Gå til innhold

Hvordan "slakter" man chili?

Anbefalte innlegg

Gjest Formosiss
Skrevet

Ja, hva gjør man med chili? Har to stk. liggende i kjøleskapet nå, og lurer litt på hva jeg skal gjøre med dem. Planen var å ha dem i mat, men så fant jeg ut at jeg jo ikke aner hvordan man håndterer dem.

Så, skal de stekes, kokes, spises rå? Spiser man frøene? osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Del de på langs og skrap ut frøene. Hakk fint opp og ha i maten mens den koker/steker.

Men ikke bruk mye, for det er sterkt!

Og ikke klø deg i ansiktet mens du har saften på fingrene, det svir!

Gjest Anonymous
Skrevet
Så' date=' skal de stekes, kokes, spises rå? Spiser man frøene? osv.[/quote']

Tja, du kan jo prøve å ta en gulrotjafs av en rå chili så vet du antagelig hva du ikke skal gjøre neste gang :wink: Det meste av den sterke smaken ligger i frøene så de kan godt brukes av viderekommende vil jeg tro. Jeg skraper alltid ut frøene og deler opp i små strimler.

Det kan være et poeng å bruke engangshansker dersom du har en lite sår eller noe på fingrene.

Det virksomme stoffet i Chili, capsaicin, forringes lite/ingenting av oppvarming. Det er en av grunnene til at det er så anvendelig.

Capsaicin er forresten ikke løslig i vann, men derimot i fett og alkohol. Det der derfor det ikke nytter å drikke masse vann (eller øl) om en har brent seg på tungen. Rømme fungerer bra.

Skrevet

Et par chilitips fra meg også:

Når du har delt chilien på langs, legger du delene på skjærebrettet og bruker en teskje for å skrape ut frøene. Effektivt og greit.

Ofte selges fersk chili i ganske store pakker. Da kan det være smart å fryse det man ikke trenger etter at man har delt chiliene og fjernet frøene. Så har man alltid "fersk" chili i huset. :wink: (Det samme gjelder forøvrig skrelt, frisk ingefær).

Gjest Formosiss
Skrevet

Tusen takk for tips! :-)

Hvilken chili er den sterkeste? Fant nemlig "vanlig" rød, og "chilimix" med mange rare sorter, både lange og paprikalignende (den var forøvrig grønn/hvit).

Gjest gjest1
Skrevet
Tusen takk for tips! :-)

Hvilken chili er den sterkeste? Fant nemlig "vanlig" rød, og "chilimix" med mange rare sorter, både lange og paprikalignende (den var forøvrig grønn/hvit).

Jo mindre chilien er jo sterkere er den, f.eks birdeye chili, den er liten og tynn ca 3-4 cm lang, den neste er den som ligner på en liten paprika, så kommer jalapenjo, den er vanligvis ca 5-6 cm lang og butt i enden.

Osv jo større jo mildere, de største bananachiliene bruker vi som vanlig paprika. Vi digger sterk mat, jo sterkere jo bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...