Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alene med en liten jente på 4 år. Etter flere år med sparing fikk jeg endelig ett finansieringsbevis i fjor. Jeg fikk skrevet kontrakt på en leilighet i ett nytt kompleks som skal stå ferdig nå i juni/juli. Rådgiveren i banken sendte skriftlig bekreftelse på finansiering til salgsleder. Nå på nyåret sluttet min gamle rådgiver, jeg har fått ei ny ei som er helt grusom. Hun sier at jeg ikke innfrir lånevilkårene som gjelder fra 2019. Så jeg får ikke lån lenger. Egenkapitalen står på sperret konto. Jeg har ikke særlig høy inntekt, men fikk lån pga jeg er flink til å spare, og er flink økonomisk. Har en stabil men lav inntekt. Hun kan gi meg ett lån som er hele 400.000 mindre en det jeg fikk i første omgang. Hva er rettighetene mine her? Kan hun virkelig gjøre det? Har vært kontakt med andre banker, men får ikke lån. Det er en utrolig kjip situasjon, tatt kontakt med salgsleder, bryter jeg kontrakten på leiligheten må jeg betale en ganske dyr sum.. 

Anonymkode: b2492...038

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er alene med en liten jente på 4 år. Etter flere år med sparing fikk jeg endelig ett finansieringsbevis i fjor. Jeg fikk skrevet kontrakt på en leilighet i ett nytt kompleks som skal stå ferdig nå i juni/juli. Rådgiveren i banken sendte skriftlig bekreftelse på finansiering til salgsleder. Nå på nyåret sluttet min gamle rådgiver, jeg har fått ei ny ei som er helt grusom. Hun sier at jeg ikke innfrir lånevilkårene som gjelder fra 2019. Så jeg får ikke lån lenger. Egenkapitalen står på sperret konto. Jeg har ikke særlig høy inntekt, men fikk lån pga jeg er flink til å spare, og er flink økonomisk. Har en stabil men lav inntekt. Hun kan gi meg ett lån som er hele 400.000 mindre en det jeg fikk i første omgang. Hva er rettighetene mine her? Kan hun virkelig gjøre det? Har vært kontakt med andre banker, men får ikke lån. Det er en utrolig kjip situasjon, tatt kontakt med salgsleder, bryter jeg kontrakten på leiligheten må jeg betale en ganske dyr sum.. 

Anonymkode: b2492...038

Har du finansieringsbevis og avtale med banken så er det en avtale andrenikke kan komme og endre på. 

Snakk med noen høyere oppe i banken og be om en ny rådgiver. 

Så kan du se på kommunen din sine sider om du kan ha håp om å få et kommunalt startlån på toppen av banklånet. 

Anonymkode: aa9f9...046

• Liker 4
Skrevet

Obs, alternativt om du kan få rente og avdragsfritt tilskudd om du er særlig vanskeligatilt.

Skrevet

Bytt rådgiver og hør så med denne hva du skal gjøre videre. Går ikke det heller må du evt forsøke å selge din andel slik at du ikke taper penger. 

Anonymkode: 0fc1b...445

• Liker 1
Skrevet

Dersom du har inngått en avtale om lånefinansiering av leiligheten med banken, er banken bundet til denne selv om din gamle rådgiver har sluttet i jobben. Din nye rådgiver må altså forholde seg til avtaler som er inngått med din gamle rådgiver. 

Videre risikerer banken å være erstatningsansvarlig for det tap du eventuelt påføres. Gjør saksbehandler oppmerksom på dette. Samtidig bør du forlange å snakke med en leder. 

Anonymkode: 35311...13f

• Liker 6
Skrevet

Har du kredittkort med høy kredittgrense? I tilfelle så er det dette som kanskje spiller inn etter de nye reglene.. nå tar bankene utgangspunkt i grensa, ikke om du faktisk bruker kortene.. 

Anonymkode: a227f...b39

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du kredittkort med høy kredittgrense? I tilfelle så er det dette som kanskje spiller inn etter de nye reglene.. nå tar bankene utgangspunkt i grensa, ikke om du faktisk bruker kortene.. 

Anonymkode: a227f...b39

De nye reglene har da ikke trådt i kraft? Kom med link!

Skrevet

Det har ikke kommet noe nytt lovverk om boliglån i 2019 så disse reglene må være noe internt hos DnB, eller noe hun bare dikter opp. Når de selv har bekreftet finansiering for dette konkrete kjøpet tror jeg de vil være ansvarlige for økonomiske tap hvis kontrakten må brytes fordi de trekker seg nå, og jeg ville sagt at jeg ville kontakte advokat hvis de står på sitt.

Du bør prøve å få tak i lederen hennes og si ifra om dette først. Jeg tror det bør være muligheter for å ordne det ved å snakke med noen som er litt mer fornuftige.

Anonymkode: cf738...d05

• Liker 2
Skrevet

Du skal ikke bare godta dette. Ta saken opp med en annen rådgiver evt noen høyere oppe i systemet. Går ikke dette finnes det andre midler feks Forbrukerrådet, advokat osv. 

• Liker 2
Skrevet

Siden du heller ikke får lån andre steder så oppfyller du vel ikke lånevilkårene da. 

Anonymkode: 844b6...a09

Skrevet

Et finansieringsbevis har bare gyldighet i 3 måneder. Når du kjøper nybygg så skal du signere alle lånepapirer, med dato (som kan endres når man vet når boligen er ferdig) for utbetaling av lånet. Altså, signere en låneavtale. Da er avtalen inngått, selv om lånet ikke skal utbetales på et år eller to.

Her har rådgiveren din ikke hatt peiling. Det har vi også opplevd i samme situasjon med DnB. Vi visste heldigvis hva som var rett. Dessverre så får har du ingen rettigheter her sånn sett, men DNB bør jo rydde opp når de har en rådgiver som har gjort feil.

Anonymkode: e0ae3...ae6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...