AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #21 Skrevet 17. februar 2019 Ble noe kluss på slutten der, siteringen skulle selvfølgelig være av Sitat Anonymkode: ece10...5c5 Anonymkode: 3922d...e7f
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #22 Skrevet 17. februar 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jeg enig i, men det er ikke slik virkeligheten er. På BI så får ca 40% A eller B. NHH godt over 50%. Og da snakker jeg om emner og ikke bachelor/masteroppgaver. Du store enfold. Forstår du ikke at det er fordi karakternivået allerede er høyt at karakterer spiller en mindre rolle. Ca 85% av indøk går ut med B eller A i snitt. Dessuten, karakterene dine spiller fortsatt en stor rolle selv på Indøk. Du må ikke innbille deg at det blir noen finansjobb eller top tier konsulenthus med C i snitt... Anonymkode: 3922d...e7f Ehm? Jeg har hatt praksis i et av verdens mest kjente selskaper i USA så jeg tror nok det teller en god del mer enn karakterer. Hvis jeg var bra nok for det selskapet så er jeg mer enn god nok for alle i Norge. Og egentlig gir jeg blaffen, får jeg ikke jobb i Norge kan jeg få fast jobb i USA og da tjener jeg mer og har et mer interessant liv enn i Norge. Norge er jo ekstremt kjedelig uansett. Anonymkode: ece10...5c5 5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #23 Skrevet 17. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ehm? Jeg har hatt praksis i et av verdens mest kjente selskaper i USA så jeg tror nok det teller en god del mer enn karakterer. Hvis jeg var bra nok for det selskapet så er jeg mer enn god nok for alle i Norge. Og egentlig gir jeg blaffen, får jeg ikke jobb i Norge kan jeg få fast jobb i USA og da tjener jeg mer og har et mer interessant liv enn i Norge. Norge er jo ekstremt kjedelig uansett. Anonymkode: ece10...5c5 😂 Walmart eller McDonalds eller? Sorry vennen, slikt har lite å si så lenge du ikke kan vise at du kan prestere. Det er det eneste de store gutta bryr seg om. Klarer du ikke det, er du null verdt som arbeidstaker. Anonymkode: 3922d...e7f 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #24 Skrevet 17. februar 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: 😂 Walmart eller McDonalds eller? Sorry vennen, slikt har lite å si så lenge du ikke kan vise at du kan prestere. Det er det eneste de store gutta bryr seg om. Klarer du ikke det, er du null verdt som arbeidstaker. Anonymkode: 3922d...e7f Haha, du har jo åpenbart grodd fast i Norge. Du har jo ikke snøring på hvordan ting fungerer. Det er jo i McDonald's og Walmart det er vanskelig å få jobb som utlending, fordi man ikke får oppholdstillatelse/visum til det. Det er kun de med høyere utdannelse som har sjans der. Du aner jo ikke hva du snakker om. "De store gutta" i pisselandet Norge er jo til å le av. De store gutta i de virkelig prestisjefulle selskapene gir fullstendig faen så lenge du kan prestere på jobb, har en spennende og variert akademisk og yrkesmessig bakgrunn og de liker personligheten din på intervju. Karakterer handler kun om arbeidsinnsats og sier lite om din faktiske evne til å lykkes i arbeidslivet. Da må helt andre parametre enn 100 timers-uker på lesesalen. Gode sjefer ser at du har bodd flere år i ulike land, du har en spennende bakgrunn med ulike gode universiteter på CVen, har jobbet i flere kjente selskaper i flere land, hatt krevende fag med ok resultater og motivasjon og personlighet. Det er bare i komitragiske Norge der 100 timer på lesesalen i uka trumfer å utvikle erfaringer og modenhet gjennom det virkelige arbeidsliv og ikke bare de nødvendige 12 ukene med praksis i løpet av 5 år. Har man mye spennende på CVen så har karakterer NULL betydning, det er kun de som ikke evner mer enn lesesalen som det har betydning for. Kunne lett fått jobb blant "de store" (lol) i Norge med min CV, men om jeg gidder å tjene ræva og betale 90 % i skatt i et kjedelig og kaldt drittland... Meh. Anonymkode: ece10...5c5 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #25 Skrevet 17. februar 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Som en person som jobber innenfor bank og finans, men på den tekniske siden av ting: hvis du kan supplere økonomiutdanningen din med noe innenfor IT stiller du sterkt. Jeg selv er IT utdannet og skulle ønske jeg hadde tatt noe innenfor økonomi på si, for jeg blir fort lost når det kommer til økonomiske begrep som renteberegning, reskontro, kreditt, debit, osv. Trengs mye folk innenfor dette markedet! Anonymkode: 6da8d...3f6 Hva slags IT utdanninger kan du anbefale en som har bachelor i økonomi ?? Holder det med en årsenhet eller burde man ta bachelorgrad innen IT? Anonymkode: 41cae...0ff
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #26 Skrevet 17. februar 2019 På 16.2.2019 den 13.02, AnonymBruker skrev: Bare søk på dem. Du har like god sjanse for å få en stilling dersom du bare oppfyller 50% av kravene, som om du har 100% av kravene. Anonymkode: d8ec0...65e Det tar jo en god del tid å skrive en god søknad for hver av disse stillingene. Og når man får avslag så blir man veldig lei seg Har gitt opp helt i økonomi bransjen Anonymkode: 41cae...0ff
LeonoraI Skrevet 17. februar 2019 #27 Skrevet 17. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva slags IT utdanninger kan du anbefale en som har bachelor i økonomi ?? Holder det med en årsenhet eller burde man ta bachelorgrad innen IT? Anonymkode: 41cae...0ff Lurer jeg og på, er årsenhet i informasjonsbehandling nok?
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #28 Skrevet 18. februar 2019 På 16.2.2019 den 4.23, AnonymBruker skrev: Har du sett kravene til disse stllingene? De krever 2-3 års erfaring +du må ha god kjennskap til flere programvarer 😭😭 hvordan skal en nyutdannet kvalifisere seg til disse stilligene ? Anonymkode: 41cae...0ff Skaff deg en relevant deltidsjobb istedet for å kaste bort tiden på verv. Anonymkode: 3cd06...3fe
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #29 Skrevet 18. februar 2019 Dere finner karakterstatistikk fr samtlige skoler her: https://dbh.nsd.uib.no/statistikk/rapport.action?visningId=204&visKode=false&admdebug=false&columns=arstall!8!hovedoppgave&index=1&formel=910!8!912!8!914!8!916!8!918!8!920&hier=insttype!9!instkode!9!progkode!9!emnekode&sti=&param=arstall%3D2018!9!kategori%3DS!8!A!9!dep_id%3D1!9!hier_type%3DE!9!hovedoppgave%3D0!9!nivakode%3DB3!8!B4!8!HK!8!YU!8!AR!8!LN!8!M2!8!ME!8!MX!8!HN!8!M5!8!PR Snittet på de fleste Økonomistudier ligger på rundt C Anonymkode: d8ec0...65e
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #30 Skrevet 18. februar 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Ehm? Jeg har hatt praksis i et av verdens mest kjente selskaper i USA så jeg tror nok det teller en god del mer enn karakterer. Kunne du ha gitt en liten pekepinn på hva slags selskap det er? Jeg leter en karriere og et mål, og jeg er genuint nysgjerrig på hvilken stilling du har landet. Du trenger ikke være veldig presis. Send meg epost på [email protected] (går ut om tre dager) hvis du ikke vil skrive det her. Bruk denne https://anonymousemail.me/ hvis du ikke vil vise din egentlige epostadresse. Er det fire store revisjonshusene? Tre store strategihusene? Anonymkode: 387f7...6d8
viren Skrevet 18. februar 2019 #31 Skrevet 18. februar 2019 16 hours ago, AnonymBruker said: Det tar jo en god del tid å skrive en god søknad for hver av disse stillingene. Og når man får avslag så blir man veldig lei seg Har gitt opp helt i økonomi bransjen Anonymkode: 41cae...0ff Ja det tar tid å skrive gode søknader, sånn er det for alle. Hvorfor blir du veldig lei deg når du får avslag? Det er som regel mange søkere om jobben og bare en kan få den, at man kan bli litt skuffet kan jeg forstå men å bli veldig lei seg? Gir du opp får du i allfall ikke jobb. Finn ut hva det er du mangler, og skaff deg det. Enten det er gjennom frivillig arbeid, deltidsjobb, verv, kurs eller tilleggsutdanning.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #32 Skrevet 18. februar 2019 Skriver du to GODE jobbsøknader hver dag, så blir det 730 jobbsøknader i året 😉 Da vil jeg tro at du har statistikken på din side, og får napp til slutt. Anonymkode: d8ec0...65e 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #33 Skrevet 18. februar 2019 Sørg for at Excelkunnskapene dine er gode. Og da mener jeg ordentlig excel, ikke "ja jeg kan jo autosummere". Det er omtrent et krav i dag, og uten gode (enkle) IT-ferdigheter stiller du svakt. Dette er heldigvis lett å lære seg mens du er jobbsøker. Læringskurven er svært bratt, så du ser gevinsten fort. Uten master er det vanskelig med mindre du har gode kontakter. Hiv deg på, det er bare to år. Bachelor i økad er jo snart like vanlig som studiespesialisering (satt på spissen). Anonymkode: 0c22d...252
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #34 Skrevet 20. februar 2019 Å få en leder stilling eller god kontorjobb uten noe lignende jobberfaring er nesten umulig når du er ferdig utdannet. Jeg tar en Bachelor i det samme, men er ikke så bekymret. Har hatt en par timer med karrièreveileder. Jeg tenkte første økonomi og regnskap. Men har blitt mer interessert i markedsføring, hr og ledelse etter at jeg har studert to år. Jeg har lyst å jobbe med noe jeg interesserer meg i som sportsbutikk eller elektronikk. Så min plan er å starte på golvet med tilkalling og kanskje deltid som selger og bygge videre før jeg er ferdig med Bachelor. Da jeg også mulighet til å ta en master. Bachelor er bedre enn ingenting. Men i dag er det så mange som har det at du skiller deg ikke ut fra de andre søkerene. Anonymkode: ea7f7...6f2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #35 Skrevet 20. februar 2019 På 17.2.2019 den 19.55, AnonymBruker skrev: Hva slags IT utdanninger kan du anbefale en som har bachelor i økonomi ?? Holder det med en årsenhet eller burde man ta bachelorgrad innen IT? Anonymkode: 41cae...0ff Det kan det kanskje være, om man i det minste tar makroprogrammering (i Excel). Ved NTNU har de bachelor i digital forretningsutvikling. Du får garantert godkjent økonomifagene, og kan bruke den tiden på tekniske valgfag istedet. Men det er 3 nye år da, evt kan du korte ned tiden hvis timeplanen går opp. De har garantert noe lignende andre steder også. Anonymkode: 3cafe...eff 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå