sto for (sto en god del på barnehagens nettsider). Tok så kontakt med styrer pr telefon en gang på vinteren, forklarte saken, at vi etterhvert skulle flytte til Nordstrand og at vi syntes «hennes» barnehage så veldig interessant ut. Vi vektla alt vi likte med pedagogikken de baserte seg på, og hvorfor vi følte at denne barnehagen ville være perfekt for vårt barn. Spurte også om vi kunne komme på besøk og hilse på en dag, og det fikk vi lov til. Under besøket skrøt vi enda mer av barnehagen, hvor flott opplegget virket og hvor flinke de ansatte virket. Styreren lot til å sette pris på at vi skrøt av barnehagen, og sa hun skulle se hva hun kunne gjøre når søkerlistene var klare. I slutten av mars ringte vi på nytt og spurte hvordan det så ut, om de hadde mange søkere. Hun kunne da fortelle at de hadde en god del flere søkere enn hva de hadde plasser, men at hun var ganske sikker på at vi skulle få plass. Og ganske riktig, et par uker etterpå fikk vi beskjed om at vi fikk plass. Kjenner flere i bydelen som har benyttet seg av lignende strategi for å få barnehageplass- de private barnehagene har som nevnt egne vedtekter for inntak, og trenger ikke gi førsteprioritet til bosted osv. Anonymkode: d7e57...5c4 Du høres helt ufyselig smiskete og usmakelig ut og hadde jeg drevet barnehage hadde du aldri fått plass. Anonymkode: b3cc6...424 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #37 Skrevet 18. februar 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du høres helt ufyselig smiskete og usmakelig ut og hadde jeg drevet barnehage hadde du aldri fått plass. Anonymkode: b3cc6...424 Nei, men nå var det jo heldigvis ikke du som skulle ta avgjørelsen da vi trengte plass for vår sønn Anonymkode: d7e57...5c4 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #38 Skrevet 18. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du høres helt ufyselig smiskete og usmakelig ut og hadde jeg drevet barnehage hadde du aldri fått plass. Anonymkode: b3cc6...424 Jeg er ikke den du siterte, men hvordan i H....te skal man få plass da? Du får ikke plass om du ikke gjør noe, og ikke plass om du er for snuskete, da er du jo fucked da! Hun ene som var på smiskerunde sammen med meg som hadde med et eget brev om hvor dantastisk hennes barn var, dro det kanskje litt langt, men hva skal man gjøre da? Folk er desperate. Anonymkode: fee1b...6dc 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #39 Skrevet 18. februar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke den du siterte, men hvordan i H....te skal man få plass da? Du får ikke plass om du ikke gjør noe, og ikke plass om du er for snuskete, da er du jo fucked da! Hun ene som var på smiskerunde sammen med meg som hadde med et eget brev om hvor dantastisk hennes barn var, dro det kanskje litt langt, men hva skal man gjøre da? Folk er desperate. Anonymkode: fee1b...6dc Er det ikke bare å søke i god tid?;) Anonymkode: 8ef51...f35
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #40 Skrevet 18. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke bare å søke i god tid?;) Anonymkode: 8ef51...f35 Nei, du får ikke plass. Jeg fikk som sagt plass utenfor bydelen. Veldig kjipt med den ekstra reiseveien. Og det hjelper ingen ting å søke i «god tid» det er ikke en kronologisk kø. Anonymkode: fee1b...6dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå