AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #1 Skrevet 17. februar 2019 Hei! Jeg har blitt veldig syk, og måttet hoppe av skole og går nå på AAP. Jeg har to barn, og far har måttet øke samværet fordi jeg ikke kan ha barna like mye som før (har de nå 40%). Jeg har ført opp et nytt budsjett og her sitter jeg igjen med 2.500kr til mat og alt annet når alle regninger er betalt (husleie, bil, telefon, støm, forsikring). Jeg har strammet budsjettet alt jeg kan og har ingenting å fire på lenger. Er dette under livsopphold? Jeg vet ikke hva som går under denne beskrivelsen - og er veldig redd for at økonomien skal rævkjøre meg helt. I dette regnskapet er det ikke plass til NOE annet enn mat til ungene og meg. Jeg må overhodet ikke ha det gøy hver helg, og bruke penger på å spise ute. Men jeg har f.eks knapt råd med nye sommersko til ungene eller husholdningsartikler med denne summen gjenstående... Har jeg mulighet til å få noe hjelp noe sted mens jeg får stablet meg på bena igjen? Merker jeg blir stressa og søvnløs av dete tighte budsjettet... Anonymkode: 29007...f62
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #2 Skrevet 17. februar 2019 Vil tro det, bare å slenge inn en søknad på sosialkontoret verste som kan skje er at du får avslag.. Har du formue får du ingenting evt får penger som lån, så det er ikke mye til hjelp da, sosialkontoret er mest for de uten formue. Lykke til Anonymkode: 1e533...b5a
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #3 Skrevet 17. februar 2019 Livsopphold er alle utgifter ETTER boutgifter (husleie, strøm osv) Sifo har regnet ut at dette skal være omtrent 6000 kr for en gjennomsnittlig person i Norge. Utgifter til barn osv kommer i tillegg. Om du har for lite kommer an på hva du betaler for bil, telefon osv. Anonymkode: 6bd8d...a63 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #4 Skrevet 17. februar 2019 Søk bostøtte Anonymkode: 6bd8d...a63 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #5 Skrevet 17. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Søk bostøtte Anonymkode: 6bd8d...a63 Hei! Dette er inkl. bostøtte. Anonymkode: 29007...f62
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #6 Skrevet 17. februar 2019 Får du aap og bostøtte tviler jeg på at du får livsopphold. Og har du bil må den selges først. Anonymkode: 06fa3...2d8 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #7 Skrevet 17. februar 2019 Bil koster mye, selg bilen. Sjekk også ut om du kan få billigere abonnement på mobil, billigere forsikring om du bytter selskap o.l. Anonymkode: 63f96...b54
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #8 Skrevet 17. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Får du aap og bostøtte tviler jeg på at du får livsopphold. Og har du bil må den selges først. Anonymkode: 06fa3...2d8 Det er leasingbil, vet ikke hvordan jeg skal gjøre det? Har igjen et år av avtalen. Og prisen er svært svært lav. Om det har noe å si... Jeg får minstesats på AAP i mnd, og bostøtte på 3.000kr, og har to barn boende hos meg (under 8 år). Anonymkode: 29007...f62
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #9 Skrevet 17. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bil koster mye, selg bilen. Sjekk også ut om du kan få billigere abonnement på mobil, billigere forsikring om du bytter selskap o.l. Anonymkode: 63f96...b54 Hei. Har sjekket - bilen må i så fall være det eneste. Jeg kan ikke gå lavere på noen andre ting (forsikringen er kun på bilen, ingenting annet, så her har jeg ingenting å fire på). Husleien er noe dyr, men begge barna går på skolen og jeg får meg ikke til å flytte vekk fra alt de har her (ingenting ledig rundt oss, følger med hele tiden). Anonymkode: 29007...f62
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #10 Skrevet 17. februar 2019 Hvor gammel er du? Når jeg ble veldig syk som 23åring og fikk aap, fikk jeg 1200kr, ca, extra i mnd i "ung ufør" tillegget. Ikke uføretrygd, men litt mer penger fordi jeg ble syk før jeg fyllte 26år. Anonymkode: dfcb3...6e4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #11 Skrevet 17. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er du? Når jeg ble veldig syk som 23åring og fikk aap, fikk jeg 1200kr, ca, extra i mnd i "ung ufør" tillegget. Ikke uføretrygd, men litt mer penger fordi jeg ble syk før jeg fyllte 26år. Anonymkode: dfcb3...6e4 Får ikke UU-tillegget enda, da jeg ikke er utredet nok. Lege og behandler tenker ufør når alt er på plass, men det kan ta 6 mnd eller tre år. Uansett går jeg i minus hver mnd før den tid... Anonymkode: 29007...f62
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #12 Skrevet 17. februar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får ikke UU-tillegget enda, da jeg ikke er utredet nok. Lege og behandler tenker ufør når alt er på plass, men det kan ta 6 mnd eller tre år. Uansett går jeg i minus hver mnd før den tid... Anonymkode: 29007...f62 Bilen er det som knekker økonomien din. Kan du leie den ut eller dele den med noen det siste året? Ta også en prat med nav-sosial. Bilen er ikke din, men du er bundet til avtalen. Anonymkode: fd163...7f7
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #13 Skrevet 17. februar 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får ikke UU-tillegget enda, da jeg ikke er utredet nok. Lege og behandler tenker ufør når alt er på plass, men det kan ta 6 mnd eller tre år. Uansett går jeg i minus hver mnd før den tid... Anonymkode: 29007...f62 Er du sikker på dette? Jeg fikk det uu tillegget med en gang de begynte utredning fordi det var mistanke om alvorlig sykdom. Jeg ble ufør 4 år etter det igjen. Anonymkode: dfcb3...6e4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #14 Skrevet 17. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du sikker på dette? Jeg fikk det uu tillegget med en gang de begynte utredning fordi det var mistanke om alvorlig sykdom. Jeg ble ufør 4 år etter det igjen. Anonymkode: dfcb3...6e4 De har strammet kraftig inn på hvem som får ung ufør-tillegget nå. Jeg har venner som er sengeliggende og trenger hjelp til alt som har fått avslag. Anonymkode: 9155b...11d 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #15 Skrevet 17. februar 2019 Du har ikke råd til bil, du må rett og slett sjekket hva det koster å bryte avtalen (de fleste avtaler kan brytes mot et gebyr). Du har fult vedlikeholdsansvar på bilen, det kan for koste deg en formue om noe blir skadet eller trenger reperasjon. Ang husleie så legg ut annonse selv og søk etter rimeligere bolig, mange leter heller etter passende leietakere enn å legge ut boligen. Har du ikke råd til å bli boende der du bor så må du faktisk flytte, selv om det er kjipt. Bor far i skolekretsen? I så fall gjør det vel ikke noe om du flytter utenfor så lenge far har barna mest og de dermed kan beholde plassen. Anonymkode: 63f96...b54
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #16 Skrevet 17. februar 2019 Ung ufør er basert på når sykdom eller skade oppsto, og man krysser av for om det var før eller etter man ble 26 i den vanlige søknaden om AAP. Om det er innstramminger på dette området er det ikke informert om det innad i NAV. Anonymkode: 4d9da...9f7 1
Belima Skrevet 17. februar 2019 #17 Skrevet 17. februar 2019 Du er nødt til å ha innboforsikring. Hva skjer hvis det begynner å brenne hos deg og du ikke kan gå å kjøpe igjen inventar, møbler og klær til dere alle? Ikke luksus å ha det. 5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #18 Skrevet 17. februar 2019 Det hjelper ikke å flytte. Det fører bare til at du får mindre bostøtte. Flytting er i tillegg dyrt og mindre egnede boliger kan medføre flere uforutsette utgifter. Anonymkode: 6bd8d...a63 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #19 Skrevet 17. februar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke råd til bil, du må rett og slett sjekket hva det koster å bryte avtalen (de fleste avtaler kan brytes mot et gebyr). Du har fult vedlikeholdsansvar på bilen, det kan for koste deg en formue om noe blir skadet eller trenger reperasjon. Ang husleie så legg ut annonse selv og søk etter rimeligere bolig, mange leter heller etter passende leietakere enn å legge ut boligen. Har du ikke råd til å bli boende der du bor så må du faktisk flytte, selv om det er kjipt. Bor far i skolekretsen? I så fall gjør det vel ikke noe om du flytter utenfor så lenge far har barna mest og de dermed kan beholde plassen. Anonymkode: 63f96...b54 Hei! Ja jeg tenkte på dette. Problemet er at jeg tror de blir helt latterlig dyrt for meg med bryddgebyr nå, det vil grøftekjøre økonomien flere mnd frem, kontra hva jeg betaler på den dette kommende året... Men jeg må definitivt sjekke det ut ja. Far bor langt unna, så han er ikke et alternativ på den måten, dessverre. Jeg kan IKKE flytte fra skolekretsen da barna allerede har byttet skolekrets. I området vi bor er det så stor pågang med unger at de måler med tommerstokk hvor på skolekretsgrensene man bor... Anonymkode: 29007...f62 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #20 Skrevet 17. februar 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du sikker på dette? Jeg fikk det uu tillegget med en gang de begynte utredning fordi det var mistanke om alvorlig sykdom. Jeg ble ufør 4 år etter det igjen. Anonymkode: dfcb3...6e4 Ja, er ganske sikker. Fikk et detaljert avslag hvor det tydelig fremkommer at jeg overhodet ikke godt nok utredet og de enda anser meg som arbeidssøkende, og det det eneste jeg mangler er litt hjelp fra de til å komme meg i arbeid igjen DPS er ikke ferdig med utredningen, og det eneste NAV har so far er en uttalelse fra lege. Det er ikke på langt nær nok. Anonymkode: 29007...f62
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå