AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #1 Skrevet 16. februar 2019 Hei! Vi har en jente på 3.5 år som er allergisk mot melk eller rettere sagt melkeprotein. Det vil si at hun ikke kan spise noe som inneholder melk. Idag skulle vi på hytta sammens med min søster og hennes datter. De vet veldig godt om min jentes allergi da hun har hatt dette fra fødselen av og vi treffes da ofte siden vi ikke bor langt unna hverandre. Dette skulle bli en jentetur på hytta i helga. Altså vi mødre med døttrene. Jeg har sagt at jeg ordner alt med mat da jeg må passe veldig godt på hva jenta mi spiser. Bilturen dit tar 4 timer. Vi mødre sitter fremme, jentene bak. Under bilturen tar søstra mi frem sekken til dattera si og drar frem en boks med smågodt og annet godt mat/snop til sin datter. Alt dette inneholder melk og det vet søsteren min godt da jeg flere ganger har forklart dette til hun. Selvsagt vil datteren min ha, men får ikke lov. Hun blir lei seg og jeg må forklare det til hun. Men det er litt vanskelig når hun er så liten. Søsteren min virker ikke til å bry seg, tar seg gjerne litt smågodt hun også og koser seg... sier bare til dattera si at hun må ikke gi det til min datter. Jeg blir veldig irritert da jeg må ha øye i bakhodet mens jeg kjører bil. Jeg må hele tiden passe på at hun ikke får dette i seg ved ett uhell. Altså hvor lite omtenksom går det ann å bli? Greit nok om de var voksne og forstod dette selv, men de er bare små barn... Dessuten handler dette kun om par dager på hytta, så ser ikke problemet med å bare droppe smågodt og alt det andre hun pakka ned. Overreagerer jeg? Jeg er fult klar over at mellkeallergien er vårt problem og ikke deres, men når vi først finner på noe sammen, som varer en dag eller noe slik, så kunne de da ha tatt litt hensyn. Når vi blir invitert i bursdager til barn i barnehagen, spør foreldrene alle sammen om det er barn med allergi. Dette tar de hensyn til uten problem, og det serveres ikke noe med melk. Jeg kan trygt la jenta mi leke og spise så mye hun vil.. og dette er altså fremmede folk, mens min egen familie ikke virker å bry seg. Jeg har tidligere spurtun at når vi f. Eks er på besøk hos dem i par timer, om hun kunne droppe å ta frem smågodt eller kjeks eller noe annet med melk mens vi er der. Sånn at vi slipper å følge med på datteren vpr hele tiden og kan slappe av. Men neeei da... det dras frem sjokolade og alt mulig som er fristende. Og vi snakker om par timer... Hva tenker dere? Overreagerer jeg? Jeg har selvsagt ingen rett til å bestemme over dem eller hvirdan de gjør det, men hadde forventet litt mer hensyn... Anonymkode: 2ecb5...7e4 7
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #2 Skrevet 16. februar 2019 Enig i at det er lite gjennomtenkt av din søster, men samtidig så vil jo barnet ditt bare oppleve mer og mer fremover at hun ikke kan spise alt som andre spiser. Har dere pratet med henne om det? Hun kan jo ikke skjermes i alle sammenhenger og det vil ikke alltid være tilrettelagt for henne. Hvis hun er 3,5 år nå så tenker jeg det er en fin alder å begynne å lære henne dette slik at hun ikke får negative opplevelser av det. Jobbet selv i barnehage en gang med en gutt i samme alder med melkeproteinallergi. Han hadde lært en del av hva han kunne og ikke kunne spise, og det var ikke en negativ opplevelse for han fordi han visste hvorfor. Dersom du vet din søster gjerne drar frem.snacks til sine barn i ulike sammenhenger, så vær litt i forkant å ha noe i vesken som datteren din kan spise. Anonymkode: f51ed...1b8 11
Sare Skrevet 16. februar 2019 #3 Skrevet 16. februar 2019 Det kommer an på hvor allergisk hun er men regner med at det går mer i mageproblemer enn anafylaktisk sjokk? Hun er ganske gammel nå og burde skjønne at noen ting blir hun dårlig av. Du kunne hatt med noe smågodt uten melk? Det er jo en lang tur. Jeg har selv melkeallergi og det har tatt tid før folk rundt meg skjønner det. Det er så vanlig med melk i Norge at de fleste ikke tenker over det. Men til og med min 4-åring skjønner det og spør om ting inneholder melk før hun tilbyr dem til meg. Så det går an å forklare til relativt små barn. 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #4 Skrevet 16. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig i at det er lite gjennomtenkt av din søster, men samtidig så vil jo barnet ditt bare oppleve mer og mer fremover at hun ikke kan spise alt som andre spiser. Har dere pratet med henne om det? Hun kan jo ikke skjermes i alle sammenhenger og det vil ikke alltid være tilrettelagt for henne. Hvis hun er 3,5 år nå så tenker jeg det er en fin alder å begynne å lære henne dette slik at hun ikke får negative opplevelser av det. Jobbet selv i barnehage en gang med en gutt i samme alder med melkeproteinallergi. Han hadde lært en del av hva han kunne og ikke kunne spise, og det var ikke en negativ opplevelse for han fordi han visste hvorfor. Dersom du vet din søster gjerne drar frem.snacks til sine barn i ulike sammenhenger, så vær litt i forkant å ha noe i vesken som datteren din kan spise. Anonymkode: f51ed...1b8 Jeg er fult klar over dette.. og prøver å lære datteren min det. Men det er ikke alltid så enkelt når hun fortsatt er så liten. Og det er så mye som inneholder melk. Det vil nok bli bedre når hun blir litt eldre og skjønner mer. Men vi snakker om f.eks besøk på par timer eller vår første hyttetur sammen for en gangs skyld. Selv om hun vet om våres utfordringer ang dette, så gjør hun dette. Det er nesten som å erte ett lite barn. Joda.. jeg har nå øye i hvert rom på hytta fordi datteren hennes drar med seg snop og kjeks overalt. Det er bare så slitsomt å være på tå hev hele tiden istedenfor å bare slappe av. Anonymkode: 2ecb5...7e4 3
ViljaH Skrevet 16. februar 2019 #5 Skrevet 16. februar 2019 Synes søsteren din/barnets tante er for lite omtenksom til sin niese. 17
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #6 Skrevet 16. februar 2019 2 minutter siden, Sare skrev: Det kommer an på hvor allergisk hun er men regner med at det går mer i mageproblemer enn anafylaktisk sjokk? Hun er ganske gammel nå og burde skjønne at noen ting blir hun dårlig av. Du kunne hatt med noe smågodt uten melk? Det er jo en lang tur. Jeg har selv melkeallergi og det har tatt tid før folk rundt meg skjønner det. Det er så vanlig med melk i Norge at de fleste ikke tenker over det. Men til og med min 4-åring skjønner det og spør om ting inneholder melk før hun tilbyr dem til meg. Så det går an å forklare til relativt små barn. Datteren min blir forstoppet... det har vært en lang prosess med klyster på sykehuset og bruk av movicol i noen måneder. Men nå er det endelig bra... hun vil med god sannsynlighet vokse dette fra seg, men enn så lenge har legen sagt at vi må holde henne unna melk. Anonymkode: 2ecb5...7e4 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #7 Skrevet 16. februar 2019 Jeg syntes det er ganske kjipt av søsteren din. En 3,5-åring blir ganske lei seg av sånt kan jeg tenke meg og med god forståelse. Men voksen person burde vite bedre og ta mer hensyn til sitt eget tantebarn. Datteren hennes hadde sikkert vært like fornøyd med frukt og det kunne datteren din spist og kost seg med også. Anonymkode: 5bdbe...9b9 16
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #8 Skrevet 16. februar 2019 Synes søsteren din er respektløs. Det er hennes tante barn, og alt hun klarer å bry seg om er seg selv og sitt barn. Tror jeg hadde snudd bilen, og dratt hjem. Så hadde jeg ikke dratt på besøk dit noe mer, så lenge hun ikke kan vise en smule omtanke når dere er på besøk. Anonymkode: b9729...669 11
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #9 Skrevet 16. februar 2019 2 minutter siden, ViljaH skrev: Synes søsteren din/barnets tante er for lite omtenksom til sin niese. Takk for forståelsen. Jeg forventer ikke at hele verden skal ta hensyn til oss. Vi har lært oss å takle våre utfordringer og det går fint.. det er bare dette mens hun enda er så liten, og når vi endelig treffes sammen som familie... Anonymkode: 2ecb5...7e4 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #10 Skrevet 16. februar 2019 Syns ikke at du overreagerer. Søsteren din kunne tatt hensyn disse to dagene. Hadde blitt litt paff og lei om noen var så egoistiske, det hadde vært noe annet om barna var litt eldre, men selv da går det an å vise litt hensyn. Anonymkode: 05419...1e9 7
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #11 Skrevet 16. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Synes søsteren din er respektløs. Det er hennes tante barn, og alt hun klarer å bry seg om er seg selv og sitt barn. Tror jeg hadde snudd bilen, og dratt hjem. Så hadde jeg ikke dratt på besøk dit noe mer, så lenge hun ikke kan vise en smule omtanke når dere er på besøk. Anonymkode: b9729...669 Tro meg, tanken slo meg... hadde lyst til å droppe det hele. Anonymkode: 2ecb5...7e4 1
Sare Skrevet 16. februar 2019 #12 Skrevet 16. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Datteren min blir forstoppet... det har vært en lang prosess med klyster på sykehuset og bruk av movicol i noen måneder. Men nå er det endelig bra... hun vil med god sannsynlighet vokse dette fra seg, men enn så lenge har legen sagt at vi må holde henne unna melk. Anonymkode: 2ecb5...7e4 Jeg skjønner deg altså. Man vil jo slappe av på fridagene/besøk. Jeg hadde glatt droppet det for mitt tantebarn. Så du er ikke urimelig om du ikke vil være hos henne hvis hun nekter å slutte å friste med mat med melk. Jeg synes det er snålt om hun gjør det da... 2
Ulrikke Skrevet 16. februar 2019 #13 Skrevet 16. februar 2019 Vi har et vennepar hvor det ene barnet har hatt cøliaki siden før hun fylte 3. Hver gang vi har vært sammen, enten hjemme hos noen av oss, på ferie eller på hyttetur, så har det vært glutenfritt snop til alle barna, og jeg har ALDRI servert noe glutenholdig til noen når det barnet har vært hos oss. Hva vi voksne har tatt fram når barna har lagt seg er en annen sak, men det merker ikke barna! Koster meg virkelig ingenting, og jeg synes ikke det er rart at du synes det er litt trist at hun ikke gidder å droppe det akkurat den korte tiden dere er sammen! Nå er disse tenåringer og barnet er selvfølgelig fullt istand til å klare å passe på selv. Allikevel er dette så inne i ryggmargen på mitt barn at hun alltid velger det hun vet venninna kan spise om de feks er i butikken alene. De snakker ikke om det, men hun gjør det allikevel. Det er så enkelt å tilrettelegge, men det betyr mye for den det gjelder! 7
MammaV Skrevet 16. februar 2019 #14 Skrevet 16. februar 2019 Jeg hadde nok pent bedt om posen med godteri og sagt at hun kan kose seg med den når hun var hjemme igjen og deretter stoppet innom første butikk og latt de plukke seg ut litt frukt hver som de begge kan spise. Syntes det er skikkelig kjipt gjort av søsteren din og jeg hadde blitt så fornærmet. En 3.5-åring forstår ikke alltid, og det kan vi ikke forvente oss av de heller, men da er det jobben vår og gjøre det litt lettere for de. Syntes det var jævlig shitty gjort mot sitt eget tantebarn... 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #15 Skrevet 16. februar 2019 2 minutter siden, Sare skrev: Jeg skjønner deg altså. Man vil jo slappe av på fridagene/besøk. Jeg hadde glatt droppet det for mitt tantebarn. Så du er ikke urimelig om du ikke vil være hos henne hvis hun nekter å slutte å friste med mat med melk. Jeg synes det er snålt om hun gjør det da... Greia er at det har vært ett helvettes prosess med å finne ut av dette... alle magetrøblene hun hadde, bruk av klyster, movicom, dårlig matlyst. osv osv. Får frysninger bare av å tenke tilbake på dette. Og vi skal IKKE falle tilbake på dette koste hva det koste vil.. melk er vårt store fiende akkurat nå... Legen som er spesialist på allergier har sagt at dette trolig vil gå over før skolestart, muligens før også. Anonymkode: 2ecb5...7e4 1
Jolene Skrevet 16. februar 2019 #16 Skrevet 16. februar 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes søsteren din er respektløs. Det er hennes tante barn, og alt hun klarer å bry seg om er seg selv og sitt barn. Tror jeg hadde snudd bilen, og dratt hjem. Så hadde jeg ikke dratt på besøk dit noe mer, så lenge hun ikke kan vise en smule omtanke når dere er på besøk. Anonymkode: b9729...669 Enig. Allergier tar man hensyn til! 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #17 Skrevet 16. februar 2019 Får vondt av datteren din som måtte sitte og se på at de andre spiste godteri, uten å få smake. Synes du skal ta en rolig og saklig samtale med søstren din og be henne ta litt mer hensyn til barnet. Det kan så være at hun kanskje må lære seg til at hun ikke kan spise det samme som de andre etter hvert. Men jeg har selv matallergi, og selv som voksen kan jeg føle meg litt annerledes og utenfor når jeg sitter på et bakeri med en liten kokosbolle innpakket i plast, og ser på at de andre spiser sjokoladekake og kanelsnurrer. Jeg er voksen, så det går selvfølgelig helt fint, jeg unner dem å kose seg! Men din datter er 3,5 år, og din søster burde kunne ta litt mer hensyn. Anonymkode: d7fb0...908 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #18 Skrevet 16. februar 2019 Reagerer nesten mer på at det serveres smågodt til så små barn hver gang dere er sammen. Helt unødvendig! Men ja, søsteren din burde ta hensyn til allergien. Anonymkode: fe09c...0da
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #19 Skrevet 17. februar 2019 Utrolig dårlig gjort av henne. Dessverre er enkelte så egosentriske at de ikke evner å se lenger enn sitt eget speilbilde og barna sine. Tviler på du får særlig igjen for å konfrontere søsteren din, mest sannsynlig er hun en av dem som da vi finne deg krevende og kravstor - uten grunn. Anonymkode: 6ac35...e2b
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #20 Skrevet 17. februar 2019 Takk for svar alle sammen. Er veldig glad mange her viser forståelse. Tusen takk. Det er sånn jeg opplever det med venner eller i bursdager. Folk tar virkelig hensyn, da det er bare snakk om en liten stund sammen.. men så ser dere oppførselen her som er min nærmeste familie. Jeg kan ikke slappe av og datteren blir bare lei seg. Tror jeg dropper å ha flere slike hytteturer sammen med henne. Jeg orker ikke. Det er bare slitsomt og ikke noe hyggelig. Anonymkode: 2ecb5...7e4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå