Gå til innhold

Hva kan man forvente av en 18 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som bor hjemme, jobber og tjener egne penger?  

Anonymkode: e1b37...9c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At han er økonomisk flink, og sparer penger til fremtiden mens han bor hjemme.

Anonymkode: 3688a...dfb

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nå tenkte jeg på sånn ellers i hjemmet i en storfamilie mens hab bor hjemme... 

Skrevet

Jeg forventet det samme av husarbeid av en 18-åring som 17-åring. Vasking, støvsuging, lage mat, vaske klær, gå med søppel, ta oppvask(maskin) osv. 

Ikke alt selvsagt, men at det deles mellom husholdningens medlemmer. Alt etter hvor mange og alder. 

Hadde også krevd at 18-åringen som jobber og tjener penger, dekker sine egne utgifter som mobil, klær etc.

Anonymkode: 5d8d1...ac1

• Liker 6
Skrevet

Hjelper til med husarbeid, lager middag til alle i løpet av uken, vasker sine egne klær, betaler husleie, holder orden på rommet sitt osv. osv.

Anonymkode: 8f6fb...cb4

• Liker 2
Gjest Krampus
Skrevet

At han skal hjelpe til med hus og hjem. Betale leie, rydde og vaske etter seg, vaske egne klær, sånne ting som voksne gjør. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Han? Hvorfor ikke hun, hen, hin, hon, hxn? 

Gjest Dævendøtte
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som bor hjemme, jobber og tjener egne penger?  

Rydde opp etter seg selv og spare penger er et must. Og ikke bli sur hvis man spør om hjelp til noe. Betale litt av maten sin selv hvis det er noe spesielt, ellers er det bare koselig om ungdommen vil spise sammen med oss andre. 

Og si fra om noe blir tomt i matskap eller kjøleskap! Ellers blir vedkommende jagd sporenstreks til butikken.

Men det kommer også an på økonomien ellers i familien, er den dårlig, bør ungdommen bidra med litt husleie/mat. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper til med husarbeid, lager middag til alle i løpet av uken, vasker sine egne klær, betaler husleie, holder orden på rommet sitt osv. osv.

Du er pliktig til å forsørge tenåringen så fremt vedkommende går på VGS. 

Anonymkode: 6e86e...c59

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sorry. Litt rask med å lese HI. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det står at h*n jobber og tjener egne penger i hi

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sorry. Litt rask med å lese HI. 

Det står at h*n jobber og tjener egne penger i hi

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men så lenge ungdommen har jobb kan h*n fint bidra til fellesskapet med litt penger!

Skrevet
55 minutter siden, Ironically_me skrev:

Han? Hvorfor ikke hun, hen, hin, hon, hxn? 

Fordi vedkommende snakket om en HAN kanskje? 

Anonymkode: c085a...d04

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi vedkommende snakket om en HAN kanskje? 

Anonymkode: c085a...d04

Uch, va dum jag ar!

Skrevet

Poenget er at  jeg har en som ikke gjør noe hjemme. Alt jeg spør han om blir det negativitet rundt, og han nekter å bidra.. 

Før, da han var yngre var han mye hjemme og gikk på skole, så han han hadde ikke mange unnskyldninger, men nå har han tusenvis for å slippe.

Derfor har jeg bedt han om å vaske egne klær i det minste. Ordnet "vaskerom" til han på ett bad oppe slik at klærne kan få henge til tørk så lenge han måtte ønske.. da jeg mistenker at det blir til de havner i skittentøyskurven igjen.  og kjøpt egen skittentøyskurv.. 

De første dagene brydde han seg ikke og gjorde som før. I fem! dager bærte jeg skittentøyet hans opp i hans kurv før han satte på en maskin rett før han skulle bort for helgen.. Så da måtte jeg jo bare tørke disse klærne... Han kommer hjem og fortsetter med å legge klær i "min" kurv i ett par dager før han begynner med å vaske egne klær igjen og  begynner å bruke egen kurv... Men da å bruke tørkestativet som er nede på vaskerommet hvor jeg vasker til fire andre..  Dette er trass fordi han er sur for å måtte vaske egne klær.. Jeg har spurt han om han ikke forsto hva jeg mente da jeg forklarte han "rutinene" i det, men han svarer ikke på det... Han har ikke snakket til meg siden han fikk beskjed om å vaske egne klær. Fikk bare ett "okay"... 

Hva er neste steg? 

Jeg orker ikke å ha det sånn!

• Liker 1
Skrevet

Hvis det var min 18-åring, hadde jeg forventet at han brukte alt det jeg har lært han siden han var liten, nemlig at alle må bidra med sitt i en husholdning og at mor ikke er en hushjelp.

Skrevet

Det nytter i hvertfall ikke å begynne nå. Du burde startet da han var liten.

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er at  jeg har en som ikke gjør noe hjemme. Alt jeg spør han om blir det negativitet rundt, og han nekter å bidra.. 

Før, da han var yngre var han mye hjemme og gikk på skole, så han han hadde ikke mange unnskyldninger, men nå har han tusenvis for å slippe.

Derfor har jeg bedt han om å vaske egne klær i det minste. Ordnet "vaskerom" til han på ett bad oppe slik at klærne kan få henge til tørk så lenge han måtte ønske.. da jeg mistenker at det blir til de havner i skittentøyskurven igjen.  og kjøpt egen skittentøyskurv.. 

De første dagene brydde han seg ikke og gjorde som før. I fem! dager bærte jeg skittentøyet hans opp i hans kurv før han satte på en maskin rett før han skulle bort for helgen.. Så da måtte jeg jo bare tørke disse klærne... Han kommer hjem og fortsetter med å legge klær i "min" kurv i ett par dager før han begynner med å vaske egne klær igjen og  begynner å bruke egen kurv... Men da å bruke tørkestativet som er nede på vaskerommet hvor jeg vasker til fire andre..  Dette er trass fordi han er sur for å måtte vaske egne klær.. Jeg har spurt han om han ikke forsto hva jeg mente da jeg forklarte han "rutinene" i det, men han svarer ikke på det... Han har ikke snakket til meg siden han fikk beskjed om å vaske egne klær. Fikk bare ett "okay"... 

Hva er neste steg? 

Da er det en ting å gjøre....peke på døra.

Om ikke alle voksne i husstanden vil være med å bidra, vel så er det ut!

Gjør sønnen din en tjeneste....hiv han ut å la han stå på egne bein. Alt for mange som henger i skjørtene på mamma til de er langt over tjue.

Anonymkode: aedea...b56

• Liker 3
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er neste steg? 

Hvordor tok du og bærte hans tøy og tørket det? Du sier en ting og gjør noe annet. Slutt med det. 

Enten får han fikse selv, eller så får han finne seg egen bolig. Du må nok få han til å innse at det ikke er noe hotell han bor på! 

Anonymkode: 5d8d1...ac1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...