Gå til innhold

Sykepleie og karakterkrav - vil snitte øke eller minke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt på en ting. Karakterkravene til sykepleie har jo økt stort de siste årene, men nå er det innført karakterkrav i norsk og matematikk. Karakterene må være gjennomsnitt på 3 i både matematikk og norsk. 

Tror dere dette vil føre til en markant økning i snittet, eller tror dere det vil føre til nedgang?

Jeg tenker at det er fullt mulig å ha et godt nok snitt for å komme inn på sykepleien, selv om du har under 3 i matte og norsk. Tenker derfor at mange kvalifiserte søkere ikke kommer inn fordi de ikke har karakterkravet men selve gjennomsnittet er godt nok. Men, så tenker jeg også på at det kanskje stiger fordi det nettopp kreves høyere karakterer i disse fagene. 

Hva tror dere?

Anonymkode: 83ebb...bfd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grunnen for at snittet øker er at flere søkere med høyt snitt søker, når snittet ligger såpass over 3, samt at alle plassene fylles har nok kravet om 3 i norsk og 3 i matematikk lite å si.

Skrevet
4 timer siden, Fjeud skrev:

Grunnen for at snittet øker er at flere søkere med høyt snitt søker, når snittet ligger såpass over 3, samt at alle plassene fylles har nok kravet om 3 i norsk og 3 i matematikk lite å si.

Enig. De færreste med et såpass høyt snitt som det kreves for å komme inn de fleste steder nå har nok 2 i norsk eller matematikk. 

Anonymkode: b779b...a04

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...