Gå til innhold

Vask av kluter

Fremhevede innlegg

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mikrofibrene suger til seg f.eks bomullsfiber som setter seg fast ned i kluten, som igjen vil legge seg på overflatene du vasker. Noe jeg ser mange sliter med når de vasker glass. Samtidig vil friksjonen med andre fiber slite dem ned raskere.

Anonymkode: e9afb...20f

Denne påstanden må du komme med grundig dokumentasjon på.

Anonymkode: 43dc2...316

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg prøver å unngå engangskluter.

Hvis jeg trodde at sengetøy, håndklær, kjøkkenkluter og gulvmopper ikke ble rene av å bli vasket sammen på 60 grader ville jeg gjort noe med det. Men jeg er av den oppfartning at 60 graders vask med forvask faktisk tar det som trenges av bakterier. Jeg har ingen mulighet til å drive singelvask av kluter og mopper - til det er boligen min for liten.

Enkel mikrobiologi og realfag burde lært sge at mikroorganismer aom bakterier, sopper og andre mikrober ikke drepes på verken forvask eller 60 grader. Noen mikroorganismer koker ved 240 grader celsius, men de dør ikke ved ved 240 grader. 

De fleste oppvaskmaskiner anbefaler dagligvask på 65 grader fordi det dreper de fleste mikrober på et normalt renholdt kjøkken. Mens industrikjøkken er pålagt å bruke høyere temperatur enn 65 grader. 

Men spørsmålet er også hva og hvordan vi bruker gulvmoppen, kjøkkenkluten og kroppsvaskeklutene til. Jeg har sett så mangt rundt om i de ulike hjem, noen steder vil nok vask på 60 grader under tvil være ok, andre steder er det slik at man bør ta på seg beskyttelsesdrakt, munnbind og hansker før en går inn. Da er ikke vask av kluter og gulvmopp overhodet være ok. 

Det er også opp til hver og en i sær hva de finner akseptabelt mht å blande i egen vaskemaskinen, sette temperaturvelgeren på, og hva de er komfortabel med i sitt eget hjem. 

Skrevet

Her går alt av vaskekluter, kjøkkenkluter, gulvkluter, do/vask-kluter, speilkluter, støvkluter, håndklær, undertøy og sengetøy sammen på 60grader!

Anonymkode: 41b6a...c93

• Liker 6
Skrevet

I proffesjonell vask kokes alle kluter samman, ingen fare når det er 90 grader. Og da kan man hvertfall gjøre det hjemme. 

Anonymkode: 57026...92a

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid vasket alt av kluter og håndklær sammen, noen ganger også undertøy, spørs hva som er til vask. Det har jeg gjort i over 20 år og vi har aldri blitt syke av det. Vi er generelt svært lite syke. 

Mange er hysteriske for bakterier. 

Anonymkode: 8219f...5bc

• Liker 4
Skrevet

Vasker alt av kluter, håndklær, mopper og sengetøy sammen på 60 grader og har alltid gjort det. Vi er aldri syke.

Veldig mye hysteri ute og går når det gjelder klesvask og hygiene generelt.

• Liker 4
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne påstanden må du komme med grundig dokumentasjon på.

Hvorfor i alle dager skal jeg det. Jeg er faglært innen renhold og dette er noe av kunnskapen vi får. Hvis du vil ha dokumentasjon på noe så finnes jo google av en grunn.

Anonymkode: e9afb...20f

• Liker 1
Skrevet

Æsj. Selvsagt må du vaske kluter du bruker på kroppen og kluter du bruker på gulv og bad hver for seg! Jeg vasker kluter jeg vasker huset med på 90 grader (ja, selv om det bare er 5 stk). Når maskinen er ferdig setter jeg på en tom maskin på 90 grader så den er ren og jeg kan vaske alt annet. 

Å skulle vaske kluter jeg bruker i ansiktet sammen med de jeg bruker på doen er helt utenkelig! 

• Liker 4
Skrevet

Ja

Jeg vasker alt sammen sammen av det som kan vaskes på 90 grader.

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, blomaden skrev:

Æsj. Selvsagt må du vaske kluter du bruker på kroppen og kluter du bruker på gulv og bad hver for seg! Jeg vasker kluter jeg vasker huset med på 90 grader (ja, selv om det bare er 5 stk). Når maskinen er ferdig setter jeg på en tom maskin på 90 grader så den er ren og jeg kan vaske alt annet. 

Å skulle vaske kluter jeg bruker i ansiktet sammen med de jeg bruker på doen er helt utenkelig! 

Du tuller vel? Det blir kokt og blir gullende rent, å tro noe annet er , sorry to say, hysteri 

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, blomaden skrev:

Vaske en tom maskin med 90 gr??  Snakk om å kaste penger rett ut vinduet!  Ingen her bruker kluter i doen, de skriver at de bruker papir. 

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tuller vel? Det blir kokt og blir gullende rent, å tro noe annet er , sorry to say, hysteri 

Hysteri kan jeg godt ha på meg! Jeg hadde vertfall aldri i livet klart å bruke en klut på kjøkkenet hvis jeg visste at den ble vasket sammen med moppen!

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, blomaden skrev:

Hysteri kan jeg godt ha på meg! Jeg hadde vertfall aldri i livet klart å bruke en klut på kjøkkenet hvis jeg visste at den ble vasket sammen med moppen!

Ingen har sagt mopper! Men kluter til kjøkken eller bad osv. Spør hvordan de gjør det i barnehage eller skole der dine evt barn går. 

Skrevet

I all verden? Hvordan hadde du gjort det i et fellesvaskeri? Hadde du startet med å vaske 3 tomme vaskemaskiner på 90 grader (i tilfelle naboen hadde vasket noe skittent i 3 maskiner) og avsluttet med det samme (hvis du vasket noe skittent  i 3 maskiner)?

Anonymkode: bce25...3fa

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville kjøpt flere kluter, eller kokt klutene i en egen kasserolle.
               :husarbeid:

• Liker 2
Skrevet

Håndklær og vaskekluter på 60 grader. Sengetøy på 60 grader. Hvis håndklærne og vaskeklutene vaskes sammen med sengetøy eller kluter mister de frotté-en de er utstyrt med, og blir fortere slitt. Jeg foretrekker å bruke sengetøy i krepp, men dette må vaskes separat for at kreppen faktisk ikke skal bli ødelagt. 

Prøver å bruke mest mikrofiberkluter og da går alle i maskina samtidig på 90 grader. Tenker egentlig ikke så mye over at mikrofiber bør vaskes separat så de gangene jeg bruker vanlig mopp og ikke engangsmopp så går gjerne den (og evt. andre kluter enn mikrofiber) i samme maskin

• Liker 1
Skrevet

Jeg vasker kjøkkenkluter ,andre kluter, mopper, handklær, undertøy sammen på 60 grader. Jeg bruker også å vaske svette treningsklær sammen. Alt lukter rent og godt når jeg tar det ut av maskinen. 

Det går ikke an å kjøre en egen maskin til forskjellige kluter. Ikke veldig økonomisk eller miljøvennlig.

Jeg satser på at dette går bra. Jeg bor alene her og er svært sjelden syk.

Til vask av do bruker jeg klorspray og tørker av med papir. Jeg vasker veggene rundt toalett med klut og mopp på gulvet. 

• Liker 2
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen har sagt mopper! Men kluter til kjøkken eller bad osv. Spør hvordan de gjør det i barnehage eller skole der dine evt barn går. 

Det er uhygienisk. På badet er det ekle bakterier som jeg absolutt ikke vil ha i nærheten av de klutene jeg vasker med på kjøkkenet. Barn har jeg ikke

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I all verden? Hvordan hadde du gjort det i et fellesvaskeri? Hadde du startet med å vaske 3 tomme vaskemaskiner på 90 grader (i tilfelle naboen hadde vasket noe skittent i 3 maskiner) og avsluttet med det samme (hvis du vasket noe skittent  i 3 maskiner)?

Ja, når jeg gikk på FHS så satte jeg på en tom maskin før jeg vasket klærne mine. Kunne jo aldri vite hva folk før meg hadde vasket der

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville kjøpt flere kluter, eller kokt klutene i en egen kasserolle.
               :husarbeid:

Kok klutene? Neitakk. Trives med å vaske en maskin med 5 kluter når det trengs.

Skrevet
1 minutt siden, blomaden skrev:

Det er uhygienisk. På badet er det ekle bakterier som jeg absolutt ikke vil ha i nærheten av de klutene jeg vasker med på kjøkkenet. Barn har jeg ikke

Ja, når jeg gikk på FHS så satte jeg på en tom maskin før jeg vasket klærne mine. Kunne jo aldri vite hva folk før meg hadde vasket der

Kok klutene? Neitakk. Trives med å vaske en maskin med 5 kluter når det trengs.

Ok :) Ditt valg. Du har kanskje sånn eco-program slik at maskinen veier tøyet og ikke bruker mer vann enn nødvendig også.

Gjest Blondie65
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å joda, jeg vasker mopp, håndkle, kjøkkenhåndkle og sengetøy, samt vaskeklut for der nede i samme maskin på 60 grader. Dette har jeg gjort i alle år. Det nye er at jeg ikke har plass til undertøyet mitt i samme maskin så det går for seg sammen med et og annet håndkle.

Bevis for meg at det er et problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...