AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #1 Del Skrevet 16. februar 2019 Skal selge bolig i borettslag, og har oppdaget at det faktisk koster meg kr 7188 å lyse boligen ut på forkjøpsrett. I tillegg kommer et eierskiftegebyr på kr 5750 !! Er det faktisk lovlig å ta så høye gebyrer ? Jeg forstår at eierskifte er det noe jobb med, men kan aldri tenke meg at det tilsvarer nesten 6000 ! Å lyse ut boligen på nettsiden, er vel bare noen enkle tastetrykk. Så over 7000 er jo helt horribelt ! Forkjøpsrett skal jo være en av de store fordelene ved å være medlem av boliglag, men tydeligvis ikke når man selger seg ut av et ! Anonymkode: 16c85...b13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrodeF Skrevet 16. februar 2019 #2 Del Skrevet 16. februar 2019 Nei, dette er ikke lov. Rart at ingen andre har sagt ifra når dette har blitt gjort i alle år. Kjøpe deg selveier. Da slipper du mye billigere unna med kun en ting å betale, dokumentavgiften. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #3 Del Skrevet 16. februar 2019 2 minutter siden, FrodeF skrev: Nei, dette er ikke lov. Rart at ingen andre har sagt ifra når dette har blitt gjort i alle år. Kjøpe deg selveier. Da slipper du mye billigere unna med kun en ting å betale, dokumentavgiften. Men hvor finner jeg grunnlag for å kunne si at dette ikke er lov ? Har søkt på nettet, men finner ikke noe til å underbygge dette. Anonymkode: 16c85...b13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #4 Del Skrevet 16. februar 2019 TS igjen : finner noe i Lov om Burettslag § 4-22. Der står det at det kan kreves inntil 5 ganger rettsgebyret for slik utlysning. Men det står også at dette skal tilbakebetales hvis fokjøpsretten benyttes (hvis noen melder seg). I § 4-15 står det om frister for å gjøre forkjøpsretten gjeldende. Der står det bl a at dette må meldes senest 3 mnd på forhånd. Men det står ingenting om hvor lenge en slik innmelding er gyldig. I mitt borettslag er dette 3 mnd. Altså - ikke solgt på 3 mnd, nytt gebyr ! Kan det da være lovlig ? Anonymkode: 16c85...b13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #5 Del Skrevet 16. februar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal selge bolig i borettslag, og har oppdaget at det faktisk koster meg kr 7188 å lyse boligen ut på forkjøpsrett. I tillegg kommer et eierskiftegebyr på kr 5750 !! Er det faktisk lovlig å ta så høye gebyrer ? Jeg forstår at eierskifte er det noe jobb med, men kan aldri tenke meg at det tilsvarer nesten 6000 ! Å lyse ut boligen på nettsiden, er vel bare noen enkle tastetrykk. Så over 7000 er jo helt horribelt ! Forkjøpsrett skal jo være en av de store fordelene ved å være medlem av boliglag, men tydeligvis ikke når man selger seg ut av et ! Anonymkode: 16c85...b13 Tror du et boligbyggelag driver ulovlig gebyrinnkreving? Leser du nøye så kan du se at å ikke forhåndutlyse forkjøpsrett men å lyse ut når boligen er solgt kan spare deg for gebyr. Men hva kan vi vite når du ikke opplyser hvilket bbl dette gjelder? Anonymkode: 156b4...edb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #6 Del Skrevet 16. februar 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror du et boligbyggelag driver ulovlig gebyrinnkreving? Leser du nøye så kan du se at å ikke forhåndutlyse forkjøpsrett men å lyse ut når boligen er solgt kan spare deg for gebyr. Men hva kan vi vite når du ikke opplyser hvilket bbl dette gjelder? Anonymkode: 156b4...edb Det sparer meg kun for gebyr hvis jeg ikke får solgt innen 3 mnd. Gebyrets størrelse er det samme, uansett når utlysning skjer. Men meldes det i etterkant av at bud er akseptert, betyr det at budgiver og jeg må vente i 20 dager før forkjøpsretten er avklart. Det er det nok ikke mange budgivere som ønsker å binde seg til. Anonymkode: 16c85...b13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #7 Del Skrevet 16. februar 2019 Sånn fungerer det å selge og kjøpe andelsbolig. De aller aller fleste kjenner godt til hvordan dette fungerer, så det vil nok ikke være noe problem for en eventuell kjøper. Solgte selv vår borettslagsleilighet for litt siden, og vi betalte ikke en slik avgift da boligen ble lagt ut for forkjøpsretten etter at vi hadde fått solgt. Da vi kjøpte leiligheten benyttet vi oss av forkjøpsretten, og vi måtte da betale begge disse gebyrene. De gebyrene er bare peanuts i forhold til dokumentavgiften man må betale når man kjøper noe som ikke er borettslag. Men at man betaler blodpriser for noen tastetrykk ved kjøp og salg av bolig er helt sant. Anonymkode: 1fd36...b3e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå