Gjest Formosiss Skrevet 11. april 2005 #1 Skrevet 11. april 2005 Ja, hva gjør man med chili? Har to stk. liggende i kjøleskapet nå, og lurer litt på hva jeg skal gjøre med dem. Planen var å ha dem i mat, men så fant jeg ut at jeg jo ikke aner hvordan man håndterer dem. Så, skal de stekes, kokes, spises rå? Spiser man frøene? osv.
Englepus Skrevet 11. april 2005 #2 Skrevet 11. april 2005 Del de på langs og skrap ut frøene. Hakk fint opp og ha i maten mens den koker/steker. Men ikke bruk mye, for det er sterkt! Og ikke klø deg i ansiktet mens du har saften på fingrene, det svir!
Gjest Anonymous Skrevet 11. april 2005 #3 Skrevet 11. april 2005 Så' date=' skal de stekes, kokes, spises rå? Spiser man frøene? osv.[/quote'] Tja, du kan jo prøve å ta en gulrotjafs av en rå chili så vet du antagelig hva du ikke skal gjøre neste gang Det meste av den sterke smaken ligger i frøene så de kan godt brukes av viderekommende vil jeg tro. Jeg skraper alltid ut frøene og deler opp i små strimler. Det kan være et poeng å bruke engangshansker dersom du har en lite sår eller noe på fingrene. Det virksomme stoffet i Chili, capsaicin, forringes lite/ingenting av oppvarming. Det er en av grunnene til at det er så anvendelig. Capsaicin er forresten ikke løslig i vann, men derimot i fett og alkohol. Det der derfor det ikke nytter å drikke masse vann (eller øl) om en har brent seg på tungen. Rømme fungerer bra.
Gjest piaf Skrevet 12. april 2005 #4 Skrevet 12. april 2005 Et par chilitips fra meg også: Når du har delt chilien på langs, legger du delene på skjærebrettet og bruker en teskje for å skrape ut frøene. Effektivt og greit. Ofte selges fersk chili i ganske store pakker. Da kan det være smart å fryse det man ikke trenger etter at man har delt chiliene og fjernet frøene. Så har man alltid "fersk" chili i huset. (Det samme gjelder forøvrig skrelt, frisk ingefær).
Gjest Formosiss Skrevet 12. april 2005 #5 Skrevet 12. april 2005 Tusen takk for tips! :-) Hvilken chili er den sterkeste? Fant nemlig "vanlig" rød, og "chilimix" med mange rare sorter, både lange og paprikalignende (den var forøvrig grønn/hvit).
Gjest gjest1 Skrevet 12. april 2005 #6 Skrevet 12. april 2005 Tusen takk for tips! :-) Hvilken chili er den sterkeste? Fant nemlig "vanlig" rød, og "chilimix" med mange rare sorter, både lange og paprikalignende (den var forøvrig grønn/hvit). Jo mindre chilien er jo sterkere er den, f.eks birdeye chili, den er liten og tynn ca 3-4 cm lang, den neste er den som ligner på en liten paprika, så kommer jalapenjo, den er vanligvis ca 5-6 cm lang og butt i enden. Osv jo større jo mildere, de største bananachiliene bruker vi som vanlig paprika. Vi digger sterk mat, jo sterkere jo bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå