AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #1 Skrevet 17. februar 2019 De har selv lyst og stortrives de kveldene de er alene. De er selvstendige og fornuftige så de klarer seg helt fint. De har heller ikke begynt å gå ut i helgene men sitter å spiller og ser på filmer. Men er det innafor? Jeg og faren deres er litt uenig om spørsmålet så interessant å høre hva andre mener:-) Anonymkode: 3cadd...b9e
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #2 Skrevet 17. februar 2019 Med mine er det null problem i hvert fall, men det er du som kjenner dine barn. Anonymkode: 8d76c...631 1
Måbarefåsiat... Skrevet 17. februar 2019 #3 Skrevet 17. februar 2019 Jeg har en 13-åring som har begynt " å fly på bygda". Jeg stoler på ham, men ikke på hva de andre hadde gjort om de fikk vite han var alene hjemme. Så her ville det vært nei. Men du kjenner dine unger, så den vurderingen må du ta selv.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #4 Skrevet 17. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De har selv lyst og stortrives de kveldene de er alene. De er selvstendige og fornuftige så de klarer seg helt fint. De har heller ikke begynt å gå ut i helgene men sitter å spiller og ser på filmer. Men er det innafor? Jeg og faren deres er litt uenig om spørsmålet så interessant å høre hva andre mener:-) Anonymkode: 3cadd...b9e Skal to umyndige barn være hjemme alene så må de ha tilsyn av andre voksne. Les hva politiet har anbefalt gang etter gang når barn har vært alene og andre tar seg inn og det blir fester over alle støvleskafter fori venner eller andre vet at noen er hjemme alene. Om dine barn er aldri så usyldsrene så vet du aldri hva som kan skje. Takler de å være alene dersom det begynner å brenne eller andre uforutsatte hendelser oppstår? Hvor har dere foreldre tenkt dere? Her er mange forhold du ikke gir svar på. Jeg var selv alene med et babysøsken i flere timer på dagtid før jeg begynte på skolen. Det var høyst uansvarlig av mine foreldre. Anonymkode: 85e32...d9a 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #5 Skrevet 17. februar 2019 Jeg er lærer på ungdomsskolen, og det er klart at flere av elevene mine fint kunne vært alene hjemme en helg. Men så er det en del andre som jeg aldri ville latt være alene hjemme en hel helg, dersom de var mine barn. Jeg var selv en ganske ordentlig jente i ungdomstiden, og jeg fikk være et par helger alene da jeg var på den alderen. Foreldrene mine stolte på meg. Jeg hadde ikke fester, men noen få venninner av meg og jeg drakk alkohol disse helgene. Og vi var dn ganske nerdete gjeng som alle hadde gode karakterer og holdt på med idrett. Foreldrene mine ville nok ikke trodd dette. Så jeg kommer nok ikke til å la egne barn være alene hjemme i helgene før de er ganske mye eldre. Uansett hvor ansvarlige og oppegående de er, så vet man aldri. Anonymkode: fc9d0...ac3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #6 Skrevet 17. februar 2019 Jeg ville ikke latt mine være alene på den alderen, selv om jeg ikke har grunn til å tro at de ville misbruke friheten. Men det er en vanskelig alder, og lett å trå feil. Jeg ville rett og slett ikke tatt sjansen. Anonymkode: 93bb8...d4b 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #7 Skrevet 17. februar 2019 En 10 klassing ja. 8 klassing tja.. Anonymkode: 856e0...620
Gjest Dkgut38 Skrevet 17. februar 2019 #8 Skrevet 17. februar 2019 Kende dit barn tenker jeg , og vudere derfra , min kunne lett vært det , men så er tanken på sker der ham noget mens jeg er borte ville jeg aldrig tilgi meg selv
Cata Skrevet 17. februar 2019 #9 Skrevet 17. februar 2019 Det kommer vel an på ganske mye? Selv passet jeg og bestevenninnen min huset deres en uke da vi var 12-13 år gamle. Moren hennes var bortreist. Vi hadde mine foreldre som backup, men de bodde et par km unna. Men det var en annen tid så jeg er klar over at det ikke er direkte sammenliknbart. Dermed kommer det i stor grad an på omstendighetene rundt. Hvordan er miljøet der dere bor? Hvor stor er risken for at noen får det for seg at det er et perfekt sted å ha en fest på - og da tenker jeg ikke nødvendigvis på deres barn. Har dere noen voksne som bor i nærheten og kan være til støtte dersom noe uønsket skjer? Slike utenforliggende ting må tas med i betraktningen, men i utgangspunktet burde to fornuftige barn i den alderen fint kunne klare et par dager alene uten å rasere huset. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #10 Skrevet 17. februar 2019 Jeg var av og til alene i helgene da jeg gikk i 9. og 10. klasse. Jeg var ganske rolig av meg og tilbrakte noen helger helt alene hvor jeg leste, så film, hadde "spa" og bare slappet av, og andre ganger inviterte jeg 1-2 venner på filmkveld med overnatting hvor vi så film og pratet. Alkohol var ikke noe jeg interesserte meg i. Men ingen er like og dere kjenner barna best! Kanskje greit å ha familie eller venner i nærheten som kan kontaktes hvis det skulle være noe? 😊 Anonymkode: 5618c...c3c 3
Gjest Malone Skrevet 17. februar 2019 #11 Skrevet 17. februar 2019 Er aldri noe fasitsvar. Noen er ansvarlige nok til å være hjemme alene en helg som 13år, mens andre må bli voksne før man vil la de være alene i hjemmet sitt. Jeg startet å være alene hjemme i 8ende klassen. Hadde da overnatting av ei-to venninner mens moren og faren min f.eks var på hytta 1 time unna. Jeg var alltid ordentlig, og hadde kontakt med foreldrene mine jevnlig. Da jeg ble eldre (10ende), dro jeg på fest mens foreldrene mine var borte. Dette visste de om, og jeg var flink til å sende melding til mamma. Måtte alltid være hjemme å ringe fra hustelefonen til 02.00, og jeg måtte ha ei venninne på overnatting. Men, mange av mine klassevenner på ungdomsskola kunne aldri være hjemme alene.. Flere inviterte inn til fest straks foreldrene forsøkte å være borte ei natt, og jeg vet mange brukte natta på å drikke seg sørpe full. Så, det spørs jo hvordan dine barn er. Er 10ende klasse ungdommen ansvarlig? Tar h*un ansvar for sitt yngre søsken?
Thyra Skrevet 17. februar 2019 #12 Skrevet 17. februar 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal to umyndige barn være hjemme alene så må de ha tilsyn av andre voksne. Les hva politiet har anbefalt gang etter gang når barn har vært alene og andre tar seg inn og det blir fester over alle støvleskafter fori venner eller andre vet at noen er hjemme alene. Om dine barn er aldri så usyldsrene så vet du aldri hva som kan skje. Takler de å være alene dersom det begynner å brenne eller andre uforutsatte hendelser oppstår? Hvor har dere foreldre tenkt dere? Her er mange forhold du ikke gir svar på. Jeg var selv alene med et babysøsken i flere timer på dagtid før jeg begynte på skolen. Det var høyst uansvarlig av mine foreldre. Anonymkode: 85e32...d9a Du mener ungdommer ikke kan være alene hjemme før de blir myndige?!? Hva med alle dem som må flytte på hybel for å gå på videregående det åtet de fyller 16? 5
Husholdning1 Skrevet 17. februar 2019 #13 Skrevet 17. februar 2019 Er det ansvarlige barn er det helt greit. 10. klassingen skal kanskje flytte for seg selv til høsten? Men så kommer det jo litt an på bosted, omgangskrets osv.
Husholdning1 Skrevet 17. februar 2019 #14 Skrevet 17. februar 2019 2 minutter siden, Thyra skrev: Du mener ungdommer ikke kan være alene hjemme før de blir myndige?!? Hva med alle dem som må flytte på hybel for å gå på videregående det åtet de fyller 16? En kan bare undre. Er ungdommer oppdratt til å være så til de grader uselvstendige i dag?! 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #15 Skrevet 17. februar 2019 I ditt tilfelle høres dette ut til å fungere bra. For min eldste hadde det neppe gått, for han er "husredd", yngste hadde syns dette var supert ! Så det kommer jo an på ungdommene. Og så er det viktig at ikke ungdommene i nærområdet, som ikke er like rolige ,finner ut av det. Ungdom på 14 og 16 år er neppe i stand til å stanse en invasjon av festglade jevnaldrende. Anonymkode: 367a5...b8d
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #16 Skrevet 17. februar 2019 En kveld, ja. En helg, nei. Anonymkode: d2e08...54d 1
Husholdning1 Skrevet 17. februar 2019 #17 Skrevet 17. februar 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skal to umyndige barn være hjemme alene så må de ha tilsyn av andre voksne. Les hva politiet har anbefalt gang etter gang når barn har vært alene og andre tar seg inn og det blir fester over alle støvleskafter fori venner eller andre vet at noen er hjemme alene. Om dine barn er aldri så usyldsrene så vet du aldri hva som kan skje. Takler de å være alene dersom det begynner å brenne eller andre uforutsatte hendelser oppstår? Hvor har dere foreldre tenkt dere? Her er mange forhold du ikke gir svar på. Jeg var selv alene med et babysøsken i flere timer på dagtid før jeg begynte på skolen. Det var høyst uansvarlig av mine foreldre. Anonymkode: 85e32...d9a Det er veldig stor forskjell på å la en femåring passe en baby alene, og at selvstendige ungdommer som snart skal flytte ut er hjemme alene en helg. Det ene er omsorgssvikt, det andre er på ingen måte omsorgssvikt, og heller ikke uansvarlig på noen måte. Normalt godt oppdratte ungdommer skal heller ikke trenge tilsyn av voksne på et par dager. Endret 17. februar 2019 av Husholdning1 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #18 Skrevet 17. februar 2019 Det kommer jo veldig ann på barna da. Hvordan er de? Ser du for deg at de kunne hatt en fest? Anonymkode: 50d07...3dc
Million Skrevet 17. februar 2019 #19 Skrevet 17. februar 2019 En sak er jo å stole på sine egne barn. Men hva om vennene til 16-åringen får nyss om at de er alene hjemme, og tropper opp på trappa i fullt antall med alkohol under armen? Ikke lett å si nei om de presser seg inn døra nærmest. Men en 14 og 16 åring som har lært å lage mat selv kan fint være alene hjemme en helg, dersom man avtaler med de på forhånd at de IKKE skal fortelle dette at de er alene hjemme til noen venner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå