Gå til innhold

Overvektig niese - hvordan forholde seg til det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søsters datter er ganske så overvektig. Hun er 10 år og har alltid vært veldig matglad. Hun spiser ikke så mye usunt, men hun spiser mye - store porsjoner. Det virker som om hun tenker på mat hele tiden og bare gleder seg til neste måltid. Hun snakker om mat, lurer på hva vi skal ha til lunsj, sirkler rundt fruktskåla etc. 

Vi er nabo med mine foreldre, og hun er mye på besøk. Derfor føler jeg et visst ansvar for matinntaket hennes. Men dette er et ømt punkt for foreldrene og snakkes ikke om. Det er derfor så vanskelig å vite hvordan vi skal forholde oss til dette. 

Skal jeg si nei når hun vil ga en banan, en brødskive, en porsjon til? Det føles på én måte unaturlig. 

Hva ville dere gjort? Hun har lagt på seg mye bare siden i sommer.

Anonymkode: 34743...6c7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ingen foreldrene, men hadde noen bedt om å spise mat i mitt hus utenom måltider ville jeg blitt irritert på dem, så det jeg ville ha gjort måtte være å sakt nei og heller si at viss hun vi ha mat får hun gå hjem. 

Det høres kanskje frekt ut, men jeg vokste altid opp med at besøkende (barn) ikke fikk mat viss vi andre ikke spiste sammen med dem og at om de så ville ha mat uansett så fikk de gå hjem.

Anonymkode: 1cd3c...793

• Liker 9
Skrevet

Jeg ville ha sagt nei. Er hun tykk, er det jo ingen tvil om at foringa ikke er ditt ansvar. Det har noen andre tatt seg av. Gi henne frukt om du vil gi henne noe godt. Ett eple eller en pære. Ikke banan. 

Anonymkode: 1987d...378

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det er din oppgave å slanke din søsters unge. La foreldrene ta det problemet selv.

Hva med å behandle henne som du gjør med andre gjester? 

Anonymkode: 54b94...6b5

Ja, det er det vi har gjort til nå. Men hun er her ofte, minst et par ettermiddager i uka. Så da føler jeg meg litt ansvarlig for matinntaket hennes. Hun spiser minst dobbelt så mye som mitt barn på samme alder. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ha sagt nei. Er hun tykk, er det jo ingen tvil om at foringa ikke er ditt ansvar. Det har noen andre tatt seg av. Gi henne frukt om du vil gi henne noe godt. Ett eple eller en pære. Ikke banan. 

Ja, akkurat sånn situasjonen er nå, så føler jeg at vi bidrar til overvekten. 

• Liker 2
Skrevet

Min søster har et barn som er glad i mat. Da hun var rundt 10 år var hun er smule overvektig. Min søster pratet om dette til meg, og ga meg noen kjøreregler. Ville hun ha vaffel, gi henne en. Ikke gi henne snop. Det holder med en porsjon. Etterhvert strakk hun seg og er slank 14-åring. 

Min søster og hennes datter har samme utfordring; de kjenner ikke når de blir mette. Kanskje din niese sliter med det samme? 

Du som tante må ta litt ansvar. Gi henne det du mener er forsvarlig. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Min søster har et barn som er glad i mat. Da hun var rundt 10 år var hun er smule overvektig. Min søster pratet om dette til meg, og ga meg noen kjøreregler. Ville hun ha vaffel, gi henne en. Ikke gi henne snop. Det holder med en porsjon. Etterhvert strakk hun seg og er slank 14-åring. 

Min søster og hennes datter har samme utfordring; de kjenner ikke når de blir mette. Kanskje din niese sliter med det samme? 

Du som tante må ta litt ansvar. Gi henne det du mener er forsvarlig. 

Takk! Ja, det er liksom denne praten jeg går og venter på. Jenta er veldig overvektig, alle ser det, men det skal ikke nevnes med et ord til oss andre voksne som er mye sammen med henne. Skulle ønske den praten var tatt, altså. Hun sliter med å kjenne at hun er mett, ja, det er nok der problemet ligger. 

• Liker 2
Skrevet

Hva med lege/ helsesøster, ingen av de som reagerer? 

Anonymkode: 4ae68...bb6

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk! Ja, det er liksom denne praten jeg går og venter på. Jenta er veldig overvektig, alle ser det, men det skal ikke nevnes med et ord til oss andre voksne som er mye sammen med henne. Skulle ønske den praten var tatt, altså. Hun sliter med å kjenne at hun er mett, ja, det er nok der problemet ligger. 

Ikke enkelt dette. For jeg regner med at det er noe du ikke har så lyst til å ta opp? 

Men hva om du kan være et forbilde? Barn tar jo etter. 

Min søster ble jo veldig tykk på grunn av manglende metthetsfølelse. Og jeg husker hvordan dette var. Alle ga henne mat om hun spurte, for hun var jo en bedårende lite barn som ville ha maten alle tantene bydde på. Ingen pratet om dette, og ingen pratet med min søster. Så hun fikk ingen hjelp. Det endte med slankeoperasjon. Og psykolog. Her lærte hun en del om seg selv og mat, og kunne være mer bevisst på sin datters matinntak. 

Er det noen mulighet for at du kan ta dette opp med din søster, på en skånsom måte? 

• Liker 3
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det er din oppgave å slanke din søsters unge. La foreldrene ta det problemet selv.

Hva med å behandle henne som du gjør med andre gjester? 

Anonymkode: 54b94...6b5

Jeg ser mange trykker liker på denne kommentaren, og det skjønner jeg godt, det er jo sånn vi har gjort det fram til nå. Jeg presiserte det ikke så tydelig i HI, men hun er hos oss (uten sine foreldre) et par ettermiddager i uka. Jeg hadde jo aldri tenkt på dette hvis hun var innom på «kaffebesøk» en sjelden gang. Men det er noe med å føle seg som en ansvarlig voksen i hennes liv osv. Men mulig jeg tenker feil. 

• Liker 12
Gjest Bilbao7
Skrevet

Du kan servere salater. Da kan hun spise seg mett uten at du bidrar til overvekt.

Skrevet

Server henne mindre posjoner og heller to ganger. Du kan si at det er vanlig at man forsyner seg to ganger og ikke mer. 

Hvis du vet når hun kommer, så velg en magrere middag. 

Du vil nok ikke gjøre forskjell, grunnlaget for overvekten får hun hjemme, men kanskje du klarer å så noen gode vaner mpt matinntak. 

Hva sier hun selv, vet hun at hun er overvektig? 

Anonymkode: 25e51...481

• Liker 1
Skrevet

Kan du begynne med å leke restaurant, ikke grytene på bordet, men dele ut tallerken med en porsjon til hver? Kalorifattige alternativer de timene hun er der.

Dette er et forferdelig sårt tema, men om hun er så mye hos dere i maten, kan du spør forsiktig hva hennes foreldre tenker om mat? 

Anonymkode: 5850a...0c0

• Liker 5
Skrevet

Ikke gi mat mellom måltidene. Unngå raske karbohydrater, og gi nok fett så hun blir mett.

Anonymkode: eeac5...061

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan du begynne med å leke restaurant, ikke grytene på bordet, men dele ut tallerken med en porsjon til hver? Kalorifattige alternativer de timene hun er der.

Dette er et forferdelig sårt tema, men om hun er så mye hos dere i maten, kan du spør forsiktig hva hennes foreldre tenker om mat? 

Anonymkode: 5850a...0c0

Hun er bare 10 år gammel Hun skal ikke spørres om noe som helst, og hun skal ikke bes om å utlevere foreldra sine. TS må prate med mora, altså sin egen søster. 

• Liker 22
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ingen foreldrene, men hadde noen bedt om å spise mat i mitt hus utenom måltider ville jeg blitt irritert på dem, så det jeg ville ha gjort måtte være å sakt nei og heller si at viss hun vi ha mat får hun gå hjem. 

Det høres kanskje frekt ut, men jeg vokste altid opp med at besøkende (barn) ikke fikk mat viss vi andre ikke spiste sammen med dem og at om de så ville ha mat uansett så fikk de gå hjem.

Anonymkode: 1cd3c...793

Så kjipt holdning du har😂 kleint det måtte vært å være gjest hos deg🙄🙄 

Anonymkode: 234fc...5fb

• Liker 22
Skrevet

Selvsagt vet hun at hun er feit. Jeg hadde det litt på samme måte, og hadde noen bare holdt kjeft så tror jeg faktisk at jeg ikke ville hatt et så vanskelig forhold til mat som jeg har i voksen alder. 

Anonymkode: 1196e...def

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så kjipt holdning du har😂 kleint det måtte vært å være gjest hos deg🙄🙄 

Anonymkode: 234fc...5fb

Ser ikke noe galt i den holdningen. H*n driver neppe restaurant i hjemmet, og har sikkert faste spise tider. 

Anonymkode: 4ae68...bb6

• Liker 3
Skrevet

Hva med heller å fokusere på å gjøre noe aktivt med kroppen når hun er på besøk? Ikke så mye fokus på mat, men heller på å bevege seg :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...