Gjest Selger Skrevet 11. april 2005 #1 Skrevet 11. april 2005 Vi selger en leilighet, borettslag, som er takstet til 1,6mill. Boligprisene her har steget dramatisk så megler synes dette er realistisk. Selv har vi tenkt å godta budet om det er rundt 1,5mill. Ei dame la inn et bud på 1,3. Et helt ræva bud i mine øyne.. skambud kaller megler det. Vi godtok det ikke, og budet var for lavt til at de andre interessentene orket å kaste seg med. Hvordan tenker et menneske som legger inn et slikt bud? Var det virkelig et forsøk på å komme i forhandling med oss? Eller er det noen som ikke har peiling på normer og regler? Lurer litt jeg, på andres meninger..
Gjest Anonymous Skrevet 11. april 2005 #2 Skrevet 11. april 2005 Hun må da virkelig få lov til å by det hun ønsker å gi. Om dere aksepterer eller ikke er jo opp til dere...
Gjest Lea Skrevet 11. april 2005 #3 Skrevet 11. april 2005 Det er sjelden en fordel med FOR høy takst. De fleste av oss er interessert i å gjøre et godt kjøp. Jeg synes at det er rart om andre potensieller kjøpere "ikke gidder" å legge inn bud fordi det første var så lavt. Dere står fritt til å brestemme om budet skal godtas eller ikke. Og alle står fritt til å legge inn bud som de ønsker. Egentlig har ikke taksten noe særlig å si. Det er kjøperenes interesse som bestemmer. Om det er mange leiligheter til salgs i området, så vil dette gjøre at prisene blir lavere.
Pasha Skrevet 12. april 2005 #4 Skrevet 12. april 2005 Mange som byr lavt.... kan jo hende at selger går med på det,,, det hender jo faktisk at man selger til 100-200 000 under takst.. (kanskje ikke så vanlig men). Dersom en leilighet har vært til salgs lenge, og selger virker desperat etter å selge er det vel ikke uvanlig å legge inn "skambud"
Gjest lilletroll Skrevet 12. april 2005 #5 Skrevet 12. april 2005 Hun må da virkelig få lov til å by det hun ønsker å gi. Om dere aksepterer eller ikke er jo opp til dere... Nemlig
Lia Skrevet 12. april 2005 #6 Skrevet 12. april 2005 Folk prøver seg. Det kunne jo tenkes at selger godtar budet. Men ønsker man ikke å selge for så lavt bud, så er det bare å avslå det og kjøre en ny runde med visninger. Dersom det ikke kommer inn andre bud, og dere kjører runde på runde med visninger, vil det mest sannsynlig bety at markedet ikke er interessert i å betale så mye.
Gjest Madam Felle Skrevet 12. april 2005 #7 Skrevet 12. april 2005 Vi godtok det ikke, og budet var for lavt til at de andre interessentene orket å kaste seg med. det var dagens beste, for tro meg, folk byr ikke videre for de mener prisen er for høy, og det har IKKE noe med at budet var for lavt. beklager at jeg ler, men dette var dagens beste Hvordan tenker et menneske som legger inn et slikt bud? Var det virkelig et forsøk på å komme i forhandling med oss? De prøver å få det billigst mulig, og viser at de er med i budrunden.
Lula Skrevet 12. april 2005 #8 Skrevet 12. april 2005 Det er da helt greit å legge inn en "skambud". Mange som gjør det, men jeg tror de færreste regener med å få boligen for den summen. Men man KAN jo være heldig. Det kommer jo helt an på interessen for objektet og situasjonen til selger. Ofte begynner jo en budrunde med et lav bud, og så vil jo interessen fra andre budgivere vise hva leiligheten virkelig er verdt i markedet. Siden ingen andre "gadd" by over et så lavt bud synes faktisk jeg det kan virke som om prisen på leiligheten er satt veldig høyt og/eller at objektet ikke er så veldig attraktivt (dvs verdt prisen). Hvis folk virkelig var interessert kan jeg love deg at de legger inn bud dersom de ser muligheten til å gjøre et kjøp under/rett rundt takst!!! Tror du har et litt urealistisk forhold til dette med salg av bolig!
Hilde Skrevet 12. april 2005 #9 Skrevet 12. april 2005 En venninne av meg fikk en leilighet til 1 850 000, og prisantydningen var 2 250 000... Så det kan lønne seg å prøve seg, og jeg skjønner at folk gjør det.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 12. april 2005 #10 Skrevet 12. april 2005 Det jeg sitter og lurer på, er om megler bare fikk inn budet, ringte deg, sa at han synes det var et skambud og at du burde avslå, før han ringte noen andre interesserte... Ikke sikkert at noen andre visste om dette budet i det hele tatt, vettu. Da er det ikke så rart om ingen gadd å henge seg på...
Krølltoppen Skrevet 12. april 2005 #11 Skrevet 12. april 2005 Hvordan tenker et menneske som legger inn et slikt bud? Var det virkelig et forsøk på å komme i forhandling med oss? Eller er det noen som ikke har peiling på normer og regler? Lurer litt jeg' date=' på andres meninger.. [/quote'] Som de andre over her skriver så hender det ofte at folk legger inn et lavt bud bare for å vise at de vil være med i senere budrunder. De mener verken å være uhøflige eller ødelegge for deg. Det er nok ikke det lave budet som er grunnen til at dere ikke fikk solgt. Prøv igjen og bedre lykke neste gang!
Gjest Anonymous Skrevet 12. april 2005 #12 Skrevet 12. april 2005 Vi selger en leilighet' date=' borettslag, som er takstet til 1,6mill. Boligprisene her har steget dramatisk så megler synes dette er realistisk. Selv har vi tenkt å godta budet om det er rundt 1,5mill. Ei dame la inn et bud på 1,3. Et helt ræva bud i mine øyne.. skambud kaller megler det. Vi godtok det ikke, og budet var for lavt til at de andre interessentene orket å kaste seg med. Hvordan tenker et menneske som legger inn et slikt bud? Var det virkelig et forsøk på å komme i forhandling med oss? Eller er det noen som ikke har peiling på normer og regler? Lurer litt jeg, på andres meninger.. [/quote'] Tenker? Hva om du ike fikk annet bud enn de 1.3? da var det jo ikke et rævabud alikavel. Hun synes vel at hun ikke kunne gi mere for den da. Vi bød også på huset som var til salgs. Vi gikk 250.000 under,noe eier ikke godtok. nei, det er opp til han. Han fikk da heller ike solgt. Det ble ny runde med anonsering,hun klarte til slutt og få 50.000 mer enn vi bød da. Det er helt vanlig det damen gjorde. Kansje hun hadde sett tilsvarende leilighet der som var verd å betale 1.6 for,men deres ville hun ikke gi mere for. Du kan ikke mistenke folk for ikke å tenke, e påstår un gorde det.
Gjest Embla s Skrevet 12. april 2005 #13 Skrevet 12. april 2005 En bolig er ikke verdt mer enn det en kjøper er villig til å gi. Syns du budet er for lavt kan du avslå, og det er vel også mulig for deg å sette en minstesum? Men da risikerer du jo å ikke få solgt. Hvis jeg skulle kjøpe meg leilighet ville jeg helt klart budt et "skambud" for å sondere terrenget. Er selger desperat etter å få solgt, kan man være heldig!
Gjest Selger Skrevet 12. april 2005 #14 Skrevet 12. april 2005 Hmm.. greit å få andres synspunkter. Når det er sagt, så syntes ikke jeg at dette var et skambud, det var meglers ord. Jeg syntes det var et veeeldig lavt bud i forhold til leilighetens stand og marked, da 3-roms leiligheter i samme område går for 1390000. Det jeg selger er 4-roms. Jeg vet ærlig talt ikke om megler informerte de andre interessentene. Hun sa vi måtte avslå budet, og at budgiver visste at hun la inn et skambud, men at "det er lov å prøve seg". Og det er det jo, men jeg trodde det fantes "normer" som gjorde at det å gå 300000 under takst var litt rart.. Nå er jeg ingen kløpper på området, og kanskje en heller naiv selger, men velger å følge magefølelsen.. En annen ting er at leiligheten har vært på markedet en stund, men vi har ikke travelt og har heller ikke gitt inntrykk av det, men vi har følt at prisantydningen har vært for høy (slik noen her antyder), og at det kanskje er derfor denne personen la inn et slikt bud. Vi har justert prisantydning etter "magefølelsen", til tross for at megler frarådet dette. Gjenstår å se om vi er på bærtur... :oops:
Gjest Anonymous Skrevet 12. april 2005 #15 Skrevet 12. april 2005 Jeg fulgte med på priser og salgsobjekter i mitt nærområde for et par år siden. Jeg oppdaget en borettslagsleilighet som lå til salgs nesten ett år. Sannsynligvis til en urealistisk høy pris. De siste tre månedene hadde prisantydningen gått ned fra 790 til 760. Om jeg hadde bestemt meg for å by på denne tilslutt, skulle de sannelig fått et skambud, og det skulle vært langt unna 760.000! En leilighet som ingen ville/fikk kjøpt på et år...gir ingen gode signaler til dem som følger med i annonsene. Nå har jeg dessverre heller ikke så høye tanker om mange meglere heller... Alle vil selvsagt tjene så mye som mulig ved et salg (meglerne inklusive!), samtidig vil ingen betale mer enn de må. Som en annen sa: Ting er ikke mer verd enn noen er villige til å gi. Harde fakta.
momo Skrevet 12. april 2005 #16 Skrevet 12. april 2005 Når mine foreldre solgte leiligheten sin, fikk de inn et veldig lavt bud. Takst var på 2,05 mill, og de la inn bud på 1,5 mill. Er jo lov og prøve seg. Endte faktisk opp med at de som la inn bud på 1,5 fikk det, men de fikk det til 1,7 mill. Så du vet jo ikke om damen som la inn bud på leiligheten deres vil vente en stund og kanskje legge inn ett litt høyere bud. Ser og ut som det er en del leiligheter som blir solgt under takst spesielt der flere selges.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå