Gå til innhold

Er det farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg går på minipillen cerazette. Denne typen prevensjon må taes mer nøyaktig enn vanlig p piller. Disse må taes innen 12 timer hver gang og ca samme klokkeslett hver dag.. Men nok om det. Problemet er at jeg og typen hadde sex i går, han kom inni meg. - Jeg dro på fest i dag, tok minipillen før jeg dro, før jeg visste ord av det så smakte jeg på en drink som gjorde meg ekstremt kvalm, jeg kastet opp. Det jeg lurer på er. Jeg tok denne pillen klokka 17, og tror det var rundt 22 jeg kastet opp. Bør jeg ta en ny pille eller er jeg safe på den? Redd for å bli gravid. Sædcellene lever jo et par dager etterpå..

Anonymkode: 771b3...879

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er så redd for å bli gravid av noe som skal beskytte deg mot nettopp graviditet, bytt merke. Hva er vitsen med å ta disse p-pillene som ikke inneholder østrogen og som tydelig må taes til samme tidspunkt og what not, ta heller "vanlige" p-piller som ikke er like risky. Hvorfor i hele tatt gå på denne typen p-pille hvor du alltid må være nazi på tid, og være redd for? 

Jeg ville ikke følt meg sikker da, tatt en ny pille og til og med brukt kondom de neste syv dagene - eller bare avstå fra sex de neste 7 dagene..

Anonymkode: bfa16...982

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er så redd for å bli gravid av noe som skal beskytte deg mot nettopp graviditet, bytt merke. Hva er vitsen med å ta disse p-pillene som ikke inneholder østrogen og som tydelig må taes til samme tidspunkt og what not, ta heller "vanlige" p-piller som ikke er like risky. Hvorfor i hele tatt gå på denne typen p-pille hvor du alltid må være nazi på tid, og være redd for? 

Jeg ville ikke følt meg sikker da, tatt en ny pille og til og med brukt kondom de neste syv dagene - eller bare avstå fra sex de neste 7 dagene..

Får desverre ikke gått på vanlige p piller da min mor har hatt blodpropp og min lege sier jeg ikke får lov til å gå på «vanlige p piller». Er altså ikke et valg jeg tar selv. Skulle gjerne gått på vanlige p piller så det skulle vært litt friere for meg. Får vel bare ta enda en pille for å være sikker. 

Skrevet

Har du vurdert hormonspiral, hva sier legen om det? De har samme hormon som minipille, ikke østrogen. Jeg har god erfaring med den i hvert fall, men vet at enkelte får bivirkninger. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får desverre ikke gått på vanlige p piller da min mor har hatt blodpropp og min lege sier jeg ikke får lov til å gå på «vanlige p piller». Er altså ikke et valg jeg tar selv. Skulle gjerne gått på vanlige p piller så det skulle vært litt friere for meg. Får vel bare ta enda en pille for å være sikker. 

Da ville jeg virkelig vurdert annen prevensjon enn den du går på. P-plaster, sprøyte, hormonspiral, p-ring, stav, er mye du kan prøve.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruk kondom i tillegg til minipillene. Ingen her inne vet hvor mye du har kastet opp og kan dermed heller ikke gi deg noe sikkert eller sannsynlighetsberegning på sjangsene dine for å bli gravid. 

Ring legevakten og få vurdert om du bør bruke nødprevensjon og om denne typen nødløsning med hormoner er noe du kan bruke.

Anonymkode: c29c0...316

Skrevet

Vanlige piller brytes ned etter ca 30 minutter og blir tatt opp i blodet, så med mindre disse pillene har et langtidsopptak er du nok temmelig trygg.

Skrevet

Sitat fra Sex og samfunns artikkel om minipille:
"Hvis du kaster opp innen to timer etter å ha tatt minipillen må du ta en ny pille med én gang."
Hvis du tok pillen klokken 17 og kastet opp klokken 22 burde alt være greit.

Skrevet

Les pakningsvedlegget! Hvis jeg skulle kaste opp eller få diaré innen 3 timer etter inntak av min p-pille må jeg regne som glemt pille. Så det varierer. 

Anonymkode: 7b69e...b97

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...