AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #1 Skrevet 16. februar 2019 Jeg har vært syk i 16 år (siden jeg var 11). Nå har jeg blitt frisk. Skjedde i desember. Så jeg meldte meg opp til privatistskole for å endelig fått tatt Historiefag og Norskfag. Tingen er at jeg forventet at nå som jeg er frisk, så skulle konsentrasjon komme automatisk. Jeg skulle liksom gripe livet. Tenkte å ta det nå på er halt år (som egentlig vil si 3 måneder. Og jeg er drit stresset. Føler jeg burde gripe livet og endelig få ting til nå sin jeg ikke er fysiskstj. Men jeg har ikke konsentrasjon. Har liksom aldri lært å studere og konsentre meg. Og nå har jeg allerede falt bak en del kapitler. Det er jo forventet jeg skal jobbe trykk hjemme for å komme gjennom hele pensumet i historie ( som er myyye å pugge). Har sykt lyst å studere til høsten, men er blitt helt handlingslammet. Føler meg dum, er jo liksom vare videregåendefag! Har noen noe råd? Mistet helt selvtilliten på at jeg skal klare dette. - kvinne 27 Anonymkode: 80efd...261
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #2 Skrevet 16. februar 2019 Finn deg et kurs i studieteknikk og les litt om pomodoro-metoden. Minn deg selv også på hvor mange som hvert år får studiekompetanse; kan de kan du. Anonymkode: c70b4...617
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #3 Skrevet 16. februar 2019 Jeg eier heller ikke konsentrasjon og har tatt en master likevel. Det er bare å ta seg sammen og sette seg ned. Anonymkode: bb55b...1c5 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #4 Skrevet 16. februar 2019 Jeg vil anbefale deg å søke deg inn på voksenopplæring fra høsten av, som har frist nå 1.mars. ja studiene blir utsatt ett år, men ett år er ingenting i det store og hele. Du får så mye igjen for det. Norsk er også desidert det vanskeligste faget å ta som privatist, og det skal godt gjøres om du rekker gjennom hele pensum på tre måneder uansett. Anonymkode: b1066...d28 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #5 Skrevet 16. februar 2019 Realiteten er dessverre det at konsentrasjonen ikke kommer automatisk for de aller fleste elever/studenter. Det er et tiltak å sette seg ned og lese. Selv er jeg en megaprokrastinator som utsetter alt i siste liten, men jeg klarer meg på studiet jeg går. Man bør forsøke å finne seg en metode der man klarer å jobbe med pensum. Selv er jeg veldig glad i å planlegge, så jeg jobber mye bedre når jeg har en måneds-, uke- og dagsplan. Jeg har også appen "Streaks" der jeg kan legge til diverse mål som skal gjennomføres daglig, ukentlig der man kan velge spesifikke dager eller månedlig. Det gir en god følelse å markere målene sine som fullført. Det tar litt tid og feilprøving før man klarer å knekke koden. Det er ikke slik at du ikke får det til bare fordi du har utfordringer på veien. Dette får du til. Nå bør vel jeg egentlig logge ut av KG og sette i gang med det jeg skal gjøre. Anonymkode: e243c...85b
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #6 Skrevet 20. februar 2019 Oppdatering: jeg snakket med både nav-saksbehandleren min, psykologen og rektor på privatistskolen - og vi ble alle enige om at hele norsk- og historiepensumet var urealistisk for meg å klare på 2 måneder. Så nå tar jeg historie nå, og så til høsten. Så eksamen til jul. Norsk tar jeg fra høst og frem til våren 2020, så 1 år. Studiene blir utsatt 1 år, men det gjør ingenting takk for støtten ❤️ Anonymkode: 80efd...261 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #7 Skrevet 20. februar 2019 På 16.2.2019 den 10.23, AnonymBruker skrev: Jeg vil anbefale deg å søke deg inn på voksenopplæring fra høsten av, som har frist nå 1.mars. ja studiene blir utsatt ett år, men ett år er ingenting i det store og hele. Du får så mye igjen for det. Norsk er også desidert det vanskeligste faget å ta som privatist, og det skal godt gjøres om du rekker gjennom hele pensum på tre måneder uansett. Anonymkode: b1066...d28 Det var faktisk du som fikk meg til å innse at jeg trenger mer tid enn kunn 2-3 måneder. Tusen takk! HAdde en irriterende stemme i hodet som sa at jeg selvfølgelig måtte klare det, så det hjalp at noen andre sa sin mening. ❤️ TS. Anonymkode: 80efd...261
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå