Gå til innhold

Slik endte jeg opp på uføretrygd og derfor ble utebetalingen slik den er

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vokste opp på gård og jobbet fra jeg kunne gå. Med smått og stort. Blandet saft og stekte vafler til de som jobba på jordene da jeg var bare et barn. Jeg plantet skog da jeg ble ungdom, og kjørte silo da jeg ble 16 år. Jeg jobbet hjemme, jeg hadde helgejobb på en butikk, jeg trente et fotballag og jeg gjorde det godt på skolen. 

Så flyttet jeg for å studere. Jeg fikk meg straks jobb ved siden av studiene. Jeg jobbet kveld, helg og natt. Det ene året hadde jeg bare nattevakter, og gikk på forelesning etterpå, uten søvn. Jeg fikk tillit på universitetet og fikk også noen verv. Jeg gjorde det godt med både studier og jobb. 

Så tok jeg meg en pause fra studiene og tok meg fysisk arbeid. Jeg jobbet opp mot 400 timer overtid i året. Og det slutta jeg ikke med før jeg ble tillitsvalgt. Etter det holdt jeg meg til loven og jobbet bare 200 timer overtid. 

Jeg tok en deltidsjobb i tillegg. Nå vasket jeg gulv på kveld og helg. Og jeg hadde også flere verv. Jeg ble kalt et arbeidsjern og hadde mye å gå på. Og jeg tok opp studiene igjen. 

Men så får jeg vondt i øyet. Deretter sovner det ene beinet mitt. Så får jeg noen rare støt nedover ryggraden. Jeg får veldig dårlig balanse. Jeg er ufattelig trøtt hele tiden. Lyd gjør vondt. Lys gjør vondt. Det blir vanskelig å tenke. Jeg har MS. 

Men jeg nekter å gi opp. Jeg jobber i over 10 år til. Fulltid og deltidsjobb samtidig. Mange verv. Jeg står på. Helt til det ikke går lengre. I 2007 anbefalte NAV 100% uføretrygd. Desember 2018 sa jeg at nå er det greit, jeg har tatt den helt inn. Jeg har ikke mer å gi. NAV gjorde vedtak på under 14 dager. 

I mange år har jeg visst at jeg mest sannsynlig vil bli uføretrygdet. Så jeg jobbet. Jeg sparte. Jeg kjøpte leilighet. Jeg kjøpte forsikring. Jeg kjøpte sykkel, ski, møbler  og alt det jeg neppe ville få råd til på trygd. Jeg opprettet fond og jeg kjøpte aksjer. Jeg rigget hele livet mitt for den dagen som ville komme til slutt. Og nå er jeg her. Jeg er økonomisk trygg. Jeg har det ganske greit og mangler ingen materielle goder. 

Det er mange her inne som synes de uføre har alt for høye utbetalinger. Jeg vet at min utbetaling er provoserende. Men jeg har jobbet for den. Hardt, med kronisk sykdom i kroppen, alt for lenge. Forsikringa har jeg betalt inn på jevnt og trutt. Jeg har ikke dårlig samvittighet for det jeg. 

For jeg har bidratt. Fra jeg var 3-4 år gammel og til jeg var 40 år. Betalt arbeid og ubetalt arbeid. Så hva blir summen for dette livet da? 

Jo, 321 000,-. 

Hva kunne jeg ha fått om jeg ikke fikk MS? Mine kollegaer er nå oppi i 560 000,-. Ganske bra jobb også Og bra folk. Jeg fikk reise mye og oppleve masse. Jeg utdannet meg for å få akkurat denne jobben. Men slik ble det altså ikke. 

Håper dette var oppklarende for dere som lurer på hvor uføretrygda kommer i fra, og hva som utgjør summen. Mine siste gode år brukte jeg til å karre til meg disse litt over 300 000,-.

De er vel fortjent! 

Anonymkode: 412f5...36b

• Liker 34
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan fikk du kjøpt forsikring etter at du fikk MS?

Anonymkode: 4b7b0...ab1

• Liker 9
Skrevet (endret)

Flott!

Anbefaler andre å se til dette innlegget, og se at det faktisk er lurt å ta ansvar for egen økonomi før man blir utslitt. Ikke verst å sitte med en såpass høy uføretrygd.

Men de bør være litt mer forsiktig med hvor mye de jobber.

Endret av Husholdning1
  • Liker 6
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det lurer jeg og på. Jeg prøvde forsikre meg da jeg stadig var på AAP. Forsikringsselskapet trodde jeg prøvde være morsom..

Anonymkode: 0067b...465

• Liker 4
Skrevet

Sparebank 1 Forsikring. 

2 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Flott!

Anbefaler andre å se til dette innlegget, og se at det faktisk er lurt å ta ansvar for egen økonomi før man blir utslitt. Ikke verst å sitte med en såpass høy uføretrygd.

Men de bør være litt mer forsiktig med hvor mye de jobber.

Takk. 

Jeg er enig. Jeg jobbet nok i overkant mye. Men det gikk ganske greit, ei stund. 

TS

Skrevet

Sterk historie! Det er veldig mye prat om uførhet på Kvinneguiden for tiden, men som man ser her er hver sak så unik at det er vanskelig å si noe generelt om temaet. Noen bidrar til samfunnet i en mannsalder før de blir uføre, andre er født uføre. Noen sniker seg til uføretrygd de ikke skulle hatt, andre fortjener det dobbelte av hva de får.

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, Skyskraper skrev:

Sterk historie! Det er veldig mye prat om uførhet på Kvinneguiden for tiden, men som man ser her er hver sak så unik at det er vanskelig å si noe generelt om temaet. Noen bidrar til samfunnet i en mannsalder før de blir uføre, andre er født uføre. Noen sniker seg til uføretrygd de ikke skulle hatt, andre fortjener det dobbelte av hva de får.

Det var det jeg ville med denne posten; vise én av alle disse historiene, Vi er alle forskjellige. 

TS

• Liker 8
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor noen skal bli provosert, over at du har en grei uføretrygd.  Må si jeg jeg unner alle uføre en grei uføretrygd. Er jo en grunn til at folk blir uføre, og regner med at alle ville sagt fra seg uføretrygden sin, hvis de heller kunne bli friske.

Selv skal jeg søke om ufør nå, og kommer til å få laveste sats uføretrygd. Jeg fikk første betalte jobb da jeg var 13 år, men har vært syk fra jeg var barn, og sykdommen har sakte men sikkert blitt verre. Så etter flere år i arbeidslivet, fant jeg ut at jeg måtte ta utdannelse, så jeg skulle slippe fysisk krevende jobb. Så på slutten av studiet gikk jeg på en smell, og sykdommen forverret seg drastisk, og etter det har jeg vært alt for syk til å jobbe. Mangler 30 studiepoeng, så hadde jeg hatt lønn på 500 000. Forsikring fikk jeg jo ikke, siden jeg ble syk som barn. 

Anonymkode: 1f07d...7b3

Skrevet

Du har jobbet hardt for din uføretrygd, så den er vel fortjent. 

Synes også det er greit at du har høyere trygd enn de som aldri har bidratt og gjort et arbeidsslag. Såpass forskjell må man tåle, det skal jo lønne seg og bidra. 

Anonymkode: 1a06c...0e7

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

I 2007 anbefalte NAV 100% uføretrygd.

Jeg kjøpte forsikring.

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sparebank 1 Forsikring. 

Snakker vi uføreforsikring? Med mindre du opplyste dem om din sykdom og at NAV hadde anbefalt uføretrygd før du signerte og de gikk med på det likevel, så er dette grov forsikringssvindel. 

https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/forsikring/uforeforsikring.html

3. Begrensninger i selskapets ansvar ved arbeidsuførhet Selskapet er ikke erstatningspliktig dersom: a) Uførheten skyldes sykdom/lidelse som har vist symptomer før det er gått tre måneder etter at avtalen ble akseptert av forsikringstaker

Du er sikkert en fin fyr generelt sett altså, men siden dette er jus forumet er vel dette greit å påpeke...

Anonymkode: f2750...e16

• Liker 5
Skrevet

321 tusen inkludert forsikring? Det var en dårlig forsikring du hadde skaffet deg?

Velferdsytelser fra det offentlige er jo bare ment å "sikre livsopphold". Ikke at man skal få fra staten det man potensielt kunne fått i arbeidslivet. I så fall skulle du sikkert hatt årlig millionbeløp i uføretrygd fordi du potensielt kunne blitt næringslivsleder på et eller annet tidspunkt.

Det er ikke mange som mener at uføretrygden er for høy. Det er noen som mener at uføretrygden er for høy.

Og de fleste som mener den er for høy mener det fordi de allerede er provosert over at folk med idiopatiske håndleddsmerter får uføretrygd og kan leve som konger i Thailand. Det er ikke siktet til folk med ms eller downs eller annet åpenbart.

Anonymkode: c4b20...130

Skrevet

Jeg håper du får en behandling som vil gjøre deg helt frisk. Har gode venner med MS.

Anonymkode: be07e...ce2

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper du får en behandling som vil gjøre deg helt frisk. Har gode venner med MS.

Man blir ikke frisk fra MS. Jeez!

• Liker 4
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man blir ikke frisk fra MS. Jeez!

I Russland var det en dame som ble frisk fra det! 😁 Altså en norsk dame som drit til Russland. Ble behandlet i Norge i 12 år og tok en sjangs og drog til Russland. Ble 100% frisk. Nå er hun på spinningsykkel og leker endelig masse med sine barn. 

Anonymkode: 18bd6...332

Skrevet

Metyop

I Russland var det en dame som ble frisk fra det! 😁 Altså en norsk dame som drit til Russland. Ble behandlet i Norge i 12 år og tok en sjangs og drog til Russland. Ble 100% frisk. Nå er hun på spinningsykkel og leker endelig masse med sine barn. 

Anonymkode: 18bd6...332

Nettop, og det forskes stadig frem nye behandlinger 

Skrevet

Det er vel litt unyansert at man disser ALLE på uføretrygd ? 

Alle bør tenke på at det kan skje en selv og derfor skaffe seg gode forsikringer , dette så tidlig som mulig før evnt. sykdommer/skader dukker opp.

Er det noen som har medfødt sykdom eller får det tidlig faller de kanskje utenom noen forsikringsordninger  men for de aller fleste gjelder ikke det. 

Så jeg synes det er helt topp om noen sitter godt i det selv om de er ufør. 

Det jeg synes er synd og litt ugreit er at det er flere og flere unge som havner rett på uføretrygd uten å ha vært i arb.livet . Så får noen forh. prøve å finne ut av hva det skyldes og om man kan gjøre noe med det.  Det burde være mulig å ha flere alternativer. 

Så er det vel heller ingen tvil om at det ellers er noen som utnytter systemet og litt for lett får diverse trygder - disse ødelegger for den store mengden som faktisk har en god grunn og fortjener sin uføretrygd. 

Nå har det vel skjedd forbedringer men det er vel slik at for mange lønner det seg å være ufør kontra å jobbe litt - det er også noe man bør gjøre noe med. 

Skrevet
16 minutter siden, punkyB skrev:

Det jeg synes er synd og litt ugreit er at det er flere og flere unge som havner rett på uføretrygd uten å ha vært i arb.livet . Så får noen forh. prøve å finne ut av hva det skyldes og om man kan gjøre noe med det.  Det burde være mulig å ha flere alternativer. 

En har forsket på dette og det er hovedsakelig fordi så mange syke folk overlever isteden for å dø grunnet medisinske fremskritt. Altså isteden for å dø ender de opp med å overleve men ikke fult funksjonelle og havner på ufør isteden for i graven, "synd" ... ?

Uansett er det alltid mulig å få flere i "jobb", bla.a kunne vi økt antall statlige jobber uten effektivitetskrav og lempet inn en hel del folk der.Men det løser ikke så mye det vi trenger er folk til å jobbe i privat konkurranseutsatt næringsliv (det er disse som betaler for de statlige jobbene og trygdene) Og der er det ingen enkel løsning dessverre ut over å være produktiv og effektiv, du må produsere verdier som andre er villig til å betale for, det er det ikke alle som klarer og mange av disse drar til offentlig sektor for å få seg jobb mend et er ganske overfylt der..

En annen løsning er å slutte med arbeidsinnvandring av ufaglært arbeidskraft (det er som regel ufaglærte som havner på ufør, så reduksjon i konkurransen om jobbene vil gi noen flere av dem mulighet til å nå opp) og reduksjon i antall flyktninger vi tar inn ettersom disse sliter veldig med å få seg jobb

En annen løsninger er reduksjon i skatt, da blomstrer arbeidslivet og mindre effektive folk blir mer verdt å ansette enn de er idag.

Men alle løsninger har en nedside. Og folket mener tydeligvis at nedsiden ikke er verdt fordelen. Og det er greit at dere mener det men da kan dere ikke klage på sakens tilstand når den tydeligvis er det dere ønsker fordi alternativene har for mye nedside...  🙄

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En har forsket på dette og det er hovedsakelig fordi så mange syke folk overlever isteden for å dø grunnet medisinske fremskritt. Altså isteden for å dø ender de opp med å overleve men ikke fult funksjonelle og havner på ufør isteden for i graven, "synd" ... ?

Uansett er det alltid mulig å få flere i "jobb", bla.a kunne vi økt antall statlige jobber uten effektivitetskrav og lempet inn en hel del folk der.Men det løser ikke så mye det vi trenger er folk til å jobbe i privat konkurranseutsatt næringsliv (det er disse som betaler for de statlige jobbene og trygdene) Og der er det ingen enkel løsning dessverre ut over å være produktiv og effektiv, du må produsere verdier som andre er villig til å betale for, det er det ikke alle som klarer og mange av disse drar til offentlig sektor for å få seg jobb mend et er ganske overfylt der..

En annen løsning er å slutte med arbeidsinnvandring av ufaglært arbeidskraft (det er som regel ufaglærte som havner på ufør, så reduksjon i konkurransen om jobbene vil gi noen flere av dem mulighet til å nå opp) og reduksjon i antall flyktninger vi tar inn ettersom disse sliter veldig med å få seg jobb

En annen løsninger er reduksjon i skatt, da blomstrer arbeidslivet og mindre effektive folk blir mer verdt å ansette enn de er idag.

Men alle løsninger har en nedside. Og folket mener tydeligvis at nedsiden ikke er verdt fordelen. Og det er greit at dere mener det men da kan dere ikke klage på sakens tilstand når den tydeligvis er det dere ønsker fordi alternativene har for mye nedside...  🙄

(siterer anonym men svarer vel ikke direkte på alt under)

Mange ulike løsninger og sikkert ikke lett å finne de OG få de "i kraft".

Men at veldig mange unge havner rett på uføretrygd har jo ikke noe med det at flere syke lever lengre.    

Problemet med unge er da at de ikke har utdannelse/erfaring og at det er veldig mange steder man krever det. Jobber hvor man ikke trenger det er det ingen som vil ha - da er det jo gjerne innvandrere/utenlandske som tar de. 

Ellers må man vel regne med at arbeidslivet forandrer seg i årene som kommer - jobber blir mer og mer automatiserte og det fører jo til færre av DE jobbene - men forh. vil det jo dukke opp andre. 

Det er vel flere steder at arbeidsføre havner på uføretrygd fordi det ikke finnes jobber for de og da blir kommunen "kvitt problemet". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...