Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

40 timer per i dag. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er spørsmålet om folk ønsker seg tilbake til tidlig 70-tallet med 6 dagers arbeidsuke? 

Om oppgavene er så mange at det flyter litt over, så jobber folk litt lengre dager for å holde arbeidsmengden under kontroll.

Anonymkode: 026fc...c30

Skrevet

Nei, den er for lang. Ja til 6 timers arbeidsdag! Eller 4 dagers arbeidsuke!

Anonymkode: 822e9...80e

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er spørsmålet om folk ønsker seg tilbake til tidlig 70-tallet med 6 dagers arbeidsuke? 

Om oppgavene er så mange at det flyter litt over, så jobber folk litt lengre dager for å holde arbeidsmengden under kontroll.

Anonymkode: 026fc...c30

Spørsmålet er ikke om folk ønsker seg tilbake til 6-dagers arbeidsuke, men om arbeidsuka er for kort. Altså teknisk sett, da det blir stadig høyere utgifter for det offentlige. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, den er for lang. Ja til 6 timers arbeidsdag! Eller 4 dagers arbeidsuke!

gallery-1474962348-satc.gif

Anonymkode: ebc12...cab

• Liker 8
Skrevet

I min bransje har vi 60 timers arbeidsuker eller mer, så nei, den er ikke for kort. At det finnes latsabber i Norge skal ikke gå utover oss som jobber hardt ved at arbeidsuka blir ennå lengre. Da flytter jeg for godt. 

Anonymkode: 607e7...704

• Liker 3
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I min bransje har vi 60 timers arbeidsuker eller mer, så nei, den er ikke for kort. At det finnes latsabber i Norge skal ikke gå utover oss som jobber hardt ved at arbeidsuka blir ennå lengre. Da flytter jeg for godt. 

Arbeidsuka er 40 timer, jfr arbeidsmiljøloven. Unntakene som uansett har lengre uke enn dette er ikke så veldig relevant for debatten. Interessant som digresjon da.

Endret av Husholdning1
  • Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Også klager statsministeren og menn på at kvinner må få flere barn. Du skjønner vel at det ikke går opp i opp? Det er allerede lang nok arbeidsuke med 40 timer, har man familie har man ikke noe tid til seg selv, og mange har ikke overskudd til å ha flere barn når livet er så krevende ellers!

• Liker 4
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Også klager statsministeren og menn på at kvinner må få flere barn. Du skjønner vel at det ikke går opp i opp? Det er allerede lang nok arbeidsuke med 40 timer, har man familie har man ikke noe tid til seg selv, og mange har ikke overskudd til å ha flere barn når livet er så krevende ellers!

Selvsagt skjønner jeg at det ikke går opp i opp, vi med 50% lengre arbeidsuke enn det mange andre har, har fått føle det på kroppen over en god del år. Det er jo nettopp derfor jeg ikke ønsker at presset skal bli skjerpet ytterligere.

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Arbeidsuka er 40 timer, jfr arbeidsmiljøloven. Unntakene som uansett har lengre uke enn dette er ikke så veldig relevant for debatten. Interessant som digresjon da.

I et arbeidsliv som stadig mer blir kunnskapsdrevet, og i konkurranse med folk i lavkostland som også jobber ennå mer, så er det i høyeste grad relevant. 

Blir det ennå mer press i arbeidslivet for vår del, så selger jeg alt jeg eier og har i Norge og flytter for godt, da jeg ikke ser at det er god nok avkastning med tanke på økonomi og livskvalitet i lengden. Man jobber mye i utlandet også, men man kan i det minste få spart opp en del en god del raskere slik at man kan pensjonere seg tidligere. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I et arbeidsliv som stadig mer blir kunnskapsdrevet, og i konkurranse med folk i lavkostland som også jobber ennå mer, så er det i høyeste grad relevant. 

Blir det ennå mer press i arbeidslivet for vår del, så selger jeg alt jeg eier og har i Norge og flytter for godt, da jeg ikke ser at det er god nok avkastning med tanke på økonomi og livskvalitet i lengden. Man jobber mye i utlandet også, men man kan i det minste få spart opp en del en god del raskere slik at man kan pensjonere seg tidligere. 

Nå er det arbeidsuka i arbeidsmiljøloven jeg snakker om.

Skrevet
5 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Nå er det arbeidsuka i arbeidsmiljøloven jeg snakker om.

Ja, og en eventuell utvidelse av arbeidstiden i denne vil gå utover alle, siden det i praksis sender et signal til arbeidsgivere at det er greit å utvide arbeidsdagene. Det vil også kunne gå utover oss som allerede jobber mye, og da er det slutt i Norge for min del. Men for all del. Regjeringen og andre politikere får bare fortsette å presse på, så kvitter de seg effektivt med de av oss som produserer mye. Stadig flere av oss ser til utlandet, og en del kolleger av meg har gjort det allerede. 

• Liker 1
Skrevet

I min bransje tror jeg faktisk lett arbeidsuka kunne vært kortet ned, da i alle fall der jeg jobber kastes det bort mye tid på unødvendig møtevirksomhet som krever reisetid osv., når spørsmålene kunne ha vært avklart via telefon eller Skype. I tillegg tar de ansatte seg ekstra lange lunsjer og kaffepauser her og der, så dersom arbeidsdagen ble kortet ned og arbeidet effektivisert så tror jeg vi kunne vært like produktive selv med kortere arbeidsuke. 

Anonymkode: a810c...5f2

• Liker 1
Skrevet

Hva er egentlig spørsmålet? Dvs. jeg skjønner spørsmålet men ikke intensjonen bak. Spør du om vi mener uka burde vært utvidet med antall timer pr. dag, eller med antall dager? 

I utgangspunktet er jeg fornøyd med den slik den er nå. 2 dager helg kjenner jeg er greit nå når jeg er blitt "godt voksen". Litt mer usikker når det gjelder antall timer pr. dag. I min bransje så jobber både jeg og svært mange andre mer i retning av 10 timersdager. Tenker som så at det kanskje kunne blitt litt enklere dersom alle hadde hatt samme arbeidstid, men igjen - da hadde vel oppgavemengde økt og antall ansatte gått ned så sluttresultatet ville vel endt opp med 12 timersdag i stedt. 

Jeg stemmer for fortsatt 40 timers uke ;)

Skrevet

Jeg tror fint man kunne kortet ned arbeidsuka enda mer. Til 6-timers dag og/eller 4-dagers uke.

I noen type jobber tror jeg faktisk det kunne vært lønnsomt fordi det ville vært forebyggende mht sykefravær. Så kunne man innført nye regler for sykefravær i samme slengen. Nå er det mer lønnsomt å være hjemme med 100% lønn enn å bruke tid og penger på å komme seg til/fra jobb. 

Noen jobber vil nødvendigvis kreve mer tilstedeværelse enn andre. Men jeg tror også at noen av dem som er mye på jobb, vet at det kan være noe å hente på å jobbe/organisere/tenke annerledes. Noen liker nok å tenke at de er mer uunnværlige enn de faktisk er.

Jeg jobber selv et sted der det er lange, av og til intetsigende møter. Mye arbeidstid som kunne blitt brukt til det man er ansatt til å gjøre. 

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, Olsen skrev:

Jeg jobber selv et sted der det er lange, av og til intetsigende møter. Mye arbeidstid som kunne blitt brukt til det man er ansatt til å gjøre. 

Jeg har mange ganger tenkt at hvis sjefen virkelig ville gjøre noe produktivitetsforbedrende så hadde han pålagt alle avdelingslederne å stryke halvparten av møtene, slik at folk faktisk hadde fått tid til å gjøre jobben sin. Noen møter er nok nødvendige men når tidvis halve dagen går med så er det for mye. 

• Liker 2
Skrevet

Jobber innenfor helse. 

Hvis arbeidsdagene skulle blitt kortet ned hadde det gått bort veldig mye tid i rapporter, og det måtte ha vært 4 skift på en døgn for å dekke opp hvis vaktene skulle vært så korte. For pendlerne hadde det blitt relativt mer tid på arbeidsveien. 

I tillegg hadde det vært store problemer med å få tak i mer folk! 

4 dagers arbeidsuke kunne fungert bedre. 

Problemet med å innføre slike ting er at det er langt fra alle som vil få slike muligheter, og de som sannsynligvis vil kunne benytte dem er de som allerede har en del fleksibilitet... Slik at spriket blir enda større mellom de av oss som jobber ugunstig og de som ikke gjør det. 

Anonymkode: 8d486...208

Skrevet

Ser jeg ikke hvorfor mennesker skal leve liv der de jobber seg ihjel. Er det meningen med livet, er det ønskelig å bruke så mye tid på jobb? Så skal man føde barn inn i den samme meningsløse tilværelsen?

Egentlig er det at vi er hjernevasket til å jobbe oss ihjel i meningsløse jobber en negativ greie. Nuvel, ikke for de rike da, de trenger jo at arbeidsmaur gjør at de kan bruke mye penger på reiser, luksusmat og hva det skulle være

Anonymkode: 43b83...d40

• Liker 2
Skrevet

Skal vi jobbe mer enn vi gjør i dag, så blir det nok ikke født mange barn. For hadde jeg og far til barna hatt 50-60 timers uker, så hadde vi ikke fått barn. Vi er begge heldige og har typiske 9-4 jobber. Han kan ha overtid i perioder. Jeg har bare en time en gang iblant. 

Anonymkode: ea4ae...2e2

• Liker 1
Skrevet

Dere som jobber mye, hvilke bransjer jobber dere i? Sånn at man vet hvilke jobber man ikke skal utdanne seg til.

Anonymkode: 54aba...3c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...