Gå til innhold

Vask av kluter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle vet man ikke skal vaske gulvkluter og vaskekluter og kjøkkenkluter sammen fordi man ikke skal blande rumpe, ansikt gulv og kjøkken. Det lærte vi på skolen. Men hvis jeg vasker det på 90, går det bra da? Kan jo ikke kjøre en hel maskin for en håndfull vaskekluter. 

Anonymkode: d1765...8e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

90 tar alt.

Anonymkode: e978e...822

• Liker 4
Skrevet

Akkurat det har jeg gitt blanke i. Vasker alt på 60 grader. Vaskemiddelet i dag er noe helt annet en det var for 20-30 år siden og må ikke ha høy temperatur for å gjøre rent. Aldri i verden om jeg kommer til å kjøre en maskin med to mopper, en maskin med 6 kroppslukter osv. 

Anonymkode: d18f2...15d

• Liker 13
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

90 tar alt.

Syns det høres ut som en grei vaskeregel 👍 da blir det klutvaskedag I dag 😄 ikke lett å være nyutflyttet med plutselig eneansvar for gulvkluter 😂

• Liker 5
Skrevet

Jeg slenger alltid kjøkkenluten i oppvaskmaskinen, eller legger den i klorinvann Bruker torky når jeg vasker gufne ting som feks dass. Vurderer å begynne med engangskluter til gulvvask da jeg hater å blande klutene med annen vask, som håndkler på 60/90 grader.

Skrevet

Jeg sorterer ikke 90 gr vask på annet enn farge/hvitt. Sengetøy, handduker og alt av kluter vaskes sammen. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle vet man ikke skal vaske gulvkluter og vaskekluter og kjøkkenkluter sammen fordi man ikke skal blande rumpe, ansikt gulv og kjøkken. Det lærte vi på skolen. Men hvis jeg vasker det på 90, går det bra da? Kan jo ikke kjøre en hel maskin for en håndfull vaskekluter. 

Du skal ikke engang ha alle disse klutene i samme vaskemaskin, dersom du skal følge lærdommen fra både folkeskole og senere lærdom i mikrobiologi. 

I praksis og på hjemmebane er ting derimot litt annerledes. 

Vi bruker ikke vaskekluter til rumpevask, der gar vi toalettpapir, våtservietter og dusj. (Små barn kan fint settes på kanten av en full vask og få rumpa badet på den måten). 

Mopper putter vi i en bøtte med klorinblanding før de går i vaskemaskinen, og kjøkkenkluter kan fint kokes på komfyren i en emalje eller stålkasserolle om du ikke vil blande hummer og kanari. 

Anonymkode: 43dc2...316

• Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, Raggy skrev:

Jeg slenger alltid kjøkkenluten i oppvaskmaskinen, eller legger den i klorinvann Bruker torky når jeg vasker gufne ting som feks dass. Vurderer å begynne med engangskluter til gulvvask da jeg hater å blande klutene med annen vask, som håndkler på 60/90 grader.

Jeg er faktisk veldig enig med deg, jeg vasker doen med klor, hansker og papir, og anna guff med papir også, det blir rent, jeg bare orker ikke masse kluter over alt hele tiden.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det har jeg gitt blanke i. Vasker alt på 60 grader. Vaskemiddelet i dag er noe helt annet en det var for 20-30 år siden og må ikke ha høy temperatur for å gjøre rent. Aldri i verden om jeg kommer til å kjøre en maskin med to mopper, en maskin med 6 kroppslukter osv. 

Anonymkode: d18f2...15d

Når jeg hadde underlivssopp så fikk jeg beskjed om å vaske alt undertøy på 60 sånn at ikke jeg smitter meg selv igjen, hun på apoteket sa at 60 holder veldig lenge, og 90 var vel ikke så veldig nødvendig lenger selv om det jo koker vekk alt. 

Skrevet

60 holder. 

Anonymkode: e9afb...20f

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde senest i dag en vaskemaskin med håndklær og noen kjøkkenkluter sammen. Siden håndklærne går til å tørke seg i skrittet og rumpa og mellom tærne for eksempel, så vil jeg ikke blande det med kjøkkenkluter uten videre. Derfor ble den maskinen kokevask.

Er det kun håndklær, kjører jeg av og til bare på 60 grader, og av og til på 90 uansett.

Skrevet

Her vaskes slike ting i lag på 60 grader, hvis noe er ekstra skittent vaskes det utenom. Kjører en 90 graders vask av og til, men det er i grunnen for å få vaskemaskin skikkelig ren.

Anonymkode: 92d6f...aa3

• Liker 3
Skrevet

Husk å ikke vaske mikrofiberkluter med andre kluter (bomull). Det ødelegger mikrofiberene.

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk å ikke vaske mikrofiberkluter med andre kluter (bomull). Det ødelegger mikrofiberene.

Har vasket mikrofiberkluter sammen med all annen 70 gr vask i alle år.  Gidder ikke vaske 2 mikrokluter for seg selv.

• Liker 3
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ødelegger hvordan da? Jeg har i alle år vasket alt sammen på 90 grader, og mikrofiberklutene funker helt fint. 

• Liker 1
Skrevet

Gulvklutene vaskes alene på 90 grader. Sengetøy, håndklær og kluter går sammen, også på 90. Vaskemaskinen har godt av det

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, Nerine_ skrev:

Ødelegger hvordan da? Jeg har i alle år vasket alt sammen på 90 grader, og mikrofiberklutene funker helt fint. 

Mikrofibrene suger til seg f.eks bomullsfiber som setter seg fast ned i kluten, som igjen vil legge seg på overflatene du vasker. Noe jeg ser mange sliter med når de vasker glass. Samtidig vil friksjonen med andre fiber slite dem ned raskere.

• Liker 2
Skrevet

Vaskemaskinen har uansett veldig godt av en 90-vask innimellom så en slipper ekkel "kattepisslukt" i den, så mine håndklær går på den varmeste vasken. Bruker kun engangskluter og papir på do og bad. 

Anonymkode: cb06d...8f4

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg prøver å unngå engangskluter.

Hvis jeg trodde at sengetøy, håndklær, kjøkkenkluter og gulvmopper ikke ble rene av å bli vasket sammen på 60 grader ville jeg gjort noe med det. Men jeg er av den oppfartning at 60 graders vask med forvask faktisk tar det som trenges av bakterier. Jeg har ingen mulighet til å drive singelvask av kluter og mopper - til det er boligen min for liten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...