Gå til innhold

Hvilken bunad skal man velge?

Fremhevede innlegg

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange svar folkens 😅

Det hjelper masse, er jo mye penger det er snakk om så viktig å velge riktig. 

Det blir nå uten tvil et spareprosjekt, så valget er viktig. 

Den lyse blå Oslo bunaden må jeg ærlig innrømme å si at jeg ikke syntes er så fin (ikke frekt ment mot de som har den). 

Mørk blå og svart er mye bedre, og jeg er jo i fra Oslo. Så tankene svirrer svært mye rundt den... 

Beltestakken er nydelig (da den blå jeg sikler på he he), siden hele slekta til faren min er derfra så er det kanskje innenfor, men ikke en veldig nær tilknytning til meg...

Oslo jubileums drakten er veldig fin, kanskje litt kjedelig fargespill men gud så dyr 🤦🏼‍♀️.  Husfliden i Oslo skulle ha rundt 42.000 for den, og da heller jeg mer mot en ordentlig tradisjonell bunad- når det først er snakk om så mye penger. 

Er immari usikker altså 🤷🏼‍♀️, kanskje jeg får prøvde de ulike å se hvem som jeg føler meg mest vel i... 

Anonymkode: 14792...028

Hmm, jeg har jubileumsdrakten til Oslo, fikk den sydd på Haugtussa bak slottet, og det kom på omtrent 27 000 :klo: 

Jeg er blant dem som mener man bør velge en bunad fra et sted man har tilknytning til. Du sier din fars familie er fra Kragerø, inkluderer det din far? Er han født og oppvokst der? Og har du tilbragt mye tid der? Hvis det kun er blodsbånd, og ingen personlig tilknytning, synes jeg egentlig det er svakt grunnlag, men jeg tror de aller fleste i bunadspolitiet lar deg slippe unna om du svarer "hele min fars familie er fra Kragerø" når du blir spurt om tilknytning.

Anonymkode: ace02...b7c

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er viktig med bunad, velger du bort alt fra Oslo, det er drakter. Hadde selv Oslo-drakt en stund, den lyseblå, nydelig. Men nå har jeg en fra der farsslekta er fra, og et sted jeg har et forhold til. 

• Liker 2
Skrevet

Hvis du lukker øynene og tenker på hjem, familie, røtter og gode minner, hvor ender du opp da? Det er bunaden du bør ha.

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, jeg har jubileumsdrakten til Oslo, fikk den sydd på Haugtussa bak slottet, og det kom på omtrent 27 000 :klo: 

Jeg er blant dem som mener man bør velge en bunad fra et sted man har tilknytning til. Du sier din fars familie er fra Kragerø, inkluderer det din far? Er han født og oppvokst der? Og har du tilbragt mye tid der? Hvis det kun er blodsbånd, og ingen personlig tilknytning, synes jeg egentlig det er svakt grunnlag, men jeg tror de aller fleste i bunadspolitiet lar deg slippe unna om du svarer "hele min fars familie er fra Kragerø" når du blir spurt om tilknytning.

Anonymkode: ace02...b7c

Ja jeg så feil på pris listen- 30.000 hos husfliden- uten sølv. Med sølv så nærmer vi oss vel 40 da.. på Oslo jubileumsdrakt. Men da vet jeg at den fås litt billigere der, takk :)

ja det inkluderer min far, foreldrene hans, en haug av onkler og tanter. Født og oppvokst, men de flyttet omsider til Oslo- mine besteforeldre. Min mor er fra oslo, så det ble nå sånn. 

Tilbrakt mye tid i Kragerø når jeg var liten ja (ikke bodd der), hadde feriehus osv siden hele slekten på hans side bodde der. 

Ikke tilbrakt så mye tid der i voksen alder, da de dessverre gikk bort når jeg var liten. 

Skrevet

Den "blå beltestakken" er en moderne variant som sees veldig skrått på i bunadmiljøet. Hvis du i tillegg bor i Oslo kan du nok få ganske mange ufine kommentarer om historieløshet og feil på bunaden din. Det er dessverre sånn at veldig mange kjøper seg en svindyr "beltestakk" som egentlig er mest en festdrakt solgt/sydd av useriøse forhandlere som ikke bryr seg om historie. 

Beltestakk er en folkedrakt med mye dokumentasjon, og er ikke en konstruert/designet bunad slik som mange andre drakter. Hvis du ikke har til hensikt å skaffe deg en skikkelig beltestakk ville jeg latt være, så slipper du å tråkke inn i et vepsebol.

Det tydeligste tegnet på en "fake"/moderne beltestakk er at selene/livet er alt for bredt, slik at det dekker puppene. Selene skal være smale og gå på utsiden, og livet og forkleet skal ikke ha matchende blomsterbroderier. Det fantes en del broderte liv, men de hadde rosesaum el., ikke blåklokker eller andre naturalistiske blomster. Fargene på skjortebroderi, belte og bånd skal ikke matche, men vise at man hadde råd til mange forskjellige farger. Blått var ikke så vanlig på beltestakk, med unntak av skjortebroderier fra Bø-distriktet. Men da var aldri hele stakken i blåtoner. 

En fin artikkel å lese: http://loftet.bunad-magasinet.no/index.php?id=189140

Legger ved noen bilder av både gammel og ny beltestakk. :)

Bilderesultat for beltestakk(

Bilderesultat for beltestakk

Anonymkode: 0f436...9d4

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, Absol skrev:

Hvis du lukker øynene og tenker på hjem, familie, røtter og gode minner, hvor ender du opp da? Det er bunaden du bør ha.

Barndomsminner - Kragerø uten tvil, Alltid bodd i Oslo men tilbrakt mye tid i Kragerø med mange gode minner :)... er veldig splittet 😅

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den "blå beltestakken" er en moderne variant som sees veldig skrått på i bunadmiljøet. Hvis du i tillegg bor i Oslo kan du nok få ganske mange ufine kommentarer om historieløshet og feil på bunaden din. Det er dessverre sånn at veldig mange kjøper seg en svindyr "beltestakk" som egentlig er mest en festdrakt solgt/sydd av useriøse forhandlere som ikke bryr seg om historie. 

Beltestakk er en folkedrakt med mye dokumentasjon, og er ikke en konstruert/designet bunad slik som mange andre drakter. Hvis du ikke har til hensikt å skaffe deg en skikkelig beltestakk ville jeg latt være, så slipper du å tråkke inn i et vepsebol.

Det tydeligste tegnet på en "fake"/moderne beltestakk er at selene/livet er alt for bredt, slik at det dekker puppene. Selene skal være smale og gå på utsiden, og livet og forkleet skal ikke ha matchende blomsterbroderier. Det fantes en del broderte liv, men de hadde rosesaum el., ikke blåklokker eller andre naturalistiske blomster. Fargene på skjortebroderi, belte og bånd skal ikke matche, men vise at man hadde råd til mange forskjellige farger. Blått var ikke så vanlig på beltestakk, med unntak av skjortebroderier fra Bø-distriktet. Men da var aldri hele stakken i blåtoner. 

En fin artikkel å lese: http://loftet.bunad-magasinet.no/index.php?id=189140

Legger ved noen bilder av både gammel og ny beltestakk. :)

Bilderesultat for beltestakk(

Bilderesultat for beltestakk

Takk :) 

nei jeg er veldig intressert i historien og tradisjonene rundt bunader.. ville aldri ønsket å kjøpe noe falskt- bare sett mange med den blå beltestakken og trodde derfor det var en verdig versjon 🧐

Så skal jeg ikke lyve å si annet enn at jeg er veldig glad i blå he he. 

Mem da vet jeg det- takk for info :)

Skrevet
16 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Hvis det er viktig med bunad, velger du bort alt fra Oslo, det er drakter. Hadde selv Oslo-drakt en stund, den lyseblå, nydelig. Men nå har jeg en fra der farsslekta er fra, og et sted jeg har et forhold til. 

Bunad er ikke noe beskyttet begrep, og de fleste bunader er designet på 1920-tallet og er ikke noe mer spesielle enn de som er designet i vår tid. Skal man ha noe "ekte", bør man se etter en folkedrakt eller en rekonstruert drakt. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk :) 

nei jeg er veldig intressert i historien og tradisjonene rundt bunader.. ville aldri ønsket å kjøpe noe falskt- bare sett mange med den blå beltestakken og trodde derfor det var en verdig versjon 🧐

Så skal jeg ikke lyve å si annet enn at jeg er veldig glad i blå he he. 

Mem da vet jeg det- takk for info :)

Hvis du går til en seriøs forhandler og sier at du vil ha en beltestakk sydd på den tradisjonelle måten, men at du ønsker en del blått, så lar det seg gjøre med en del blått. 

Du kan jo for eksempel ha en sommertrøye (farget skjorte) i blå silke eller bomull. Det er kjempefint! :)

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Aldri eid en bunad men ønsker nå å investere i en, men jeg har aldri satt meg inn i disse «bunad normene🤣» 

Min fars familie, besteforeldre er fra Kragerø så derav Telemark og den berømte beltestakken. 

Mor fra Oslo, selv er jeg født og oppvokst i Oslo. Jeg må si at beltestakken er super fin og har virkelig lyst på den, men ønsker ikke bli «uglesett» fordi jeg valgte den mange sikkert velger selvom de ikke er fra Telemark. 

Er det nær nok familie/god nok grunn til å velge beltestakk? Oslo bunaden i mørk blå/svart er jo fin, men ikke i nærheten av beltestakken syntes jeg. 

Jeg bor på Romerike, men føler ikke det er god nok grunn heller for å velge romeriksbunaden... 

Lurer på litt erfaringer, meninger om dette? 

Takk for alle svar 😊

Lokal bunad fra der du bor og oppholder deg mest når bunaden skal brukes. 

Når du skaffer deg bunad i voksen alder, så har du ikke bunadstradisjon eller arv å vise til. 

Alternativt kjøp hva du vil for meg, jeg bryr meg nada om hvorfor folk velger det ene eller det andre. Jeg har to, en for byområdet og en fra distriktet. 

Anonymkode: ef83f...d3e

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lokal bunad fra der du bor og oppholder deg mest når bunaden skal brukes. 

Når du skaffer deg bunad i voksen alder, så har du ikke bunadstradisjon eller arv å vise til. 

Alternativt kjøp hva du vil for meg, jeg bryr meg nada om hvorfor folk velger det ene eller det andre. Jeg har to, en for byområdet og en fra distriktet. 

Anonymkode: ef83f...d3e

Jeg vil vel si den er litt drøy-

Det er jo ikke en selvfølge og en rett å få bunad i ung alder, folk har forskjellig økonomi.. 

Det er jo en tradisjon på lik linje med alt annet uavhengig av alder du får den i. 

Jeg var bare nysgjerrig på tema rundt dette, hvor sære er man faktisk på valg av bunad. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker broderiet på den og alt mulig, men det er den lyse fargen som jeg har problemer med 😅 

Men vurderingen står sterkt i mørk blå eller svart- den er også en del billigere enn beltestakken og jubileumsdrakten (minus sølv da selvsagt)

Er ikke så lett det her 🤭

Det er kanskje den lyse fargen som gjør at den skiller seg ut fra andre som gjør at jeg liker den. Men tror kanskje at jeg har sett flere av den mørke blå når jeg tenker meg om. En kollega har den, og den er fin. Og det er broderiet som gjør den spesiell. De vakre markblomstene.

Og det er forresten en drakt, som ble lagd av Steen & Strøm og solgt av dem, i 1947. Nå er den på lik linje med øvrige bunader, både i standard og utseende. Og det er Fru Lyng som har rettighetene til å selge den. Var innom der for noen dager siden, og ble nyfrelst.

Skrevet

Pff.. De fleste bunader er fra 1920 tallet. Jeg har biler som er eldre enn 80% av norske bunader! Den store økning i bunader kom rundt 1994, og i dag går man uten hodeplagg ( som tradisjonelt viste at du var ugift) og med sølvbelte ( sølv og gull skulle indikere at du var godt gift!) Heldigvis leveres bunadene nå med en kjekk liten I-phone veske også! 

Skrevet

Jeg ville sjekket grundig om beltastakk blir rimeligere enn Jubileumsdrakten - for det er jeg veldig i tvil om... Veldig mye sølv og flere silketørkler til beltastakken, og den har vært regnet som en av de dyreste bunadene. Så tviler sterkt på at du får en komplett beltestakk for under 40 000 altså.

I dette tilfellet ville jeg tenkt at det hadde vært mest nærliggende å velge en av Oslo-alternativene, men at det også er innafor å velge Romeriksbunad eller beltastakk evnt. øst-telemarkbunad (raudtrøye).

Jeg mener det er viktig å velge en bunad fra et sted man faktisk har tilknytning - der man selv kommer fra, hvor man bor eller hvor slekta kommer fra. Men der mener jeg det er litt forskjell på foreldre og besteforeldre... Jeg er blant dem som synes det er litt teit med folk som skaffer seg en Nordlandsbunad fordi "bestemor var derfra", men aldri har vært der for eksempel. Og veldig teit med alle dem som velger seg bunadene fra Telemark bare fordi de er penest og dyrest... 

Noe av det tøffeste jeg vet er dem som velger Oslodraktene, nettopp fordi de er ekte Oslofolk!

Skrevet

Eva Lie har fine drakter. Bunad er noe helt annet. Jeg har begge deler, og må si bunaden betyr så innmari mye for meg. Den er laget og brukt av tanten min, fra stedet vi er fra. Fikk den i konfirmasjonsgave i 1995. Brukt den ca 80 ganger siden det. Ikke en trå er løs, ikke en nupp på hele ull-bunaden. Den er over 50 år gammel, ser splitter-ny ut. 

Men nå har jeg små barn, og måtte ha en festdrakt som tåler barnetog og alt som kommer med det. Bruker bunadsølvet mitt til festdrakten, og ingen bryr seg nevneverdig om det. 

Lykke til, Ts, jeg er sikker på,at du finner noe du liker. Ikke glem ekte Klavnes-bunadsko. De koster mye, men du har dem til du stuper!

Skrevet
13 timer siden, Ymra skrev:

Jeg ville sjekket grundig om beltastakk blir rimeligere enn Jubileumsdrakten - for det er jeg veldig i tvil om... Veldig mye sølv og flere silketørkler til beltastakken, og den har vært regnet som en av de dyreste bunadene. Så tviler sterkt på at du får en komplett beltestakk for under 40 000 altså.

I dette tilfellet ville jeg tenkt at det hadde vært mest nærliggende å velge en av Oslo-alternativene, men at det også er innafor å velge Romeriksbunad eller beltastakk evnt. øst-telemarkbunad (raudtrøye).

Jeg mener det er viktig å velge en bunad fra et sted man faktisk har tilknytning - der man selv kommer fra, hvor man bor eller hvor slekta kommer fra. Men der mener jeg det er litt forskjell på foreldre og besteforeldre... Jeg er blant dem som synes det er litt teit med folk som skaffer seg en Nordlandsbunad fordi "bestemor var derfra", men aldri har vært der for eksempel. Og veldig teit med alle dem som velger seg bunadene fra Telemark bare fordi de er penest og dyrest... 

Noe av det tøffeste jeg vet er dem som velger Oslodraktene, nettopp fordi de er ekte Oslofolk!

Takk for tips :) 

TS her- klarer ikke helt å bestemme meg uansett.. så tenker jeg starter med et spareprosjekt og tar det derfra. 

Jeg har sett mye på jubileumsdrakten til Oslo, syntes den er veldig veldig pen- og sikkert en del rimeligere enn beltestakken uansett ja. 

Men selvsagt skal jeg jo velge det jeg liker best, men er så mange fordommer mot Oslo draktene- syntes det et veldig trist. I og med at vi ikke har en sånn ordentlig bunad på samme måte som beltestakken for eksempel da. 

Jeg hadde ikke tenkt på beltestakken om jeg ikke hadde noe som helst tilknytning, jeg vet at mange velger den pga utseendet. 

Derfor er jeg også veldig i tvil om det er god nok tilknytning. 

Skrevet
13 timer siden, Wonders skrev:

Eva Lie har fine drakter. Bunad er noe helt annet. Jeg har begge deler, og må si bunaden betyr så innmari mye for meg. Den er laget og brukt av tanten min, fra stedet vi er fra. Fikk den i konfirmasjonsgave i 1995. Brukt den ca 80 ganger siden det. Ikke en trå er løs, ikke en nupp på hele ull-bunaden. Den er over 50 år gammel, ser splitter-ny ut. 

Men nå har jeg små barn, og måtte ha en festdrakt som tåler barnetog og alt som kommer med det. Bruker bunadsølvet mitt til festdrakten, og ingen bryr seg nevneverdig om det. 

Lykke til, Ts, jeg er sikker på,at du finner noe du liker. Ikke glem ekte Klavnes-bunadsko. De koster mye, men du har dem til du stuper!

Jeg syntes også Eva Lie sine er veldig pene, især jubileumsdrakten. På mange måter har jeg jo mer tilknytning til Oslo enn Telemark, spesielt i voksen alder. 

Synd ikke Oslo har en sånn ordentlig bunad , på samme måte. 

Jeg finner nok ut av det til slutt 😅

takk for svar :)

Skrevet

Akerdrakta er jo kjempefin, og er laget av rekonstruerte stoffer fra forskjellige gårder i Oslo. Den er ikke så dyr heller, fordi den ikke har så voldsomt mye sølv. Den er nok den bunaden fra Oslo som har mest historie i seg. Det er mange fargevarianter, og du kan ha mye blått. :)

Akerdrakten%2011.jpg

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes beltestakken er fin, men jeg har ikke noe opphav fra den kanten. Jeg har derimot tre bunader- Åmlibunad (mormor), Øst-Telemark (mor) og Vest-Telemark (grandtante farssiden). Foretrekker de to første. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...