Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på å kjøpe et hus, i utgangspunktet til fritidsbolig, men det kan også bli aktuelt å bo der fast eller delvis etter hvert. Alternativt kan jeg tenke meg å leie ut i perioder, for å få litt penger inn også, og ikke bare ha utgifter... men lurer på hva dette har av betydning for økonomien min. Åpenbart er det jo at jeg må ta et lån og betjene dette, men hva med andre utgifter. Jeg har aldri eid noe hus, og aner liksom ikke...

Er klar over at i tillegg til avdrag og renter på lånet, må jeg regne med visse utgifter til feks kommunale gebyrer (vann, kloakk, avfall).

Forsikring av huset, samt innbo. Her har jeg ikke peiling på kostnader...? (Har pr i dag innboforsikring som del av medlemsskap av fagforening)

Dessuten får jo huset innvirkning i forhold til formue/skatt etter hvert, men dette vet jeg også lite om.. Er redd det skal bli mer av en utgiftspost, enn en glede å eie et hus. Er spesielt slike skattemessige ting jeg er interessert i å få tips om.

Hva med eventuelt utleie...? Inntekter fra det? Osv osv. Om noen kan gi meg noen lure tips om hva jeg bør ta med i betraktning, hadde jeg vært glad for det.

Kan jeg kanskje melde flytting dit, og likevel fortsette å leie der jeg bor nå, og dermed jobbe der jeg gjør nå, og være pendler..? Eller krever det at jeg har bodd i huset en viss tid før jeg begynner å pendle (jeg er enslig)?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

I enkelte komuner kan du ikke bo fast i fritidsbolig uten å gjøre den om til helårsbolig.

ved utleie er inntektene skattefri om du ikke selv har bodd i huset.Eller du kan leie ut deler av det.

ja, det er mye utgifter ved hus.

Innboforsikring

husforsikring

vann/kloakk/renovasjon

eiendomsskatt

strøm

vedlikehold

tv-lisens må du vel ha

tlf

Når du finner huset du vil ha, så kan du ringe komunene og spørre om de årlige gebyrene for vann osv.

Forsikring har du vel fra ør? regn med noe mere for hus.

Gjest Madeline
Skrevet

ved utleie er inntektene skattefri om du ikke selv har bodd i huset.Eller du kan leie ut deler av det.

.

Er du så sikker på det? Jeg fant dette sitatet

Utleie av hele boligen  

Leies hele boligen ut mer enn halve året, skal den regnskapsliknes. Hvis hele selveierboligen brukes av eieren mer enn halve året, skal boligen alltid prosentliknes.  

på denne siden her

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...