Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nettopp flyttet til Oslo og føler meg så alene. Her har jeg ingen, ikke en eneste person jeg kjenner. Flyttet pga jobb og fordi jeg alltid har villet flyttet hit. Familie er 9 timer unna.

Jente på 21 år, burde ikke være så vanskelig å skaffe venner, men jeg er ikke den personen som tar initiativ til å bli kjent heller for er usikker på om personen vil bli bedre kjent med meg også. Vet bare ikke helt hvordan jeg gjør dette eller hvor jeg finner disse vennene. De på jobb er en del år eldre og noen gutter. Vil jo helst ha jentevenner da jeg tror vi finner flere interesser sammen. Noen som vet hva jeg kan gjøre? Orker ikke å sitte her alene lenger, å kjenne på denne følelsen.

Anonymkode: cd8e7...778

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja? Noen som har noen tips? Føler meg ganske desp på å finne venner. Sitter å gråter hver dag og slik vil jeg ikke ha det!😓

Anonymkode: cd8e7...778

Skrevet

Bli med i politikken. Oslo-politikken er nært sveiset sammen med resten av byen. Så når du har kommet inn der blir du i praksis kjent med hele byen.

Anonymkode: b671e...a49

• Liker 2
Skrevet

Har du prøvd appen Hey vina! Den er genial for å finne nye venner :). 

Anonymkode: 9f375...517

• Liker 1
Gjest Vanlig fyr
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Bli med i politikken. Oslo-politikken er nært sveiset sammen med resten av byen. Så når du har kommet inn der blir du i praksis kjent med hele byen.

Anonymkode: b671e...a49

Nei ikke gjør dette, ikke bli med i politikken. 

TS, det er mange av oss som har bodd i denne byen i mange år som fortsatt er ensomme. Du er ikke ensom fordi du bor i Oslo, du er ensom fordi du er den du er og du ser etter andre som er som deg. 

Skrevet

Bare send meg melding :) jente 28 år her. 

• Liker 2
Skrevet

Nå tenker jeg at hvor sosiale eller ensomme mennesker er beror på hva de gjør eller ikke gjør. Som barn går vi alle på skole, da blir skolen en naturlig arena for å danne relasjoner. Har man først fått noen relasjoner så utvikler det seg gjerne til at man blir kjent med nye mennesker gjennom dem man allerede kjenner.

Som nyinnflyttet til Oslo kjenner du der ingen, dersom jobben er en dårlig arena for relasjonsbygging så trenger du nødvendigvis nye arenaer for å få venner. Å få venner i voksen alder er ikke nødvendigvis like enkelt som i ung alder, rutinene har utviklet seg annerledes for de forskjellige partene siden den gang man var ung og gikk på skole alle, noen har kanskje fått barn mens andre jobber skift etc. og alle har fått flere plikter og roller.

Tenker at du må gå i deg selv og finne ut av hvilken arenaer du kan benytte, om du har noen interesser eller noe du brenner for så kan du jo oppsøke dem som driver med det samme i Oslo..

Skrevet

Finn en hobby du liker som krever at man er sosial? Feks klatring. Du kan melde deg på klatrekurs og da treffer du folk på en naturlig måte. Hvis det er kjemi så kan dere møtes senere og klatre sammen.

En annen aktivitet er friluftsliv. Det er mange lokalgrupper i Dnt og de søker stadig vekk etter aktivitetsledere og turledere. 

Dersom du liker å reise er det en facebookgruppe som heter Reisevenner. Mange unge folk der.

Dersom du liker å lage mat, er det mange matlagingskurs i Oslo. Bare google det.

Hvilken bydel bor du i? Det er noe med bydelene, folk vil gjerne holde seg i den delen de bor i så hvis du møter noen her ofte, hold fast på de. Ikke flytt ofte, og hold fast i den aktiviteten du velger. Når du blir kjent med folk, så blir du ofte kjent med deres venner også.

Det er et tilbud for alle interesser. Felles er at du må holde ut ei stund, det tar tid å etablere nytt nettverk. Mange år for mitt vedkommende. Mange faller fra, mange kommer til. 

Selv er jeg ganske voksen og har slitt med ensomhet jeg og. For min del har jeg innsett at det skal veldig mye til å ha en personlig kjemi med noen som fører til at man blir venner, i den forstand at man føler seg helt på bølgelengde med noen og forstår hverandre intuitivt. Men det er helt greit å ha noen å prate helt overflatisk med også, det gjør også at den verste ensomheten ikke blir så påtrengende.

Håper det løser seg for deg.

Anonymkode: 7ebab...7f7

• Liker 2
Skrevet

Oslo Må jo være den byen det er lettest å møte folk i men du møter jo såklart ingen ved å sitte inne.

Anonymkode: 9306d...702

• Liker 1
Skrevet

Oslo Må jo være den byen det er lettest å møte folk i men du møter jo såklart ingen ved å sitte inne.

Anonymkode: 9306d...702

• Liker 1
Skrevet

Har du noen fjerne bekjente i byen, f.eks venners venner eller noen du har gått på skole med? Isåfall kan du jo sende dem en melding og invitere på en øl eller kaffe. Sjekk ut Frivillig.no, og se om det er noe der som interesserer deg? Du kan f.eks bli besøksvenn for eldre, leksehjelp for barn/ungdom, være frivillig på festival, jobbe med dyr, delta på språkkafé, gjøre frivillig arbeid for en organisasjon du støtter osv osv osv. Veldig fin mulighet til å bli kjent med nye mennesker! Ellers pleier studentmiljøene å være veldig åpne. Selv om du ikke er student er det mange arrangementer på student-steder som er åpne for alle, på steder som Samfunnet Bislett eller Chateau Neuf. Enten som frivillig i en organisasjon eller på en av barene, eller på arrangementer som er åpne for alle, som konserter, quiz eller lignende. Jeg tror du må utfordre deg selv litt og jobbe med å bli mer utadvendt, f.eks dra på en quiz og gå bort til et av bordene og spørre om du kan bli med på laget deres. Folk er som oftest veldig hyggelige, spesielt når det er litt alkohol med i bildet! Lykke til!

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hei, -og velkommen til ¨Tigerstaden¨ :hallo: Ts... Du vet, byen med det Store hjertet...

Mange bra tips Over, og Som sagt over, må overvinne ¨Dørståkk-mila¨...

Ser dette temaet Desværre er ett av de vanligere her på Kg. Så jeg har prøvd å gi noen tips, Som har detti ned i hue mitt, noen ggr. før. Som f.eks. i denne tråden... 

Jeg er ensom, og får meg ikke venner, hva må til?

Jeg er en Knot på EDB, -Om jeg finner noe mer gammal GammalmannsTanker poster jeg ...
Viktigste Er å ikke gi seg, -det blir en ordning, -Skal du se  :Nikke:

Endret av Sliten&kjørt51
  • Liker 1
Skrevet

Jeg følte meg selv ensom da jeg flyttet til Oslo som 21-åring. 10 år senere er jeg på ingen måte det, men har fått mange gode venner her. Nå studerte jeg da, og man får en del gratis som student. Men det er ingenting som tilsier at det ikke skal gå om man jobber heller.

- Prøv å legge fra deg usikkerheten for om andre vil bli kjent med deg... De aller aller aller fleste synes det er hyggelig å bli kjent med nye hyggelige mennesker! Det er gjerne tilfeldigheter og initiativ (evnt. mangel på initiativ fra begge sider), som avgjør hvem som blir ens venner.

- Bli med på aktiviteter! Flere jeg kjenner har fått mange gode venner ved å engasjere seg i for eksempel DNT eller DNTung, eller ved å synge i kor eller spille i korps. Prøv noe du synes virker morsomt!

- Ta initiativ! Har du gamle bekjente, venners venner, fjernere slektninger eller folk fra skoledagene i Oslo, som du skulle sette mer til? Eller kommer det nye mennesker inn i livet du føler du har god kjemi med? Da er mitt råd å ta kontakt! Tørr å spørre om å ta en kaffe eller en øl - folk jevnt over det er utrolig hyggelig å bli spurt, selv om det ikke passer akkurat den dagen. I 20-åra er folk også fleksible, så det er kanskje lettere å være spontan..Vet dette er litt skummelt, men noen må ta initiativ for at det skal bli et vennskap ut av noe, og det værste som kan skje er at det ikke passer eller ikke blir noe ut av det. 

• Liker 1
Skrevet

Mulig å snakke på PM? Jente 20 her. Jobber også.

Anonymkode: 823d8...038

• Liker 1
Skrevet
På 16.2.2019 den 14.22, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd appen Hey vina! Den er genial for å finne nye venner :). 

Anonymkode: 9f375...517

Dette kan jeg anbefale 😊 møtt flere hyggelige folk gjennom appen!

Skrevet

Finnes en Facebook gruppe som heter Hey girl Oslo. 

Har vært i medier før 

Anonymkode: 4cf5c...bad

Skrevet

Jeg er 23 og bor i Oslo :) vil gjerne treffes. Send pm.

• Liker 1
Skrevet

Har du spurt i forumet om venner? https://forum.kvinneguiden.no/forum/13-finn-en-venn/

Anonymkode: 95085...4f7

• 3 år senere...
Skrevet

Oslo er ikke en bra by for å få venner, folk er i sin egen boble 

Skrevet
Drx97 skrev (22 timer siden):

Oslo er ikke en bra by for å få venner, folk er i sin egen boble 

Er ikke det sånn i de fleste store byer? 

Anonymkode: ac8d8...3f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...