AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #1 Del Skrevet 16. februar 2019 Min valp på 10 mnd har begynt på prednisolon/kortison for et par uker siden pga allergi. Det hjelper mye. Han lukter mye mindre (hadde en ekstremt sterk og vond lukt) og klør ikke så lenge han får minimum 5 mg daglig. Veterinær sa vi skulle prøve oss frem med mengde, men jeg ser at han begynner å klø og lukte igjen etter bare 1-2 dager uten piller, så jeg lurer litt på erfaring med disse pillene (prednisolon) på så unge hunder, og om dere gir pille hver dag? Anonymkode: 7d6a3...168 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #2 Del Skrevet 16. februar 2019 Prednisolon/kortison har en del bivirkninger, som ikke er bra på sikt. Har veterinæren tenkt ut noen videre behandlingsplan, dersom allergisymptomene kommer tilbake igjen og blir et vedvarende problem? Jeg ville ikke satt en valp på kortisonbehandling over lengre tid i allefall. Har veterinæren vært innom tanken på Cytopoint f.eks? Vet du hva hunden reagerer på? Har den matallergi f.eks? Anonymkode: be038...82b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #3 Del Skrevet 16. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prednisolon/kortison har en del bivirkninger, som ikke er bra på sikt. Har veterinæren tenkt ut noen videre behandlingsplan, dersom allergisymptomene kommer tilbake igjen og blir et vedvarende problem? Jeg ville ikke satt en valp på kortisonbehandling over lengre tid i allefall. Har veterinæren vært innom tanken på Cytopoint f.eks? Vet du hva hunden reagerer på? Har den matallergi f.eks? Anonymkode: be038...82b Matallergi ja. Reagerer på all mat omtrent. Er det ikke cytopoint som er ekstremt dyrt? Det er en mildere type allergimedisin? Anonymkode: 7d6a3...168 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #4 Del Skrevet 16. februar 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Matallergi ja. Reagerer på all mat omtrent. Er det ikke cytopoint som er ekstremt dyrt? Det er en mildere type allergimedisin? Anonymkode: 7d6a3...168 Jo, Cytopoint koster nok mere enn kortison i allefall. Den aktuelle prisen er jeg usikker på. Det finnes vel også Immunterapi ( vaksiner ) og Atopica ( som er relativt dyrt ) og Apoquel. Lønner seg absolutt med forsikring. Over langvarig behandling blir det vel anbefalt å benytte disse i stedet for kortison, spesielt på yngre hunder. Har selv en hund med allergi, men den har ganske milde symptomer, så den behandles med kortison 1-2 uker, 1-2 ganger per år. Det var snakk om at det var en mulighet å stå på en lavdose fast, i verstefall, siden det uansett var en eldre hund. Anonymkode: be038...82b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #5 Del Skrevet 17. februar 2019 7 hours ago, AnonymBruker said: Jo, Cytopoint koster nok mere enn kortison i allefall. Den aktuelle prisen er jeg usikker på. Det finnes vel også Immunterapi ( vaksiner ) og Atopica ( som er relativt dyrt ) og Apoquel. Lønner seg absolutt med forsikring. Over langvarig behandling blir det vel anbefalt å benytte disse i stedet for kortison, spesielt på yngre hunder. Har selv en hund med allergi, men den har ganske milde symptomer, så den behandles med kortison 1-2 uker, 1-2 ganger per år. Det var snakk om at det var en mulighet å stå på en lavdose fast, i verstefall, siden det uansett var en eldre hund. Anonymkode: be038...82b Apoquel skal ikke brukes på hunder under 1 år. Anonymkode: c5419...f10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 17. februar 2019 #6 Del Skrevet 17. februar 2019 Vet om en hund er allergisk og den får gulerøtter i stedet for vanlig godis. Vet desverre ikke hva slags mat den får. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #7 Del Skrevet 17. februar 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, Cytopoint koster nok mere enn kortison i allefall. Den aktuelle prisen er jeg usikker på. Det finnes vel også Immunterapi ( vaksiner ) og Atopica ( som er relativt dyrt ) og Apoquel. Lønner seg absolutt med forsikring. Over langvarig behandling blir det vel anbefalt å benytte disse i stedet for kortison, spesielt på yngre hunder. Har selv en hund med allergi, men den har ganske milde symptomer, så den behandles med kortison 1-2 uker, 1-2 ganger per år. Det var snakk om at det var en mulighet å stå på en lavdose fast, i verstefall, siden det uansett var en eldre hund. Anonymkode: be038...82b Snakket med veterinær om en ny medisin som ikke var prednisolon, men som var veldig dyr.. Husker ikke prisen i hodet nå, men, det var heller ingen garanti for at den vil fungere, og det var snakk om mye penger. Kan dessverre ikke bruke flere tusen kroner i måneden på å medisinere hunden resten av livet. Hadde det vært snakk om en periode hadde det vært en annen ting, men det er jo snakk om mange år, hunden er ikke en gang fylt et år enda. 4 timer siden, Diamant20 skrev: Vet om en hund er allergisk og den får gulerøtter i stedet for vanlig godis. Vet desverre ikke hva slags mat den får. Selv om han KUN får rent kjøtt klør han, dessverre. Anonymkode: 7d6a3...168 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #8 Del Skrevet 17. februar 2019 Prednisolon er ikke bra for barn i vokseperioder, så sikkert ikke for valper heller. Nå går valpen din på en lav dose (om han ikke er veldig liten), men det er ikke bra over lengre tid. Vår hund måtte også gå på prednisolon (en høy dose som vi gikk så langt ned vi klarte, men var fortsatt høy) og han fikk bivirkninger som ekstrem tørste og deretter enormt mye tissing, han kunne ikke være alene hjemme i tillegg til at han var veldig urolig. Vi prøvde Atopica, men det ble veldig dyrt da han er en stor hund og trengte mye. Så vi endte opp med en lavere dose Atopica og en lavere dose prednisolon. Sammen så fungerer de greit. Anonymkode: 2583a...154 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #9 Del Skrevet 17. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Snakket med veterinær om en ny medisin som ikke var prednisolon, men som var veldig dyr.. Husker ikke prisen i hodet nå, men, det var heller ingen garanti for at den vil fungere, og det var snakk om mye penger. Kan dessverre ikke bruke flere tusen kroner i måneden på å medisinere hunden resten av livet. Hadde det vært snakk om en periode hadde det vært en annen ting, men det er jo snakk om mange år, hunden er ikke en gang fylt et år enda. Selv om han KUN får rent kjøtt klør han, dessverre. Anonymkode: 7d6a3...168 Det er dessverre realiteten med allergiproblemer, det er dyrt. Så igjen; forsikring. Nå er det uansett forsent, dersom du allerede ikke har forsikring, da de vil reservere seg mot problemer/sykdommer som allerede er påvist. Og nei, det er ingen garanti for at det funker, men hvis det ikke funker, så er det jo ingen vits i å fortsette å betale. ( Da kutter man ut, eller prøver noe annet. ) Ble i allefall forklart at man måtte være forberedt på forkortet levealder, dersom prednisolon ble en varig behandlingsmetode. Så det kan umulig være bra på lang sikt. Som en bruker har skrevet over her, så kan man jo evnt kombinere, for å minske bruken av prednisolon. Anonymkode: be038...82b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #10 Del Skrevet 17. februar 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Prednisolon er ikke bra for barn i vokseperioder, så sikkert ikke for valper heller. Nå går valpen din på en lav dose (om han ikke er veldig liten), men det er ikke bra over lengre tid. Vår hund måtte også gå på prednisolon (en høy dose som vi gikk så langt ned vi klarte, men var fortsatt høy) og han fikk bivirkninger som ekstrem tørste og deretter enormt mye tissing, han kunne ikke være alene hjemme i tillegg til at han var veldig urolig. Vi prøvde Atopica, men det ble veldig dyrt da han er en stor hund og trengte mye. Så vi endte opp med en lavere dose Atopica og en lavere dose prednisolon. Sammen så fungerer de greit. Anonymkode: 2583a...154 Han veier 10 kg og får 5-10 mg dagen, prøver med pausedager her og der. Takk for råd. Ingen bivirkninger som tissing eller tørste selv om han får pille hver dag. Merker ingen forskjell på hunden, annet enn mindre kløe 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er dessverre realiteten med allergiproblemer, det er dyrt. Så igjen; forsikring. Nå er det uansett forsent, dersom du allerede ikke har forsikring, da de vil reservere seg mot problemer/sykdommer som allerede er påvist. Og nei, det er ingen garanti for at det funker, men hvis det ikke funker, så er det jo ingen vits i å fortsette å betale. ( Da kutter man ut, eller prøver noe annet. ) Ble i allefall forklart at man måtte være forberedt på forkortet levealder, dersom prednisolon ble en varig behandlingsmetode. Så det kan umulig være bra på lang sikt. Som en bruker har skrevet over her, så kan man jo evnt kombinere, for å minske bruken av prednisolon. Anonymkode: be038...82b Ja, men skjønte ikke på hvilken måte. Hvis man ikke merker noe på dem mener jeg.. Påvirker det indre organer eller noe? Sånn at han plutselig kan få hjertestopp eller noe? Med kraftig allergi er dessverre kort levealder forventet, så prøver bare å gi han en bra hverdag uten kløe. Anonymkode: 7d6a3...168 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #11 Del Skrevet 17. februar 2019 Tror kortison påvirker hjerte, nyrer i det lange løp. Min er også allergisk mot mat, spiser kun proteiner som er splittet så hardt at det ikke gir utslag. (Royal canin anallergenic). Rent kjøtt er verst for min. Han får Apoquel som ikke har de bivirkningene som prednisolon har, og kun prednisolon når han har spist noe som får kløen til å eksplodere. Han fungerer godt på 2x Apoquel 5,4 mg dagen (er 25kg), og det koster ca 750kr mnd, og har gitt han et nytt liv! Er nok avhengig av medisiner ut livet, men det er han verdt. Dropper heller nye klær og annet fjas forat han skal få ett fullverdig liv. Anonymkode: 4d2f3...9b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #12 Del Skrevet 17. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Han veier 10 kg og får 5-10 mg dagen, prøver med pausedager her og der. Anonymkode: 7d6a3...168 Oi oi oi, det må du aldri gjøre! Det kan bli livstruende, med nyresvikt og diverse andre problemer. Prednisolon må alltid trappes ned gradvis, aldri sluttes med brått, og 10 mg er en høy dose for en hund på hans størrelse! Anonymkode: 1a523...b83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 17. februar 2019 #13 Del Skrevet 17. februar 2019 Min hund går dessverre også på predisolon fast. Han har for allergi, men vi skjønner ikke hva han er allergisk for. Han veier ca 10 kilo og får ca 4 mg i uken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #14 Del Skrevet 17. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tror kortison påvirker hjerte, nyrer i det lange løp. Min er også allergisk mot mat, spiser kun proteiner som er splittet så hardt at det ikke gir utslag. (Royal canin anallergenic). Rent kjøtt er verst for min. Han får Apoquel som ikke har de bivirkningene som prednisolon har, og kun prednisolon når han har spist noe som får kløen til å eksplodere. Han fungerer godt på 2x Apoquel 5,4 mg dagen (er 25kg), og det koster ca 750kr mnd, og har gitt han et nytt liv! Er nok avhengig av medisiner ut livet, men det er han verdt. Dropper heller nye klær og annet fjas forat han skal få ett fullverdig liv. Anonymkode: 4d2f3...9b9 Takk for svar. Vom er det han reagerer minst på. 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi oi oi, det må du aldri gjøre! Det kan bli livstruende, med nyresvikt og diverse andre problemer. Prednisolon må alltid trappes ned gradvis, aldri sluttes med brått, og 10 mg er en høy dose for en hund på hans størrelse! Anonymkode: 1a523...b83 Fikk beskjed av dyrlege at jeg kunne gi han piller noen dager her og der, og gi når jeg ville det. Han får som regel 5 mg, men 10 mg når han har begynt å klø igjen og vi har prøvd uten igjen. 21 minutter siden, Rucula skrev: Min hund går dessverre også på predisolon fast. Han har for allergi, men vi skjønner ikke hva han er allergisk for. Han veier ca 10 kilo og får ca 4 mg i uken Takk for svar. Samme problemet her. Anonymkode: 7d6a3...168 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
undulat2018 Skrevet 17. februar 2019 #15 Del Skrevet 17. februar 2019 Prednisolon er veldig viktig å trappa ned, grunnet store bivirkninger som kan komme av bråstopp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #16 Del Skrevet 17. februar 2019 2 minutter siden, undulat2018 skrev: Prednisolon er veldig viktig å trappa ned, grunnet store bivirkninger som kan komme av bråstopp. Takk. Rart veterinær ikke nevnte dette. Da skal jeg være obs. Skal prøve å gi han en halv om dagen nå (2,5 mg). Anonymkode: 7d6a3...168 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #17 Del Skrevet 17. februar 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fikk beskjed av dyrlege at jeg kunne gi han piller noen dager her og der, og gi når jeg ville det. Anonymkode: 7d6a3...168 Dette stemmer til en viss grad dersom han ikke går på tablettene mer enn 10 dager sammenhengende, og du har opphold mellom av/på. Det vil bli veldig stress for systemet med slik uregelmessig bruk. Det tar opptil 4 dager før optimal virkning er oppnådd, og når behandlingen starter og stopper hele tiden før optimal virkning blir det bare rot. 1-2 uker på, tilsvarende av er greit, men en tablett nå og da er ikke bare unødvendig, men som sagt kan det bli skadelig. Og tenk selv, han får en kortisondose på 0.5-1 mg pr kg kroppsvekt. Det tilsvarer 30-60 mg for en kvinne på 60 kg. Det er høy dose! Når jeg går på en så høy dose bruker jeg mange uker på nedtrappingen. Hunden vår går nå på 2 mg pr kg kroppsvekt, og vi kommer til å trappe ned med 1,25 mg pr uke over de neste 6 ukene før kortisonet kuttes helt ut. Anonymkode: 1a523...b83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #18 Del Skrevet 17. februar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Han veier 10 kg og får 5-10 mg dagen, prøver med pausedager her og der. Takk for råd. Ingen bivirkninger som tissing eller tørste selv om han får pille hver dag. Merker ingen forskjell på hunden, annet enn mindre kløe Ja, men skjønte ikke på hvilken måte. Hvis man ikke merker noe på dem mener jeg.. Påvirker det indre organer eller noe? Sånn at han plutselig kan få hjertestopp eller noe? Med kraftig allergi er dessverre kort levealder forventet, så prøver bare å gi han en bra hverdag uten kløe. Anonymkode: 7d6a3...168 Jeg husker ikke alt som ble sagt, men det kan i allefall gå hardt utover nyrer. Mange blir veldig tørste, drikker mere og tisser mere. Min hund drikker ikke merkbart mere, men han tisser fortsatt ekstremt mye ved behandlinger med kortison. Mener å huske at det var flere bivirkninger som ble nevnt, men i fare for å feilopplyse, så tør jeg ikke si hva det var med 100% sikkerhet. Det er jo bra at du ikke merker noe til disse bivirkningene. Det er tragisk med sånne allergiplager. Kjenner til flere der absolutt ingenting har hjulpet, og de måtte la dem slippe i ung alder. ''Fasiten'' for oss var å kutte ut alt av tørrfôr og kun gi rent kjøtt, frukt og grønt, men det er jo ikke fasiten for alle. Det finnes dessverre ingen fasit som gjelder for dem alle. Har det blitt prøvd med antihistaminer forresten? Mot kløen? Anonymkode: be038...82b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #19 Del Skrevet 17. februar 2019 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer til en viss grad dersom han ikke går på tablettene mer enn 10 dager sammenhengende, og du har opphold mellom av/på. Det vil bli veldig stress for systemet med slik uregelmessig bruk. Det tar opptil 4 dager før optimal virkning er oppnådd, og når behandlingen starter og stopper hele tiden før optimal virkning blir det bare rot. 1-2 uker på, tilsvarende av er greit, men en tablett nå og da er ikke bare unødvendig, men som sagt kan det bli skadelig. Og tenk selv, han får en kortisondose på 0.5-1 mg pr kg kroppsvekt. Det tilsvarer 30-60 mg for en kvinne på 60 kg. Det er høy dose! Når jeg går på en så høy dose bruker jeg mange uker på nedtrappingen. Hunden vår går nå på 2 mg pr kg kroppsvekt, og vi kommer til å trappe ned med 1,25 mg pr uke over de neste 6 ukene før kortisonet kuttes helt ut. Anonymkode: 1a523...b83 Takk. Du har nok et poeng der. Skal få mer system på det. Gi en halv om dagen nå. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg husker ikke alt som ble sagt, men det kan i allefall gå hardt utover nyrer. Mange blir veldig tørste, drikker mere og tisser mere. Min hund drikker ikke merkbart mere, men han tisser fortsatt ekstremt mye ved behandlinger med kortison. Mener å huske at det var flere bivirkninger som ble nevnt, men i fare for å feilopplyse, så tør jeg ikke si hva det var med 100% sikkerhet. Det er jo bra at du ikke merker noe til disse bivirkningene. Det er tragisk med sånne allergiplager. Kjenner til flere der absolutt ingenting har hjulpet, og de måtte la dem slippe i ung alder. ''Fasiten'' for oss var å kutte ut alt av tørrfôr og kun gi rent kjøtt, frukt og grønt, men det er jo ikke fasiten for alle. Det finnes dessverre ingen fasit som gjelder for dem alle. Har det blitt prøvd med antihistaminer forresten? Mot kløen? Anonymkode: be038...82b Antihistaminer hjelper vel ikke mot fôrallergi? Han har klødd siden han var 8 uker, og har gått på vom siden han var ca 10 uker, tørrfôr er det verste han kan få uansett type. Klør dessverre likevel. Merker ingenting ang tissing eller tørste, nei (foreløpig). Ja, vi er klar over at han muligens må avlives i ung alder. Men vil heller at han skal ha et kort og godt liv med prednisolon enn et langt liv med kløe Anonymkode: 7d6a3...168 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #20 Del Skrevet 17. februar 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk. Du har nok et poeng der. Skal få mer system på det. Gi en halv om dagen nå. Antihistaminer hjelper vel ikke mot fôrallergi? Han har klødd siden han var 8 uker, og har gått på vom siden han var ca 10 uker, tørrfôr er det verste han kan få uansett type. Klør dessverre likevel. Merker ingenting ang tissing eller tørste, nei (foreløpig). Ja, vi er klar over at han muligens må avlives i ung alder. Men vil heller at han skal ha et kort og godt liv med prednisolon enn et langt liv med kløe Anonymkode: 7d6a3...168 Nei, det gjør det nok ikke. Tenkte kanskje han hadde andre typer allergier i tillegg, som gir utslag i kløe. Det finnes også klødempende shampoo, som kan være lindrende, men det vet du sikkert. Stress kan være en utløsende faktor, og kastrering kan være til hjelp ( når han blir eldre så klart ). Beste ønsker for fremtiden. Anonymkode: be038...82b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå