Gå til innhold

Hva er sterkest. Paralgin Forte eller Tramadol /Tramagetic?

OPIgirl

Anbefalte innlegg

Samboeren min mener Paralgin Forte er sterkere enn Tramadol /Tramagetic. Jeg mener motsatt. Hvem har rett? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tramadol er vel a-preparat, på linje med heroin og morfin, så jeg ville definitivt sagt at tramadol er sterkest!

Anonymkode: 5b0e8...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Tramadol og Paralgin Forte er B preparater. Tramagetic inneholder mindre Tramadol, men i tillegg paracetamol.

De går for å være like sterke, men det kommer jo an på hvordan man reagerer på dem. Mange blir mer susete av Tramadol. Men om den faktisk fjerner smertene bedre er opp til hver enkelt å kjenne etter. Jeg synes de virker like bra/dårlig, avhengig av smerten. 

Anonymkode: db5db...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tramadol er vel a-preparat, på linje med heroin og morfin, så jeg ville definitivt sagt at tramadol er sterkest!

Anonymkode: 5b0e8...3ab

Nei, Tramadol er ett b-preparat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Både Tramadol og Paralgin Forte er B preparater. Tramagetic inneholder mindre Tramadol, men i tillegg paracetamol.

De går for å være like sterke, men det kommer jo an på hvordan man reagerer på dem. Mange blir mer susete av Tramadol. Men om den faktisk fjerner smertene bedre er opp til hver enkelt å kjenne etter. Jeg synes de virker like bra/dårlig, avhengig av smerten. 

Tramagetic inneholder ikke paracetamol. Paralgin Forte gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, OPIgirl skrev:

Tramagetic inneholder ikke paracetamol. Paralgin Forte gjør det. 

Du har rett, Tramagetic er en depot. Jeg blandet med Trampalgin, men jeg tror den har gått ut. Man får Tramadol med paracetamol, den heter bare Tramadol/Paracetamol. Og da er tramadolmengden mindre enn i vanlig Tramadol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte ta Tramadol i fjor pga smerter. Hadde også fått Paralgin Forte og de hjalp ikke det spøtt. Tramadol tok smertene med en gang. Veldig sterk. Gir også en litt euforifølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse brukes vel ofte om hverandre for relativt like smertefulle tilstander. 

Styrkemessig så er det marginale praktiske forskjeller, men den ene kan være bedre enn den andre, avhengig av hvilken tilstand de skal dempe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tramadol etter heavy operasjon, grunnen til at jeg ikke fikk paralgin forte var at jeg måtte bruke Paracet som støtte ved siden av den sterke smertestillende. Så hva som funker best er vel avhengig av hva det skal brukes for 

Anonymkode: 760d8...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tramadol og paralgin forte er like sterkt. Man kan bytte mellom disse preparatene i apotek. Jeg ber om paralgin forte i apotek når jeg får resept på tramadol fordi jeg kaster opp av sistnevnte. Det som gjør at en del kan kjenne at ett preparat er sterkere enn det andre er at vi ser at noen har f.eks bedre effekt av paralgin forte enn av tramadol og andre mennesker har det helt motsatte. Altså er det individuelt. 

Anonymkode: b29fc...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tramadol og paralgin forte er like sterkt. Man kan bytte mellom disse preparatene i apotek.

Høres ut som et rart apotek.. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paralgin er kombinasjon av kodein og paracetamol. Kodein omdannes til morfin i leveren. Noen mennesker har redusert evne til denne omdanningen, mens andre igjen har økt evne til den.

Allerede der kan de ikke sammenlignes.

Fra Wikipedia om kodein:

«Omdanningen av kodein til morfin skjer i leveren, og katalyseres av cytokrom P450-enzymet CYP2D6. Omtrent 6–10 % av befolkningen har ikke velfungerende CYP2D6, og hos disse har kodein liten smertestillende effekt, mens bivirkningene i stor grad er de samme. Enkelte legemidler er CYP2D6-inhibitorer, og reduserer eller eliminerer effekten av kodein. De mest vanlige av disse er selektive serotoninreopptakshemmere som fluoksetin (Fontex) og citalopram(Cipramil

Tramadol:

Fra legeforeningen.no:

«Tramadol virker ved å endre smerteoppfattelsen og heve smerteterskelen. Ca. 10 % av befolkningen omdanner ikke tramadol til det aktive stoffet som gir smertestillende effekt og vil derfor ikke få god smertelindring.»

og:

«Dersom du bruker visse legemidler (for eksempel MAO-hemmere og legemidler mot depresjon) mot psykiatriske sykdommer, bør du unngå tramadol. Tramadol kan interagere med disse legemidlene og du kan oppleve symptomer som forvirring, rastløshet, feber, svetting, ukoordinerte bevegelser av armer og bein eller øyne, ukontrollerte muskelrykninger eller diaré (serotonergt syndrom). Spør legen din.»

Her er hele linken fra legeforeningen:

https://legeforeningen.no/Fagmed/Norsk-revmatologisk-forening/Pasientinformasjon/pasientinformasjon-om-legemidler/tramadol-kaps/

Husk at det ofte er mye gøyere å krangle om hvem som hadde best orgasme, eller tur på do(2)😉

Anonymkode: 45567...d25

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Oppgitt78 skrev:

Høres ut som et rart apotek.. 

Da er evt alle apoteker rare da man kan bytte mellom disse i alle apotek. At du ikke har erfaring med det betyr ikke at det er rart. Prøv selv neste gang du skal ta ut tramadol så får du bytta til paralgin forte. Jeg hadde kroniske smerter i flere år, så dette vet jeg altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Athleisure

Uten at jeg skal si det sikkert, mener jeg PG er sterkest. 

Biotilgjeneligjeligheten for PG er alt i fra 40-80 %. PG brukes for moderate og sterke smerter.

Tramadol har en biotilgjengelighet på 70%. Tramadom brukes for moderate smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er evt alle apoteker rare da man kan bytte mellom disse i alle apotek. At du ikke har erfaring med det betyr ikke at det er rart. Prøv selv neste gang du skal ta ut tramadol så får du bytta til paralgin forte. Jeg hadde kroniske smerter i flere år, så dette vet jeg altså. 

Det dukker ikke opp som byttepreparat i felleskatalogen, iallfall..

Men, nå er det godt over ti år siden jeg hoppet av b-preparat karusellen, og gikk videre opp i «level». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Oppgitt78 skrev:

Det dukker ikke opp som byttepreparat i felleskatalogen, iallfall..

Men, nå er det godt over ti år siden jeg hoppet av b-preparat karusellen, og gikk videre opp i «level». 

Nei, de har ikke samme virkestoff, men man kan likevel få det i apotek. Jeg trodde ikke det selv før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Dævendøtte
15 timer siden, Strawberrie <3 skrev:

Jeg måtte ta Tramadol i fjor pga smerter. Hadde også fått Paralgin Forte og de hjalp ikke det spøtt. Tramadol tok smertene med en gang. Veldig sterk. Gir også en litt euforifølelse.

Tramadol hjelper også mot mine smerter. Men jeg klarer aldri å falle i skikkelig søvn etter jeg har tatt de, blir bare liggende og døse hele natta. Men heller det enn smerter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mulig man kan bytte fra Tramadol til Paralgin Forte, men tror ikke det går omvendt. Tramadol er de svært tilbakeholdne med å skrive ut. Jeg får heller Tramadol enn PF fordi jeg tar det så ofte, og PF inneholder Paracetamol som kan gi hodepine ved lang tids bruk.

Dersom jeg spiser normalt bruker jeg Tramadol, tar jeg det uten mat blir jeg skikkelig dårlig, selv om jeg tar det OFTE, omtrent hver dag. PF kan jeg ta på tom mage, men blir litt uvel, men da kan jeg gjerne spise i etterkant og uvelheten går over.

Anonymkode: 83bb8...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tramadol hjalp ikke meg, men paralgin forte hjalp. Tramadol gjorde meg skikkelig kvalm og susete. Paralgin fjerner smerten, men jeg kan likevel kjøre bil da jeg ikke reagerer på andre måter.

Anonymkode: 48535...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Tramadol hjelper også mot mine smerter. Men jeg klarer aldri å falle i skikkelig søvn etter jeg har tatt de, blir bare liggende og døse hele natta. Men heller det enn smerter. 

Samme her. Trikset har jeg funnet ut er å ta de så tidlig som mulig. Etter kl. 18 = minimalt med ordentlig søvn. Likevel er det behagelig avslappende å "sove" om natta da.

Anonymkode: 83bb8...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...