Gå til innhold

Er det virkelig noe vits i å ta bachelor fra BI? Det er jo veldig lite utlysninger av stillinger i økonomi og finansbransjen :(

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bachelor nja, master - ja, men da må du jobbe for dem. Nytter ikke å komme med et dårlig snitt og tro at du skal bli storkar med det første.

Anonymkode: 3922d...e7f

På Finn.no er det lyst ut:

- 715 stillinger under Økonomi og Regnskap

- 870 stillinger under Rådgivning

- 648 stillinger under Prosjektledelse 

- 769 stillinger under Ledelse 

- 900 stillinger under Konsulent 

- 256 stillinger under Analyse 

- 223 stillinger under HR 

- 231 stillinger under Saksbehandling 

- 28 stillinger under Revisjon 

- 523 stillinger under Kontor og Administrasjon 

Og sikkert flere relevante stillinger. Men bare i de over, så er det altså snakk om over 5000 stillinger. Dersom en Øk.Adm utdannelse kvalifiserer deg for 2/3 av disse jobbene, så er det fortsatt snakk om 3300 stillinger. 

Anonymkode: d8ec0...65e

• Liker 8
1 time siden, AnonymBruker skrev:

På Finn.no er det lyst ut:

- 715 stillinger under Økonomi og Regnskap

- 870 stillinger under Rådgivning

- 648 stillinger under Prosjektledelse 

- 769 stillinger under Ledelse 

- 900 stillinger under Konsulent 

- 256 stillinger under Analyse 

- 223 stillinger under HR 

- 231 stillinger under Saksbehandling 

- 28 stillinger under Revisjon 

- 523 stillinger under Kontor og Administrasjon 

Og sikkert flere relevante stillinger. Men bare i de over, så er det altså snakk om over 5000 stillinger. Dersom en Øk.Adm utdannelse kvalifiserer deg for 2/3 av disse jobbene, så er det fortsatt snakk om 3300 stillinger. 

Har du sett kravene til disse stllingene? De krever 2-3 års erfaring +du må ha god kjennskap til flere programvarer 😭😭

hvordan skal en nyutdannet kvalifisere seg til disse stilligene ? 

Anonymkode: 41cae...0ff

• Liker 2

Bare søk på dem. 

Du har like god sjanse for å få en stilling dersom du bare oppfyller 50% av kravene, som om du har 100% av kravene. 

• Liker 2

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du bachelor fra BI eller vurderer du å søke?

Anonymkode: 62042...065

Har bachelor fra BI

Siden det har blitt så mye kommunesammenslåinger i Norge tror jeg at det kommer til å bli lettere å få jobb i Norge inne Økonomi, administrasjon og finans. De siste årene har dette marked vært mettet av alle de som mistet jobben i olja.   Når kommuner slår seg sammen betyr dette store endringer i stillingene for de som jobber i kommunen. I flere av de kommunene som var tidlig ute, var det flere som tok ut pensjon tidligere pga at de ikke ville være med på kommunesammenslåinga.  Siden flere enn normalt pensjonerer seg fra disse stillingene, vil dette trekke til seg flere folk fra privatmarked slik at flere av disse blir ledige enn normalt.   

Anonymkode: ea7f7...6f2

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden det har blitt så mye kommunesammenslåinger i Norge tror jeg at det kommer til å bli lettere å få jobb i Norge inne Økonomi, administrasjon og finans. De siste årene har dette marked vært mettet av alle de som mistet jobben i olja.   Når kommuner slår seg sammen betyr dette store endringer i stillingene for de som jobber i kommunen. I flere av de kommunene som var tidlig ute, var det flere som tok ut pensjon tidligere pga at de ikke ville være med på kommunesammenslåinga.  Siden flere enn normalt pensjonerer seg fra disse stillingene, vil dette trekke til seg flere folk fra privatmarked slik at flere av disse blir ledige enn normalt.   

Anonymkode: ea7f7...6f2

Når skjer det? Altså hvor tidlig ?

Har mye gjeld å nedbetale og er veldig bekymret :( 

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når skjer det? Altså hvor tidlig ?

Har mye gjeld å nedbetale og er veldig bekymret :( 

Tipper fra 1-3 år, men har ingen fasit. Men det er jo helt umulig å vite noe sikkert i dag.  Verden er så sammenknyttet med økonomien,olja osv, at alt kan skje.     

Som en person som jobber innenfor bank og finans, men på den tekniske siden av ting:  hvis du kan supplere økonomiutdanningen din med noe innenfor IT stiller du sterkt. Jeg selv er IT utdannet og skulle ønske jeg hadde tatt noe innenfor økonomi på si, for jeg blir fort lost når det kommer til økonomiske begrep som renteberegning, reskontro, kreditt, debit, osv. Trengs mye folk innenfor dette markedet!

Anonymkode: 6da8d...3f6

• Liker 3

Det er fryktelig mange som tar bach. øk.adm. om dagen, så arbeidsmarkedet er nok ikke så enkelt. Men dersom du legger inn litt innsats er det lett å få gode karakterer - noe som da vil være absolutt nødvendig for deg på arbeidsmarkedet.

Som noen nevner over, er det stort behov for IT-kompetanse. Klarer du å skaffe deg ekstra kompetanse på dette området vil du havne foran resten. Mener det finnes studier som kombinerer dette.

Dog bør du kanskje vurdere annet studiested enn BI dersom du har karakterer til det. Da skiller du deg mer ut fra mengden, og BI har mistet litt status de siste årene.

https://www.dn.no/utdannelse/karakterer/norges-handelshoyskole/skole/-urimelig-mange-som-far-a-og-b/1-1-5213764

https://www.hegnar.no/Nyheter/Jobb-karriere/2015/06/Strykprosenten-paa-BI-ble-firedoblet

Anonymkode: 7a36a...9c6

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fryktelig mange som tar bach. øk.adm. om dagen, så arbeidsmarkedet er nok ikke så enkelt. Men dersom du legger inn litt innsats er det lett å få gode karakterer - noe som da vil være absolutt nødvendig for deg på arbeidsmarkedet.

Som noen nevner over, er det stort behov for IT-kompetanse. Klarer du å skaffe deg ekstra kompetanse på dette området vil du havne foran resten. Mener det finnes studier som kombinerer dette.

Dog bør du kanskje vurdere annet studiested enn BI dersom du har karakterer til det. Da skiller du deg mer ut fra mengden, og BI har mistet litt status de siste årene.

https://www.dn.no/utdannelse/karakterer/norges-handelshoyskole/skole/-urimelig-mange-som-far-a-og-b/1-1-5213764

https://www.hegnar.no/Nyheter/Jobb-karriere/2015/06/Strykprosenten-paa-BI-ble-firedoblet

Anonymkode: 7a36a...9c6

Helt enig. Angående karakterer mener jeg at C bør være en karakter en kan være stolt av.  Og at det bare er noe  få prosent av de som tar eksamen som får A og B.  

Endret av fjellmann

Annonse

59 minutter siden, fjellmann skrev:

Og at det bare er noe  få prosent av de som tar eksamen som får A og B

Huh, det stemmer jo ikke :fnise:

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huh, det stemmer jo ikke :fnise:

Vist du leser de linkene jeg kommenterte, vil du se at alt for mange i dag får A og B, som burde fått en lavere karakter.  

På 16.2.2019 den 4.23, AnonymBruker skrev:

Har du sett kravene til disse stllingene? De krever 2-3 års erfaring +du må ha god kjennskap til flere programvarer 😭😭

hvordan skal en nyutdannet kvalifisere seg til disse stilligene ? 

Det er iallfall UMULIG uten utdannelse.. Du forstår at man må starte et sted? 

• Liker 1
Annonse
1 time siden, fjellmann skrev:

Helt enig. Angående karakterer mener jeg at C bør være en karakter en kan være stolt av.  Og at det bare er noe  få prosent av de som tar eksamen som får A og B.  

Ved Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST) har andelen studenter med toppkarakter økt fra 1 prosent til 26 prosent, mens strykprosenten er firedoblet ved Handelshøyskolen BI.

Stolt av C burde man aldri være. 

9 minutter siden, FrodeF skrev:

Ved Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST) har andelen studenter med toppkarakter økt fra 1 prosent til 26 prosent, mens strykprosenten er firedoblet ved Handelshøyskolen BI.

Men hele poenget mitt er at når en har eksamen,som det står i linken er at dersom en følger det forslaget som er her burde de fleste fått C slik at det hadde vært en karakter som en kan være stolt av og de fleste kunne ha fått om de jobber bra med studie. Og kun noen få hadde fått A eller B.  At det nesten skal være umulig å få A, og vanskelig å få B. Dette kunne også ha gjort det lettere for mange bedrifter når de skal ansette.  Noen er ute etter de spesielle som klarer å få en A eller B. Mens andre er ute etter de som ligger på C.  

1 time siden, FrodeF skrev:

Jeg går indøk på ntnu og 99 % har jobb før de er ferdig. Jeg gir blaffen i karakterer, det handler jo bare om å legge ned masse timer fremfor å bruke livet sitt på noe mer interessant. Man har glemt det meste etter utdannelsen og det er kun for den første jobben det betyr noe. Så hvorfor kaste bort masse tid på karakterjaget når ingen egentlig bryr seg?

Anonymkode: ece10...5c5

• Liker 6
2 timer siden, fjellmann skrev:

Vist du leser de linkene jeg kommenterte, vil du se at alt for mange i dag får A og B, som burde fått en lavere karakter.  

Det er jeg enig i, men det er ikke slik virkeligheten er. På BI så får ca 40% A eller B. NHH godt over 50%. Og da snakker jeg om emner og ikke bachelor/masteroppgaver.

2 timer siden, fjellmann skrev:

Men hele poenget mitt er at når en har eksamen,som det står i linken er at dersom en følger det forslaget som er her burde de fleste fått C slik at det hadde vært en karakter som en kan være stolt av og de fleste kunne ha fått om de jobber bra med studie. Og kun noen få hadde fått A eller B.  At det nesten skal være umulig å få A, og vanskelig å få B. Dette kunne også ha gjort det lettere for mange bedrifter når de skal ansette.  Noen er ute etter de spesielle som klarer å få en A eller B. Mens andre er ute etter de som ligger på C.  

Du store enfold. Forstår du ikke at det er fordi karakternivået allerede er høyt at karakterer spiller en mindre rolle. Ca 85% av indøk går ut med B eller A i snitt. Dessuten, karakterene dine spiller fortsatt en stor rolle selv på Indøk. Du må ikke innbille deg at det blir noen finansjobb eller top tier konsulenthus med C i snitt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...