Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En nær venn er litt spesiell å forholde seg til, spesielt når det kommer til kommunikasjon.

Hvis jeg snakker om flere personer, feks Line sa at Tone ringte, ho hadde brukket foten. 

I et slikt tilfelle må jeg si :Tone hadde brukket foten, hvis ikke blir det ikke forstått- hvem av de to har brukket foten- og jeg må forklare på nytt.

Alt må forklares helt ned på detaljnivå hvis ikke forstår min venn ikke hva som blir sagt.

Feks hvis jeg sier :Det var en flaske under bordet. Det kan skape stor forvirring, for det er ikke en selvfølge at flasken var på gulvet under bordet, den var for min venn direkte på undersiden av bordet.

Når vi to er sammen , blir jeg rettet på, forklart at jeg må være tydeligere. Åpen på at det som blir sagt ikke er forstått.

I større sosiale lag kan min venn være deltagende i starten , men faller etterlever ut og blir en stille observatør. Jeg tror det da blir for vanskelig å følge/ oppfatte samtalene. Andre personer blir ikke rettet på, bare meg når det bare er vi to tilstede.

Dette funderer jeg litt på, hva gjør at situasjonen er slik? Har aldri møtt noen som må tolke setninger og språket slik før, det må jo være veldig slitsomt.

Min venn er veldig smart og har nok høyere iq enn de fleste. Har en logisk tilnærming til det meste i livet. Det henger på en måte ikke sammen for meg.

Anonymkode: 74d62...5a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er noe som heter nonverbale lærevansker, du kan google det.

Anonymkode: 7bdfa...ee1

• Liker 2
Skrevet

Spesielt.

Anonymkode: c5b31...98e

Skrevet

Asperger? Forstår ikke ironi/humor, trenger veldig detaljerte forklaringer, da de ikke forstår det som blir forklart billedlig😉

Anonymkode: e5d58...73a

• Liker 1
Skrevet

Hvis en person er deprimert, utsatt for traumer, eller stresset, så svikter den kognitive oppfattelsen. Da kan ting som dette være vanskelig å sortere

Anonymkode: 57b00...a36

• Liker 1
Skrevet

Her var det mange forslag.

Må Google og lese litt.

Hi

Anonymkode: 74d62...5a1

Skrevet

Tenker også på inpressive språkvansker, men synes det er lite info om det der ute

Anonymkode: ae5a5...421

Skrevet

Dette minner meg litt om meg selv om dagen. Er helt forferdelig. Klarer ikke å henge med i samtaler... 

Anonymkode: bb209...520

Skrevet

Hei, trådstarter

Da tittelen på tråden din er mangelfull, må jeg stenge tråden. Viser til forumets regelverk:

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende moderator PM med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedrettittel.

Du kan enten sende meg en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil jeg åpne tråden igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel

Perelandra, mod. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...