AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #1 Skrevet 16. februar 2019 Jeg har vært syk siden jeg var 16 år, men nå i en alder av 26 år er jeg endelig frisk og har fått min første jobb (40% stilling). Det er ingen som har lært meg noe om å ha jobb, så jeg lurte på om dere kunne fortelle meg litt om hva jeg bør vite? Det er jo litt flaut at jeg er såpass gammel og først begynner nå, men sånn er det. Takker og bukker for svar! Anonymkode: 32de4...701
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #2 Skrevet 16. februar 2019 Gratulerer så masse med jobb! Kjempebra jobba at du har kommet deg ut i arbeidslivet Hva er det du lurer på, sånn litt mer konkret? Noe i jobbsituasjonen, samhandling med kollegaer, lønn/skatt, osv? Ellers så møter du opp første gang, smiler, er hyggelig, hilser på alle (som regel), blir kjent med arbeidsplassen og arbeidsoppgavene dine. Mine beste råd: SPØR MASSE. Ikke vær redd for å spør om det du lurer på eller om du blir usikker på hva du skal gjøre/hvordan du gjør det. Det er bedre at du spør i stede for å gjøre feil. Men husk at alle gjør feil, store og små, og alle som jobber der har en gang vært i dine sko (hatt sin første dag). Mitt andre råd er å ta så mye initiativ som faller deg naturlig. Vær litt frempå og vis interesse! Anonymkode: 506ce...26d 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #3 Skrevet 16. februar 2019 Sørg for at du har arbeidskontrakt. Les den gjennom før du signerer. Levér skattekort. Det kan være lurt å notere når og hvor lenge du jobber, i tilfelle det senere skulle bli usikkerhet rundt dette fra de som betaler ut lønnen din. Anonymkode: 92484...5a7 2
Skyskraper Skrevet 16. februar 2019 #4 Skrevet 16. februar 2019 Gratulerer! Det er mange praktiske ting det kan være kjekt å sette seg inn i. Av ting som ikke er nevnt: Hva slags forsikringer gjelder for deg? Hva skjer hvis du blir varig skadet på jobben? Er du del av en pensjonsordning? Hvis du fortsetter i denne jobben livet ut, hvor mye kommer du til å få utbetalt som pensjonist? Den dagen du slutter er det også viktig å be om å få en attest som beskriver arbeidsforholdet ditt. Den kommer godt med til videre jobbsøking. 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #5 Skrevet 19. februar 2019 Meld deg inn i fagforeningen. Du vet aldri når du kommer til å trenge den. Vær tydelig på at du ønsker ordnede forhold rundt vakter, utbetaling av lønn, planlegging av ferie m.m. Gjør som i innlegg nr 2, men ikke godta alt. Forhør deg med kolleger om det er ting du reagerer på og tror er gjort feil fra ledelsens side. Anonymkode: 1eb79...6f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå