Gjest Lurer litt Skrevet 11. april 2005 #1 Skrevet 11. april 2005 En webside laget i Adobe/ go live, piratkopi - er det problematisk å legge det ut på dettet? Kan noen spore det til en maskin? Kan man i det hele tatt spore IP adressen til maskinen som websider blir lagt ut fra?
Gjest MJ Skrevet 11. april 2005 #3 Skrevet 11. april 2005 IP-adressen er ikke mulig å spore nei. Derimot så er det mulig at programmet har et serienummer som legges inn i html-koden. Dette blir rent spekulativt, men det er fullt mulig for Adobe å sjekke rundt på nettet for sider som er laget med deres programvare og for så å sjekke om det er laget med kopier som de vet er piratkopi. Deretter kan de forsøke å finne ut hvem siden tilhører. Websider er generellt veldig lite anonyme da noen må betale for å ha de liggende der(oppkobling og domene først og fremst). Tror likevel dette ikke er noe å frykte da det er tidkrevende og nyttverdien for Adobe er liten. Jeg vet at Blizzard i spillet StarCraft hentet informasjon fra Windows om hvem som var oppgitt som eier og sendte denne til deres server når noen koblet seg opp for å spille på nett. Deretter kjørte de en sjekk på serienummeret mot kjente piratkopiserienummer. Dette ble dømt til å være ulovlig innhenting av informasjon. Så tror ikke du skal være veldig bekymret for å legge ut websidene da programmet mye enklere kan videreformidle denne informasjon på egenhånd. Men heller ikke dette har blitt benyttet i noen utstrekkning.
Cronos Skrevet 12. april 2005 #4 Skrevet 12. april 2005 Jeg vet at Microsoft lagrer alle serienummer, fullt navn, MAC-adresse, etc. på alle som har hhv. laget, endret og lest filer fra Office-serien; dvs. Word, Excel og disse. (De pleide å gjøre det tidligere, og jeg tror ikke de har forandret denne praksisen). Dvs. at Microsoft kan spore ALLE som har vært innom et Word-dokument. (Mulig jeg tar i litt når jeg sier alle, men uansett er det en invasjon i den private sfære).
~sikka~ Skrevet 12. april 2005 #5 Skrevet 12. april 2005 IP-adressen er ikke mulig å spore nei. Derimot så er det mulig at programmet har et serienummer som legges inn i html-koden. Dette blir rent spekulativt, men det er fullt mulig for Adobe å sjekke rundt på nettet for sider som er laget med deres programvare og for så å sjekke om det er laget med kopier som de vet er piratkopi. Javel... tviler på at de gjør det.. men hvis det legges et serienummer inn i html-koden så er det jo bare å fjerne dette med et par tastetrykk - ingen krise for å si det sånn.
Gjest Formosiss Skrevet 12. april 2005 #6 Skrevet 12. april 2005 Nei, Adobe vil ikke kunne gjøre dette. Det står absolutt ingenting om IP-adresse, programmet du har brukt eller lignende inne i HTML-koden, og jeg vil 100% sikkert si at ingenting ligger skjult heller. HTML er HTML, uansett hvilket program det er skrevet i. Dersom du tviler veldig, så kan du jo bruke Dreamweaver, der -vet- jeg at det ikke er noe skummelt. Blir ikke det aktuelt heller, så er det jo ikke spesielt vanskelig å skrive HTML-koden selv i NotePad :-) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå