Gå til innhold

Penger det første året

Anbefalte innlegg

Gjest Jente21
Skrevet

Hei!

Jeg lurer på hvor mye dere har/hadde av utgifter i mnd det første året barnet deres levde? Bare sånn ca holder for meg =)

Takk for svar

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Mener du utgifter direkte knyttet til barnet?

Gjest Anonymous
Skrevet

Det kommer litt an på hvordan man ser på det, hva man velger å gjøre, og hva/hvilke merker man evt. kjøper.

Tar du med alt utstyr og klær, så blir det jo en del. Samtidig får man gjerne en del klær ved fødselen + kan gjerne arve/kjøpe billig av andre i familien.

Deretter kommer det an på om man ammer eller om man må kjøpe morsmelk-erstatning (som koster ca. 60-80 kr. pakken). Jeg fullammet frem til 5 mnd, deretter begynte vi å gi grøt i tillegg . Da kommer det an på om du velger hvetegrøt (5 kr/pk) eller de med frukt (ca. 25-25 kr/pk).

Tar man kun rene utgifter knyttet til barnet, og ikke alt utstyret og klær, så tror jeg det bare gikk ca. 400 kr/mnd i bleier og poser til bleiebøtten frem til hun var 5 mnd.

Deretter gikk det kanskje 50 kr/mnd ekstra til grøt. Ved 6 mnd. alder begynte vi med barnemat på glass. Da ble det nok kanskje 100 kr til i mnd. Man kan jo velge å lage denne maten selv, til en mye rimeligere penge!

Etterhvert spiste hun mer av maten som vi hadde, men utgiftene holdt seg nok stabile på ca 500-650 i mnd. Ved 11 mnd. fikk vi dagmamma, og da økte summen med ca. 2500 i mnd.

I tillegg velger mange å delta på babymassasje/svømming osv. og det koster jo litt!

Tar du med alt utstyr, så må du jo ta pris på vogn/seng/bilstol/klær/stellebord osv. som du har sett på og fordele på 12 mnd. Summene her kan jo variere noe helt vanvittig. Kjøper du ting brukt, så blir det ikke mange kronene. Skal du ha alt nytt og kun flotte merker, så kan man raskt bruke 15.000-20.000 (7.000 på vogn, 3000 på stellebord, 2500 på seng, 2500 på bilstol(-er) osv.

Konklusjon: de trenger ikke koste mye frem til de er året, utgiftene kommer stort sett etterhvert!

Gjest Jente21
Skrevet

Jeg tenkte liksom på bleier/mat osv.. fikk et fint svar :) Vet jo det avhenger av utrolig mye forskjellig som du sier,jeg var bare nysgjerrig på sånn ca i mnd.. takk takk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...