AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #1 Skrevet 17. februar 2019 Har en mor som trenger kjøre til ny lege for å få resept. Jeg sliter med angst og merker jeg absolutt kunne klart meg uten denne ganske lange kjøreturen på ukjente veier, spesielt siden jeg ikke har hatt lappen et år enda en gang. I tillegg blir jeg noen ganger ekstra urolig rundt moren min av diverse grunner. Moren min har absolutt ingen andre som kan kjøre henne dit, og hun sier hun ikke får tak i resept på andre måter siden hun akkurat har byttet lege og må levere journal der personlig osv. Hun har ikke råd til taxi og orker ikke ta buss og tog pga hun har fysiske smerter (alvorlig leddgikt) pluss angst selv. Jeg har halvveis sagt ja til henne, men merker jeg angrer veldig. Jeg vet at hvis jeg sier nei så gjør jeg ting veldig komplisert for henne og ikke minst smertefullt siden hun ikke får resept på nye medisiner. Har jeg noen andre alternativer? Anonymkode: 3101d...3dd
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #2 Skrevet 17. februar 2019 Enkelte medisiner kan du få resept på via Internettchat med en lege, F.eks kry. Kanskje det er en mulighet. Eller så er det helt sikkert noen andre som kan kjøre. Er kanskje ubehagelig å spørre, men kanskje en nabo eller noen andre i familien kan. Evt legge ut på en lokal Facebook-gruppe om noen kan ta på seg et lite oppdrag. Anonymkode: 1bc73...230 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #3 Skrevet 17. februar 2019 Hvorfor har hun byttet til en lege som ligger så langt unna, når hun ikke klarer å komme seg dit? Det skal ikke være nødvendig å levere journalen sin personlig, den kan hentes elektronisk. Jeg vet at mange leger ikke skriver ut resepter uten å møte pasienten, men hvis dette er fast medisin så er de fleste legekontorer greie og fornyer resepten. Hvis det er full krise og hun ikke kommer seg dit for egen maskin kan også legevakt skrive ut ny resept. Jeg har selv angst og kjører ikke når jeg mistenker at jeg kan få anfall, det kan være direkte farlig. Det gjør noe med måten vi reagerer på i trafikken, og noen kan bli veldig distrahert i tillegg. Du har en veldig god grunn til å la være. Anonymkode: 4698c...41c 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #4 Skrevet 17. februar 2019 Om du har angst har du godt av å komme deg ut, alt for mange med angst gjemmer seg bak det og spiller mer offer enn nødvendig.og om du ikke kjører nye, ukjente veier lærer du aldri å bli trygg på det heller, eneste som hjelper er å øve:) vinn-vinn for begge sånn jeg ser det;) Anonymkode: e7bf7...840 9
Million Skrevet 17. februar 2019 #5 Skrevet 17. februar 2019 Du trenger bare google veien og kjøre henne dit. Du kan sitte ute i bilen og vente, trenger ikke møte noen og forsterke angsten av det. Man trenger å kjøre litt rundt for å bli mer erfaren i trafikken, så se det som en øvelseskjøring. Gjør du det aldri, blir du jo aldri flinkere og mer selvsikker bak rattet. Prøv å tenke på det på den måten. Læring til deg selv. Må si jeg ikke skjønner at moren din har skaffet seg en lege så langt unna at hun hverken klarer eller har råd til å komme seg dit? Hvorfor i alle dager har hun skiftet til denne legen? 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #6 Skrevet 17. februar 2019 man kan bestille resept på nett Anonymkode: 1c89b...732
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #7 Skrevet 17. februar 2019 Ut og øve er best.. Anonymkode: 8971e...6d5 3
Sensi Skrevet 17. februar 2019 #8 Skrevet 17. februar 2019 (endret) Dette høres veldig rart ut. Spesielt at hun må ha med journal. Hvis hun sliter med smerter og bytter leger for å få smertestillende, håper jeg hun kan bli henvist til smertepoliklinikk og få skikkelig hjelp. Hvis du kan/vil hjelpe din mor, så kan hun skrive en fullmakt til deg om at du kan hente hennes resepter. Dere må ha med fødselsnummer og underskrifter. Håper det løser seg. Edit: tror på at hun må ha med journal i disse gdpr tider. Men hun burde planlagt bedre å fått med resept fra gamlelegen. Hun kan høre med gamlelegen om vedkommende kan skrive ut en engangsresept. Endret 17. februar 2019 av Sensi 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #9 Skrevet 19. februar 2019 Du kvir deg pga angsten, du aser deg mer og mer opp jo mer du tenker på at du må ut å kjøre, man finner ofte på den ene unskyldninge etter den andre.. Men bit i det sure eplet, kjør henne så skal du se at det går bedre enn du hadde trodd. Eneste måten å vinne over angsten er å utsette seg for det man syntes er skummelt. Anonymkode: 94890...105 3
estrella Skrevet 20. februar 2019 #10 Skrevet 20. februar 2019 Mulig hun kan få transport via pasientreiser. Men da må hun iallefall ta kontakt med legekontoret. Jeg aner ikke om hun faktisk oppfyller kravene. Men leddgikt er jo en medisinsk grunn iallefall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå