Gå til innhold

Livredd jeg ikke klarer studiekompetansen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært syk i 16 år (siden jeg var 11). Nå har jeg blitt frisk. Skjedde i desember. Så jeg meldte meg opp til privatistskole for å endelig fått tatt Historiefag og Norskfag.

Tingen er at jeg forventet at nå som jeg er frisk, så skulle konsentrasjon komme automatisk. Jeg skulle liksom gripe livet. Tenkte å ta det nå på er halt år (som egentlig vil si 3 måneder. Og jeg er drit stresset. Føler jeg burde gripe livet og endelig få ting til nå sin jeg ikke er fysiskstj. Men jeg har ikke konsentrasjon. Har liksom aldri lært å studere og konsentre meg. Og nå har jeg allerede falt bak en del kapitler. Det er jo forventet jeg skal jobbe trykk hjemme for å komme gjennom hele pensumet i historie ( som er myyye å pugge). 

Har sykt lyst å studere til høsten, men er blitt helt handlingslammet. Føler meg dum, er jo liksom vare videregåendefag! 

Har noen noe råd? Mistet helt selvtilliten på at jeg skal klare dette.

- kvinne 27

Anonymkode: 80efd...261

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finn deg et kurs i studieteknikk og les litt om pomodoro-metoden. Minn deg selv også på hvor mange som hvert år får studiekompetanse; kan de kan du. 

Anonymkode: c70b4...617

Skrevet

Jeg eier heller ikke konsentrasjon og har tatt en master likevel. Det er bare å ta seg sammen og sette seg ned.

Anonymkode: bb55b...1c5

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å søke deg inn på voksenopplæring fra høsten av, som har frist nå 1.mars.

ja studiene blir utsatt ett år, men ett år er ingenting i det store og hele. Du får så mye igjen for det. 

Norsk er også desidert det vanskeligste faget å ta som privatist, og det skal godt gjøres om du rekker gjennom hele pensum på tre måneder uansett. 

Anonymkode: b1066...d28

• Liker 1
Skrevet

Realiteten er dessverre det at konsentrasjonen ikke kommer automatisk for de aller fleste elever/studenter. Det er et tiltak å sette seg ned og lese. Selv er jeg en megaprokrastinator som utsetter alt i siste liten, men jeg klarer meg på studiet jeg går. Man bør forsøke å finne seg en metode der man klarer å jobbe med pensum. Selv er jeg veldig glad i å planlegge, så jeg jobber mye bedre når jeg har en måneds-, uke- og dagsplan. Jeg har også appen "Streaks" der jeg kan legge til diverse mål som skal gjennomføres daglig, ukentlig der man kan velge spesifikke dager eller månedlig. Det gir en god følelse å markere målene sine som fullført. 

Det tar litt tid og feilprøving før man klarer å knekke koden. Det er ikke slik at du ikke får det til bare fordi du har utfordringer på veien. Dette får du til. :)

Nå bør vel jeg egentlig logge ut av KG og sette i gang med det jeg skal gjøre. :ninja:

Anonymkode: e243c...85b

Skrevet

Oppdatering: jeg snakket med både nav-saksbehandleren min, psykologen og rektor på privatistskolen - og vi ble alle enige om at hele norsk- og historiepensumet var urealistisk for meg å klare på 2 måneder. Så nå tar jeg historie nå, og så til høsten. Så eksamen til jul.

Norsk tar jeg fra høst og frem til våren 2020, så 1 år. Studiene blir utsatt 1 år, men det gjør ingenting :) takk for støtten ❤️

• Liker 1
Skrevet
På 16.2.2019 den 10.23, AnonymBruker skrev:

Jeg vil anbefale deg å søke deg inn på voksenopplæring fra høsten av, som har frist nå 1.mars.

ja studiene blir utsatt ett år, men ett år er ingenting i det store og hele. Du får så mye igjen for det. 

Norsk er også desidert det vanskeligste faget å ta som privatist, og det skal godt gjøres om du rekker gjennom hele pensum på tre måneder uansett. 

Anonymkode: b1066...d28

Det var faktisk du som fikk meg til å innse at jeg trenger mer tid enn kunn 2-3 måneder. Tusen takk! HAdde en irriterende stemme i hodet som sa at jeg selvfølgelig måtte klare det, så det hjalp at noen andre sa sin mening. ❤️

TS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...