Gå til innhold

Nerveskade etter fjerning av visdomstann?

mammamora90

Anbefalte innlegg

Hei, i uken som var var jeg hos tannlegen for å fjerne visdomstannen nede på venstre side. Tannen lå ganske kronglete til og hadde i tillegg bare brutt frem delvis. Dette gjorde at tannlegen ble nødt til å lage et snitt i tannkjøttet og borre i stykker visdomstannen for å trekke den ut i flere biter. 

Nå i dagene etter føler jeg ikke noe særlig smerte, men hele venstre side av leppen, tannkjøttet og huden på haken (venstre side) er helt følelsesløst. Det kjennes ut som om jeg fremdeles har full bedøvelse og jeg klarer ikke å føle noenting om på disse områdene i det hele tatt når jeg tar på dem. Det eneste jeg kjenner tidvis er en intens kribling som kiler noe helt vannvittig, men det hjelper ikke å klø fordi jeg kjenner ingenting når jeg klør på disse områdene.

Jeg begynte selvfølgelig å google litt, og fant jo selvfølgelig ut at dette kan tyde på at jeg har fått en nerveskade som kan vare noen måneder, eller i noen tilfeller være permanent. Jeg vet selvfølgelig at ingen her kan si om det er det jeg har fått, men jeg ønsker å høre om noen her har opplevd lignende og hvor lenge det varte? 

Jeg skal selvfølgelig ringe tannlegen med en gang de åpner i morgen tidlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk en nerveskade etter å få fjernet en visdomstann kirurgisk. Den lå veldig vanskelig til og det hogg til en gang, selv med masse bedøvelse. Så det var nok nerven som gikk. Dette er snart tre år siden, det ble litt bedre, men det er fortsatt prikking/kløe innimellom og følelseløst. Både på innsiden og utsiden av kinnet, ved kjevebeinet.  Men så lenge ikke muskulaturen henger så er det greit nok for min del, det synes ikke. 

Fikk beskjed om at det kan bedre seg innen et halvt år, etter det så vil det forbli som det er. Men ring tannlegen.  

Anonymkode: d7b4b...fbc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

What?! 

Kan dette skje? Hvor vanlig er det at dette skjer? 

Er det fordi de ikke er flinke nok med operasjonen??? 

Anonymkode: 300d5...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ville ringt tannlegen i morgen. Jeg måtte i narkose for å gjøre akkurat det du gjorde. Tannlegen som anbefalte meg det. Den låg dypt og jeg klarer ikke å ligge stille i stolen. Anspenner meg. Superglad for det i dag. Kjente ingenting etterpå. Tok halvparten av smertestillende som var skrevet ut på resept. Trengte ikke alt.

Anonymkode: b11e6...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

What?! 

Kan dette skje? Hvor vanlig er det at dette skjer? 

Er det fordi de ikke er flinke nok med operasjonen??? 

Anonymkode: 300d5...b79

Ja, det kan skje ved operasjoner. Er en av risikoene man tar når man opererer ut en tann som sitter dypt og man må skjære en del. Men i følge min tannlege så er det ikke vanlig, men det skjedde. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk en nerveskade etter å få fjernet en visdomstann kirurgisk. Den lå veldig vanskelig til og det hogg til en gang, selv med masse bedøvelse. Så det var nok nerven som gikk. Dette er snart tre år siden, det ble litt bedre, men det er fortsatt prikking/kløe innimellom og følelseløst. Både på innsiden og utsiden av kinnet, ved kjevebeinet.  Men så lenge ikke muskulaturen henger så er det greit nok for min del, det synes ikke. 

Fikk beskjed om at det kan bedre seg innen et halvt år, etter det så vil det forbli som det er. Men ring tannlegen.  

Anonymkode: d7b4b

Tusen takk for svar. Har det akkurat slik du beskriver. Musklene fungerer fint også hos meg heldigvis. 

Jeg håper allikevel det går over, men er litt betryggende å høre at det er noe man mer eller mindre venner seg til etter hvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare å oppdatere. Ringte tannlegen og forklarte hvordan jeg hadde det, og det var nok en nerveskade. Så nå får jeg bare krysse fingrene og håpe på at det retter seg opp og at jeg får følelsen tilbake etter hvert.

Akuratt nå angrer jeg på at jeg fjernet visdomstannen i det hele tatt, og kommer ikke til å fjerne de andre dersom det ikke er helt nødvendig, og da kommer jeg til å insistere på å bli henvist til spesialist i oralkirurgi. I hvertfall dersom jeg skal fjerne visdomstannen nede på høyre side siden den hadde omtrent lik problemstilling som den jeg fjernet nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjedelig når det skjer. Jeg var ikke klar over at det var en risiko før etter det skjedde med meg. Så selv om det skjer sjeldent så bør dem jo informere om det. Og særlig når tanna ligger vanskelig til. Tannlegen sa til meg at de som regel kunne se hvor nervene ligger på bildene. (jeg tok bilder i en spesiell maskin), men hos meg så så de ikke at nervene lå så nærme tanna. Men det gjorde den visst nok. I veldig sjeldne tilfeller så kan nerven gå igjennom tanna sa hun, men det var visstnok lett å se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kjedelig når det skjer. Jeg var ikke klar over at det var en risiko før etter det skjedde med meg. Så selv om det skjer sjeldent så bør dem jo informere om det. Og særlig når tanna ligger vanskelig til. Tannlegen sa til meg at de som regel kunne se hvor nervene ligger på bildene. (jeg tok bilder i en spesiell maskin), men hos meg så så de ikke at nervene lå så nærme tanna. Men det gjorde den visst nok. I veldig sjeldne tilfeller så kan nerven gå igjennom tanna sa hun, men det var visstnok lett å se. 

Er kjedelig ja, kan ikke huske å ha fått noe informasjon om dette selv. Begynte vel først å ane at noe ikke var helt normalt dagen etter og begynte og google. Eneste jeg husker jeg fikk informasjon om på forhånd var risikoer med tanke på infeksjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble nysgjerrig på hvorfor de måtte knuse tannen. Jeg har selv fjernet to visdomstenner kirurgisk,(altså ikke bare trukket dem) men disse ble tatt ut i én bit. De skar seg fram til tannen, trakk den ut og sydde igjen. Forøvrig fikk jeg ingen skader i etterkant. 

Anonymkode: a3836...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble nysgjerrig på hvorfor de måtte knuse tannen. Jeg har selv fjernet to visdomstenner kirurgisk,(altså ikke bare trukket dem) men disse ble tatt ut i én bit. De skar seg fram til tannen, trakk den ut og sydde igjen. Forøvrig fikk jeg ingen skader i etterkant. 

Anonymkode: a3836...7e8

Hos meg så måtte tannlegen gjøre det fordi visdomstannen hadde en ganske stor krone, lå skjevt og at det var såpass trangt at det hadde ikke vært mulig å trekke den ut hel uten å skade nabotannen. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannlegen min mente jeg måtte operere ut visdomstennene nede, og henviste meg til oralkirurg. Der fikk jeg i alle fall god informasjon om risikoen for nerveskade. Tror han sa at risikoen for at det skulle skje var under 1%, og at når det skjer så blir det sjeldent permanent. Men at det var viktig å vite at det kunne skje. Jeg hadde samme problemet som andre her, dype og kronglete røtter som lå nært nerven. Kirurgen var uenig med tannlegen min i at jeg trengte å operere de bort enda, så kunne puste lettet ut enn så lenge.

Selv om risikoen er liten, synes jeg det er hårreisende at dere ikke har fått informasjon om dette på forhånd! Har begge dere som har fått skade her operert ut hos tannlege?

Anonymkode: 7f15c...d7b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tannlegen min mente jeg måtte operere ut visdomstennene nede, og henviste meg til oralkirurg. Der fikk jeg i alle fall god informasjon om risikoen for nerveskade. Tror han sa at risikoen for at det skulle skje var under 1%, og at når det skjer så blir det sjeldent permanent. Men at det var viktig å vite at det kunne skje. Jeg hadde samme problemet som andre her, dype og kronglete røtter som lå nært nerven. Kirurgen var uenig med tannlegen min i at jeg trengte å operere de bort enda, så kunne puste lettet ut enn så lenge.

Selv om risikoen er liten, synes jeg det er hårreisende at dere ikke har fått informasjon om dette på forhånd! Har begge dere som har fått skade her operert ut hos tannlege?

Ja, det var vanlig tannlege jeg var hos i hvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det beste er kanskje om pasienten blir informert om en slik minimal risiko på forhånd. Samtidig kan det skape unødig engstelse, og tanna måtte ut åkkesom.

(Jeg har aldri hørt om at sykehuspersonell opplyser om muligheten for at man kan dø av narkose, selv om det er en viss, ørliten, risiko. Den er veldig mye mindre enn 1% da.)

TS, håper du får følelsen tilbake!

Anonymkode: 12993...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk opplyst at det kunne skje, men trodde det var liten sjans. Fikk nerveskade, men gikk over etter noen få mnd. 

Anonymkode: 2ed32...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, hørtes ikke godt ut. Hvis det er nerveskade må jo det finnes en eller annen behandling for det..?

Anonymkode: ea6d5...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vanlig tannlege. Det var aldri snakk om å bli henvist til en oralkirurg, til tross for at begge tennene nede lå vanskelig til. Begge operasjonene tok nesten to timer hver. Er sliten i kjeven da ;) 

Kjipt å være den 1% som endte opp med en permanent nerveskade. Men det plager meg egentlig ikke. Hadde det vært mer alvorlig slik at man så det ved at jeg ble litt skjev så hadde det vært mye verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vanlig tannlege. Det var aldri snakk om å bli henvist til en oralkirurg, til tross for at begge tennene nede lå vanskelig til. Begge operasjonene tok nesten to timer hver. Er sliten i kjeven da ;) 

Kjipt å være den 1% som endte opp med en permanent nerveskade. Men det plager meg egentlig ikke. Hadde det vært mer alvorlig slik at man så det ved at jeg ble litt skjev så hadde det vært mye verre. 

Jeg leser når jeg googlet litt rundt at det er tilfeller hvor personer har fått erstatning for varig nerveskade. Dette fordi tannlege skal henvise pasienten til kirurg hvis det er en krevende operasjon. I tilfellet jeg leste om var det imidlertid snakk om at personen måtte leve med smerter resten av livet, så det er kanskje ikke sammenlignbart. Så lenge det ikke plager deg nevneverdig så tror jeg du kan kalle deg selv heldig etter omstendighetene. Som du sier, det kunne vært mye verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det beste er kanskje om pasienten blir informert om en slik minimal risiko på forhånd. Samtidig kan det skape unødig engstelse, og tanna måtte ut åkkesom.

(Jeg har aldri hørt om at sykehuspersonell opplyser om muligheten for at man kan dø av narkose, selv om det er en viss, ørliten, risiko. Den er veldig mye mindre enn 1% da.)

TS, håper du får følelsen tilbake!

Anonymkode: 12993...486

Jeg er enig i at det er dumt å skape unødig engstelse, særlig når du sitter der uten noe særlig valg. Jeg er også enig i at man ikke kan advare mot alle mulige potensielle risikoer, feks å dø i narkose som du nevner, som vel har noe sånt som 0,0000-ett eller annet risiko. I dette tilfellet er det snakk om en god del mer. Tenker på personen over her som sier hun angrer på at hun fjernet visdomstannen. Det er selvfølgelig lett å si sånt i ettertid, men når man ikke blir informert om risiko kan man heller ikke ta et kvalifisert valg over om man vil ta den risikoen. Jeg ser imidlertid at "hårreisende" nok var litt sterk språkbruk.

Siden jeg er en nysgjerrigper har jeg undersøkt litt, og det ser ut som om man har rett til å bli informert om "påregnelige skader", som igjen synes å være skader som inntreffer i mer enn 1% av tilfellene. Så risikoen for nerveskade etter operasjon av visdomstann vil etter dette ikke være noe man har krav på å vite om, siden den er under 1% (google sier 0,6-0,8%). Jeg er uansett veldig glad for at jeg fikk informasjon om det på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...