AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #1 Skrevet 16. februar 2019 Kan det være årsaken til hard mage? Har hørt noen nevne det, men evt. hvorfor, det er jo fullkorn i havregrøten og kneipen består av 3/4 grovt korn på brødskalaen. Er det fiberet? Jeg drikke mye vann til. Anonymkode: b5f1a...236
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #2 Skrevet 16. februar 2019 Går ut fra at du har begynt med havregrøt og kneipp ganske nylig? Tarmbakteriene trenger gjerne litt tid på seg til å venne seg til ny kost. Spiser du veldig mye kneipp og havregrøt? Hvilke andre endringer har du foretatt (hva spiser du mindre av isteden) eller kommer dette i tillegg til det du har spist til nå? Anonymkode: b8855...2dc
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #3 Skrevet 16. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Går ut fra at du har begynt med havregrøt og kneipp ganske nylig? Tarmbakteriene trenger gjerne litt tid på seg til å venne seg til ny kost. Spiser du veldig mye kneipp og havregrøt? Hvilke andre endringer har du foretatt (hva spiser du mindre av isteden) eller kommer dette i tillegg til det du har spist til nå? Anonymkode: b8855...2dc Nei, jeg har spist det lenge og har hatt det slik lenge. Ingen endringer. Anonymkode: b5f1a...236
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #4 Skrevet 16. februar 2019 Spiser du veldig mye kneipp, havregrøt og andre ting med mye fiber, da? Startet plagene like etter at du begynte å spise kneipp og havregrøt? Spiser du mye fett? Anonymkode: b8855...2dc
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #5 Skrevet 16. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Spiser du veldig mye kneipp, havregrøt og andre ting med mye fiber, da? Startet plagene like etter at du begynte å spise kneipp og havregrøt? Spiser du mye fett? Anonymkode: b8855...2dc Det er så lenge siden det startet at jeg ikke husker. Ikke alltid spist kneip, men havregrøt har jeg spist. Anonymkode: b5f1a...236
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #6 Skrevet 16. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er så lenge siden det startet at jeg ikke husker. Ikke alltid spist kneip, men havregrøt har jeg spist. Anonymkode: b5f1a...236 Spiser 1,5 dl havregryn til grøt 5 ganger i uken. Spiser 4-6 skiver brød om dagen Anonymkode: b5f1a...236
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #7 Skrevet 16. februar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spiser 1,5 dl havregryn til grøt 5 ganger i uken. Spiser 4-6 skiver brød om dagen Anonymkode: b5f1a...236 Det hørtes mye ut hvis du er mann, veldig mye hvis du er kvinne, og ensformig uansett kjønn. Anonymkode: b8855...2dc
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #8 Skrevet 16. februar 2019 Prøv probiotika. Det er ikke sikkert det hjelper, men hvis det gjør det for deg, så vil du ikke angre på forsøket. Du merker raskt (2-4 dager) om det har noe for seg. Anonymkode: 575c1...23e
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #9 Skrevet 16. februar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hørtes mye ut hvis du er mann, veldig mye hvis du er kvinne, og ensformig uansett kjønn. Anonymkode: b8855...2dc Mye? Frokost, lunsj og kanskje kvelds? Hvis man er aktiv, er ikke dette "mye", selv om man spiser middag i tillegg... Ensformig kommer jo anpå pålegg. Anonymkode: b1a73...bce 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #10 Skrevet 16. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mye? Frokost, lunsj og kanskje kvelds? Hvis man er aktiv, er ikke dette "mye", selv om man spiser middag i tillegg... Ensformig kommer jo anpå pålegg. Anonymkode: b1a73...bce Du om det. Jeg synes det virker ensformig. Og trådstarter har uansett problemer med forstoppelse, kan være en ide å variere litt da. Anonymkode: b8855...2dc 2
exictence Skrevet 16. februar 2019 #11 Skrevet 16. februar 2019 Koker du havregrøten på melk eller vann? jeg føler min mage tåler det mye bedre om jeg koker den på vann. Ellers er det viktig å drikke mye vann, spesielt hvis man spiser mye grovt. Kjøpebrød tilsettes noen ganger ekstra gluten for lenger holdbarhet. Det merker kroppen i det lange løp. Det beste er å lage selv, eller å kjøpe noen du vet har gode ingredienser, ofte litt dyrere da.
Filifjonkamor Skrevet 16. februar 2019 #12 Skrevet 16. februar 2019 jeg har aldri opplevd dette og jeg spiser mye havregrøt. Men så er jeg veldig aktiv, drikker mye vann, spiser youghurt som skal være bra for fordøyelsessytemet 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #13 Skrevet 16. februar 2019 1 minutt siden, Filifjonkamor skrev: jeg har aldri opplevd dette og jeg spiser mye havregrøt. Men så er jeg veldig aktiv, drikker mye vann, spiser youghurt som skal være bra for fordøyelsessytemet Jeg det samme, men spiser ikke youghurt da, kanskje prøve det eller biola. Anonymkode: b5f1a...236 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #14 Skrevet 19. februar 2019 På 16.2.2019 den 13.36, AnonymBruker skrev: Kan det være årsaken til hard mage? Har hørt noen nevne det, men evt. hvorfor, det er jo fullkorn i havregrøten og kneipen består av 3/4 grovt korn på brødskalaen. Er det fiberet? Jeg drikke mye vann til. Anonymkode: b5f1a...236 Det kan det absolutt være. Fiber inneholder ingenting som kroppen trenger. Det er bare stoffer vi ikke klarer å fordøye som gjør oss oppblåst og øker volumet på avføringen. Mange reagerer på fiber med hard mage, og mange med løs mage. Jeg er i den siste kategorien. For de som får hard mage, så øker senker avføringshyppigheten, for oss som får løs mage, så øker det avføringshyppigheten (hvor lenge klarer du å holde på diaréen liksom...). Anonymkode: fceb4...8d2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #15 Skrevet 19. februar 2019 Du drikker nok for lite vann?Fiberrik mat - spis mye av det som er godt for mageniForm "Fiber holder magen sunn Fiber påvirker tarmenes bevegelser, slik at fordøyelsen går på skinner. Husk å drikke nok væske, minst 1 1/2 liter om dagen, ellers kan fiber virke stikk motsatt og gi deg magetrøbbel. " Anonymkode: 23cf1...b47
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #16 Skrevet 19. februar 2019 "Fiber holder magen sunn Fiber påvirker tarmenes bevegelser, slik at fordøyelsen går på skinner. Husk å drikke nok væske, minst 1 1/2 liter om dagen, ellers kan fiber virke stikk motsatt og gi deg magetrøbbel. Fiber forebygger sykdommer Et fiberrikt kosthold forebygger livsstilsykdommer som diabetes, hjerte- og karsykdommer og tarmkreft. Fibrene virker nemlig som en slags støvsuger som kaster ut overskuddskolesterol og kreftfremkallende stoffer, som for eksempel tungmetaller, av systemet før du oppdager dem. Fibrene virker også som en slags matpakke for de gode bakteriene som bor i tarmene. Bakteriene omsetter fibrene til kortkjedede fettsyrer som har betydning for immunforsvaret. Fiber er slankende Mye fiber i maten gjør det lettere å holde vekta fordi det metter lenger enn fiberfattig kost. Mat med fiber må tygges godt og tyggejobben aktiverer hormoner i hjernen som gjør at du føler deg mett. Fibrene danner også en gele som sinker tømmingen av magesekken, noe som også bidrar til å holde deg mett lenge."Hvorfor spise fiber? Fiber er det beste du kan tilby kroppen. Sjekk dette: Anonymkode: 23cf1...b47
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #17 Skrevet 19. februar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan det absolutt være. Fiber inneholder ingenting som kroppen trenger. Det er bare stoffer vi ikke klarer å fordøye som gjør oss oppblåst og øker volumet på avføringen. Mange reagerer på fiber med hard mage, og mange med løs mage. Jeg er i den siste kategorien. For de som får hard mage, så øker senker avføringshyppigheten, for oss som får løs mage, så øker det avføringshyppigheten (hvor lenge klarer du å holde på diaréen liksom...). Anonymkode: fceb4...8d2 cøliaki? Anonymkode: 23cf1...b47
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #18 Skrevet 19. februar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: cøliaki? Anonymkode: 23cf1...b47 Nope, jeg reagerer ikke på gluten. Jeg reagerer på fiber. Jeg ble forsøkt utredet for diaréen min allerede som baby og de fant ingenting. Foreldrene mine fikk beskjed om at "jeg var bare sånn" og at jeg var frisk og rask ellers, så de trengte ikke å tenke noe mer på det. Og det gjorde de heller ikke, før jeg i voksen alder plutselig lærte at det ikke var normalt å ha diaré halvparten av tiden og derfor satte meg litt inn i ernæring. Det hjalp å kutte ut korn og frukt. Så ja, jeg trodde først det var glutenintoleranse. Men så har jeg hatt gluten uten at det har påvirket avføringen. Men å kutte fiber derimot hjalp! Anonymkode: fceb4...8d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå