AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #1 Del Skrevet 17. februar 2019 Bor som sagt på Mortensrud i Oslo, og vegrer meg for å sende ungen i en bhg med 90% innvandrere og barnehagepersonale som snakker kebabnorsk og går med hijab. Og nei, jeg er ikke rasist, men jeg ønsker ikke at mitt barn skal leke med ungene som leker selvmordsbombere utenfor her vi bor, har en far med 2-4 koner,mødre som ikke kan se på menn som går forbi og derfor trekker niqaben bedre på plass og ser ned idet man passerer, eller unger og voksne som vil drepe hunden vår bare fordi den er uren. Vi planlegger selvsagt ikke å bo her til evig tid, men vil selvsagt flytte så snart barnet begynner på skolen. Flyttet forresten hit med et åpent sinn og « det kan da ikke være så ille», men har ila de siste årene fått helt sjokk ift hva som faktisk rører seg av mennesker og holdninger her. Hvordan hadde dere valgt? Hvilke bhg anbefales på Nordstrand, Karlstad innenfor bomringen? Alle erfaringer ønskes velkommen. Anonymkode: eaeb9...271 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #2 Del Skrevet 17. februar 2019 Er jo ikke sånn på Mortensrud da. Prøv bedre neste gang. Høne. Anonymkode: 8ef51...f35 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #3 Del Skrevet 17. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Er jo ikke sånn på Mortensrud da. Prøv bedre neste gang. Høne. Anonymkode: 8ef51...f35 Hvordan mener du det er da? Har du skylapper med dobbelt filter? Følger du overhode ikke med ? Og siden du er slik en tilhenger av fjørfe; Gås! Anonymkode: eaeb9...271 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #4 Del Skrevet 17. februar 2019 Hva tenker du om skolestart, da? Du kan jo ikke velge der... Anonymkode: 5d91c...f35 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #5 Del Skrevet 17. februar 2019 Just now, AnonymBruker said: Hva tenker du om skolestart, da? Du kan jo ikke velge der... Anonymkode: 5d91c...f35 Vi bor ikke her da. Kommer til å flytte før den tid. Anonymkode: eaeb9...271 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #6 Del Skrevet 17. februar 2019 Det er noen koselige barnehager på Lambertseter. Anonymkode: d744d...4f2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #7 Del Skrevet 17. februar 2019 Det er jo mange fine steder i området rundt Mortensrud Tenk på hvor dere har lyst å flytte til om et par år og søk på barnehagene i det området. Det er jo kjekt for barnet å gå i bhg med folk han eller hun skal gå på skole med. Husk at det er ikke som om du er garantert førstevalg når du søker bhg i Oslo, du er heldig om du i det hele tatt får et av valgene på lista. Spesielt hvis man ikke søker på de nærmeste barnehagene. De som styrer med opptak prioriterer barn i nærområdet i første omgang. Anonymkode: b3cc6...424 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #8 Del Skrevet 17. februar 2019 Mortensrud hører ikke til bydel Nordstrand så du har ikke krav på barnehageplass der. Jeg bodde på Ekeberg og ønsket plass på en bhg på Nordstrand men havnet da bakerst i køen fordi jeg ikke tilhørte den bydelen. Snakket med en bestyrer på en bhg på Nordstrand og de har veldig mange søkere hvert år, flere søkere enn plasser. Beboerne innenfor bydelene har prioritert, deretter kommer de andre Anonymkode: 0c7c2...51b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #9 Del Skrevet 17. februar 2019 Takk for informative svar. Ser ut som vi må tenke på å framskynde flytting. 😅 Anonymkode: eaeb9...271 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #10 Del Skrevet 17. februar 2019 Jeg ville flyttet nå Anonymkode: 265f3...5f1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #11 Del Skrevet 17. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville flyttet nå Anonymkode: 265f3...5f1 Ja, tro meg. Uavhengig av hva man ellers mener, utsetter jeg ikke barnet mitt for rasismen som eksisterer mot etnisk norske her. H*n skal aldri være med i et gedigent forskningsprosjekt om hva manglende integrering og gettofisering medfører. Anonymkode: eaeb9...271 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #12 Del Skrevet 17. februar 2019 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, tro meg. Uavhengig av hva man ellers mener, utsetter jeg ikke barnet mitt for rasismen som eksisterer mot etnisk norske her. H*n skal aldri være med i et gedigent forskningsprosjekt om hva manglende integrering og gettofisering medfører. Anonymkode: eaeb9...271 Jeg er enig med deg og ville gjort det samme. Jeg kjenner til utenlandske familier som flytter vekk fra områder som Mortensrud, Grorud, Furuset osv for å bli mer integrerte. Håper dere finner et område dere vil trives i. Anonymkode: 0c7c2...51b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #13 Del Skrevet 17. februar 2019 Vi bodde på Holmlia tidligere, og søkte (og fikk) barnehageplass på Nordstrand, av akkurat de samme grunnene som du nevner. Barnet vårt «pendlet» til barnehage på Nordstrand i to år (og det gjorde forøvrig også et barn fra Mortensrud i deler av denne perioden) frem til vi selv valgte å flytte (flyttet da til nettopp Nordstrand). Barna våre har gått i en privat barnehage, og de bestemmer selv hvem de vil ta inn, så hvis du «innynder deg» litt (var det vi gjorde) hos en styrer tror jeg absolutt ikke det er noe problem å få plass i en privat barnehage i bydel Nordstrand. Det er mange private barnehager her, og mange får den barnehageplassen de ønsker nettopp via bekjentskaper og nettverk. Det er kort avstand mellom Holmlia (og Mortensrud, for den saks skyld) og Nordstrand, vi brukte vel 5-10 min på kjøreturen i den perioden vi bodde på Holmlia og kjørte til barnehagen på Nordstrand. Nå har et av barna våre begynt også på skolen her, og på trinnet hans er det også to barn som bor i bydel Søndre Nordstrand, men som foreldrene har søkt om overflytting til vår skole for. Jeg skjønner veldig godt at foreldre gjør det, og hadde nok vurdert det samme selv dersom vi ikke hadde hatt råd til å bosette oss her. Anonymkode: d7e57...5c4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #14 Del Skrevet 17. februar 2019 27 minutter siden, AnonymBruker said: Vi bodde på Holmlia tidligere, og søkte (og fikk) barnehageplass på Nordstrand, av akkurat de samme grunnene som du nevner. Barnet vårt «pendlet» til barnehage på Nordstrand i to år (og det gjorde forøvrig også et barn fra Mortensrud i deler av denne perioden) frem til vi selv valgte å flytte (flyttet da til nettopp Nordstrand). Barna våre har gått i en privat barnehage, og de bestemmer selv hvem de vil ta inn, så hvis du «innynder deg» litt (var det vi gjorde) hos en styrer tror jeg absolutt ikke det er noe problem å få plass i en privat barnehage i bydel Nordstrand. Det er mange private barnehager her, og mange får den barnehageplassen de ønsker nettopp via bekjentskaper og nettverk. Det er kort avstand mellom Holmlia (og Mortensrud, for den saks skyld) og Nordstrand, vi brukte vel 5-10 min på kjøreturen i den perioden vi bodde på Holmlia og kjørte til barnehagen på Nordstrand. Nå har et av barna våre begynt også på skolen her, og på trinnet hans er det også to barn som bor i bydel Søndre Nordstrand, men som foreldrene har søkt om overflytting til vår skole for. Jeg skjønner veldig godt at foreldre gjør det, og hadde nok vurdert det samme selv dersom vi ikke hadde hatt råd til å bosette oss her. Anonymkode: d7e57...5c4 Tusen takk for at du tok deg tid til å gi oss et utfyllende og godt svar. Du ga meg håp. Vi har planer om å overta mannens barndomshjem på Nordstrand om et par år, så hvis vi kan gjøre det som dere, slipper vi å flytte en ekstra gang og det hadde vært helt fantastisk 😊 Du reddet dagen min her ❤️ Anonymkode: eaeb9...271 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #15 Del Skrevet 17. februar 2019 I strøkene på Mortensrud med eneboliger og ikke blokker og rekkehus er vel ikke barnehagene så integrerte? Jeg har hatt 5 nevøer/nieser der og de har hatt det veldig fint. Nå kan jeg dessverre ikke navn på bhg, men området rundt gamle bygdevei? Anonymkode: b80db...dbd 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #16 Del Skrevet 17. februar 2019 Har ikke noen tips dessverre, men vil bare si at jeg skjønner virkelig ønsket ditt. Bor i området selv og ville ikke latt mine fremtidige barn vokse opp her. Det er ikke rasisme, det er realitet! Anonymkode: d8bbc...3dc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #17 Del Skrevet 17. februar 2019 Jeg har ingen tilknytning eller erfaring med de nevnte bydeler, men synes bare det er så trist å lese dette. Norge💔 Anonymkode: f7847...65c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #18 Del Skrevet 17. februar 2019 Men kjære vene, dette er jo bare bullshit. Det er faktisk ikke så ille du beskriver?! Jeg har selv bodd på Mortensrud i mange år, og vet om noen eldre damer som dekker ansiktet, kanskje to tre som bruker niqab, men seriøst? Forventer du at de skal sende flørtende blikk når man går forbi? Hvorfor kan man ikke se en annen vei? Jeg er norsk, jeg gidder ikke se folk i øynene når jeg passerer dem på gaten? Er ikke jeg integrert nok da? Hva så om folk snakker "kebabnorsk"? Mange snakker svensk og norsk med russisk/polsk aksent, er det annerledes? Litt ekkelt å si det, men kanskje i nabolag hvor de leker selvmordsbombere og kaller hunder for urene, trenger sånne mennesker som deg? At man kunne tatt opp det med foreldrene at selvmordsbombing osv ikke er helt greit? Bikkjer er ikke veldig rene heller, hva er galt i å si det? For all del, hvis du vil rømme fra problemet, be my guest, men det gjør det ikke bedre. Om alle tenker som deg, kommer samfunnet til å bli mer og mer adskilt og forskjellene og hatet kommer til å bli større. Det blir "vi" og "dem", og bare negativitet og fordommer, og da vil "de" ihvertfall ikke bli integrert. Gjensidig kunnskap og dialog er viktige nøkkelord. Jeg sier ikke at hele verden raser sammen om du flytter (jeg ville ikke hatt deg som naboen min), men tenk litt på det. Mange tenker som du, hva med å være litt mer åpen? Om alle nordmenn stikker av, hvordan tror du områder som disse vil bli? Ei venninne tør ikke dra til venninna si som bor på Frogner fordi hun selv bruker hijab. Hun er redd for nordmenn og holdningene. Det går begge veier. Sorry, men jeg blir virkelig provosert av slike innlegg som dette, ikke noe i mot deg, men hva med å tenke konsekvenser av slike holdninger? Det er så mye jeg ikke liker blant folk, men stikker jo ikke av fordet. Blanding er bra, for da blir man vant til det. Anonymkode: 8ef51...f35 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #19 Del Skrevet 17. februar 2019 Forstår deg veldig godt. Jeg ville aldri latt mine barn vokse opp på Mortensrud. Det er veldig mange bra barnehager på Nordstrand, men det er dessverre ikke full dekning her. Vi hold på å få barnehageplass i Søndre Nordstrand til min store skrekk, men heldigvis ordnet det seg rett før oppstart. Siden du tilhører en annen bydel, har du vel ikke prioritet her? Anonymkode: 69f1a...f15 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #20 Del Skrevet 18. februar 2019 5 hours ago, AnonymBruker said: Men kjære vene, dette er jo bare bullshit. Det er faktisk ikke så ille du beskriver?! Jeg har selv bodd på Mortensrud i mange år, og vet om noen eldre damer som dekker ansiktet, kanskje to tre som bruker niqab, men seriøst? Forventer du at de skal sende flørtende blikk når man går forbi? Hvorfor kan man ikke se en annen vei? Jeg er norsk, jeg gidder ikke se folk i øynene når jeg passerer dem på gaten? Er ikke jeg integrert nok da? Hva så om folk snakker "kebabnorsk"? Mange snakker svensk og norsk med russisk/polsk aksent, er det annerledes? Litt ekkelt å si det, men kanskje i nabolag hvor de leker selvmordsbombere og kaller hunder for urene, trenger sånne mennesker som deg? At man kunne tatt opp det med foreldrene at selvmordsbombing osv ikke er helt greit? Bikkjer er ikke veldig rene heller, hva er galt i å si det? For all del, hvis du vil rømme fra problemet, be my guest, men det gjør det ikke bedre. Om alle tenker som deg, kommer samfunnet til å bli mer og mer adskilt og forskjellene og hatet kommer til å bli større. Det blir "vi" og "dem", og bare negativitet og fordommer, og da vil "de" ihvertfall ikke bli integrert. Gjensidig kunnskap og dialog er viktige nøkkelord. Jeg sier ikke at hele verden raser sammen om du flytter (jeg ville ikke hatt deg som naboen min), men tenk litt på det. Mange tenker som du, hva med å være litt mer åpen? Om alle nordmenn stikker av, hvordan tror du områder som disse vil bli? Ei venninne tør ikke dra til venninna si som bor på Frogner fordi hun selv bruker hijab. Hun er redd for nordmenn og holdningene. Det går begge veier. Sorry, men jeg blir virkelig provosert av slike innlegg som dette, ikke noe i mot deg, men hva med å tenke konsekvenser av slike holdninger? Det er så mye jeg ikke liker blant folk, men stikker jo ikke av fordet. Blanding er bra, for da blir man vant til det. Anonymkode: 8ef51...f35 Dette handler ikke om meg kjære deg! Dette handler Om barnet mitt sin barndom og de muligheter jeg ønsker at h*n skal få fremover i livet. Det er EN gang, og det er ikke bare å trykke spol tilbake hvis/når eksterne faktorer fører til uppprettelig skade. Som sagt tidligere skal ikke barnet mitt benyttes som en forsøkskanin i dette prosjektet her. Og jeg er og har vært en god og åpen nabo for alle mine medmennesker her, men nå vet jeg nok til å fatte et informert valg på mitt barns vegne. Rett og slett fordi jeg har forsøkt å være en del av løsningen og ikke problemet. I to år har jeg gått tur med hunden min forbi en av barnehagene her. Jeg har sett ett barn med blå øyne i den barnehagen. Ett av 75! På helsestasjonen treffer jeg ikke en etnisk norsk person, og havner på gruppe med 7 kvinner som alle er fra Pakistan. De får ikke lov å omgås sånne skitne kvinner som meg, så når det skal opprettes barselgruppe ekskluderer de meg glatt. Det kalles rasisme! Jeg skuer utover rekkehus der en østeuropeisk dame banker ungene sine hver gang de skal i vogna, og de skal ut. Senest fredag ringte jeg bv med bekymringsmelding fordi slikt er helt hårrreisende i nabogata mini sommer var det plakater satt opp overalt om at hunder var «forbudt» ondene gaten fordi dette var et muslimsk nabolag. Hundeeierne her var i sjokk. jeg har nabobarn som kommer på besøk jevnlig. De får ikke gå ut fordi det er for kaldt mår det er vinter. Jeg har hjulpet kurdiske naboer som er liberale muslimer med å skifte skole for datter på 14 fordi hun ble så mobbet i klassen fordi hun ikke brukte hijab, at hun ikle lenger turte å gå på skolen alene. Far måtte følge henne til og fra. Til tross for masse møter ( jeg var tolk) med skolen, utallige brev ( skrevet av meg) osv osv. Rømte hun hjem i lønsjen fordi en jentegjeng på 15-16 stykker somaliske jenter sendte henne meldinger om at hun var en hund, jøde, uren, hore osv osv og at de skulle komme og drepe henne når hun minst ventet det. Du skulle ha lest de meldingene disse jentene sleiver til hverandre! Du hadde fått sjokk! Jeg har jenter som bor her i vår blokk som ikke kan leke ute med noe annet enn å sitte på en huske, fordi de må passe så hodt på jomfruhinna si slik at de kan giftes godt bort. Det er bare en norsk jente her, hun er den eneste som får liv til å sykle på en sykkel. Guttene til han som er gift med to koner her i Norge, leker som tidligere nevnt selvmordsbombere rett utenfor her vi bor. De er 5-6 år! Hvilke norske barn vet du om som slikt engang! Jeg bare spør! ungdommer står og henger utenfor matbutikken på kveldene i store horder. Senest i forrige ule observerte jeg en på 12-13 med glassaktig blikk og store pupiller stå bak meg i kassen for å kjøpe en energidrikk. Han var et lite barn som var tydelig rusa. Første sommeren vi bodde her var det 5 småjenter som gikk i Niqab utenfor her. De forsvant når høsten kom. Hvor de ble av vet jeg ikke. Uka etter vi flyttet hit kjørte jeg inn i garasjen for å parkere. Jeg havnet da midt i en overlevering av narko ogbøe vitne til ting jeg overhode ikke ville se fordi det setter meg i en sårbar situasjon. nabodama på en annen side går og fjonger seg i hijab og store sorte gevanter sommer som vinter. Mannen har barbert hode og fullskjegg. Jeg har sagt hei til dennne mannen i 2 år nå uten å få noe annet enn blikk som vil drepe tilbake. De har to små jenter, fint oppløses insiste mote. Når mannen er borte høres det ut som om ungene flyr veggimellom mens mor kjefter og hyler til dem på arabisk. Utenfor leiligheten lager de søppelberg fordi de ikke orker å gå og kaste søpla si nabien i underetasjen er fra Albania. Keg snakker ofte med dattra hans i heisen. Hun sier så mye forstyrrende at jeg blir helt satt ut. jeg trillet barnevogn i sommer på senteret her. Hadde på miniskjørt og singlet fordi det var varmt. De blikkene fra eldre innvandrermenn fortalte meg alt jeg behøver å vite. Og ellers; Det ligger joint-sneiper overalt utenfor bygningen. På søndagene flyr politiet rundt med varmesøkende kamera. Men det vet du jo siden du bor her. Jeg har lang utdanning, en bra jobb og har bodd svært mange steder i verden siden jeg ble voksen. Også i land med betydelig blanding av kulturer. Derfor tenkte jeg positivt om å flytte hit, og at hvis alle flyttet vekk går det jo iallefall galt. Men vet du hva; folk blir ikle ressurssterke av at man ønsker seg at de skal være det. Å integreres blir det mitt barn som må gjøre, fordi majoriteten som bor her er ikke etniske nordmenn. Den jobben vil jeg ikke pålegge barnet mitt. Vi bor faktisk i Norge. Og daglig tenker jeg på hvem som skal bli vennene til barnet mitt hvis vi fortsetter å bo her. Av de representative alternativene jeg ser, ønsker jeg bare å skjerme h*n for dette. så du må gjerne fortsette å bruke ungene dine til å endre verden. Så kan jeg benytte meg av min rett til å gjøre alt som står i min makt for å gi h*n en best mulig barndom. Og helt til slutt; du hadde likt svært godt å ha meg som nabo. Dette handler ikke om rasisme og fordommer. Det handler om å ta beslutninger basert på fakta man har tilegnet seg fordi man har engasjert seg i lokalsamfunnet sitt. Jeg skulle virkelig ønske det var annerledes, for det er utrolig fint her, og jeg som voksen kan holde ut mye. Men mitt barn skal ikke formes i denne galskapen her. Til det har jeg sett for mye. Anonymkode: eaeb9...271 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå