Gå til innhold

Svindlet av Tinder-date

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Har du lest hele saken? Selv om det viste seg å være løgn, så besvarte han alle de kritiske spørsmålene du nevner her. Og det ble gjort på en uhyre utspekulert måte. Ingen hadde trodd han om det første han sa var "jeg er superrik, men for å møtes må du sende penger til flybilletten". Fyren driver rene Ponzi-schemet hvor ofrene som har kommet til betalingsstadiet finansierer fronten han setter opp for neste offer. Han er fra Israel og brukte etternavnet til en av verdens største diamantmoguler til å late som han var hans sønn og ansatt/medeier i det selskapet. At diamantbusinessen er full av shady folk er det ikke vanskelig å overbevise noen om, for det er den. Og det er nok ikke uvanlig at ultrarike folk har livvakter, da de er yndige mål for kidnappere som vil ha penger. Jeg skjønner liksom ikke helt hvor du vil hen med disse postene dine? Er det så tilfredsstillende å gni det inn at noen er så dumme at de blir lurt? Hele poenget med at hun gikk ut i media var for å eksponere dette svinet og gjøre det vanskeligere for han å lure andre. Jeg vil si det er meget sterkt gjort av henne, da sånne som deg er bevis på hetsen hun må tåle ved å snakke om det.

Som sagt og jeg kan gjerne gjenta meg selv i all evighet, - selv om du er forelsket så behøver du ikke ta opp lån. Det er bare det jeg vil frem til.

Du kan gjerne være uenig, det skal du da få lov til.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, waco skrev:

Nå prøver jeg å komme med gode råd slik at dere ikke blakker dere ut igjen, men dere vil altså ikke høre.

Neste gang du blir sjarmert av en mann som dere etterpå kaller for psykopat så still dere følgende spørsmål, - ,må jeg låne han mannen penger?

Ja eller nei?

Det går an å falle for psykopater og samtidig være gjerrig? Det går an å være blakk og samtidig forelske seg i en psykopat? Hvorfor må du som har den aller største mistroheten, vrangforestillingen, tillegger meg all verdens dårlige egenskaper og misliker meg så sterkt, - falle så til det grader for en psykopat at du blir uten egen vilje?

Hvordan er dette her mulig? Hvorfor er du ikke like skeptisk til sjarmerende psykopater som du er til taper-tullinger som meg?

Tror du at du kommer med gode råd?! Det er ikke gode råd, det er direkte ufint det du driver med.

Jeg blir ikke sjarmert av psykopater lenger, du. Jeg trenger ikke dine "gode" råd. Jeg ser de for det de er, og jeg trenger dem ikke mer, så ingen fare for meg, du. Men takk for omtanken, det kom bare litt feil ut? Oppfør deg heller.

Anonymkode: e7e30...a61

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, waco skrev:

Som sagt og jeg kan gjerne gjenta meg selv i all evighet, - selv om du er forelsket så behøver du ikke ta opp lån. Det er bare det jeg vil frem til.

Du kan gjerne være uenig, det skal du da få lov til.

Det skjønner alle. Og mange folk her har forklart deg hvorfor det likevel kan skje, med noen. Og det er ikke så enkelt å overbevise folk som er fanget i garnet til en psykopat som du later til å tro. Derfor må man bruke litt mer sofistikert psykologi. Vi mennesker har en tendens til å ville beskytte egoet vårt, og derfor vil det ofte virke mot sin hensikt å simpelthen si "du har blitt lurt" eller "er du dum?" til noen i den situasjonen. Man må ikke hetse dem, men forsøke etter beste evne å eksponere den som utnytter dem på en slik måte at de ikke klarer å lyve seg ut av det. Hvis man bruker hets og fornedring så vil folk gå inn i en defensiv modus for å ikke tape ansikt. Det ser man jo daglig på et diskusjonsforum 😛.

• Liker 2
Skrevet

Hun var ikke dum, manglet bare nok av den dårlige typen livserfaringen til å være forberedt på å beskytte seg fra sånne mennesker.

Datt selv opp i et dårlig forhold som 20 åring med en snylter og manipulator. Det var aldri snakk om store summer, men skjønte i ettertid hvordan alt han sa og gjorde hadde en baktanke.

Dersom du er fra et lite sted og kommer fra en trygg, norsk familie hvor du for det meste har lest til eksamener og gått til og fra jobb, hvordan skal du skjønne tankemønsteret og strategien til utspekulerte og onde mennesker? Vi har et samfunn bygd opp på tillit.

For mange kvinner, vil nok dette være drømmemannen:

Tør å vise følelser

Gentleman

God økonomi ( søkkrik)

Høy og mørk

Veltrent

Dannet

Anonymkode: 3aae2...5ec

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, dr_zhivago skrev:

Det skjønner alle. Og mange folk her har forklart deg hvorfor det likevel kan skje, med noen. Og det er ikke så enkelt å overbevise folk som er fanget i garnet til en psykopat som du later til å tro. Derfor må man bruke litt mer sofistikert psykologi. Vi mennesker har en tendens til å ville beskytte egoet vårt, og derfor vil det ofte virke mot sin hensikt å simpelthen si "du har blitt lurt" eller "er du dum?" til noen i den situasjonen. Man må ikke hetse dem, men forsøke etter beste evne å eksponere den som utnytter dem på en slik måte at de ikke klarer å lyve seg ut av det. Hvis man bruker hets og fornedring så vil folk gå inn i en defensiv modus for å ikke tape ansikt. Det ser man jo daglig på et diskusjonsforum 😛.

Ja jeg veit! Kan det forklare noe av den hetsen, forakten, mobbingen og forfølgelsen jeg blir utsatt for?😃

Skrevet
Akkurat nå, waco skrev:

Ja jeg veit! Kan det forklare noe av den hetsen, forakten, mobbingen og forfølgelsen jeg blir utsatt for?😃

Ikke skift tema nå, du hetset meg som stod frem med min historie, ikke bare viste du ingen empati eller forståelse, du gjorde også narr av meg, hvorpå jeg kalte deg umoden og frekk. Om du føler deg som en venneløs, foraktet taper, så er det en ting, nen hvorfor dra det opp her for å skifte fokus fra det at du har absolutt ingenting annet enn forakt å komme med her?

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er logisk når man blir så hjernevasket som han hjernevasket henne, ja. I den relasjonen er det ikke bare logisk, det er en selvfølge, fordi det var hans plan fra dag 1. Slik fungerer en psykopat. 

Eh det er ikke logisk, det kalles utrolig utrolig naivt. Er du så forbanna DUM at du tror du er sammen med en fyr etter et par uker som et styrtrik og brått skal låne penger av DEG når han tydeligvis har millioner så er du bare stokk tett. Det handler ikke om manipulasjon eller at han er psykopat, det handler om at ho som kvinne er så desperat etter luksus og en pen mann at ho driter i hva som er løgn eller ikke, ho ville ha en eneste ting fra han fyren og det var penger! Ho visste akkurat hva ho gjorde, ho trodde ho var smart og ville få leve et liv i luksus med han ved å gi litt penger så ho kunne holde fast ved han resten av livet. EKKELT 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, mummitroll1 skrev:

Eh det er ikke logisk, det kalles utrolig utrolig naivt. Er du så forbanna DUM at du tror du er sammen med en fyr etter et par uker som et styrtrik og brått skal låne penger av DEG når han tydeligvis har millioner så er du bare stokk tett. Det handler ikke om manipulasjon eller at han er psykopat, det handler om at ho som kvinne er så desperat etter luksus og en pen mann at ho driter i hva som er løgn eller ikke, ho ville ha en eneste ting fra han fyren og det var penger! Ho visste akkurat hva ho gjorde, ho trodde ho var smart og ville få leve et liv i luksus med han ved å gi litt penger så ho kunne holde fast ved han resten av livet. EKKELT 

Det er nok hakket litt mer avansert psykologi enn dette i sving, men sikkert lettere for noen å se slik på det.

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvordan man skal skjønne tankesettet til en manipulator?

En god dose kritisk sans vil jeg anbefale. Hvis noe virker for godt til å være sant, ja da er det ofte det. Sant nok så er det jo ofte sånn at med livserfaring kommer også kritisk sans. Derfor er det lettere å lure veldig unge og uerfarne personer.

Men en del av disse som går på nigeriasvindel, russiske og thaidamer eller catfish fra andre land er jo også ute etter noe de ikke får ellers i samfunnet: lett adgang til nærhet, kos, trygghet og sex. Dette mangler i livet deres, og her er det noen som tilbyr det. For meg ufattelig at en fremmed skal være så utrolig interessert etter bare å ha sett bilde på et nettsted eller truffet vedkommende i en bar, men for den sårbare ...

Hvis en er gjeldstynget og plutselig får et tilbud som vil slette all gjelden med et pennestrøk ...

Hvis en alltid har drømt om en bestemt livsstil ...

Personlig må jeg også si at ikke kom til meg med en klokke for å dekke gjeld. Jeg hadde bedt de selge klokken og komme med pengene i stedet. Hvorfor skal jeg ha jobben med å selge klokken?

Skrevet

Det er da toppen av naivitet hva disse damene har utsatt seg for, helt ukritisk har de lukket øynene og lett latt seg lure/svindle, de har lukket øynene fullstendig og har ikke tenkt i det hele tatt. At de kjøpte dette er rett og slett uforståelig... Las om dette i morges og fant det fullstendig uforståelig at noen kan være så tankeløs.

Skrevet
3 minutter siden, Blondie65 skrev:

Hvordan man skal skjønne tankesettet til en manipulator?

En god dose kritisk sans vil jeg anbefale. Hvis noe virker for godt til å være sant, ja da er det ofte det. Sant nok så er det jo ofte sånn at med livserfaring kommer også kritisk sans. Derfor er det lettere å lure veldig unge og uerfarne personer.

Men en del av disse som går på nigeriasvindel, russiske og thaidamer eller catfish fra andre land er jo også ute etter noe de ikke får ellers i samfunnet: lett adgang til nærhet, kos, trygghet og sex. Dette mangler i livet deres, og her er det noen som tilbyr det. For meg ufattelig at en fremmed skal være så utrolig interessert etter bare å ha sett bilde på et nettsted eller truffet vedkommende i en bar, men for den sårbare ...

Hvis en er gjeldstynget og plutselig får et tilbud som vil slette all gjelden med et pennestrøk ...

Hvis en alltid har drømt om en bestemt livsstil ...

Personlig må jeg også si at ikke kom til meg med en klokke for å dekke gjeld. Jeg hadde bedt de selge klokken og komme med pengene i stedet. Hvorfor skal jeg ha jobben med å selge klokken?

Et normalt vettugt menneske ville uansett ikke gått til sin kjære for økonomisk hjelp, alarmbjellene kimet for full styrke da han ønsket at de opprettet kredittkort han kunne benytte, de har tydelig kjøpt de mest absurde forklaringer fra en de knapt har møtt og langt fra kjenner, en sjarmør de fikk noen stunder med og som for det meste ikke var tilstedeværende - de burde sett at dette ikke var noe å satse på.

I et forhold, dersom noe dukket opp så jeg hadde kommet i en økonomisk vanskelig situasjon. det ville føltes som et pinlig nederlag og jeg hadde gått til familien heller enn min kjære da jeg ønsker å være en ressurs heller enn en byrde. Slik tror jeg de fleste tenker, med hans påståtte økonomi så ville det nok heller ikke vært noen problem å få hjelp andre steder, så er unaturlig å da gå til damene - så det var åpnelyst at dette mest sannsynlig var svindel.

Skrevet

For meg er det helt ubegripelig at noen kan bli lurt på den måten.  Jeg hadde aldri noensinne uansett tatt opp lån eller gitt ut et kredittkort for en mann 😱

Anonymkode: 883df...f59

• Liker 2
Skrevet

Synes synd på jentene. Han har åpenbart lagt mye arbeid ned i å svindle dem. Hun svenske var vel sammen med han i 8 måneder før han ba om penger? Bra de står frem og får advart andre, man tror jo ikke at dette er mulig. 

Jeg selv er skeptisk av natur. Jeg ønsker ikke privatfly, luksus og klokker i mitt liv, så jeg hadde aldri matchet med han på tinder. Men dersom en friluftsmann med toppturer, ski og det enkle gode liv hadde sjarmert meg og etterhvert bedt om penger hadde kanskje jeg også gått i fella. 

Men hva skal til for at han bli tatt egentlig? Hvorfor har norsk politi henlagt saken når en norsk kvinne har blitt svindlet? 

Anonymkode: c1f61...60b

• Liker 5
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun kommer til å klare seg helt fint. 2 millioner for en ung kvinne med hele arbeidslivet foran seg i gode jobber er forsvinnende lite. Dessuten er hun åpenbart en pen og ambisiøs norsk kvinne som kommer til å få seg en velbemidlet City-mann. Så livet hennes kommer til å gå bra. Og hun vet det selv og hadde sålede ingen grunn til å offenliggjøre sitt feilsteg, men velger likevel å gjøre det for å redde andre kvinner. Det står det all mulig respekt av.

Respekt.

Anonymkode: b24bf...6ca

Forsvinnende lite? Hvilken verden lever du i? Er du klar over hvilke renter det er på denne typen lån?

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, waco skrev:

Ikkesant, og hvorfor skal en som er rik låne penger? Ingenting henger på greip her, hadde jeg møtt person som tar privatfly og som vil låne penger hadde jeg sagt, - slutt å sløs!

Dette.

Annonse
Skrevet

Jeg er veldig skeptisk av natur, og vet med 100% sikkerhet at jeg ALDRI ville tatt opp lån eller kredittkort og gitt til noen andre. Hadde aldri latt meg lure av en mann på den måten.

Det ene er at jeg er for skeptisk, men det andre er at det har jeg rett og slett ikke råd til! Jeg hadde ikke kunnet ta sjansen på at det ikke ville bli betalt tilbake. Uansett hva motparten sier og hvordan han fremstår. Jeg hadde ikke tatt opp 10 banklån på litt over 2 millioner kroner til min egen sønn en gang. Men denne kvinnen i artikkelen, gjorde det for en fyr hun hadde kjent noen UKER..... ??? Helt utrolig egentlig. Hun lot seg blende av privatflyet og klokkene hans. 

Hun tenkte vel ikke på at dette kunne være betalt av andre kvinner han har kjørt samme opplegg med.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ble selv oppsøkt av en diamanthandler. På Twitter faktisk. Jeg forstod gamet ganske hurtig, jeg spilte med ei stund og spurte den søkkrike om ikke han kunne gi meg sin forlovede $1000000 iilag med mind digre forlovelsesring. Jeg ba om kulturperler, ikke diamanter. Det ble stille gitt, men jeg har bildet av "ham" fremdeles, det er ham uten caps. Han kalte seg selv Harrison D Wright.

6790403816490775914.jpg

Skrevet
3 minutter siden, O.G. skrev:

Jeg ble selv oppsøkt av en diamanthandler. På Twitter faktisk. Jeg forstod gamet ganske hurtig, jeg spilte med ei stund og spurte den søkkrike om ikke han kunne gi meg sin forlovede $1000000 iilag med mind digre forlovelsesring. Jeg ba om kulturperler, ikke diamanter. Det ble stille gitt, men jeg har bildet av "ham" fremdeles, det er ham uten caps. Han kalte seg selv Harrison D Wright.

6790403816490775914.jpg

Han er god venn med Elon musk ja?

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han er god venn med Elon musk ja?

Nemlig. 

Skrevet (endret)
På 16.2.2019 den 12.43, AnonymBruker skrev:

Det er nok like mye rikdom som står i hodet på damene, akkurat som for menn som går på tilsvarende svindler med nigerianske prinsesser.

Anonymkode: 3f69c...2c8

Nigerianske prinsesser?! Det er nigerianske prinser de pleier å bruke. Har aldri hørt om prinsesser.

I denne saken burde VG ha vurdert å konfrontere ham personlig. Mulig de gjorde det og var redde for sikkerheten, men de kunne f.eks. ha koordinert med myndighetene el.l.

Endret av jabx

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...