Gå til innhold

Jente på 6 år med komplekser for egen kropp. Hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 6 år. Hun er litt lubben, men først og fremst muskuløs spør du meg.

Hun har det jeg vil si ganske store komplekser for egen kropp, først og fremst lår. Hun kan skape diskusjoner når vi skal på turntrening og si hun vil slutte fordi hun mener hun har så store lår. Hun kommenterer støtt og stadig at hun har størst lår i klassen og sammenligner seg med venniner omkring kropp. Hun har tidligere uttalt at hun synes hun selv er stygg.

I familien vår er det lite fokus på kropp. Vi har et avslappet forhold til det, og vi mener det er viktig at vi dusjer sammen etc for at hun skal se hva som er vanlig. Jeg har litt ekstra rundt magen og det har også far. Vi er noe nøye med kosthold og aktivitet, men er nøye med å ikke diskutere hvorfor foran barna. Vi prøver å få frem at alle er forskjellig, og at det ikke er viktig om vi er tynne eller mer fyldig, høye eller lave, det viktigste er at vi er snille, artige og god innvendig. Lite kroppsfokus hjem hos oss. 

Jeg kjenner jeg blir mer og mer bekymret over uttalelsene til jenta mi. Har to eldre barn, og har ikke hørt lignende fra dem. Synes det er skremmende at de får komplekser i en alder av seks år.

Spørsmåler er, hva gjør jeg? Trenger veiledning, men hvor får jeg det? Helsesøster, lege, lærer?

Anonymkode: 9865d...b29

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Oi! Så liten. 

Ville absolutt tatt kontakt med helsesøster, ja. 

Skrevet

Kanskje det hjelper om noen utenfra snakker med henne at kropp ikke bare er utseendet, men funksjonell. En sterk og frisk kropp lar oss løpe fort, klatre i trær, svømme. Snakker dere om utseendet hjemme? Man kan jo velge å forholde seg nøytral ved å ikke snakke om utseendet, eller prøve å være en motvekt. Det er iallefall viktig å snakke med henne om at hun ikke må la utseendet og hvordan lårene ser ut ta for mye plass, og hindre henne i å utfolde seg. Man går på turn fordi det er gøy, ikke for å vise frem lår. Lårene er bra som de er.

• Liker 6
Skrevet

Huff, det er synd å si det, men hvis hun fortsetter med turn så blir det neppe bedre. Da jeg trente turn var miljøet og kroppsfikseringen helt ute av dimensjoner. Vi speilet oss, analyserte, pratet og gråt våre bite tårer. Ja, turn i seg selv er fantastisk trening og kjempegøy. Men til hvilken pris? Flere utviklet spiseforstyrrelser før ungdomskolen. Prat med fagfolk, og skjerm henne så langt det går. Hvordan er søsknene hennes mtp kropp? Et sted må hun ha hørt om dette her, er vel ikke normalt at en seksåring tenker over lårene sine. 

Anonymkode: 1369e...a87

• Liker 6
Skrevet

Bygge opp selvtillit på andre områder. Slike tanker er ofte resultat av generellt lav selvtillit, og det er ikke sikkert det begynte med kropp. Finn en aktivitet hun kan lære bli gradvis bedre på, fokuser på at å bli bedre og prøve nye ting er viktig, ikke om man gjør det bra eller hva resultatet blir. 

Men man blir kanskje mer bevisst på kropp i turn. Husker jeg var med en liten periode, og jeg husker jeg la merke til at de største ble plassert nederst når vi skulle lage pyramide, som et eksempel. Før det hadde jeg ikke tenkt så mye på hvordan ulike størrelsen har praktisk betydning og at det kan påvirke enkelte ting

Anonymkode: ac4d0...0c4

Skrevet

Uff, vanskelig. Sånn driver min 6-åring med også. Hun er veeeldig slank og har 6-pack! (Fra naturens side).. Og prøver å holde i magen, for hun har SÅ stor mage! 

Hun sier alle jentene driver sånn, og det skremmer meg. Tatt meg flere alvorsprat med hun og hun virker til å forstå meg da, men så går det noen dager igjen........ 

Utrolig skremmende! Vi begynte først å tenke på vekt etc på u.skolen.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har dessverre ikke så mange konkrete råd.

Jeg var sånn selv som 6åring, og det ble forverret av at andre kommenterte lår/vekt (jeg var lett lubben, ikke overvektig).

Dessverre har negativt syn på kropp vart hele mitt voksne liv, og dominert mye - selv om jeg jo fikk ganske smale lår (som liksom var drømmen som barn).

Uansett: idretter som turn/ballett gjør dessverre ikke underverker for jenter nettopp fordi de flinke jo har veldig lav fettprosent, og det er fokus på kropp med bekledning/generelt selv om dette liksom skal holdes nøytralt i barneår. Men de ser jo hvordan «heltene» deres ser ut.

Husker selv jeg stod i en gymdrakt på førskolen og var ekstremt bevisst på hvor «tykk» jeg så ut sammenliknet med andre.

Det var mye bedre for meg på svømming (man er jo i vann og skal ikke sprade rundt i 1-2 timer i badedrakt, sammenlikningen går jo på hvor fort man svømmer heller), og der var jeg langt mindre bevisst på kropp.

Jeg har et bevisst forhold til dette selv som mor nå, og tenker faktisk at jeg skal forsøke å lede ungene mer mot idretter som ikke har fokus på å være slank/tynn, og som ikke har mmmimal bekledning. 

Kommer ikke til å nekte noen ballett, men vil nok i tidligere barneår rette dem mot andre dansetyper som hiphop/streetdance, eller helt andre idretter som kampsport osv.

Jeg husker jo at den klassevenninnen som drev med turn og ble god, hun var veldig tynn og var eneste jente med sixpack. 

Om du ser på svømmere/håndball eller fotballjenter, kampsportutøvere e.l så er det jo ingen av de flinke som ser tynne ut i minimale antrekk når de utøver sporten sin.

Det handler jo litt om å dempe eksponering tenker jeg. 

I tillegg til å kanskje være litt forsiktig med å gå med på hennes premiss om at «stor= stygg». Litt vrient, men jeg tror ikke det hjelper å bare avvise barn - og det bidrar heller ikke positivt å avvise totalt en virkelighet. 

Men sånn generelt ville jeg byttet idrett (uten å nevne dette som grunn), kanskje la henne delta på 2 ulike i ett semester og så kuttet turnen (om hun er uvillig til å bytte med en gang). Og så ville jeg kontaktet helsesøster for å be om råd. 

Anonymkode: 50cc3...b1c

Skrevet

Revurdere kosthold til hele familien, trene/gå turer alle sammen. Ha lit mer fokus på det å være sunn. Barna kan ikke være maskuløse når de er 6. Kan skje hun legger merke til at mamma/pappa er større enn andre f esk. 

Skjønte ikke det med felles dusjingen. Høres usunt ut for meg for å være ærlig. Tror det skaper MER fokus på kropp.

Skrevet
1 minutt siden, Liven_ skrev:

Revurdere kosthold til hele familien, trene/gå turer alle sammen. Ha lit mer fokus på det å være sunn. Barna kan ikke være maskuløse når de er 6. Kan skje hun legger merke til at mamma/pappa er større enn andre f esk. 

Skjønte ikke det med felles dusjingen. Høres usunt ut for meg for å være ærlig. Tror det skaper MER fokus på kropp.

Måtte komme. 

Anonymkode: 2753b...fe2

• Liker 14
Skrevet

Hva med å eksponere henne for mer bredde i rollemodeller? Ikke bare skraptynne turnere. F.eks se på bilder av Marit Bjørgen som tar gull. Hun har topp kropp, og lårene har muskelmasse.

Anonymkode: b3790...e93

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Liven_ skrev:

Vi er da ulikt bygd, noen er spebygd og noen er grovere bygd, ingen sammenheng mellom kroppsbygning og kosthold og aktivitet.

Anonymkode: 378b1...569

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huff, det er synd å si det, men hvis hun fortsetter med turn så blir det neppe bedre. Da jeg trente turn var miljøet og kroppsfikseringen helt ute av dimensjoner. Vi speilet oss, analyserte, pratet og gråt våre bite tårer. Ja, turn i seg selv er fantastisk trening og kjempegøy. Men til hvilken pris? Flere utviklet spiseforstyrrelser før ungdomskolen. Prat med fagfolk, og skjerm henne så langt det går. Hvordan er søsknene hennes mtp kropp? Et sted må hun ha hørt om dette her, er vel ikke normalt at en seksåring tenker over lårene sine. 

Anonymkode: 1369e...a87

Skulle akkurat til å skrive noe lignende. Hvis jeg var deg, TS, ville jeg tatt henne ut av turningen. Det er dessverre en idrett med enormt fokus på kroppens utseende, og man skal for en hver pris være så tynn som mulig. Barn som allerede har komplekser vil bare få fyr på bålet her dessverre. Det finnes sikkert andre idretter hun kan ha glede av. 

Skrevet

Sier meg enig i stort kroppsfokus i turn . Vil ikke si det er en sunn idrett.  Det finnes mange forskjellige aktiviteter for barn som ikke har samme kroppsfokus.  Feks synes jeg at hestemiljøet er bra . Jenter som begynner med hest,  lærer seg hardt arbeid med møkking, saling , børsting og selvfølgelig ridning.  Vi var så heldige at vi bodde i nærheten av en stall da våre barn var mindre. De drev ikke med konkurranseridning, men fikk ri masse,  og hjalp til på gården,  og etterhvert på rideskolen.  Hesteinteressen vedvarte til de var i slutten av tenårene.  

Skrevet

Mye svartmaling av turn her. Jeg ville prøvd å finne ut hvor kroppsfokuset kommer fra. Det kan være nok med én person som planter disse tankene hos henne. (Er det turnmiljøet som er usunt så er det selvsagt lurt å kutte ut.)

Mine barn går på turn, og jeg har ikke opplevd noe som helst kroppsfokus hos dem. Vi er også nøye med å ikke kommentere egne eller andres kropper hjemme.

Skrevet (endret)

Det er helt sinnsykt at et lite barn skal ha slike komplekser. Håper det ordner seg Ts. 

Endret av HalldirV2
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...